Dagens middag

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Dagens middag

Inlägg av inger »

Vi hade en sån tråd för några år sedan som lite tips och inspiration och ibland bara för att säga att i dag orkade vi bara med varsin korv till middag. :D

Lammgrytbitar i lergryta har vi haft. Marinerar dem först i olja, maizena och valfria kryddor salt.
Skär rotfrukter i bitar och lägger över och under lammgrytbitarnai lergrytan. Vatten och grädde så att det täcker grytbitarna och rotfrukterna lagerblad och mer valfria kryddor

in i kall ugn 150 grader ca 2-3 timmar. Det är en middag som görs en hemmadag. Till det potatis vitkål eller andra grönsaker.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens middag

Inlägg av inger »

Alltså när man gör lergryta i ugn ska ugnen vara kall från början. Man sätter på 150 grader först när man satt in grytan.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dagens middag

Inlägg av SaraMilana »

Härligt med lergryta!!

Idag blev det blandad plockmat från kylskåpet som tar noll tid att förbereda. Perfekt när vi hellre är ute i trädgården hela dagen. 8) Kallrökt lax, avocado, sallad, parmesan, kokt ägg, pesto, mozarella, tomater och vattenmelon.
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Dagens middag

Inlägg av mari »

SaraMilana skrev:
Idag blev det blandad plockmat från kylskåpet som tar noll tid att förbereda. Perfekt när vi hellre är ute i trädgården hela dagen. 8) Kallrökt lax, avocado, sallad, parmesan, kokt ägg, pesto, mozarella, tomater och vattenmelon.
Och så här kan en så kallad middag se ut när man inte har hemmavarande barn längre.
Bitar av melon Naturell youghurt hemgjord musli och knäckebröd med makrillfile på.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dagens middag

Inlägg av Sarisparis »

Inspirerande! Tack inger för trådstarten! :D

Min favoriträtt till middag är ångkokt lax och grönsaker. Det låter kanske inte så kul, men alla älskar det och det sköter sig helt själv.

Jag tar min största kastrull, fyller botten med vatten typ 5 cm. Sen lägger jag den frysta laxen i en insats med perforerad botten, väl utbredd så att det är jämntjockt överallt. Sedan tar jag min största sil och lägger ovanpå, så att skaftet sticker ut över kastrullkanten. Däri lägger jag grönsakerna, det brukar vara haricot vert, ärtor, broccoli. Och så på med locket. Jag tar aldrig tid, men är där och petar ibland och det brukar bli klart ruskigt fort.

Mina barn är inga grönsaksälskare överlag, men just den här rätten brukar bli helt uppäten ner till sista ärtan (kanske för att man kan bygga en eld med haricot vert och låtsas grilla broccolin ovanpå? :roll: ). Ofta serveras den helt natur, men ibland har vi lite soyasås som tillbehör. Orkar jag kan jag koka lite quinoa också.

En annan favorit är att koka ris i riskokaren och lägga på lite blandad fisk i den perforerade insatsen som kan sättas ovanpå riset. Man får lägga på fisken lite i efterhand så att den inte blir sönderkokt.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dagens middag

Inlägg av inger »

Ångkokt lax lät gott.
Har inte full koll på hur man ångkokar.

Lät supergott förstår att hela din familj älskar det.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Dagens middag

Inlägg av mari »

I dag öl, ölkorv och lantchips med dipp till middag :D
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Dagens middag

Inlägg av SaraMilana »

mari skrev:I dag öl, ölkorv och lantchips med dipp till middag :D
:lol: :thumbsup:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dagens middag

Inlägg av Sarisparis »

inger skrev:Ångkokt lax lät gott.
Har inte full koll på hur man ångkokar.
Det är supergott! :P Ångkoka är det enklaste som finns och mitt favoritsätt att tillaga just lax. Gott med annan fisk också. Man kan antingen köpa på sig finfin specialutrustning eller så tager man vad man haver. Idén är helt enkelt att koka vatten i botten på en kastrull, lägga fisken (eller vad man nu tänkt ångkoka) en bit ovanför på något som släpper igenom ången. Och så något för att täcka alltihopa så att inte ången försvinner ut till ingen nytta.

Jag kör ofta med en stor kastrull med tillhörande lock och så helt enkelt ett stort duskslag för fisken.

Jag har inget emot okryddad mat, nästan tvärtom, och just lax och grönsaker tycker jag är supergott precis som den är. Dessutom blir det ju ruskigt nyttigt. 8)

En snabb googling ledde mig till den här bloggen som jag kanske ska läsa lite noggrannare. Men man får veta det man behöver om ångkokning på en minut eller två.

http://www.landleyskok.se/matblogg/angkoka.html/

Kanske att jag ska satsa ännu mer på ångkokta grönsaker, blev lite inspirerad av allt bloggerskan skrev om mineraler och vitaminer. 8)

Enjoy!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Dagens middag

Inlägg av Sigyn »

Jag har en ångkokade med typ 3 lager som har knappar man ställer in med vad man lagar osv. Skitenkel är den, köpt på Elgiganten för några år sedan, ett tips även:)

Idag åt vi en ny grej:
Ca 1 kg kyckling strimlades och fick färg i min favvo gjutjärnsgryta. På med salt peppar, tre pressade vitlöksklyftor, redigt med persilja (fryst) och dragon (torkad). Nör de fått färg hade jag på 5 dl creme fraiche och en skvätt grädde, kanske en dl. Fick puttra ca 20 min. Till det serverades familjen glutenfri pasta gjord på råris, jag själv åt det som det var :)

Superenkelt och gott! :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Dagens middag

Inlägg av mari »

Ångkokare från elgiganten det får jag kolla upp. Ångkokt ska ju vara bra.

I dag svärföräldrar på besök. Det blev strörmmingslåda med grädde turkisk yoghurt äggulor en massa dill svarpeppar salt dijonsenap pamresan ovanpå
Till det potatismos med svartpeppar salt en massa dill och vitlök massa mjölk och smör i moset.
Kall öl ska det vara till :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"