Träning 2015!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Träning 2015!

Inlägg av lgh140 »

Grymma ni är - härligt med inspiration och resultat!

Sjukdomarna är för tillfället över för mig, men istället är det jobb upp över öronen.. :| Dans och yoga blir det som tur är varje vecka, men jag vill helst få till två styrkepass också. Så länge jag cyklar till jobbet känns det iaf helt okej, jag får igång blodcirkulationen och bränner av lite stresshormoner så jag iaf mår bra. Höstlovet hägrar och då hoppas jag komma ikapp lite med allt jobb så det blir ordning på musklerna också ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

Bra med 2 fasta pass och cykling i alla fall Frida!

PT-smallgroup börjar lida mot sitt slut.. :( Veckan som kommer är den sista av dessa 8 veckor.
Vi kommer få med oss individuella pass att köra nästkommande 8 veckor, sedan blir det någon slags utvärdering efter det. Vi fick skriva önskemål om dessa nästkommande 8 veckor, men jag bad dem bestämma åt mig helt enkelt. Vill/behöver nog ha någon som säger "Gör det" - så gör jag det :)
Jag skrev även och frågade om de tror att jag vinner på att fortsätta ha 6 pass/vecka, eller om jag ska gå ner till 5. Imorgon ska vi få reda på hur våra veckor kommer att se ut framöver.

6 pass i denna vecka:
Mån: PT gemensamt pass där vi gick igenom första halvan av vårt nya styrkepass. Efter det massa sjukt jobbiga burpees och mountain climbers.
Tis: Rodd intervall
Tors: PT gemensamt pass. 2:a halvan av det nya styrkepasset + burpees/mountainclimbers så det skvätte om oss. Men detta var nog den lugnaste veckan vad gäller de gemensamma passen!
Fre: Styrkepass
Lör; rodd intervall
Sön: Styrkepass

Imorgon ska vi gå igenom hela det nya passet och under tiden ska var och en gå undan en stund med ledarna för att göra en liten utvärdering om vad vi tyckt. Men vi får bara 7 min. var... :( Det tycker jag känns snålt för jag har många frågor och funderingar.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Träning 2015!

Inlägg av lgh140 »

Det är verkligen lätt att vänja sig vid lyxen att ha en pt :D Hoppas du kommer bli nöjd med nästföljande åtta veckor också Anna!

Två pass denna vecka också, men nästa vecka får jag nog börja avveckla cyklingen. Det är ju minusgrader på morgnarna nu och jag har inte möjlighet att duscha innan jobbet, så det är svårt med kläderna. Men jag ska försöka få till ett träningspass hemma på fredagarna så det iaf blir tre pass/v.

Just nu får det vara nog att träna och äta för att må bra. Jag har ju ätit lchf i några månader nu och känner verkligen att jag hittat nåt som funkar för mig. Maken har äntligen hoppat på tåget och för honom blir det även viktminskning. Jag ligger stadigt på samma vikt som alltid, ca 5 kg mer än innan barnen. Visst skulle jag helst vilja gå ner dom och komma i mina gamla jeans, men jag har svårt att äta superstrikt. Har helt uteslutit bröd, pasta, ris och sånt men äter fortfarande mörk choklad (86%) ibland och äter gärna mycket grönsaker. Jag tänker att det viktigaste ändå är att komma ur gamla ätarvanor som att tv=mat och att jag stoppar saker i munnen utan att vara hungrig. Det är också skönt att slippa blodsockerdipparna och den ständiga hungern.

Hur har det gått för er andra?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Min vecka:

Mån: Balansplatta, planka 3:30! Sjukt jobbigt!
Tis: Crosstrainer 20 min intervallpass
Sen fick jag ont i halsen, igen 8) Men jag försöker ta det med ro, det händer VARJE höst för mig denna långa förkylningsperiod, och det är inte dessa veckor som gör att jag inte klarar vårruset på den tid jag vill :D
Fre: Mycket lätt styrkepass, hela kroppen
Lör: Barndans
Sön: planka 3*1 min, Crosstrainer 20 min (lugnt)

Jag ska nog testa passet du tipsade om, anna, verkar superbra. Ska bara bli frisk först :) Måste träna lite på burpees, tycker det är svårt. Hur gör ni? Hoppar ni till plankställning, eller lägger ni er platt på mage? Har sett båda varianterna. Att det redan gått så lång tid av ditt PT-program, tyckte du började nyss! Hoppas du får ett bra program att följa sen.

