Träning 2015!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Träning 2015!

Inlägg av anna »

Hej! :D

Min vana trogen drar jag igång en tråd som heter Träning 2015 :D Detta är det 9:e året i rad nu! :o :D

Nu är det vecka 1, så första rapporten blir alltså på söndag den 4 jan!
Hoppas MÅNGA vill vara med, för i 2014-tråden var det rätt glest... Ni är väl med??

Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.

Mitt mål blev uppnått 2014 med ett snitt på 5,13 pass/vecka.

*Varför vill du träna?
*Vad vill du uppnå?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:
*Jag vill träna för att jag är SÅ mycket piggare när jag tränar mycket! Har periodvis ett väldigt stillasittande jobb och behöver röra mig.

*Jag vill ha några kilos viktnedgång och få en fastare kropp.
Jag sätter ett mål på 4 pass/vecka, (men strävar egentligen mot 5 pass/vecka.)

*Jag kommer fortsätta med min favorit-app "You are your own gym" och blanda upp det med annat. Dessa pass är på 16, 20, 24 eller 36 minuter och då kan man INTE säga att man inte har tid - för det har man :wink: Även om passen är korta är de ruskigt effektiva och ingen annan utrustning behövs än en yogamatta. (inte ens det egentligen)
Ja, detta var även ett tips till er som tycker att ni inte har tid :)

Här peppar vi, tipsar, och skäller lite om någon slöar till för mycket... :wink:
Jag hade inte velat vara utan denna tråd!

Varmt välkomna - gamla som nya!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2015!

Inlägg av TorsMamma »

Kram och jag hakar på här, men kommer inte rapportera varje vecka, det hinner jag inte om jag skall träna. :lol: :lol: :mrgreen:

Så jag tänker träna 3 pass i veckan sammanlagt 4 tim och 20 min karate. jag behöver bli STARK, jättestark om jag skall hålla och orka mitt nya jobb. Det är verkligen tufft!

Men så vill jag bli lite vältränad och snygg också. Det skadar ju aldrig. :mrgreen: =D> :lol: :P

Motivation??? :roll: :shock:

Finns inte i min kropp längre. Så jag tränar bara för att jag måste köra dit sonen, så han är min motivation. När jag väl är där är det verkligen jättekul! Och på onsdagar har jag slagit ihop mig med en grannpojk som jag hoppas skall dra lite i mig och jag i honom. Vi blev uppmanade på graderingen att komma och träna i den andra lokalen också ibland. :D :o :lol:

Så detta kommer jag göra så mycket jag kan och försöka hålla min vikt men byta ut lite fett mot muskler är tanken. Ingen håller en peppad som barnen! :D =D> :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

:D GÖTT att se dig igen TorsMamma! :D
Välkommen! :D
Kul med karate och säkerligen mycket effektiv träning!
Bra att du har folk (både son & granne) som "drar i dig", alltid lättare då! :D
Nyfiken...vad är det för nytt jobb som kräver styrka??
Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag hänger på i år också :D Många av fjolårets pass blev av enbart för att jag skulle ha något att skriva i tråden, så då känns det dumt att inte fortsätta.

Jag vill träna för att jag får mindre ont i kroppen och sover bättre.

Jag vill bli STARK! Jag har alltid varit liten och vek, en svag person (fysiskt). Under förra året upptäckte jag att träningen verkligen gjorde mig mindre svag, jag orkade bära tunga ICA-kassar, skotta snö mm på ett sätt jag aldrig kunnat förut :)
Dessutom ska 2015 bli året då jag springer vårruset på under 30 min! Jag har sagt så i flera år nu, men nu SKA det ske! Förra året blev det ca 31,5 min tror jag.

Mitt mål är 3 pass i veckan, varav minst 2 styrkepass enligt Olga Rönnbergs bok. Jag är i slutet av steg 3 av 4 i boken.

