Vad kostar hälsan?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Vad kostar hälsan?

Inlägg av SaraMilana »

Vi har varit sjuka av och till hela hösten och vintern så nu håller jag på och ser över vilka kosttillskott familjen borde stoppa i sig. Nästa fundering är vad allt detta kostar. D-vitamin, probiotika och Omega-3 till alla. Och så lite kolloidalt silver och MSM bara för att jag är så vansinnigt nyfiken och vill prova. Allt detta skulle kosta oss 1 762 kr per månad. Det blir 21 138 kr per år! Om vi skippar silvret och svavlet och bara kör på D-vitamin, probiotika och Omega-3 landar vi på 14 002 kr per år.

Att vabba och vara sjuk själv kostar ju pengar såklart. Och det är ju svårt att veta hur vi påverkas i långa loppet. Men ändå. Är det värt det? Hur tänker ni? Hur mycket pengar lägger ni på hälsa? Ekologisk mat? Ekologiska hudvårdsprodukter? Kan man egentligen sätta ett pris på hälsan? Har hälsa blivit en klassfråga?

:-k :-? :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av inger »

Ja hälsa har blivit en klassfråga.

D-vitaminet är förresten ifrågasatt nu. Det har kommit studier har ingen länk nu som visar att vissa människor kan vara överkänsliga mot för höga doser D-vitamin även det sätt D-vitamin är framställt på.
Beträffande probiotika om ni vänjer er vid surkål av ett bra märke tistelvind heller gör själva så duger det utmärkt som probiotika.

Jag väljer att ha råd med ekologisk mat och prioriterar det framför kosttillskott vid arbetslöshet i familjen eller andra orsaker som gör att man får se över ekonomin.

Du har en jättestor poäng i att detta är en klassfråga.
Det finns studier tex som visar att barn som har autism kan bli väldigt mycket bättre av mjölk, soja och gluten och sockerfri diet, om man då väljer att köpa ekologiska naturliga produkter och göra så mycket som möjligt från grunden. Även det en klass och en ekonomisk fråga.

Skräpmat så som vetemjölsprodukter, socker chips med mera är tyvärr så mycket billigare om du jämför med en kasse med ekologiskt kött, ekologisk havremjölk, bovetemjöl med mera.

Det är faktiskt trist att det ska vara så.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, det är jättedyrt att hälsosam :D . Vi har faktiskt slutat med omega 3 nu för vi hittade ingen som vi tyckte gav bra effekt och det kändes för dyrt då. Vissa saker får man vara periodare på och andra kan man köra hela tiden. Probiotika tar jag ibland, men det kan du få i dig på andra sätt genom kosten också.Vi väljer att köpa BRA vitamin och mineraltillskott som vi känner ger effekt, har provat diverse märken men nu beställer vi från dr. Mercola och de är jättebra. Det är mannen i familjen som sköter den biten men jag antar att om du googlar på namnet så kan man hitta sidan. I övrigt så tror jag på att för en kropp ska vara i balans så behöver man ha en bra syra/bas balans, därför får sonen KidzGreens och jag dricker grönt pulver.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av Irmasmamma »

Absolut, en klassfråga - tyvärr. :?

Jisses vad mycket stålars, skulle vara intressant att se din kalkyl lite mer exakt. Tyckte det lät väldigt mycket! Vi kör D-vitamin och probiotika från Innate (bästa märket på det enligt vår hälsokost-snubbe, mycket kunnig!). Dunmedics D-droppar, Sempers magdroppar och Eskimo Kids till barnen. Omega-3 från Solgar, Kolloidalt silver (Ionosil) och MSM från Helhetshälsa. Många grejer (och dyra!) men jag tror absolut inte att vi kommer upp i så mycket pengar per månad!?! :shock:

Vi kör helekologiskt och äter mycket kött eftersom vi äter paleokost, så det är snarare matkontot som drar iväg för oss. Om vi var tvungna att spara så håller jag med Inger - eko i första hand och kosttillskott i andra. Känns ju spontant som att man prioriterar att inte tillföra några gifter till kroppen....
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av SaraMilana »

Irmasmamma, jag trodde inte heller att det skulle bli så hög månadskostnad förrän jag började räkna. Men många bäckar små... Jag har allting i en excelfil på en annan dator, jag kan skicka den till dig sen! Kanske har jag gjort nån tankevurpa, jag hoppas det. ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag kan bara hålla med ovanstående talare. Japp, det är en klassfråga, ja man måste hitta bra produkter.

Innate är ett supermärke på typ probiotika. men som Inger säger, äta syrad ekologisk mat varje dag eller syra själv och äta fungerar också utmärkt! Men man måste äta syrad mat. Jag skulle också hellre satsa på ekologiskt och gräsbetat så mycket som möjligt, framför flera tillskott.

Jag köper denna Omega-3 och D-vitamin till min son, jag ger 5ml och den räcker långt.

http://www.madeleineschoice.se/fermente ... everolja/6

Här kommer en hel hög med länkar på saker som jag har lärt mig.

Om fiskolja

http://www.kostdemokrati.se/articles/20 ... -fiskolja/

Om probiotika och olika sjukdomar, det är inte bara om AS även om fokus ligger där så fattar man hur saker och ting ligger till. Det är 6 avsnitt på ca 7 min vardera. Mycket värt sin tid tycker jag!

http://www.youtube.com/watch?v=nLP0Ijo2CK4
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av SaraMilana »

Tack för era tankar!

