Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
MrsGrey
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 nov 2016, 19:15

Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av MrsGrey »

Jag har hamnat i en jättekonstig situation. vet ej hur jag ska hantera detta? Skulle behöva råd, tror få har varit i samma situation men behöver kunskap från skolkunniga.
Behöver verkligen hjälp...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen.

Jag tror du behöver beskriva ditt problem lite mera så jag vet vilken typ av råd du behöver? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MrsGrey
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 nov 2016, 19:15

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av MrsGrey »

Ganska komplext, men sonen är portförbjuden i skolan, 1,5 vecka in på terminen. 8 v med två assistenter, ingen lärare. Sen hemundervisning med en lärare och assistent. Han får snusa och röka när det är "skoltid" dom har inte sagt något till mig. Nu visade han att hade vin hemma. Läraren/skolan gör en anmälan som visar sig vara en anmälan mot min man för att han han är våldsam och slåss. Sonen blev naturligtvis rädd när läraren berättar att hon måste anmäla. Han säger att han är livrädd för hur pappan ska reagera. Hon anmäler. Är inte ärlig nog och talar om detta utan låtsas att det är för vinet. Mannen kan bli arg men aldrig våldsam eller slåss.
Hur agerar jag? Vad är ok och inte ok? Försöker tolka skollagen men svårt och skolan går inte och prata med.
MrsGrey
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 nov 2016, 19:15

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av MrsGrey »

Ganska kortfattat...
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av Alma »

Hej MrsGrey,
Förstår att situationen är svår. Det är dessutom många problem du beskriver, och man behöver ofta för sig själv bena ut vad som är vad och vad som kan göras.

Vad jag förstår har sonen en pappa som han är rädd för. Detta verkar vara mer akut än något annat? Sonen din, och du, har rätt till skydd. Det är ofta till socialtjänsten man larmar om att man behöver skydd eller hjälp att anmäla allvarliga familjeproblem. Eller till polisen om det är akut läge - eller till båda.

Vad jag förstår så har skolan anmält oro för ditt barns hemförhållanden till socialtjänsten. Detta kallas för att skolan gör en orosanmälan.
På socialförvaltningen kommer de att först besluta om det ska göras en utredning eller inte. Om utredningen görs gäller det barnets totala situation och hemförhållanden. Socialtjänsten kan också sätta in stödinsatser. DU har rätt att säga vad du ser behövs, och det ska tas på alllvar.

Du har rätt att få veta vem på socialtjänsten i din kommun som hanterar anmälan och du kan ringa och diskutera ditt barns situation med denne. Du har också rätt att få veta vad socialtjänsten tänker kring anmälan och berätta hur du tänker kring den.

Det är ofta bra att ta kontakt med socialtjänsten om en anmälan gjorts, eller om skolan förvarnat om att de kommer att göra en. I samtalet med socialtjänsten kan du också berätta vad för stöd du själv skulle vilja se, främst för din son men också för hela familjen.

Socialtjänsten är inte till för att tillrättavisa eller straffa barn, det kanske kan vara bra för sonen att veta. Också han har rättigheter, t ex att berätta att han är rädd för hur pappan ska reagera på deras kontakt. Kanske kan du hjälpa sonen till ett samtal med socialtjänsten också?

Den andra delen är sonens skoltillvaro. Vad jag förstår har han blivit avstängd från skolan. För att en skola ska få göra det (max 1 vecka 2 ggr/termin tror jag det är) så ska de ha kontaktat socialtjänsten och de ska kunna visa att de har kartlagt barnets behov i skolan mm. Det är inte alltid det går formellt riktigt till. Nu verkar det som att det skett tidigare denna termin och kanske inte är aktuellt att ifrågasätta - hör av dig om du vill veta mer om det.

Sedan är det att han har två assistenter i skolan eller för hemundervisning och inte har undervisning. Här har din son många rättigheter enligt skollagen. Också om han har problematiska hemförhållanden, är sjuk, har unktionsnedsättningar så är skolan skyldig att
- kartlägga hans behov och hans kunskaper i ämnena
- lägga upp en undervisning som gör att han kan komma så långt som möjligt
- utreda och sätta in anpassningar och stöd skyndsamt

Se kapitel 3 i skollagen, se och kontakta nätverket Elevens rätt på Facebook och gå med i Facebookgruppen Fantastiska föräldrar så får du exemmpel på hur andra löst det i liknande situationer som du är i.

Vanligt är att skolan hoppar över att kartlägga eleverna, och att de sätter in den minst utbildade personalen på de elever som de utbildade lärarna gått bet på. Det är inte OK att stänga en elev ute från undervisning med assistenter som mer eller mindre fungerar som vaktbolag. Och det är ofta också helt onödigt. Barn som bemöts med kunskap om vad de behöver har inte de problematiska beteenden som annars uppstår.

