TRÄNING 2016

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Åh, Thailand, vad härligt det låter. Känner mig ofta som den enda svensk som inte varit där... Själv ska jag till Ullared nästa vecka :D

Ons: Backträning

Sen: ont i halsen och jätteförkyld :cry:

Ja, jag är också imponerad av dig, anna, att du alltid gör någonting. Du gör alltid det bästa av situationen. Jag ba' "Nämen, nu är jag sjuk och kan inte springa en mil eller lyfta tungt så då sitter jag väl här i soffan då" :roll:
En promenad eller varför inte lyfta fram balansplattan eller nåt. Måste skärpa mig där :evil:

Bra jobbat alla!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Åh Thailand 8) Har heller aldrig varit där. Jag åker mest mellan Sverige och Frankrike och det känns ibland lite tråkigt att aldrig göra något annat, men jag vill verkligen att barnen ska prata svenska och känna sig hemma också i Sverige och då vi inte har obegränsat med tid och pengar att resa för så blir det som det blir. Får ta igen det som pensionär :roll:

Är riktigt stolt över veckan som gick:

Må utelek 2 timmar + kiropraktiker: stretching och styrka 30 min
Ti Löpning 7,3 km
Ons Löpning 6.3 km + yoga 1,5 timme
Fre Löpning 6 km
Helgen: massiv ogräsrensning (fyllde sju stora papperssäckar!)

Vet inte om jag berättade om mitt ryggproblem i juni, som upptäcktes i samband med att jag föll och slog i svanskotan rejält. Röntgen visade ingen skada på själva kotan, men läkaren upptäckte att nedersta delen av ryggraden är konstigt böjd och att jag kommer att få problem med ryggen längre upp i åldern om jag inte redan nu stärker vissa muskelgrupper och stretchar andra. Så nu efter sommaren har jag bokat in mig hos en kiropraktiker som lär mig övningar för detta och tanken är att jag ska köra dem själv hemma sen framöver.

Yogan var mycket bra, nytt ställe och ny lärare. Mer muskulärt djupgående och bra med 90 min istället för 60 som det var på förra stället. :thumbsup:

Krya på dig, GulligaA, ingefärste är gott och skönt för halsen :D

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Lgh 140. Jag försöker ju, men du vet hur det blir under mässperioder t.ex...
Låter ju helt underbart med Thailand! :D Vi har aldrig varit där. (så du är inte ensam GulligaA :wink: )

Krya på dig GulligaA!

SarisParis! Vilken vecka! =D> Men fyyy så jobbigt det låter med ryggen :cry: Bra att du tar tag i det nu så du kan stärka upp dig inför både nutid och framtid.

Bra jobbat alla!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Anna, ja, jag blev lite orolig över röntgenläkarens varning om mina framtida ryggproblem. Tydligen svankar jag mer än man ska (vilket nog inte blivit bättre av tre graviditeter på tre och ett halvt år) och det kan leda till att vissa kotor kommer att skava mot varandra senare. Tydligen är det extremt vanligt att man sjunker ihop med åldern och det är då såna saker kan bli besvärliga, och då är det svårare att göra något åt det. Så nu ska här stretchas och styrkas. Men enligt min kiropraktor så ligger jag rätt bra till rent fysiskt och det tror jag att jag kan tacka yogan för. Rätt skönt också att veta att jag faktiskt måste träna :roll: :lol:

Ha en bra vecka alla :D
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Hua! Jag har också nåt knas med ryggen som verkar ärftligt då min mamma har samma. Är ju så himla tråkigt med prehabträning bara :P Jag är jätteduktig när jag har ont och oduktig när jag mår bra.. :oops: Kör på Sarisparis! Grym vecka dessutom och kul att yogan kändes bra!

Anna - det är ju det jag menar. Även när du jobbar dygnet runt får du ju in MINST två pass, oftast fler =D>

Krya på dig GulligaA! Jag har börjat ta zinktillskott när jag börjar känna mig hängig efter tips här. Funkar oftast riktigt bra :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Sarisparis, förstår verkligen din oro... :cry: Ja, de flesta sjunker nog ihop med åldern, (t.ex svärmor 82 år som springer omkring med överkroppen LÅNGT framför resten av kroppen) men är det då saker som indikerar på att det kan bli EXTRA jobbigt framöver får man förmodligen ligga i lite extra. Tror absolut du kommer ha mycket nytta av Yogans olika positioner och stretching! Bra att du ligger bra till i alla fall!

