Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Inlägg av lgh140 »

Här ser det likadant ut, fast storebror bara är 2 år och knappt 5 mån. Jag har precis som du 11,5+1,5 och det sovs ungefär 11+45... Så jag hänger på och ser hur det går för er ;) Jag har börjat sätta på en cd-saga så han iaf inte klättrar ur spjälsängen men somnar gör han inte #-o
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Inlägg av Sigyn »

Fr.o.m. Idag kommer storebror ha en timmes vilotid, somnar han så får han sova och somnar han inte så får det vara så. Vi håller på å möblerar om lite och när vi får en ny byrå ska den gamla in i vårt sovrum. Då tånkte jag ställa en cd-spelare på den men tills dess blir det tyst vila ;)
Det är så skönt för bara av att skriva här så får man ett klarare sinne, storebror är nog iaf mer redo än vad jag är för att sluta sova! Haha!

Rapporterar om några dagar och säger hur det går :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Inlägg av Sigyn »

Rapport från oss.
Storebror har somnat varje dag på dagen utan större problem. Väckt efter en timme och är VÄLDIGT tvär. Tar lång tid innan han stiger upp och tjatar om att han vill sova mer. Idag var det lite bättre dock, tog typ bara tio minuter sen var han glad. Kvällarna är dock desamma. Just nu ca en timme efter vi lagt lillasyster och en halvtimme efter vi lagt storebror ligger dom och tjötar med varann. Det är väl ok egentligen men rätt som det är ropar storebror på oss bara för att få uppmärksamhet typ. Så situationen har väl egentligen inte blivit så mkt bättre. Vi börjar fundera på om lillasyster på snart 16 mån kanske bara ska få sova 1,5 h ist för 2.
Imorgon ska jag och barnen till en kompis med jämnåriga barn över dagen. Detta gissar jag kommer leda till att lillasyster som inte är van att sova i vagn kommer sova mindre än vanligt och att storebror inte kommer sova alls. Gör detta lite som en test för att se hur kvällen kommer bli utifrån detta. Båda barnen bör ju vara betydligt tröttar vid läggning då, så om det funkar bra med läggningen imorrn kanske man ska fundera på fler förändringar.

Nu ropade han nyss igen för typ tredje gången. Jag svarar med "det är sovdags, och ramsa *2. Och han säger samma sak "lite dörren öppen" (vilket den redan är).

Som sagt, ska bli spännande imorrn ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Inlägg av Sigyn »

Senaste 2 veckorna har vi (som jag skrev om sist) varit iväg över dela dagarna. Storebror har vilat/inte vilat alls. Lillasyster har sovit 1-1,5 h i vagnen. Storebror har somnat runt 15-16 i bilen på vägen hem, typ 5 minuter, en gång sov han typ 20 i bilen då vi vart lite längre bort. Båda barnen har varit sååå lättnattade, somnat bums typ. De dagar vi vart hemma å barnen sovit mer på dagarna så är lillasyster alltid fortfarande vaken nör vi lägger storebror en halvtimme senare. Sen är det pågående diskussion syskonen emellan typ 1,5 h innan de somnar. Resultat har blivit ca 10-11 timmars natt. Inatt sov de 12,5 (storebror 12). På lördag åker vi på semester i tre veckor pch då har vi pratat om att storebror bara ska få vila eftersom vi inte tror att han kommer somna i någon annan säng än en spjälis och att vi inte orkar bära hans fram och tillbaka från vårt rum varje dag då syskonen inte sover i samma rum på dagen som det ser ut nu. Tror vi bara kommer låta lillasyster sova 1,5 hemma fr.o.m. nu. Och storebror får väl sova om han verkar väldigt trött.

Kontentan va allt är att det iaf verkar gå väldigt bra för storebror att inne sova på dagen :) iallafall om det händer saker hela tiden, nör vi är hemma vet jag inte för så brukar han tjata om att få sova men man kanske ska korta från 1 h till 45 min? Och så ska vi införskaffa cd-sagor nör vi kommer hem från semestern :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Den eviga frågan om dagsvilan ;)

Inlägg av lgh140 »

Vad skönt att allt verkar falla på plats! :thumbsup:

Här har vi återinfört tolvtimmarsnatt för storebror och minskat på dagvilan. Han är fortfarande för liten för att klara sig utan vila men en kortare funkar bra :) På dagarna klättrar han ur sängen och upp på byrån där han byter cd-bok eller så hämtar han en bok och läser, men så länge han håller sig på rummet och tar det lugnt (och somnar snabbt på kvällen) tycker jag det är okej. Dagvilan försvinner ju ändå så småningom men nätterna är jag noga med. Cd-sagor finns förresten på bibblan också :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"