Ha hopp om din son, ta hans rädslor för pappan på allvar så att de reds ut och så att han känner att han har stöd och trygghet när pappan blir arg. Bena ut tillsammans med skolan hur han bäst ska utredas för att få en skolgång där han kan lyckas.

Det om rökning och vin under skola och hemundervisning kan jag inte säga så mycket mer om än att det självklart inte har med skolgång att göra. Jag tolkar det som att din son går i högstadiet och inte har en skola som får honom att känna sig bra, eller lära sig något som känns vettigt.

Hör av dig igen om du vill precisera vad i skolan han skulle beehöva, som kanske skolan nekar till.
Och glöm inte att stötta sonen. Han kan klara skolan han med, om han får rätt stöd.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
MrsGrey
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 nov 2016, 19:15

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av MrsGrey »

Var nog inte så tydlig eller så fick jag fram fel budskap... han är inte rädd för sin pappa och vi behöver inte socialtjänstens hjälp.

Det jag är mest förtvivlad över är skolan och om dom gör allt för att få sonen bort från vår stad. Känns nästan så. Att ha en lärare hemma som tillåter snus och cig, utan att informera oss överhuvudtaget... jag tolkar det som superviktigt att bli kompis med sonen. Sen visar han vin och inser att hon faktiskt är lärare och inte hans kompis och att vi ska få veta detta... klart han blir rädd och orolig för hur vi ska reagera. Det är långt ifrån ok med snus och cig och alkohol ska han inte använda. Alla hans kompisar använder allt detta, svårt att stå emot grupptryck. Men att läraren accepterar detta. Sen spinna vidare på att han är rädd för sin pappa och börjar jobba för att han ska få bo hos henne och komma bort från oss. Han vill inte komma bort från oss. Läraren ljuger och säger att hon gjort en anmälan mot vinet, tills jag får ett konstigt mess från soc... och får veta av sonen att hon gjort anmälan mot hans pappa. Sonen hade sagt att hon inte skulle göra detta men de var redan gjort. Tycker läraren agerat mkt konstigt. Skulle vilja rådfråga någon som kan detta utan att behöva anmäla innan jag agerar fel.
MrsGrey
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 19 nov 2016, 19:15

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av MrsGrey »

Och sonen har inga diagnoser eller funktionshinder. Bara fått en roll som han ska leva upp till..
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Behöver någon att bolla med som kan skola och skollagen

Inlägg av Alma »

Hej igen,
Jag kan skollagen ganska bra och om du har konkreta frågor om vad den lagen och andra säger om ditt barns eller era rättigheter i förhållande till skolan så svarar jag gärna.

Jag förstod det som att sonen har hemundervisning och två assistenter för skolgången. Jag tolkade det som att sonen blivit avstängd från skolan i början av terminen och att skolan fortsätter att hota om förfllyttning till annan skola.

Om detta är riktigt finns en rad saker som skolan ska ha gjort, och som handlar om att utreda din sons behov för att lyckas i skolan.
För avstängning finns också krav på skolan. Man ska bland annat kontakta socialtjänsten innan avstängningsbeslut.

Inför att en skola sätter in assistent för en elev fattas normalt beslut om särskilt stöd. En elev som behöver det behöver inte ha diagnosticerade svårigheter annat än de skolan upppfattar att barnet har just i skolsituationen. Stödinsatserna ska tecknas ned i ett åtgärdsprogram, som följs upp och utvärderas mm.

Om skolan sätter in fel stöd, t ex helt inkompetenta elevassistenter, har du möjligheter att anmäla skolan. Åtgärdsprogram anmäls till ÖKN, bristande särskilt stöd till Skolinspektionnen och personalvåld mm till Barn- och Elevombudet.

Tvångsförflyttningar är vanliga att skolan vill göra som följd av att de stängt av en elev. Den starkaste rättigheten föräldrar har om sina barns skolgång är skolvalet, så här har du en hel del att göra formellt om du vill motsätta dig de förslag skolan och skolans huvudman ger om skolflytt.

I samband med att en skola vill bli av med en elev är det mycket vanligt att skolan anmäler oro för barnet (föräldrarna) till socialtjänsten. Sådana anmälningar görs också ofta av skolan med föräldrar som kräver bättre stöd för sina barns skolgång.

När skolan gjort en sådan anmälan kommer den att behandlas av Socialtjänsten. Det är i princip allltid en fördel att kontakta socialtjänsten och meddela hur man själv ser på situationen och på de behov ens barn har. Detta allldeles oavsett om man vill ha socialtjänstens hjälp eller inte.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"