Vad läser ni för era barn

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Vad läser ni för era barn

Inlägg av mari »

Vore kul att höra vad ni läser för era barn.

När mina var små var Pelle Svanslös alla bilderböckerna ett tag favoriten. Emil i Lönneberga har de gillat och en period var det bara Alfons Åberg.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av videunge »

Hej

just läst ut "våffelhjärtat" av Maria Parr för 5åringen. Helt underbar bok om två ungar som likt Emil hamnar i många tokigheter ( men ven innehåller en del allvar). Den andra vuxna i närheten kom av sig för att lyssna i stället. Det måste vara ett gott betyg. :D :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av inger »

Läst oerhört mycket
Favorieter
2-6 år Molly mus Ellenböckerna av Kruusvaal Pettson o Findus Alfons Åberg Bilderböckera om Pelle Svanslös
Högläsning i tidig skolåldern: Den oändliga historien av Michael Ende, Hugo och joesefine av Maria Gripe Bakom masken serien av Kerstin LUndberg Hahn,Pärlresan av Maud Mangold

KUl tråd haka på nu allihopa. Det är sånt här kackel är till för :D
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av GulligaA »

Hej

Det är mycket Alfons här hemma också för tillfället. Annars gillas även böckerna om Ingrid av Katerina Janouch, Ellen av Catarina Kruusval och såklart Pippi och Emil.

Två av mina favoriter från när jag var liten som jag brukar läsa för dem är Vem ska trösta knyttet av Tove Jansson och Pricken av Margret Ray, dock är de lite långa och har mycket text jämfört med antalet bilder för att lillasyster ska vara helt nöjd än :)

Våffelhjärtat låter som något som skulle passa storasyster.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av lgh140 »

Jag är så glad att läsningen är igång på riktigt nu! Vi lånar mamma mu, Alfons, prinsar- och prinsessorböckerna, lilla prinsessan, Nicke nyfiken, totte och Emma-böckerna, Benny-böckerna. och böcker från olika förlag är ofta poppis. Längtar tills det blir böcker med mer text!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av Sarisparis »

:arrow: Jan Lööf :D =D> :D

Förutom klassiska Skrotnisse gillar vi gillar särskilt Sifferboken, där en parallell historia berättas i bilderna men inte i texten. Jag tycker att historierna är välskrivna, tänkvärda och ofta roligare vid omläsning. Illustrationerna är halva nöjet, minst. Jag googlade lite nu och ser att vi har många av hans böcker olästa, härlig insikt så här inför semestern 8)

:arrow: För lite större barn som just börjat läsa själva kan jag rekommendera böckerna om Dunne av Rose Lagercrantz och Eva Eriksson. Mitt lyckliga liv och Mitt hjärta hoppar och dansar är varma och mysiga böcker som trots mycket sorg är ljusa historier.

:arrow: Gillar man varianter på klassiker så är Bockarna Bruse på badhuset av Björn F Rörvik och Gry Moursund riktigt rolig.

:arrow: Jag tyckte väldigt mycket om Det innersta rummet av Inger Granberg och är sugen på att läsa den senare Vem är Myras pappa? också. Dessa är böcker jag hoppas kunna sätta i händerna på mina barn när de blivit lite större. De handlar om svåra situationer i livet och ställer viktiga frågor. Det innersta rummet handlar till exempel om en pappas självmord. Böckerna är klassade som lättlästa, vilket är helt korrekt för själva språket. Däri ligger styrkan eftersom ämnena som behandlas är allt utom lätta. En bra författare helt enkelt. =D>

:arrow: Och för att pigga upp så här efter några tunga böcker så tipsar jag härmed om Anna Wahlgrens Burken (som kan köpas här) =D>

"Ganska långt borta, i en liten stad där solen sken alla dagar utom torsdagar, låg ett hus som hette Burken. Det var inget underligt namn på ett hus, för Burken såg ut precis som en burk. Närmare bestämt en hög, smal soppburk med halvöppet lock. På avstånd kunde man tro att någon hade tappat en konservburk i gräset, men kom man närmare såg man att det inte alls var någon burk utan ett hus, och att locket var husets tak. Och gick man in i huset visade det sig att det var väldigt stort. Det hade hela sex våningar, och räknade man med locket hade det sju (och det var nog bäst att man räknade locket också, för annars hade Elof, som bodde där, blivit arg)."
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av inger »

Roligt att det blev sådan fart i den här tråden. :D

Burken av Anna Wahlgren glömde jag. Det är en fin barnbok välv värd att läsa högt. min son gillade den. Mamma mu och Kråkan var populära ett tag, finns även som kapitelböcker.
Pernilla Stalfeldts olika faktaböcker så som bajsboken, alla är olika med mera var också populära.

Roligt att du gillade Det innersta rummet Sarisparis! :D

Jan Lööf är fantastisk. Läs tillexempel Det röda äpplet.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av inger »

Såg nu att du också skrivit om burken Sarisparis.
Visst är den underbar.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av mari »

En gammal klassiker perfekt högläsning för sexåringen är Kalle Vrångelbäck av Ingrid Sjöstrand. Helt underbar. Låna den på biblioteket.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vad läser ni för era barn

Inlägg av Sarisparis »

inger skrev:Roligt att du gillade Det innersta rummet Sarisparis! :D
:thumbsup:
inger skrev:Jan Lööf är fantastisk. Läs tillexempel Det röda äpplet.
Ska bli! :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"