Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av TorsMamma »

Sen jag lärde mig om flour så köper jag inte mera någon vanlig tandkräm. Till mig själv gör jag egen på 1 msk kokosolja, 1 tsk msm och 1 tsk Kolloidalt silver.

Min son gillar denna tandkrämen så den använder han mest.

Urtekrams Aloe Vera toothpaste. (ser den inte nu på Bodystore, men kommer förhoppningsvis in)

Kanske skulle du gilla denna?

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ ... kram-75-ml
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av mamaA »

Det blir nog till att byta tandkrämer här, eller snarare låna mannens för han kör flourfritt :D . Själv har jag haft så många hål i tänderna och lätt för att få det så jag började med flourtandkräm igen...inget lätt dilemma det här.

James får nog byta direkt i alla fall för han spottar inte utan sväljer glatt all tandkräm :shock: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av SaraMilana »

Tack för tips TorsMamma! :heart: Jag hittade en annan barntandkräm som ska smaka jordgubb, det tror jag passar lilla fröken bra. Tandborstning är ju inte direkt favoritsysselsättningen ändå...

Alltså jag undrar om man ska behöva granska precis ALLT för att inte bli lurad? :evil:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag provade Urtekrams Aloevera tandkräm till sonen igår och idag och det gick hur bra som helst. Den är ju söt och god i smaken så det är ju kanske inte så konstigt :wink: . Han ifrågasatte inte alls att det var en annan tandkräm, då det var ganska tydligt då hans vanliga tandkräm är blå så det blev klart godkänt. Nu känner jag mig mer bekväm med att han sväljer skummet istället för att spotta ut.

Och ja, Sara Milana man måste tyvärr läsa på allt. Jag köper alla dusch- och hudprodukter ekologiska för det är jättemycket konstigheter i de vanliga. Känns ju inte så kul att betala 100-160 kr för bubbelbad men då får man ha det lite mer sällan istället. Weledas barnduschkräm är förresten ett bra och prisvärt alternativ. Urtekram är ännu biligare och helt ok men lite för budget för min del förutom tandkrämerna. Sen handlar det ju om var man hittar det också. Bodystore.se :D är prisvärt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av SaraMilana »

Jag sitter och filar på en storbeställning från bodystore precis just nu faktiskt. :) Kanske blir det till att beställa lite duschkräm också då när jag ändå håller på... suck...
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av mamaA »

Glöm inte att de har jättebra barnvitaminer, Natures plus: Animal Parade. Jag, läs sonen, har provat Kids greens varianten och den är vi väldigt nöjda med så nu har vi beställt både den och vitaminerna i samma serie. James hälsar att de är supergoda, han kallar dem för sitt godis :wink: .

Och du, till dig själv så är rosenserien jättebra, speciellt deodoranten. När det gäller krämer kör jag både rosenserien och The Organic Pharmacy ( skincity.se tror jag). Älskar det sistnämda men det är dyyyyrt :wink:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av SaraMilana »

Jag är lite misstänksam mot såna kombinationsvitamintabletter. Men konceptet med tuggtabletter tror jag verkligen kan gå hem, smart! Hittade både D-vitamin, Omega 3 och probiotika som tuggtabletter. Kan ju va nåt.

Men berätta för mig (eller hjälp mig motivera en dyr faktura från bodystore för min man ;) ), varför borde jag slänga ut barntvål och -schampoo från Libero och köpa ekologiskt?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av mamaA »

Tja, det är så mycket av industrirestprodukter (mineraloljor) i vanliga hudprodukter, vissa är bättre än andra men jag vill ha så naturligt så möjligt så jag väljer ekologiskt. Om man inte väljer ekologiskt så bör man i alla fall kolla så de inte innehåller mineralolja och parabener.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av SaraMilana »

På Apoteket såg de ut som att jag bar från en annan planet när jag frågade om flourfri tandkräm, men på Ica maxi hittade jag faktiskt Urtekrams. Dottern fick dock kväljningar av lukten och vägrade stoppa den i munnen, vuxenvarianten gick lite bättre. Nu har jag beställt en som smakar jordgubb och hoppas den funkar bättre (så kanske vi slipper fuldansa till Copacabana som muta varje kväll så att ungen ska öppna munnen :lol: ).