Frida, känner igen mig! Har också de där 5 kilona kvar, LCHF (liberal) gör inget för min vikt, men magen mår bra och jag slipper äta 6 ggr om dagen för att inte bli irriterad och darrig pga lågt blodsocker. Äter 2-3 gånger om dagen nu. Skulle nog behöva köra 5:2 igen, för det är det enda som jag gått ner i vikt av, men det är så tråkigt att behöva vara hungrig :( Funderar på att "strikta till" det, men blev så seg och orkade inte träna sist jag gjorde det.

Ha det!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2015!

Inlägg av TorsMamma »

Halloj, *surar* för jag skrev ett långt inlägg igårkväll och självklart chabblade jag bort det... :roll:

Håller med ovan, Anna OJ 8 v redan klart! Skriv ner de frågor du tycker är viktigast att fråga så du inte glömmer eller hamnar på avvägar. :wink:

Frida, all rörelse räknas!! :D

GulligaA, Ja många är förkylda just nu. Ta hand om dig.

Kul att så många av er börjat med LCHF mer eller mindre strikt. Jag har ätit MYCKET strikt LCHF och gick inte ner ett gram i flera år. Sen fixade jag med sköldkörteln en aning. Men främst så slutade jag STRESSA!! STress gör att du inte går ner ett enda gram, oavsett om du lever på 1 äpple/dag eller 3000 calorier/dag! Så jag slutade stressa, började träna, gick till "liberal LCHF" :shock: OCH körde med 16:8 då jag tränar främst på kvällar blir det ingen ansträngning att hoppa över frukost och äta Frunch! Så jag åt säg mellan 12-20 eller så. Gick ner över 7 kg och nu fortsätter jag gå ner, även fast jag inte vill!! :( Men att börja dagen med en kopp varmt grönt te och mina "tillskott" har verkligen blivit en härlig vana och som gör att jag inte känner mig hungrig förrän dags för lunch.

Så ta hand om er. Även om ni inte går ner i vikt så tänk på att ni mår bättre! Om man stressar ner sig i STRIKT LCHF och djup ketos kan man stressa kroppen ÄN mera och därmed inte heller gå ner ett enda gram! Gjorde det med 1-2 år. :roll:

Så lyssna på kroppen! KRAM! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

Det är ju precis samma som för mig Frida - de där retliga 5 kilona man vill ha bort :evil:
MEN faktum är att jag vägde mig igår och jag har gått ner 2 kilo på dessa PT-veckor! :D
På torsdag (sista gemensamma) ska de mäta oss.

GulligaA, jag FATTAR inte hur du klarar 3.30 i plankan?? :o :shock: =D>
Burpees har vi gjort varenda gemensamt PT-pass och det ligger även med i en del av mina individuella.
Vi hoppar ner så vi landar med hela magen i golvet.
Jag fick ju mitt nya 8-veckors schema nu, och nu har jag fått 2 crosstrainer-intervaller/vecka.
Det var tydligen inte upplagt riktigs som jag beskrev roddpassen, utan som följande (om du vill ha inspiration kanske?)
Uppvärmning gåband 5 min.
Armhävningar 10 st x 4 set.
5 min (75-80% av max, känn efter och håll hastigheten!)
1 min aktiv vila (håll igång benen, men utan motstånd)
4 min/1 min a-vila, 3 min/1 min a-vila, 2 min/1 min a-vila,
1 min (90-95% av max)/1 min a-vila
och så går man upp igen 2 min, 3 min, 4 min, 5 min med 1 min aktiv vila mellan varje.
Verkar skitjobbigt!

Själv kör jag väl på med det de säger på PT-kursen. "Vanlig mat" men håll in lite på kh, och äter 2 mellanmål/dag. Fortsätter så, men saknar verkligen min morgonmacka... :(

I söndags kväll bröt det ut halsont :( Hann tydligen inte få i mig Echinaforce i tid denna gång...
Jag var med på det gemensamma passet igår, men fick inte göra pulshöjarna sa de.
När jag hasade mig till gymmet i morse stoppade de mig och skickade hem mig för vila...
INTE träna med halsont. Så i och med att jag har onsdag som vilodag blir de 2 dgr vila i rad nu och en förhoppning om att det vänder fort! Nu får vi sjuklingar krya på oss!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

:D
Jaha, då var sista veckan av dessa 8 veckor avklarad!
Jag blev ju lite sjuk där mitt i, men 5 pass blev det. (och nu är jag i princip frisk igen)

Mån: gemensamt PT-pass genomgång av hela det nya styrkeprogrammet (för mig utan pulshöjare pga ond hals)
Tis: fick jag alltså inte träna för dem.
Tors: gemensamt PTpass styrka i cirkel.
Fre: styrka i gym
Lör: rodd intervall
Sön: styrka i gym.