Lgh140, men har du också ryggproblem?! Låter inget vidare... :cry:
Ja, men så där är det ju verkligen... Har man besvär ligger man i, men har man det inte är det ju "bara som det ska vara" och så tänker man inte på det!
Nu har ju inte detta med träning att göra - men - mina extrema klimakteriesvettningar jag hade i princip hela sommaren var ju vedervärdigt jobbiga. Men nu är de borta (igen) och då tänker man inte ens på det för det är bara som det ska vara! :?
Jo, jag brukar få in något pass även när det är hysteriskt med jobb. Men dessa pass är handen på hjärtat kanske inte de mest effektiva... Mer för att få något gjort. :oops:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Jag tror på att det är rutinen som är det viktigaste Anna, sen kanske man inte alltid blir lika slut, men allt är bättre än ingenting :D

Mina vanliga pass här. Fick en ny fin yogamatta av min mamma så idag gjorde jag mina första solhälsningar sen början av juni. Fem stycken orkade jag, sen var jag helt slut i magen. Och då gjorde jag armhävningarna på knä :lol: Men en början är det allt 8)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Vilken fin present du fick av din mamma, Frida :D Härligt med solhälsningar :thumbsup:

Ja, precis Anna, det känns bra att veta om detta nu så att jag kan göra det bästa redan nu.

Min vecka
Må 30 min kiropraktor, 2 timmar utelek
Tis massiv ogräsrensning (11 säckar)
Ons Löpning drygt 5 km, yogapass 90 minuter
Sö massiv ogräsrensning (8 säckar och en väldigt stor rishög som snart ska brännas)

Jag är helt slut i hela kroppen, stod hela söndagen och drog upp två meter höga brännässlor och björnbärsris med rötterna... Vår tomt gränsar till vad som ska bli ett nybygge med tillhörande infartsväg men än så länge har inte minsta lilla spadtag tagits. Vi har nu bott här i tre år och under den tiden har den intilliggande skogen börjat välla in hos oss så smått. Nu är det rensat men jag kan ju inte säga att det är snyggare :^o :lol:

Förresten, jag har anmält mig till ett lopp! 10 km i kuperad terräng i slutet på november.

Ha en fin vecka, alla!

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Lgh140, ja bättre något än inget. Bra jobbat med nya yogamattan. Klart det är ovant och jobbigt när man inte gjort det på länge...

Sarisparis, bra jobbat i veckan! Ja, trädgårdsarbete ÄR verkligen tufft!

Min vecka, 6 pass:

Mån: cirkelpass i grupp. Foten hänger med bra nu!
Tis: intervall rodd
Ons: styrketräning i gymmet
Fre: egen cirkel
Lör: joggade 40 min
Sön: Yoga 45 min

Yoga var det åratal sedan jag gjorde, så det var lite svårt. Jag gjorde så gott jag kunde. Men när tjejen på filmen balanserade med sina knän på sina armbågar och bara hade händerna i - ja då stirrade jag bara argt för det där GÅR ju inte! :roll:

Joggingturen var underbar! Inget högt tempo, men ett njutande av den vackra höstdagen.
Men det är ju galet vad de har huggt ner skog uppe i Sanatorieskogen... :shock:
Vår lilla stad Ulricehamn ska ju anordna VM i skidor i vinter och det grävs stora dammar med ledningar som ska användas till konstsnö.
Det ser inte fint ut på sina ställen... :cry:
Och ute i slalombacken har de sparat stora mängder konstsnö från i vintras under presenningar som ska fraktas upp i skogen. Ja, kära nån vad detta måste kosta!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av TorsMamma »

Halloj brudar!

Jag har varit i Barcelona och jobbat 4 dagar så ingen helgträning för mig. Utan det blev sön, tis, ons, tis igår.

Frida, härligt att du fick en fin ny yoga matta. Njut och ta det lugnt, din takt. Jag säger alltid när folk frågar mig "vilka övningar skall jag göra? vad skall jag träna? osv..." Mitt svar är alltid gör det som blir av! :D :lol:

Sarisparis, tur du fått veta nu så du faktiskt kan göra något och jobba på det! Kanske fundera på en Atlasprofilaxbehandling när du är i svergie nästa gång för bättre "balans" i kroppen och ryggen? Börja spara lite pengar redan nu? :wink:
Bra du går till en duktig person som kan hjälpa dig med träning och övningar. Men som jag sa ovan, det är de som blir av som räknas. :D

Anna, skönt du får springa lite ute och mysa av höstluften. Ja, visst är det kontigt vad folk gör och får för sig. Jag förstår nog inte saker alls. haha... :lol:

Men ärligt allihop, vart har vi "GulligaA"??

