TRÄNING 2017

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

Oj vad jobbigt med ont i tårna, Anna! Hoppas du har sandalväder och att det snart känns bättre.

Vad ni kör på alla, bra jobbat! Vet inte riktigt vad som har hänt med mig men inget sprunget har det blivit på någon vecka nu. Har haft en bra ursäkt varje gång det varit dags, men kan inte komma på vad nu, så det kanske inte var så viktigt?

Funderar på om jag ska börja klassa mina dagliga timmespromenader med hunden som träningspass dock. Det första och största av mina mål med hunden är att han ska vara följsam mot mig och en övning för det är att koppla loss honom och sedan med hjälp av byten av tempo och riktning få honom att följa mig utan kommando. Mycket bra intervallträning kan jag ju säga! Blir alldeles svettig och vi har väldigt roligt.
Igår var jag ohemult trött efter att ha varit med ett av barnens klass till en bondgård hela förmiddagen och sen jobbat på lunchrasten i gassande sol (vi har haft över 30 grader ett tag nu) och när jag sedan var ute med hunden och skulle sticka iväg som ett skott men istället snubblade jag mitt i accelerationen och landade illa på ena sidan av kroppen. Inget brutet, men ett rätt så djupt sår på armbågen och helt skrubbat ben och hand. Fy så ont! Höften skyddades som tur var av mina shorts, men jag är rejält öm och känner mig verkligen inte sugen på att ge mig ut och springa de närmaste dagarna.

GulligaA, jag känner igen mig i det du säger om att gå och tänka på att man ska ta tag i det där med handstående eller brygga. Kanske går det faktiskt snabbast och säkrast om man verkligen ger sig den på det och tränar varje dag, men i mitt fall så tror jag att en mer allsidig bålstyrketräning och smidighetsträning samt oregelbundna ryck i teknikträning var det som gjorde skillnad för mig (för handstående, bryggan var en mycket oväntad bonus!) Jag känner mig inte säker utan vägg, men allt som oftast så kommer jag upp i stående och kan stå en stund innan jag går ner, utan att nudda väggen. Provade utan vägg häromdagen men då kom jag inte ens halvvägs så mycket sitter nog i huvudet (som så ofta).

Ha en finfin vecka nu allihopa så ska jag försöka att komma ihåg att rapportera (och att ha något att rapportera :mrgreen: )

Den 18 juni ska jag springa mitt 15 km-lopp :lol:

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Hej! :)

Jag fortsätter att träna sån´t som inte innefattar tårna och som man kan göra barfota här hemma på verandan.
Tycker inte jag vill vara på gymmet barfota... Och träningsskorna kan jag helt enkelt inte ha på mig :( Går jag ut är det tygskor med nertrampad häl som gäller.
Insåg i slutet av veckan att vissa benövningar går ju att göra också, om man inte böjer för mycket på tårna.

Mån: Core långt pass
Tis: Core, rumpa armar
Tors: core
Fre: Core + ben
Sön: Promenad 1,5 timme (men inget snabbt tempo) + core och ben på kvällen.

Men SarisParis! :shock: Hur går det med dig nu? Har du läkt ihop?
Kul med hundpromenaderna, det är ju bra vardagsmotion som du måste göra varje dag! Det går ju inte att ha undanflykter till :wink:

GulligaA: Hur gick det med vårruset??

TorsMamma: Hur gick det med sommarprogrammet??

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av TorsMamma »

Halloj alla, tackar som frågar! Ja, Anna träna barfota hemma går ju bra även ben. :D :P

Sarisparis, heja heja, promenader är inte att förakta.

Ja, så var då sommarprogrammet igång. Körde tis sista passet här och sen onsdag 2 tim. Sen körde jag Crossfit lördag och försökte träna söndag, men de behagade inte ha öppet! :O
Så jag körde 2 tim på första sommarpasset igår. Vet inte om jag kan på onsdag, jag måste jobba massor, mycket glad! :D :lol:

Så, sommarplanen blir som följer. Karate/Kobudo 2 tim mån och 2 tim ons och Crossfit lör 1 tim. Låter lagom jobbigt. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Nu är det svårt att hålla reda på dagarna, med alla dessa kortveckor, redan onsdag ju :shock:

Vårruset gick bra :D 6:14/km så helt ok. Dock var det mest på asfalt, vilket mina ben är helt ovana med så hade väldigt ont i knäna i flera dagar. Plus att jag förra helgen måste ha sovit väldigt konstigt på en axel, för jag vaknade och hade jätteont och det har suttit i tills nu :( Så ingen styrka förra veckan:

Tis: Vårruset 5,3 km (ska vara 5, men det stämmer inte. Runkeeper kan inte ha fel varje år)
Fre: Yoga 30 min. Rörlighet och styrka, från tidningen iform. Jättejobbigt! Helt nya övningar för min kropp. Blev kallsvettig av att hålla dem i 40 sek! Och vaddå "ställ dig med fötterna axelbrett och sätt ner händerna i golvet", är det verkligen självklart att man ska kunna det? Jag har minst 1dm kvar...
Sön: PW 45 min. Av någon anledning anger jag löpning i längd, men PW i tid :)

Men stackars små tossingar, anna :( Hoppas du blir bra snart! Stark bål får du åtminstone :wink:
Kul med ett program, TorsMamma, att veta precis vad man ska träna varje vecka. Måste bli lättare att få det gjort då.

Den här veckan blir det nog inte så mycket träning, en hel del resande i jobbet med långa dagar. Och många måltider på tåg :( SJ's frukostlåda är dock helt ok :wink:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Hej! :)

TorsMamma, det går bra barfota, det är när skor trycker på som det gör för ont. Och att göra saker där man trycker av med tårna (t.ex burpees)
Men nu händer det riktigt äckliga saker med naglarna!!! :shock: Har precis duschat och skulle bara trycka lite på ena nageln för att se om de ev. börjar lossna. Och då pöser det fram blod och sörja nere vid nagelbandet!! :shock: Frågan är SKA jag trycka ut så mycket som går eller låta det vara???
Din träningsplan låter ju toppen! :)

GulligaA: Vad bra sprunget av dig!! =D> Men hur har det gått med knäna och axeln?? :shock:
Jag klarar inte heller att springa på asfalt, benhinnorna tar stryk tycker jag.
Det är nog inte självklart att nå ner med händerna så! Jag kan det, men tror inte att jag skulle kunna hålla still så i 40 sek :shock:

Mån: Core + ben
Tis: armar + ben
Ons: core
Tors: ben
Lör: Jag & Per var och kollade på Radiohead i helgen (FANTASTISK konsert!!! =D> )
Vi sov över på ett hotell som låg vid Hagaparken så vi tog en långpromenad på 1,5 tim efter frukost.
Sön: core + ben

Ja, det har blivit till att återgå till appen "You are your own gym som ni kanske förstår.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

Usch vad besvärligt med fötterna, Anna, hoppas du fått ordning på hur du ska göra med naglarna!

GulligaA, kul att du börjat yoga! Jag har aldrig haft någon lärare (av mina två :roll: :lol: ) som räknat tid i sekunder, kan inte minnas att jag läst om det heller. Men att hålla en position en mer eller mindre lång stund, ja! Grejen är att andas. Gärna bara genom näsan, men i alla fall inte in genom munnen. Om man tar övningen du beskriver - att stå med fötterna axelbrett med händerna i golvet, så skulle mina lärare ha uppmanat oss att ställa oss med fötterna axelbrett och på en djup inandning lyfta armarna rakt upp och hålla dem där någon sekund, och blockera andningen lika länge. Sen på utandningen, lugnt och sakta böja sig framåt och sträva med händerna mot golvet. När det tar emot, stanna. Blockera andningen en liten stund och andas sedan in, genom näsan. Lugnt och fint andas vi ut igen och här kan det hända att kroppen låter en komma ner en centimeter (eller millimeter!) till, eller två, utan att det gör ont. Bra så, sen andas vi in igen, låter armarna vara tunga mot golvet och på utandningen känner vi efter om vi kan närma oss golvet lite till.
Alltså på varje inandning hänger du kvar och på utandningen strävar du lite till mot golvet, utan att tvinga.
Gör du den övningen lite nu och då under någon vecka så kommer du att komma längre och längre ner och vips så tar du i golvet.

Smidighet är stretchvara dock, jag kunde lägga handflatorna i golvet i den positionen ett tag, men underhöll det inte och nu har jag en bit kvar igen. På't igen!

