Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av SaraMilana »

Hur GÖR ni? ](*,)

Min andra mammaledighet och vissa dagar känns det som att mitt jag försvinner. Förra gången var det en annan sak, jag hade så mycket mer tid att göra sånt som jag tycker är roligt. Nu finns varken samma tid eller ork och det känns mest som att jag utför "hushållsnära tjänster" för en väldigt liten peng 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan...

Två dagar efter stortstädning ser det ju typ likadant ut igen och tvättberget tar liksom aldrig slut. Hur gör ni för att få det att bli roligt?
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av Sigyn »

Det är inte ett dugg kul! Haha, jag håller med dig, det är likadant här. Jobbigt nör man har krypbarn oxå för man vill hålla så rent på golven.. Men jag accepterar att det är stökigt, skitigt, grusigt i hallen, leksaker all over osv. Jag bor i ett dagis och det får väl vara så då. Typ. I efterhand är inte småbarnsperioden så lång, men just nu är den oändlig. Sen tycker jag det är viktigt att träffa folk och inte isolera sig hemma. Det är sp lätt att man har så mkt att göra att man aldrig kommer ut så har man två barn som klättrar på väggarna och bara "förstör" enligt en själv.. ;)
Ska du vara hemma i höst med? Jag ska vara hemma fr.o.m. om två veckor och fram tom januari -15.
Vi bor ju rätt nära varann, vi kanske kunde ses nån gång om du vill? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av inger »

Begränsa antalet leksaker. Allt de har behöver inte finnas hela tiden.

Schema och struktur.
Något annat än barn och hushåll osm ska göras.
Gör något du brinner för ett par timmar varje dag.

Det ska göras villkorslöst visst antal dagar i veckan en viss tid om så bara 30 minuter.
Det kan vara vad som helst bara det är viktigt för dig.

Du får se över hur mycket sociala behov du har. Jag var inte tillfredställd med att enbart träffa andra för att de hade barn.
Det var viktigt för mig med folk som brann för samma saker som jag barnlösa eller inte.
Att behålla den man är med eller utan barn är viktigt tror jag.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av Sigyn »

bra sagt inger =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av SaraMilana »

Tack ska ni ha för tankar! :heart:

Mitt stora problem är nog att jag i vanliga fall har ett jobb som jag tycker är vansinnigt roligt och saknar det. Jag är van att prestera, utmanas av svåra tekniska problem och få feedback på att jag levererar. Allt det jag gör hemma är ju sånt som bara skulle synas om jag inte gjorde det. :wink:

När jag var mammaledig förra gången började jag sy och tyckte att det var himla skoj. Men nu har jag helt enkelt inte lika mycket tid och på kvällen när barnen sover är jag rätt slut. Då är det svårt att låta bli att sätta sig i soffan... Men kanske att jag måste börja schemalägga även detta! Tack Inger!

Jag kommer inte vara hemma i höst, så problemet kommer inte att vara så länge till. Men jag vill göra något bra av den här sista tiden hemma. Träffar folk gör jag, jag tror nog inte att det är där skon klämmer.

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av mumintrollet »

SaraMilana!
Jag känner igen mig precis :) det ÄR himla tråkigt att utföra hushållsarbete då det aldrig tar slut. O så är det bara lite extra med två kladdiga knoddar :roll:
Jag har några grejer som har hjälpt mig:

Struktur på tvätt och matinköp. Jag planerar faktiskt meny på lördag för hela veckan o åker o storhandlar på söndag (ofta utan barn även om det är kul för dem att följa med)
Så har jag plan på när vilken mat skall lagas. Närbutiken finns till för att fylla på ifall nåt glömdes..
Lunchen hos oss är alltid gårdagens middag, då har vi hela förmiddagen på oss att göra nåt kul- mest ute.

Genom att planera så har vi mer tid till att göra nåt extra o då känns det inte som om vi bara är hemma o städar :)

Så måste jag kämpa med att inte förvänta mig att någon annan skall hjälpa mig med tvätten eller städandet. Jag märker att jag genast blir sur ifall jag tycker att det endast är jag som städar här hemma. Martyren dyker upp och ingen har roligt :oops:
Så ifall jag tänker att alla har sitt och det här är mitt jobb som jag får göra i rgen takt så känns det lite bättre.