De mätte oss. Minus 3 cm i midjan, men bara minus 1,5 cm runt höft :( Jaja, jag kämpar vidare.
Jag tog ju några egna mått också och det visar minus 2 cm på lår också.

Jag har fått min nya planering på nästkommande 8 veckor.
De tyckte jag skulle fortsätta med 6 pass/vecka, sedan ska jag nog gå ner till 5.

Två av dessa pass är grupp-pass. Vissa av oss i vår lilla grupp har fått samma pass, så vi kommer att hålla ihop lite framöver också.
Måndagar blir det cirkelträning 45 min och torsdagar multiträning 25 min, ett sån´t där ruskigt svettigt pass antagligen.
Två pass är nytt styrkeprogram.
Två pass är crosstrainer intervall.
Så nu vet jag vad jag har att göra framöver. Efter det blir det en sista gemensam träff/träning, sedan är vi själva... Vi ska lämna in en egen lista med tankar på hur/vad vi vill träna i nästa period. De kommer att se över den och ge feedback. Vill man ha ett nytt styrkeprogram får man köpa en PT-timme.

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

Just det ja!
Om ni söker på Lindas träningscenter - Facebooksidan kan ni se hela vårat gäng i inlägget från 16 oktober. Om ni är nyfikna alltså. Jag står i mitten i svarta kläder.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Träning 2015!

Inlägg av lgh140 »

Men wow Anna! Jag tycker det låter som fantastiska resultat med tanke på att du även tränat som en tok och antagligen musklat på dig dessutom :mrgreen: Jag beundrar din kämparglöd!

Jag har "bara" kört mina vanliga två pass - kommer inte iväg till gymmet och hemma blir det inte av.. Jag är inte nöjd, men tänker inte stressa över detta. Tiden med barnen går före och vi jobbar om varandra för att de ska få vara hemma så mkt som möjligt. Jag tänker underhållsträning, så får toppformen komma nästa år ;)

Vad intressant att höra din resa TorsMamma, du är så klok du! Det där med stressen är ju helt klart em faktor jag inte vill räkna med. Till nästa läsår går jag nog ner i tid, för inte sjutton är det värt pengarna att jobba jämt och ständigt. Yogan är bra för mig här - ett sätt att hitta verktyg för att kunna ändra fokus - så det ska jag också försöka få in mer av.

Och GulligaA - du är ju grym! Själv kan jag väl planka en 30 s om det kniper - men flera minuter!! Det busvisslar jag åt!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Träning 2015!

Inlägg av TorsMamma »

Wohoooo Anna, Frida, GulligaA.

Familjelivet och småbarn går först. Jag lovar er att när barnen blir över 7-8 år kan de helt plötsligt klara sig i typ 1 timme själva och man kan sticka iväg kort på något man vill just då osv... Så gör det ni kan i vardagen och toppformen kan ni få till seeen. :wink:

Jag körde mina vanliga pass sön, tis och ons och nu sön igen. Skall försöka tis och ons samt karateläger på lördag 11-16. Skall bli skoj hoppas jag, har även lyckats få med mannen i familjen. :P

Ta det lugnt, stanna upp och njut. Tiden som går är den som är just NU! Inte för 1 minut sedan och inte heller om 1 timme framåt. Vi kan bara vara i nuet.

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

:D
Jo jag är ganska nöjd med resultatet Frida. Men lite mer synligt vill jag ha... Efter så mycket slit!
Det är 2 systrar som har haft denna kurs. De har en syster till som är med i min "mammagrupp".
Hon fick gå i deras testgrupp innan de startade igång. På henne hände knappt någonting under de 8 veckorna det höll på. Men sedan - vecka 9-10 - DÅ! Så det går jag och väntar på 8)
Bra med dina 2 pass, det verkar som att du tänker rätt med ditt pusslande av själva livet.

