En nostalgisk minnesblick

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

En nostalgisk minnesblick

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :-({|= :heart: Idag, den första mars, för hela 41 år sedan, 1975, dog min yngste lille son, Aron, i sviterna efter difteri knappt fyra år gammal.

Jag skrev krönikor varje vecka i Hemmets Journal på den tiden, 1972-1976. I hans minnesbok, där jag försökt dokumentera hans korta men så oförglömligt givande, kärleksfulla liv, finns en krönika som ger en bild av hans sista födelsedag. Om jag hade vetat... Men vem vet någonting om framtiden, ens morgondagen :?:

Kärleken dör inte :!:

"Han har födelsedag. Han fyller tre år. Han firar med att springa runt, runt, så där en hundra varv, kring en papperskorg av plast som ligger kullslagen på golvet. Blicken letar sig iväg, fartberusad och förtjust: "Titta, mamma!" I ena handen håller han en hopklämd tablettask och i den andra en bil. Det är dagen D. Glad är han! Halva ansiktet är insmort med härlig, kletig choklad.

Strax kallar han ihop sina syskon. De är hästar. De ska ledas över golvet i manen. Han är Kungen! In med dem i badrummet hela bunten. Där får de betsel av handdukar, och papperskorgen är full av havre. Sedan radas hästarna upp på sängen för att äta. Korgen sinar aldrig. "Tack för maten, säjer man!" förkunnar hästskötaren. Färden går vidare. Runt över golvet, smackande läppar, chokladen rinner, vilda tjut, trav och galopp. Hoppla!

Men så tröttnar syskonen. Ena hästen vägrar äta av havren. Handduken degraderas till handduk. Treåringen får en omild knuff i förbifarten: nu har man annat att göra. Och där står han, liten och ensam och rund. Papperskorgen är tom i hans hand.

Men då börjar han sjunga. tapper som en liten soldat. "Goderafton, goderafton..." Och papperskorgen sätter han på huvudet. Så går han sina egna vägar. Och minuterna efteråt är han igång igen, runt, runt, runt... "Titta, mamma!"

Någon säger ibland: "Men är det inte hemskt jobbigt? Alla dessa barn, du har väl inte en lugn stund..."

Nej, det har jag i sanningens namn inte så mycket av. Och jag har inte haft en prydnadssak så länge jag minns. Allt som går att repa och slå sönder är repat och sönderslaget, krukväxter är rivna i strimlor, möbler har tagit slut, hushållsmaskiner, speglar, böcker, tapeter... Men jag njuter! Jag älskar detta liv som sjuder omkring mig, denna humor som bubblar, denna rundmagade livsglädje som uppfinner lekar och utdelar kyssar med samma outtröttliga energi. Och hellre avstår jag mycket av lugnet och ron än lyckan att skratta åt dessa små dårar, som stjälper min vardag lika lätt som de förgyller min söndag! - - -

Visst är det jobbigt - hushållsarbetet, matlagningen, plocket och naturligtvis de svåra situationerna, och ensam vuxen är jag om allt. Det är jobbigt. Men när fick man så mycket kärlek gratis :?: :!:

:heart: :-({|= :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En nostaligisk minnesbllick

Inlägg av annawahlgren »

Kära nån. "En nostalgisk minnesblick" skulle rubriken vara. Suck och felåt!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: En nostaligisk minnesbllick

Inlägg av TorsMamma »

annawahlgren skrev:Kära nån. "En nostalgisk minnesblick" skulle rubriken vara. Suck och felåt!
:wink: :heart: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: En nostalgisk minnesblick

Inlägg av anna »

Så vackert skrivet Anna! :heart:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: En nostalgisk minnesblick

Inlägg av Sarisparis »

Glädjen och kärleken lever kvar fast sorgen aldrig tar slut :heart: Och du har ett makalöst sätt att fästa den på papper så att även vi andra kan få dela den. Tack.

:heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: En nostalgisk minnesblick

Inlägg av helamig »

Tack Anna. Hoppas du har det härligt i Indien. Tänker ofta på dig :heart: :heart: Tack för att du fortfarande delar med dig av dina texter =D> =D>
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"