Jag börjar året med att vara förkyld, så nu kan det bara bli bättre :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

:D
Förbaskat trevligt att du hänger med även i år Gulliga A! :D
Och KUL att du känner att träningen 2014 gjort dig så mycket starkare!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

Hej! :D

Så jättespännande det låter med det du startat! Varmt lycka till!

Jaha, tjejer...? Dags för årets första rapport då! :D
Hoppas fler kliver in i tråden och vill vara med!

Jag har haft en bra första vecka med 6 pass.
Detta för att mildra att nästa vecka förmodligen kommer bli en dålig träningsvecka pga mässa. Jag vet hur det brukar vara, man är så matt och trött vid dagens slut... Men vi får se, det är åk-avstånd så jag åker hem på kvällarna. Packar upp på onsdag, mässa tors-lör, så jag bör ju i alla fall få till pass mån, tis, sön.

Yngsta dottern Ida har utmanat mig på träning och eftersom hon i vanliga fall är rätt slö, så kan man inte annat än anta utmaningen :wink:

Ni som inte varit med här får lära sig att Y som jag skriver, står för "You are your own gym"-appen. Styrketräning med sin egen kropp som motvikt.

Mån: Y, Stappers (cirkel allt i ett svep) ben och överkropp 20 min.
Tis: Motionscykel 55 min
Ons: Y, Core 36 min
Fre: Y, ban 36 min + core 16 min (=52 min)
Lör: Y, Core 36 min
Sön: Powerwalk 45 min
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Snygg start på året, anna! Angående min v1, så, hm, hade det visst blivit v2 när jag skulle till att träna :oops: Den här ledigheten har jag HELT släppt det där med veckodagar. Himla skönt, men imorgon börjar vardagen igen :(

Så, min vecka då:

Tis: Magövningar, 15 min
Fre: Styrka hela kroppen. Supersets. Utan vikter, för jag vet vilken träningsvärk jag får efter ett uppehåll, om jag bara kör på på en gång. Hjälpte föga....
Sön: Styrka hela kroppen. Cirkelpass. 4 cirklar.

Ganska nöjd. Ska försöka få in ett konditionspass kommande vecka också. Bara 4 månader kvar till vårruset :D
Hoppas mässan gick bra!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

:D
Ja, visst blir man veckovilsen!!

Bra jobbat denna vecka GulligaA!

Som jag visste värkte fötterna GRYMT på mäss-kvällarna (betonggolv) och ingen träning blev gjord tors-lör.
MEN, de andra dagarna, så 4 pass blev det trots allt.

Mån: Y, överkropp 36 min
Tis: Motionscykel 50 min
Ons: Y, core 36 min
Sön: Y, core 36 min

För dåligt med besökare under denna mässa tyvärr, så det blev inte så bra... :cry:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Träning 2015!

Inlägg av lgh140 »

Jag hänger på jag också! Vill få tillbaka min fantastiska fysik ;) Målet är eg bara att må bra, slippa ha ont och att kunna springa en halvtimme eller motsvarande utan att få ont i knän/rygg/inte orka hålla bäckenbotten. Nu ska jag dessutom börja köra klasser igen så då gäller det verkligen att komma i form. Att komma i mina före-barnen-kläder vore inte heller helt fel. Jag kör på gymmet, yogar hemma (Ashtanga) och löptränar (för jogga låter ju så mesigt :roll: ) Yogan blir i köket på morgnarna innan det är dags att väcka barnen så de passen handlar mest om rörlighet (typ Solhälsningar + några anpassade positioner)

Veckan som gick:

Mån - sh'bam (45 min) + 20 min styrka
Ons - yoga 35 min
Tors - yoga 40 min
Fre - 30 min löprunda med småtjejerna
Lör - yoga 30 min
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag är SÅ nöjd med min vecka :D

Mån: PW 45 min
Tis: Magträning 15 min
Ons: Styrka, hela kroppen. Supersets.
Lör: Styrka, hela kroppen. Cirkelpass.
Sön: Magträning 15 min.

