Hur har mänskligheten lyckats överleva?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Hur har mänskligheten lyckats överleva?

Inlägg av Manfred10 »

Jag blir så himla less på att höra på alla extperters råd om hur "man överlever småbarnsåren" vilken CHOCK det är att PLÖTSLIGT ha någon annan att ta hänsyn till osv...Det är en LAG att det ska vara fruktansvärt jobbigt att ha små barn, konstant sömnbrist och skilsmässa/separation runt hörnet konstant... Jag undrar om det var lika "jobbigt" att ha barn för 30 år sen?

Att folk som lyssnar ens törs skaffa syskon än mindre barn över huvudtaget??!! :shock: Varför är det bara såna tråkiga rapporter man får höra jämt och ständigt? Där det ska tyckas av psykologer och familjevetare i ett kör.

Budskapet är alltid "håll ut det blir bättre när barnen blir äldre" vilken tröst?

Sticker någon ut hakan och berättar att det inte alls är/var särskilt jobbigt så löper man risk att bli lynchad och betraktas som skrytig och självgod.

SUCK!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Hur har mänskligheten lyckats överleva?

Inlägg av mari »

Tråkigt men mest för de som gnäller. En del människor har aldrig tampats med saker och ting på riktigt och då kan man gnälla över sånt som inte är något och man får också svårt att glädja sig åt verkliga underverk. Ett nytt liv är ett mirakel och att inte ha förmåga att uppskatta det är en form av känslomässigt handikapp. I nästa liv, jag tror på reinkarnation kommer dessa människor att få lära sig mer om utmaningar, att födas på en plats utan rent vatten etc.

Det lönar sig inte att säga emot såna människor. Man får lyssna med ett halvt öra, humma javiss, jaså. Sen får man umgås med någon roligare.
Har man ett gnälligt BVC som också tjatar om hur jobbigt det är kan man bara nicka lite, aldrig engagera sig eller ge näring åt dessa människor.

Ingen annan förklaring finns än att de inte vet något om livets utmaningar på riktigt.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hur har mänskligheten lyckats överleva?

Inlägg av Sigyn »

Jag tror att man hade så Hilma mycket viktigare saker att oroa sig över för i tiden, som tex mat på bordet och tak över huvudet, att ingen kunde ägna tid åt att oroa sig över barnen. Nu för tiden dock, så finns ALLT. Vi kommer inte dö av svält eller köld, tex. Så finns det så Hilma mycket olika riktlinjer som sträcker sig över hela världen, istället för att ens mamma och moster tipsade om hur man skulle göra. Man får dåligt samvete om barnet är för smalt eller för tjockt, man oroar sig över barnets matintag, utveckling, om det börjar krypa för tidigt eller för sent eller inte alls och om barnet har någon diagnos eller om det är sjukt och varför det gnäller. Man oroar sig om det skriker vid läggdags eller om man samsover för länge eller om anknytningen förstör om man lämnar bort det till mormor eller om barnet ammar på natten eller INTE ammar på natten eller varför man inte kunde amma eller varför min unge inte kan sitta still osv osv osv

Listan kan ju göras oändlig.

Kontentan av allt är att jag tror att man som mamma är så ensam och så oroar man sig över sitt barn så mkt att man för över det på barnet. Dels blir barnet då mer krävande, dels så tänker man att det är något fel på mitt barn som inte uppför sig som alla andra.

Sen finns ju en annan aspekt i allt socker och all fuskat som barn får idag, det kanske inte är så bra.. Lixom.. :)

Det var inte jobbigt att ha barn förr för man hade inte tid med jobbiga barn då :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Hur har mänskligheten lyckats överleva?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag tror att Annas budskap att hitta lugnet och lita på sig själv (så som jag tolkar henne) är det allra viktigaste. Då sprider man det till barnet. Och inget av det här förmedlas av samhället eller BVC (de förmedlar "följ din känsla" men ger sen massa värderingar av vad som är rätt och fel). Det bäst jag som mamma kan göra är att se till det som är bra med min familj, allt som funkar så himla bra för oss och sen låta alla andra gnälla bäst de vill.

Jag vet att jag själv går igång när någon börjar prata om bebisar som inte sover på natten, om de vuxnas sömnbrist och när de ställer tusen frågor om hur jag gjorde och när jag berättar så tas det aldrig emot :evil: Så jag numera försöker jag att inte säga något, att inte gå igång och bara låta de hållas. Att fortsätta att hålla mitt lugn, för det är där JAG mår bra :wink: Det kanske påverkar andra mer än att gå in i diskussion med de :wink:

Manfred10 - grattis till den lilla på är på gång. Kram!!!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Hur har mänskligheten lyckats överleva?

Inlägg av Bellan »

Hej!
Jag tror att Annas budskap att hitta lugnet och lita på sig själv (så som jag tolkar henne) är det allra viktigaste. Då sprider man det till barnet. Och inget av det här förmedlas av samhället eller BVC (de förmedlar "följ din känsla" men ger sen massa värderingar av vad som är rätt och fel). Det bäst jag som mamma kan göra är att se till det som är bra med min familj, allt som funkar så himla bra för oss och sen låta alla andra gnälla bäst de vill.

Jag vet att jag själv går igång när någon börjar prata om bebisar som inte sover på natten, om de vuxnas sömnbrist och när de ställer tusen frågor om hur jag gjorde och när jag berättar så tas det aldrig emot :evil: Så jag numera försöker jag att inte säga något, att inte gå igång och bara låta de hållas. Att fortsätta att hålla mitt lugn, för det är där JAG mår bra :wink: Det kanske påverkar andra mer än att gå in i diskussion med de :wink:

Manfred10 - grattis till den lilla på är på gång. Kram!!!
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"