I beställningen fick även ekologiskt barnschampo och -duschcreme följa med. Och en deo utan aluminium. Men så tänkte jag på det här: http://blondinbella.se/2014/01/aluminium-i-deo/ Jag har inte riktig orken/tiden/lusten att lusläsa varenda innehållsförteckning och ta reda på vad alla konstiga ingredienser är för nåt. Inte heller att hålla på och göra egna hudvårdsprodukter. Hur resonerar ni där?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Med risk för att jag nu är glädjedödare! :cry:

Jag personligen använder varken schampo på mig själv eller sonen. Utan har bara använt Weledas duschkräm som de har. Schampo bara förstör håret och hårbotten. Så på mig själv är det antingen balsam metoden eller ägg och vinäger (gå med i en No Poo grupp så får du massa info)

Sen när det kommer till deo, ja aluminiumfri prio ett. Men innehåller den "Alun" är det inte heller bra vilket många marknadsför sina deo med. Thai deo/sten är ren Alun, så den rekommenderas inte heller. Hojta om ni vill veta mera, men alun är i princip samma som aluminium.
Poängen med att svettas är ju att man skall få ut slaggprodukter och att kroppen måste göra sig av med giftet på något sätt. Om man då hämmar detta så kommer kroppen hålla kvar i det är min tanke. Så man vill ha en deo som gör att man inte luktar men ändå svettas! :P

:idea: Jag gör faktiskt egen deo nu för tiden, den billigaste och enklaste och mest effektiva jag någonsin haft!

Blandar 1/3 ekologisk kokosolja, 1/3 potatis mjöl och 1/3 bikabonat.
Smälter kokosoljan lite och blandar och rör då och då så det stelnar ihop. Tar en klutt och smörjer med. Vill jag sen lukta gott tar jag min parfym och sprayar en dutt ovanpå. På så sätt kan jag lukta min favorit för dagen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av SaraMilana »

Ja, men precis, det känns ju som att det är skräp i det mesta som säljs. Jag vill inte behöva bli "expert" på allt, jag vill kunna gå till affären och köpa hudvårdsprodukter utan att behöva fundera på vad som finns i. Och som Blondinbella skrev i inlägget jag länkade till, så ersätts många gånger ev skadliga ämnen med andra som det varken finns forskning eller restriktioner för.

Nåja, på barnen använder jag inte så mycket produkter och det är väl det som är viktigast tänker jag. Så får jag fundera på det där med att blanda eget till mig själv när jag har tid/ork/lust...
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen!

Torsmamma! Jag vill pröva att göra egen deo, men undrar hur jag ska förvara den och hur man lämpligast applicerar den? Har ingen gammal deo-stick-förpackning på lut tyvärr. Hur gör du?

Nyfiken Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ylvispylvis! :D

Jag blandar 1/3 kokosolja eko så klart, 1/3 potatismjöl och 1/3 bikarbonat i en lite plastbunke med lock och har i badrummet. Inget härsknar. Min väninna hade i en gammal "roll-on flaska" på torkskåpet där det var varmt och höll sig flytande. MIn är HÅRD; stenhård! Jag tar en klutt med fingret och stryker i armhålan så det smälter och smörjer in.
Sprayar med min för dagen favvo parfym ovanpå så doftar det gott också om man vill.

När man blandar måste man röra lite då och då medans det stelnar så det inte sjunker till botten. Råkar den smälta så ställ den i rumstemp så stelnar den igen och samtidigt rör lite då och då. Den bästa deo jag haft någonsin!!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack!!! :heart:

Morgondagens sociala delaktighet är räddad! Det är absolut nödvändigt för familjens överlevnad (på riktigt!) att mamma får en fungerande deo!! :lol:

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"