Kansker det där skon klämmer att det alltför ofta känns som om hela resten av världen får gå med sina morgonlatten till sina supercoola och inspirerande jobb medan man själv sitter hemma o torkar grötkladd från hela köket och trixar med en trotsare som slängt sig på golvet :lol:
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av mari »

mumintrollet skrev:SaraMilana!
Jag märker att jag genast blir sur ifall jag tycker att det endast är jag som städar här hemma. Martyren dyker upp och ingen har roligt :oops:
Så ifall jag tänker att alla har sitt och det här är mitt jobb som jag får göra i rgen takt så känns det lite bättre.

Kansker det där skon klämmer att det alltför ofta känns som om hela resten av världen får gå med sina morgonlatten till sina supercoola och inspirerande jobb medan man själv sitter hemma o torkar grötkladd från hela köket och trixar med en trotsare som slängt sig på golvet :lol:
Bra tänkt!
Jag tror dock att den trotsare som slängt sig på golvet behöver känna sig behövd. Jag märkte på mina när de var i trotsen att det blev bättre när de fick utmaningar som var på gränsen till vad de kunde klara. Svårt att tänka ut kanske, behövs ytterligare sturktur men så himla värt det.
Utmining för en treåring. I slutet av lekstunden själv gå in i affären och handla något som fattas till middagen tex en liter mjölk. Mamma och syskon väntar utanför. Rollspel ovh förberedelse innan förstås men så himla värt det när teåringens ögon lyser av stolthet.
Att städa något område i hemmet själv. På egen hand hänga småtvätt som kökshanddukar och grytlappar.
Ett trotsbarn behöver en utmanande egen uppgift att göra själv som inspekteras sedan.
Trotsbarnet har ett inre behov av att växa och få ta ansvar och behöver mötas där.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av Sarisparis »

Jag håller helt med föregående talare om vikten av struktur för att inte bryta ihop och känna att ingenting någonsin går framåt. =P~ :lol: Och det där med förväntningar är nog också väldigt viktigt att ha i åtanke vad gäller ens humör.

Jag fick massor av bra råd i min stresstråd på samma tema här i vintras. Det som gjorde störst skillnad för hur jag upplevde hushållsgörat var att faktiskt planera in det. Särskilt att boka in tvättdagar tycker jag är kanon. Jag tvättar måndag, onsdag och fredag och då ignorerar jag tvätten - med gott samvete - de andra dagarna. Den är inte bortglömd, den har inte "inte hunnits med", utan det är heeeeelt normalt att den ligger där den ligger i tvättkorgen. Faktum är att jag oftare har tom tvättkorg nu än innan då jag tvättade "jämt". :roll:

Matsedlar och tillhörande veckohandling gör också underverk.

Kring hushållerskebiten så har jag försökt fundera ut vad jag stör mig mest på och koncentrera mig på att göra någonting åt det. Vi bor ju lite temporärt här i vårt renoveringsobjekt sedan snart ett år vilket innebär att vi springer in och ut flera gånger om dagen (köket ligger i en separat del av huset 8) ). Detta medför att det är skor överallt. Under den här perioden är det viktigt för mig att barnen (och maken) ställer sina skor snyggt och prydligt på en bestämd plats. Ibland får jag tjata fortfarande, men lika ofta hör jag Storebror berömma Lillebror för att han ställer sina skor så fint vid sidan om trappen.

Jag försöker också hålla på att man lägger tillbaka saker på sin plats, direkt när man är klar. Med varierande framgång. :lol: Men jag hoppas så några frön och så är jag stenhård med detta för mig själv.
Rent allmänt upplever jag det mer påfrestande när det är stökigt (mycket saker på fel plats) än när det är dammigt till exempel. Att som inger säger dra ner på antalet grejer att leka med tror jag också på. Bonusen med detta är ju att det blir mycket enklare att städa om man inte behöver plocka undan massor med grejer för att kunna dammsuga. :roll:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av SaraMilana »

Tack snälla ni för era tips och tankar!!

Jag tycker att jag är ganska duktig, trots att jag är superpedant till naturen, på att släppa saker och låta dem vara. Tvättberget får gärna vara ett berg tills det blivit så mycket att det får lagom plats på vår torkställning, då är tvättlogistiken optimal. Och jag/vi städar en gång i veckan, varken mer eller mindre. Storhandlar gör vi och planerar och har allmän ordning och reda. Men det är klart att vi kan effektivisera på många sätt.