Det känns ju klart vettigt, att välja bra kost framför tillskott. Men jag har fått känslan av att maten inte innehåller lika mycket näring nu som förr? Många mineraler saknas etc. Och det lär det väl även göra trots att man väljer ekologiskt? Eller?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Det finns några saker jag anser att ALLA bara måste ta som tillskott eller på annat sätt få i sig mycket av. Detta är ju då Omega-3 vilket är typ 1 burk makrill i tomat sås om dagen, några bitar sill om dagen osv. Annars tillskott.

D-vitamin när man bor i Norden, detta kommer vi inte ifrån om man inte åker utomlands 2-3 ggr på vintern.

Syrad mat, varje dag. Annars probiotika.

Problemet är ju inte alltid att vi har utarmade jordar, utan att vi faktiskt inte heller äter inälvsmat på samma sätt som förr! Det är inte grönsakerna som det hänger på alla gånger.

Inuiterna/Eskimåerna har minst hjärt- och kärlsjukdomar i världen. Hur mycket grönsaker tror du att de fick i sig? MEN, de äter HELA djuret! Hela valen, inälvor, hjärta osv... DET är näring kan jag lova! Ekologiska ägg, innehåller nästan ALLT förutom c-vitamin. Skaldjur för selen osv...

Ett fint salt har massor av mineraler, var inte rädd att salta lite extra för magnesium och kalium. Typ seltin, mineral rikt havssalt och himalaya salt.

Så jo, men mycket nogräknad kost kommer man långt!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av SaraMilana »

Tack TorsMamma! :heart: Hur orkar du vara så påläst på allt?

Och eftersom jag inte har nån lust att äta en hel val får det nog bli kosttillskott istället. Synd att det är så rackarns dyrt! Vi får prova oss fram och se vad som funkar för oss.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad glad jag är att jag råkade ramla in på den här tråden, det är PRECIS sånt här jag sitter och klurar på nuförtiden om dagarna :-k . Tack SaraMilana! När lillen börjat äta riktig mat blir det ju extra viktigt att inte proppa i honom en massa skräp, liksom.

Jag och min man käkar D-vitamin från Holistic, 2000 IE per dag. Är de ok? Samuel får Sempers magdroppar och Dunmedics D-vitamin, men har inte fått Omega 3 än så länge. Vi försöker hitta så mycket ekologiskt som det bara går men utbudet här är tyvärr ganska dåligt ibland. Vilka böcker rekommenderas för mer info om såna här saker? Har hört något om "Kärnfrisk familj", är det den jag söker månne?

Ska försöka ta tag i kosten och läsa på lite mer...men det tar tid att bli insatt så tack för trådarna, Torsmamma!

:heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av mari »

Kärnfrisk familj är bra.
Råsmart familj av Ulrika Hoffer är också bra.
Friskare barn av Peter Wilhemlsson
LCHF för barn av Anna Hallen.

Möllers tran är en mycket bra fiskleverolja som innehåller både omega 3 och vitamin D.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Strålande böcker allihop Mari! jag är ju då särskilt förtjust i Anna Hallén men de andra är också toppen.

Ylvispylvis, ta 3 kapslar är mitt råd. Ni behöver MINST 5 000 IE d-vitamin/dag. Bebis behöver ca 1000 IE /dag.

Möllers Tran har jag också bara hört bra om! :D

SaraMilana, Jag har konstiga "specialintressen" här i livet... :roll: :shock: :lol: Älskar att läsa om allt som rör hälsa, barn, medicin, forskning och annat konstigt. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av inger »

Tycker också att alla de böckerna är bra.
Jag vill tillägga att Susanna Edhins bok Den självläkande människan har lärt mig att förstå hur mat och energi hör ihop.
Hon har en blogg som är intressant också.

Många boktips får du. Glöm inte att man kan låna på bibliotek också för att se vad man vill köpa och vad som är användbart i just min familj.

Det har också kommit ut nya böcker och ny forskning som visar att dagens gluten(hur vi odlar i dag) och dagens mejeriprodukter(hur de framställs i dag) inte är bra för någon.
Inte hunnit fördjupa mig i den forskningen/böckerna.
Men det är också högintressant.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla för alla tips! (Även om det här ju inte är min tråd! :oops: :D )

Måtte inte denna tråd dö :!: Jag behöver verkligen också rycka upp livsstilen här hemma. Har varit på bibblan idag och det bidde ingen av de rekommenderade böckerna ovan (fanns inte för tillfället) men jag fick iaf tag i en annan intressant bok, Kostdoktorns "Matrevolutionen", antar (och hoppas) att den kvalar in under samma kategori!

Här ska läsas! :thumbsup:

Hej så länge!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Vad kostar hälsan?

Inlägg av inger »

Vilda växter är et tutmärkt sätt att få i sig de näringsämnen man behöver.
Vanliga vinbärsblad som man kan ha i sallader och smothiees innehåller massor med c. Maskrosblad innehåller också mycket nytithgeter samt nässlor.

Det finns kurser och facebook sidor i ämnet.

Det är ett billigt sätt att underhålla sin hälsa på tycker jag.
Nu är perfekta årstiden att samla kunskap.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"