Och min egen träning då? Nada den här veckan. Har haft besök av en god väninna med hennes barn, varav en liten en som blev hela sex veckor under sin vistelse här. Jag har coachat standardmodellen och fått buffa och bära och snusa och det har varit helt underbart. Men någon träning, förutom hundpromenaderna, blev det inte.

Och nu på söndag ska jag alltså springa 15 km. Ni kan väl heja lite på distans? [-o< :mrgreen:

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av TorsMamma »

Halloj allihop. :D

GulligaA, härligt med vårruset där! Bra jobbat!
Anna, det är svårt med naglar så där. Oftast känns det ju MYCKET bättre om man får/kan klämma ut gammalt blod och var, då lättar trycket. Läkningsprocessen tror jag inte det påverkar nämnvärt.
SarisParis, Snusa bebis är inte att förakta. Mys på du!

Jag fick bara måndagspasset onsdagen jobbade jag kväll. Sen ingen crossfit på lördagen. Men så kom grannen och sa att hon tänkte i alla fall gå en promenad 10.15. JAAAA sa jag. Hon sa, jag frågar en annan granne (promenad galen granne :wink: ) Om hon vill hänga med. Ja det ville hon.

Så det bestämdes att vi skulle gå blåleden.... :roll: Ja, sagt och gjort 12 km senare och typ 2-3 tim med en avslutningsfika pajar knät som inte kan gå dessa långa distanser och hålla stabilt. Så nu rehabar jag hela helgen och hela dagen för att göra ett försök till mitt ordinarie Karate/Kobudo pass ikväll. Men FY så ont jag hade i knät och korsbanden och ledbanden.

Nu vecka nya utmaningar. Skolavslutningsvecka, så grönan på torsdag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Tack för peppning på Yogan :D Ska testa det där, Sarisparis. Kanske ett sommarprojekt, att nå ner till golvet :wink:

Annars blev det som väntat inte mycket träning i veckan, men knän och axel mår fint nu i alla fall.

Fre: Styrketräning hela kroppen på Friskis.

Söndag stod jag på loppis hela dagen, så lite träning för benen :) Men fick knappt något sålt :(

Alltså, det där med naglarna anna, finns så många åsikter om det. Men var noga med att hålla rent bara, hur du än gör!

Heja heja på söndag Sarisparis, håller tummarna att det går bra! Och ni andra, ta hand om era krämpor ordentligt :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

SarisParis, vi sänder en tanke till dig på söndag! :) Hejaheja!!! =D>

TorsMamma, hur GÅR det?? :shock: Det där lät verkligen inte kul! :shock: Du MÅSTE lyssna på kroppen och vila!
Hoppas inte du gav dig på passet i måndags...? :shock:

GulligaA, vad tråkigt att det gick dåligt på loppisen :(

Nu ska jag faktiskt ge mig av till gymmet. Alltid måste det väl vara NÅGOT jag kan göra?!
Börjar tröttna på min barfotaträning hemma. :?

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av TorsMamma »

Hallon tjejer.

Håll tempot nu bara. :D

Anna, hoppas du hittade lite saker du kan göra? Tråkigt det där med tånaglar kan ta lång tid och bli ok. Tur det är så pass varmt att man KAN gå i sandaler, flippfloppar och barfota. :P

GulligaA, ledsen med loppisen, fattar inte heller, vi har också en loppis i carporten, ingen vill ha.... :( Bara nytt nytt nytt.....

Jag rapporterar min vecka nu för jag åker till Hamburg över helgen. Så måndag 2 jobbiga timmar, knät funkade ca 1 tim. I går 2 tim och knät höll ok. Så nu är jag på G igen. Lyckades rehaba det fort och bra. Hoppas jag får det att hålla nu. :D Inget på lördag då tyvärr. Kanske något i Hamburg, men tror inte det. Bara möte möte möte.