Kram på er! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Här är jag...och jag har inte gjort något på länge... :(

Jag blev verkligen megaförkyld, och det sitter i än. Förra veckan var varje cykeltur till jobbet (2,5 km) en riktig prövning. Och hostar gör jag än. Vart kommer allt slem ifrån :shock:

Men starkt jobbat av er andra, vad ni håller i! Där har vi ju en nackdel med att bo i radhus med minitomt, det blir inte så mycket vardagsträning. 10 min att kratta, 5 min att skotta gången...men det kan vara skönt ibland också :D

Jo, det där med förebyggande träning är en stor drivkraft hos mig. Vi har en ärftlig nervsjukdom i släkten som ger muskelsvaghet och svaga leder. Inget som jag lider specielt mycket av just nu, men min mamma som sitter still jämt har alltid ont och går på diverse behandlingar och får kortisonsprutor i fotlederna och jag vill göra vad jag kan för att INTE hamna där!

Så, nu känner jag att jag måste komma igång igen :wink: Lite lätt i alla fall, tills förkylningen är helt borta. Har testat zink men mår SÅ illa när jag tar det :-&

Vi hörs!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av lgh140 »

Krya på dig GulligaA! Så jobbigt satt vara sjuk :cry:

Låter ju härligt med Barcelona TorsMamma! Vad är det du gör? Delade förresten med mig av din "skjuta vargar"-tråd till min lillasyster som håller på och kurar sin 4månaders. Den är SÅ HIMLa BRA!

Fattar inte heller grejen med att förstöra naturen för en tävling, men härligt att du kom ut iaf Anna!

Och Sarisparis - fint jobbat!

Jag är nu på sista nivån i min mammamageapp och börjar så smått med andra styrkeövningar. Den där tiden räcker inte riktigt till bara, så det blir korta pass med några övningar. Bättre än ingenting dock.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av Sarisparis »

Oj, hoppas du snart får må bättre, GulligaA [-o<

Jag har hört mycket gott om mammamageappen, du verkar också nöjd Frida?

Ja, TorsMamma, det kanske vore något. Jag har för mig att du gav mig adressen till en person i Paris också, ska kanske kolla upp det.

Förra veckan:

Må 30 min kiropraktor + 2timmars utelek
Ti agerade flyttgumma hela dagen. Lyfte med benen, inte med ryggen :thumbsup:
Ons 90 min yoga
To 5 km löpning + 30 min yoga/stretchning hemma

Ha en bra vecka, alla!

:heart:
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av anna »

Hej! :D

Torsmamma - härligt med Barcelona! Våran lilla "mamma-grupp" planerar ev. att resa dit nästa höst.

GulligaA :cry: Usch, din stackare... Du får krya på dig! Ja, visst undrar man ibland hur mycket slem det finns i ett huvud?? :shock:
Förstår att du inte vill bli sittande som din mamma och få kortison i tid och otid... :?
Zink är lurigt. Tänk på att ta det efter en måltid - jätteviktigt!

Lgh 140: Ja, vår lilla stad Ulricehamn växer så det knakar just nu och det byggs lägenheter och hus som aldrig förr. DET är ju roligt! Men inte lika roligt när de skövlar vår vackra skog...
Korta övninga är bättre än inga alls!

Sarisparis, bra jobbat!

Min vecka = 4 pass

Mån: cirkelträning i grupp
Tis: intervall rodd
Tors: styrka
Fre: cirkel

Lördagen bestod av shopping i Ullared och gäster direkt då vi kom hem. Gästerna blev sena och i söndags fastnade jag HELT i TV-soffan :shock:
Inte så att jag var bakis direkt, men gräsligt trött. Jag sitter i normala fall aldrig still och vilar, men nu gjorde jag det med råge. :roll: Dåligt samvete hade jag för jag borde faktiskt ha tränat... :oops:

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Förkylningen är i stort sett borta nu, så jag kom igång liiite denna vecka.

Fre: Balansplatta, olika övningar. Magträning.
Sön: Styrkepass, hela kroppen. Ett väldigt lugnt pass, vill inte ha svårt att röra mig pga träningsvärk halva veckan... :roll:

Jag var i Ullared i måndags! Attans vad jag handlade. Massor av fina träningskläder fanns det :D Plus att jag är i stort sett färdig med julklappar och födelsedagspresenter för hela hösten. Då kan jag lägga tiden i december på att träna istället :wink:

anna, en vilodag kan vara bra ibland, speciellt om man tränar så mycket som du gör. Ha inte dåligt samvete, tycker jag.

lgh140: Håller med anna, lite träning är bättre än inget alls. Undra om det inte var Paulo Roberto som gav ut en bok om att träna en kvart varje dag... Dock tror jag att han själv tränar lite mer än så :) Den ska visst vara bra, den där mammamage-appen.

Sarisparis: Vad mycket härlig vardagsmotion du får hela tiden! Fin träningsvecka för dig.

TorsMamma: Barceloooonaaa! Hoppas du han se lite och äta en del god mat också, och inte bara jobbade hela tiden. Barcelona är ju SÅ fint.

Nä, nu är jag verkligen sugen på att komma igång igen!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"