Men det måste ju gå och göra det lite roligare ändå!!! Det där som måste göras. Blir dammsugningen roligare med hög musik och kan man göra tvätten till en rolig tävling på nåt vis?

Nu när sommaren är på väg har jag ännu mindre lust att vara inne och göra tråkiga måsten, de känns till och med ännu mer tråkiga och som tvång eftersom de tar tid från vårt härliga uteliv.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av Sarisparis »

Aha, det är alltså mer själva tråkighetsfaktorn du vill åt? Då var ju mina råd lite out of topic.

Miniz brukar köra med städning till musik. Hennes barn är ju äldre än dina, men de kör tidsbegränsad plock till musik, typ en låt.

Vill man inte besudla sina favoritlåtar med städassociationer kan ett konkret tips vara att använda sig av Spotify. Jag antar att svenska Spotify funkar likadant som min franska, alltså att det finns särskilda spellistor som rekommenderas för olika saker. Jag lyssnade mig igenom den franska "städlistan" när vi dammtorkade häromdagen och det var faktiskt bra. Inte alls den musik jag lyssnar på vanligtvis men lagomt peppande för att man skulle få en trevlig stund med dammtrasan i högsta hugg.

Att sätta en tidsgräns på det som ska göras och sen göra det bästa av just den stunden, med tex musik, kan kanske vara en grej för dig. Typ sätta av 15 minuter till städ och sen gå ut och ha kul, oavsett hur långt man kommit med städningen. Jag brukar köra med tidsgräns för disken just för att det ibland känns oöverstigligt att börja om man känner att man ska diska allt, men man hinner faktiskt väldigt mycket på en kvart när man koncentrerar sig. Jag brukar lyssna på radio samtidigt, då kan jag dessutom lura mig själv att faktiskt göra klart eftersom jag vill höra mer av programmet. :roll: :lol:

Sen läste jag en intressant grej om det här med attityden till hushållsarbete. Just det att det är svårt att få hjälp av de andra i hushållet om man själv ser det som ett straffgöra. Här är länken till det blogginlägget:

http://familjekompetens.wordpress.com/2 ... ill-hemma/
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av SaraMilana »

Alla dina råd och tips är super, Saris!! Jag har läst tråden från början till slut flera gånger och det finns massor av guldkorn från er alla!

Jag ska absolut prova det där med tidsgränsen! Bra tips!!

Jag har så svårt att förstå hur ni som är hemma på heltid flera år på raken klarar av det! Hatten av! :D
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av Sarisparis »

:thumbsup: :D :heart:

Jag har varit hemma i fyra år nu och tror att just att man vet att man ska vara hemma en längre period spelar in också. Det är ju en sak att vara hemma ett halvår eller ett år, man ser redan slutet och har kanske en fot kvar i det gamla livet fast man är hemma.

Jag tyckte att det var jobbigast i början, saknade att få feedback på det jag gjorde och blev vansinnig på att hela tiden börja om. Blev först besviken på maken som inte hade vett att ge mig cred för allt jag gjorde, men insåg sen att i hans ögon var det kanske inte så mycket som faktiskt gjordes hemma. Han gick hemifrån när frukostdisken stod på bordet och kom hem lagom tills middagsdisken. :roll: Det var sällan han fick se hur diskbänken kunde glänsa mellan varven. :wink:

Det är stor skillnad på att jobba utanför hemmet, med kollegor och chefer som är beroende av ens jobb och med vilka man har ett kontinuerligt konstruktivt samtal, där feedback är en självklar del. Hemma är man sin egen chef, på gott och ont. För mig blev det bättre när jag insåg i huvudet att den enda som kunde ge mig cred var jag själv. 8) Då blev det inte lika viktigt och jag kände mig inte lika frustrerad.

Jag har lagt möda på att ha ett socialt liv i alla fall, inte i den meningen att man prompt måste hitta på aktiviteter varje dag, men som i att hitta andra i närheten i samma situation. Vi var (flyttade förra året) ett gäng mammor som ofta umgicks och som ställde upp som barnvakter mer eller mindre spontant när det behövdes. Kanon! :thumbsup:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hemma på heltid utan att känna sig som en hushållerska?

Inlägg av SaraMilana »

Du är klok som en bok Sarisparis!!! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"