Lång amning+SM?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Lång amning+SM?

Inlägg av Sigyn »

Detta har jag funderat mycket på, dock inte tillämpat när mina barn var små. Men många vill ju amma väldigt länge, och t.ex. helamma till 6 månader. Detta går ju lite "emot" vad Anna säger, alltså att man "måste" ge mer mat från 4 månader om man vill ha hela nätter. Och det jag fnular på är hur man kan kombinera lång amning med SM. Jag har hört många mammor som i princip helammat till 12 månader, för att barnet kanske inte velat ha annan mat innan. och då måste man ju ändå kunna kombinera detta med SM, ellerhur? men hur länga kan man förutsätta ett en helammande 4-månaders, 6-månaders och 8-månaders skulle kunna sova. Skulle man kunna fortsätta med ett 3-månadersschema hur länge som helst. Alltså 5 amningsmål under dagen, 12-timmarsnatt med 1 nattmål. Kan en 8-månaders stå sig lika mycket på det eller kommer man behöva amma ännu oftare ju äldre barnet blir?
Vad tror ni? Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Själv har jag inga erfarenheter alls men jag tänker att detta är lite intressant eftersom många ändå vill amma länge och då bör man ju kunna kombinera, lång amning bör ju inte betyda att barnet ska behöva äta hela natten.
sen känns lång amning ändå bra och naturligt eftersomd et borde va så det var förr. då ammade man ju 3-4 år och säkert större delen av hela första året, för det fanns ju varken välling, flaskor eller pureer. =)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lång amning+SM?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vilken bra fråga! Det undrade jag också, särskilt innan jag hade börjat med smakisar... :lol: Jag tror dock inte att det finns något enkelt svar. Inte minst för att varje bebis nog faktiskt är unik även när det gäller amning, tror jag. Jag menar, jag vill verkligen amma min son länge men nu undrar jag om han inte snart kommer totalvägra, det är bara morgonslurken som än så länge är kvar. Man kan ju inte tvångsmata en 7-månaders, de är ganska viljestarka liksom. Men visst, hade jag inte börjat med vanlig mat hade han säkert ätit, så är det ju... :roll:

Ammar man på bestämda tider ställer brösten in sig och produktionen ställs också in efter hur mycket bebisen vill ha. Men nog kan det krångla också ibland. Och vi vet ju hur lätt det är att hålla tiderna i början, det är lätt att hamna i snutt och dutt. Själv tycker jag allt blev bättre med vanlig mat, men det är ju jag. Helammade till 3,5 månad vilket var mycket mindre än jag hade tänkt från början. Vore intressant att höra någon som helammat längre, vad hon tycker?

MEN sen beror det ju på vad du menar med förr i tiden? Jag tror säkert att man stack åt barnen lite potatis om det fanns, liksom. Men förr var det naturligt att barnen dog av undernäring som barn, också. Nuförtiden rekommenderas ju riktig mat från 6 mån just för att inte gå miste om järn och annat. Visst är det superbra och praktiskt med bröstmjölk, men i vårt land där vi har råd och goda hygieniska förutsättningar att ge vanlig mat lite tidigare tror jag inte att det är så stor skillnad i "hälsovinster" för bebisen när man börjar, särskilt inte om man fortsätter delamma. Fast jag bara spekulerar!

Varje mammas mjölk är också unik, man han olika fet och olika näringsriktig mjölk så det är nästan omöjligt att säga vem som ska göra hur osv. Jag vet också en mamma som omöjligt fick i sin 8-mån bebis ngt annat än bröstmjölk (hon kände lite oro för det) men när man såg hur mjölken formligen sprutade fram, fet och gräddig, så kändes det förnuftigt att tro att hennes tjej fick tillräckligt ändå =P~ :D Tror hon sov bra på nätterna också, faktiskt. Mycket handlar ju om Rutiner och Attityd, även om maten är viktig.

Jag tänker att amning är superbra men sammanhållen sömn är OCKSÅ viktigt för barnen. Barn vill och behöver sova (vet vi ju!) och vissa gör det på enbart mjölk medan andra behöver mer. Så det är en avvägning vilken faktor som känns viktigast, helamma länge till varje pris eller få sova. OM man nu inte har suverän mjölkproduktion så bebisen sover gott på bara mjölk. Jag tycker nog att det är barnplågeri att inte ge tillägg om mjölken inte räcker (efter att produktionen fått sin chans att öka alltså) och när man sett fördelarna som SM ger så tror jag det blir lättare att tänka så. Man vill se bebisen sådär PROPPmätt och ser man inte det så lider man lite... :( Sen tror jag absolut att man kan behålla amning vid sidan av mat läänge, om bebisen gillar att amma. Och då går det (också) utmärkt att kombinera med SM, tror jag. Varning för att snutta för mycket när tänderna har kommit dock, det finns de som fått karies pga sånt.