Hade tänk en PW idag också, men det är så himla halt ute, så jag struntade i det. Var visserligen iväg med tjejerna och åkte skridskor, men då stod jag mest still och hjälpte dem upp när det behövdes. Själv har jag inte åkt sen jag blev tvingad på gympan i gymnasiet :(

Anna: synd på mässan. Jag kikade in på din blogg (gör det ibland) och såg din superfina monter!
Lgh40: har du tjejerna i någon speciell löparvagn, eller på något annat sätt? Mina är ju egentligen lite gamla för vagn, men speciellt äldsta skulle nog uppskatta att bara sitta och titta på naturen och filosofera lite för sig själv, om jag tog henne med. Har du förresten något tips på bok/dvd/hemsida med yoga för en nybörjare? Funderar ibland på att köra ett pass i veckan, för smidighetens skull.

Jag ska INTE ha som mål att få till en lika bra vecka den kommande veckan. Då blir jag nog bara besviken på mig själv. Jag ska bara se tillbaka med ett leende 8)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

:D
Välkommen lgh140!

GulligaA! HÄRLIG vecka!! =D>

Bra vecka för mig med! 5 pass:

Mån: Y, överkropp/ben intensivpass20 min
Tis: Y, Core 24 min
Ons: Y, överkropp 30 min
Fre: Y, tabatas core 16 min + överkropp 16 min
Lör: Motionscykel 1 tim, 5 min

På tisdag åker vi till Teneriffa! :D
Träna ska jag, för Ipaden är med, långpromenader räknar jag också med att göra. Fast äter gör man ju... Mer än vanligt och vin/drinkar...Ja, all inclusive helt enkelt.
Ska försöka välja smart på bufféerna, men kommer unna mig lite också. Har en del att ta hand om när jag kommer hem vad det gäller kosthållning. Köpte ny bikini nu och det var INTE roligt att stå i provrummet... :(

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Träning 2015!

Inlägg av lgh140 »

Grymt jobbat!

GulligaA: jag har dom i vår babyjogger city select.. INTE optimalt men jag hittar inte jogginghjulet till vår cykelvagn. Än så länge har jag bara sprungit m tjejerna men jag tror treåringen skulle reagera ungefär som dina :) Har tyvärr inget tips på yogavideos, jag gör bara ur minnet. Men ja - mkt skönt för kroppen!

Min egen träningsvecka har inte varit nåt vidare. All denna is är inte optimal varesig för löpning eller att cykla till gymmet så jag laddade ner yayog-appen och körde två pass. Sen blev det inte mkt mer pga all träningsvärk.. :roll:

Mån: sh'bam 45 min
Tis: yoga 30 min
Tors: yayog överkropp 36 min
Fre: yayog ben 36 min

Nästa vecka blir fokus stretcha ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

Bra jobbat lgh140!!
Träningsvärk av Yayog? Jag hade det i början med aldrig nu för tiden. Man vänjer väl kroppen kan jag tänka mig. Tyckte du om träningsformen annars?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Vad härligt att få åka till värmen, anna! Ha det så himla bra och sänd några varma tankar till oss som är hemma och fryser.

Ja, vad är det med provrum egentligen? Hur svårt kan det vara att få till smickrande belysning, ett under att folk köper kläder över huvud taget :evil:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Hejsan hej!

Ok vecka:

Mån: Styrka, hela kroppen. Supersets.
Ons: Styrka, hela kroppen. Cirkelpass, 4 cirklar.
Sön: Styrka, hela kroppen. Cirkelpass, 3 cirklar. Ökade vikten på nästan alla övningar idag. Det blev så jobbigt att jag nästan grät när jag var i slutet på cirkel nr 2 :cry: . Men jag genomförde hela och det kändes SÅ bra efteråt :D

Men nu är kidsen förkylda och jag känner hur min hals ömmar, så vi får se hur nästa vecka blir :?

Hörs!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"