Tors mamma, det du beskriver med att barnen blir större och att man kan lämna dem ensamma, ja det är verkligen en underbar frihet! Våra är ju 12 och 14 nu, så här kan man komma och gå :wink: Eftersom jag jobbar hemifrån tycker de att de aldrig får vara hemma själva och blir glada när jag går...
Bra jobbat i veckan och kloka ord!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Härligt jobbat alla!

Jättefina resultat, anna. Så du ska också köra crosstrainer, kul! Jag ska testa ett sånt där pass du skrev om, har inte riktigt vågat än bara... :)

Lgh140, jag känner samma sak med barnen. Nu lyckas jag dock träna ganska bra hemma, men just att komma ut på en löptur, eller att träna när det skulle passa mig bäst under dagen. Crosstrainer passar jag på att köra ibland när de ser på barnprogram innan läggdags då den står framför TV:n. Snart kan jag namnet på alla i "My little pony" :D Men styrketräningen blir bara av när de lagt sig eller när mannen är hemma. Lite rädd att de ska göra sig illa på hantlarna, de vill ju så gärna vara med.

TorsMamma, som de andra säger, mycket kloka ord. Jag stressar alldelse för mycket. Jobbar 75% fast vi skulle klara oss ekonomiskt med 50%. Men då hinner jag inte sköta mitt jobb. Och samtidigt tjänar jag bra, så skulle jag byta jobb så måste jag kanske ändå jobba mer... jaja, nog om det. Kul att du fått med din man, det saknar jag. Speciellt på kostsidan, är det lika där? Så mycket lättare när man delar intresse!

Min vecka:
Mån: Planka 3*1, balansplatta
Ons:Planka 3*1, Crosstrainer 30 min.
Tors: Styrka, hela kroppen. Supersets.
Lör: Barndans. Men det slutar jag nog räkna som träningspass snart, har förbättrat min kondition så pass mycket att jag bara blir lätt varm av allt honky tonk. Tack för det Crosstrainer, säger jag :D
Sön: Styrka, hela kroppen, cirkelträning.

Nu till veckan reser jag till huvudstaden för lite utbildning ett par dagar, så hinner nog inte med lika mycket träning.

Vi hörs!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2015!

Inlägg av GulligaA »

Äsch, vilket gnäll det var på mig senast då :|

anna, tänkte på en sak, sådär var det för mig med 5:2 också. Först inget, sen inget, sen PANG efter typ 2,5 månad så gick jag ned 5 kg på några veckor. Kroppen kanske stretar emot ibland, tills den inte orkar längre och ger upp :) Så snart smäller det kanske till för dig med din nya träning också, även om det har kommit lite resultat redan.

Inte så bra vecka för mig:
Mån: Balansplatta och magträning.
Tis: Crosstrainer, 20 min. Tufft pass! Förprogrammerat på maskinen, 40 sek lätt, 60 sek riktigt tungt. Superbra, ska jag köra fler gånger. Har inte vågat riktigt förut.
Sön: Styrketräning, hela kroppen. Riktigt skitpass, det blir så när man tränar på skitkost och skitsömn. Borde skippat och tagit ett glas vin till maten istället, som mannen gjorde :evil:

Nu behöver min kropp en vecka med bra kost och mycket rörelse. Hoppas ni har haft en bra träningsvecka!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Träning 2015!

Inlägg av lgh140 »

Det var iaf träning GulligaA, även om jag håller med dig om att det ibland känns bättre att bara strunta i det.

Två konditionspass och en yoga för mig förra veckan.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2015!

Inlägg av anna »

GulligaA, gnäll på du :wink: (men det tycker jag inte du gjorde) Tänk på att det kan vara mycket bra att kunna alla My Little ponynamn :wink:
Så är det nog, att kroppen stretar emot ibland. 5:2 gjorde jag ju ett halvår (och 6:1 ett halvår efter det). För mycket pina och svaghet för mig - så nu satsar jag på träningen och väntar på fina resultat. Visade magen för syrran idag och hon blev lite imponerad faktiskt! :lol: Så visst har det hänt saker!! :D
Låter bra med crosstrainer-intervallerna!

Lgh140: Bra, bra!

Ja, det blev den nya träningsschemats 2:a vecka nu då, 6 pass:
Mån: cirkelträning i grupp 45 min. Riktigt tufft med styrka och puls 8 stationer och 4 varv.
Tis: intervall crosstrainer
Ons: styrkepass i gym
Tors: Multiträning i grupp 25 min högintensivt
Fre: crosstrainer intervall
Sön: styrkepass i gym

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"