Som vanligt blev det låååångt, och jag gav ju heller inga svar, men :? ...Någon mer som vill tänka högt?

Kram!

:heart:
Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lång amning+SM?

Inlägg av SaraMilana »

Jag har ingen erfarenhet av helamning alls, men när jag tittar på omgivningen är det mååånga bebisar som sover fint första tre månaderna ungefär och sen går det bara utför... Alltså det räcker inte med ett nattmål, utan barnen vaknar varannan timme hela natten. Grovt generaliserat. Många verkar också missa "mattåget", barnen är liksom inte lika intresserade av att äta riktig mat när de är lite större. Till slut hamnar några av dem, förhoppningsvis, på kurforum. ;)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lång amning+SM?

Inlägg av Sarisparis »

Jag tror inte heller att enbart bröstmjölk räcker för att en ettåring ska må bra. Håller också med SaraMilana om att risken att man missar mattåget är stor om man inte låter barnet upptäcka annan mat än bröstmjölk/flaska under det första året. Jag tycker mig se ett samband mellan barnets lust att föra allt till munnen och barnets lust till annan mat, att det är naturens eget sätt att låta barnet utöka sin menu i takt med sin utveckling. Mina barn har varit nyfikna på det jag stoppat i munnen i rätt så späd ålder (3-4 månader, om jag minns rätt), varför skulle det inte vara ett tecken på att det är dags att låta dem testa annat än mjölk?

Men att ge annan mat behöver inte betyda att man slutar amma. Att införa skedmat innan det blir nödvändigt för barnets välbefinnande innebär ju också att man skippar stressen för att barnet verkligen ska äta sig mätt där i början. Det blir lättare att låta barnet upptäcka annan mat på ett lustfyllt sätt eftersom det i början bara rör sig om att upptäcka ett annat sätt att använda munnen. Hos oss har det inte gått lång tid innan barnet fått smak för detta nya och amningen har på så vis glesats ut av sig själv. Med min yngsta var amingen kvar till ca elva månader, så jag ser verkligen inte någon motsättning mellan annan mat och lång amning. För mig, och för honom vill jag tro, var det idealiskt. Med mellanbrorsan var jag tvungen att brutalt sluta amma redan vid sex månader eftersom han snabbt fick ett gäng vassa tänder och jag inte klarade att amma honom. Det var jobbigt både för honom och mig, men jag var verkligt tacksam att vi redan hade skedmaten på plats så att jag inte behövde oroa mig för själva näringsintaget dessutom.

Jag ser faktiskt inga fördelar med att välja att helamma längre än att man känner att barnets välbefinnande i sin helhet tillfredsställs. Visst är det bröstmjölken fantastisk näringsmässigt, men jag tror att de flesta barn behöver stadigare mat än så för att kunna sova gott efter ca 4 månader. Med mitt äldsta barn hade jag tänkt helamma ett halvår, som man "ska", och det kändes bra på alla sätt i ca fyra månader. Han sov bättre och bättre och mådde kanon. Sen blev uppvaken tätare och vi var helt slutkörda båda två. Det var då jag läste SHN första gången och blev fast. :wink:

För mig är sömnen en minst lika stor del av barnets välbefinnande som maten och närhetsbehovet. När jag jämför livet med min äldsta där vid 5-6 månader och samma period med småbrorsorna så är det solklart hur mycket lättare det var med de små, trots att jag då hade en och två storebrorsor att ta hand om samtidigt. Mätta och utsövda barn brukar betyda glada barn och det tycker jag är att föredra som mål än att fokusera på att helamma så länge som möjligt.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lång amning+SM?

Inlägg av Ylvispylvis »

Instämmer precis!! :thumbsup:

För övrigt var det inte ovanligt förr i tiden att man gav barnen en trasa indränkt i brännvin för att de skulle sova "gott" på natten :shock: :cry: ...så allt var inte bättre förr. Jag tycker då faktiskt att riktig mat är att föredra... :lol: :wink:

Generellt tycker jag alltså att vi alla både ammare och flaskare (och bådadera) bör kasta en hel del principer och prestige (och jag talar till mig själv också) överbord och göra som AW beskriver i BB: kasta matlistorna och se till barnets välbefinnande!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"