Vi hörs nästa vecka! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av Sarisparis »

Tjoho, jag har tagit nytt distansrekord \:D/ Morgonens 15-kmlopp gick så mycket bättre än förväntat och jag är sjukt nöjd. Alltid när jag springer har jag en liten dipp vid 2-3 km, men det vet jag och vet framför allt att jag kommer ur om jag bara fortsätter, så jag fortsatte. Inga problem fram till 10 km och där kickade någon sorts eufori in och jag formligen flög fram till 14:e kilometern. Tänkte att det här är ju fantastiskt, jag ska spurta i mål men då kom en liten oansenlig uppförsbacke som totalt stack hål på min energibubbla. Jag stapplade fram, dock springandes, och slutade inte så glamoröst men ändå på en helt okej tid: ca 1 timme och 27 minuter vilket ger en snittfart på cirka 6 min/km, helt okej. I did it :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nästa utmaning är Paris-Versailles-loppet i september: 17 km med en del rejäla uppförsbackar. Tror att jag måste börja träna lite :idea:

Hur är det med er tjejer? Mår allas fötter bra? Jag lyckades få en blåsa under ena hålfoten, vet inte riktigt hur det gick till :shock:

Här rapporteras drygt 30 grader hela veckan som kommer, så jag tror att jag satsar mer på yoga än jogg, men nu är jag ju back on track så vi får se 8)

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Nämen vad roligt SarisParis!!! =D> Bra jobbat!!! :D Ja, hur kan man få en blåsa i hålfoten :-k Knepigt! :D Strumpa som knölade ihop sig och skavde?

Började ju veckan barfota på verandan, men sen tog jag mig till gymmet och det gick jättebra!! :D
Nu kunde jag få på mig träningsskorna igen, visst klämde det lite, men ingen fara.
Vissa saker kan jag inte göra - men faktiskt ganska många! :)


Mån: You are your own gym armar, ben
Tis " " Tabata x 2 core + ben
Ons: gymmet! :D veckans pass
Tors: veckans pass
Sön: veckans pass.

Ja, nu är det ju inte samma veckans pass, utan lite olika jag skrivit upp att alternera mellan.

Jag provade dock att göra några burpees och det var väl ingen succé direkt... Tårna viks ju så tvärt bakåt och då gjorde det ont...
Funderar på om jag kan prova att vara med på cirkelpasset idag, men just burpees kanske jag kan ha ett alternativ till..?

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av GulligaA »

Snyggt jobbat, Sarisparis! Härlig :D Vilken bra tid, och det är bara att köra igång med backträningen inför hösten :wink:
Du hade kanske något skräp i skon eller söm i strumpan om du lyckades få en blåsa DÄR :shock:
Jag ska ju springa (jogga) tjejmilen i höst, tänkte försöka klara det på cirka 1 timme. Har en gång i mitt liv tidigare sprungit så långt, det var förra året och tiden var 1:07, så jag har lite att jobba på :D Kom gärna med tips!

Fint att du börjar bli bättre, anna, och bra träningsvecka du gjort!
Det där med burpees lade jag ned för ett tag sedan, inte min grej har jag kommit på. Lite synd, för det är nog en jättebra övning för både kondition och styrka för hela kroppen. Kommer inte på något riktigt bra alternativ till den övningen, typ benböj med hopp? Men då är det ju svårt att få med överkroppen.

Min vecka:
Mån: Styketräning, hemma
Ons: Styrketräning, hemma
Lör: Jogging 6,3 km. Km-tid 6:37. Men det var varmt...
Sön: PW 8 km

Känner mig nöjd med veckan :D Men jag måste komma upp i två joggingpass i veckan minst, om det ska ske några förbättringar.

Glad midsommar på er (stor solsmiley)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av anna »

Bra jobbat GulligaA!! :D

Kom precis hem från cirkelpasset. Gjorde i samråd med ledaren ang. tårna djupa upphopp istf burpees och ett alternativ till sidhopp på dyna med ett mellanhopp. Det gick ju bra och är verkligen slut i hela kroppen!!!

Men... på det 25:e och sista däckvältet bröt jag 2 naglar!!! Så ARG!!! :twisted: :twisted: :twisted:
Det är mina egna naglar och de var verkligen superlånga (2,5 cm från nagelbandet och ut till toppen)!
Alla så långa och perfekta - och så händer detta... :( Pek och långfinger. Bara att klippa ner.
Känner mig helt handikappad här vid tangentbordet :?

Jaja, tårna klarade sig i alla fall.

Nästa måndag är jag på Coldplay-konsert, så då "slipper" jag detta jädra pass!!! :twisted:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: TRÄNING 2017

Inlägg av annawahlgren »

För härligt att se er allihop hålla igång. Bara jublar och vill hälsa och tacka för all underbar entusiasm ni utstrålar. Pussar och kramar :lol: och flås, flås! =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"