Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Dumlekolan »

Vill tipsa om deo som jag använder (om man som jag, inte ids göra egen)
en tjej här på ön tillverkar egen o säljer, den är såå bra!

http://deolicious.se/


Till barnen använder vi bara Weleda, känns fin tycker jag!

Jag köpte ett schampo på Renee Voltaires butik i Stockholm, drygt o luktar himmelskt (dock dyrt). John Master var märket!


Linda :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av mamaA »

The organic pharmacys ansiktprodukter finns med 25 % rabatt just nu hos SHOP.THEYOUWAY.COM. Tips!

Jag har anitoxidant face gel+antioxidant face firming serum. Jag använder dem som kvällscreme och sedan samma+ en dagcreme från rosenserien över på dagen. Skulle gärna ha rubbet från organic pharmacy men det är för dyrt att köpa allt nytt på samma gång så jag använder upp min rengöring, ansiktsvatten och dagcreme från rosenserien först. Nu är jag dock sugen på att prova deras carrot butter cleanser... :wink:

Min hy fick bättre lyster direkt när jag började använda deras produkter så jag är frälst och rekommendera det. Dessutom är de väldigt dryga om man doserar rätt. Det är viktigt att fukta huden med REJÄLT med ansiktsvatten först annars går det åt mycket serum.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack Torsmamma för världens bästa deo!! =D> :thumbsup: :heart:

När det gäller fluortandkräm är jag faktiskt inte helt övertygad än...jag tycker inte att Sällströms artikel känns så pålitlig. Han är ju inte ens utbildad inom tandvård, liksom :? ? Har ni fler övertygande studier/artiklar etc. så mata gärna på! I grunden gillar jag ju inte gift, men det vore skönt att ha lite mer på fötterna om jag ska skippa fluortandkrämen.

Bring'em on! :D

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Ingen?! :(

Då får jag väl komma med några argument själv efter att ha blandat lite de senaste veckorna :lol: .

Fluortandkrämen sticker i munnen :!: Jag trodde det var pga minten...tills jag hade testat fluorfri! :shock: :shock: :shock: Å andra sidan smakar den fluorfria tandkrämen verkligen inte gott. Men eftersom den inte fräter i munnen...så jag borstar noggrannare med den tror jag.

Men verkligen inte ett enda ytterligare tips?!? Snälla? :^o

Jaja...jag får väl försöka leta vidare själv i informationsdjungeln... :?

/Y
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Ylvispylvis skrev:Men eftersom den inte fräter i munnen...så jag borstar noggrannare med den tror jag.
:lol: :lol: :lol:

så borstar jag noggrannare med den tror jag.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Det finns så otroligt mycket att läsa om flour så här kommer lite av det jag har. MEN, fokus är inte på flour utan på JOD. Av den anledningen att Flour är antagonisten till JOD och därmed konkurrerar ut JOD ur kroppen och dess funktion på sköldkörtel, ämnesomsättning m.m. Att man sen använde flour som ett nervgift i andra världskriget är bara en bounus... :roll: :wink:

http://www.hypotyreos.info/behandling/jod

http://annikadahlqvist.com/2013/06/16/d ... saltbrist/

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannik ... r_ett_gift

http://kurera.se/jod-i/

http://www.zarahssida.se/blog.php?bid=2127&print=1

Säg till om du behöver mera info? :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Tack snälla Torsmamma!! :D =D> :heart:

Ja, egentligen har jag ju redan gått över till fluorfri tandkräm...så jag vet inte vad jag tjafsar om egentligen? :roll: :lol: Ifrågasätter mitt ifrågasättande kanske? :? :wink: Jag har alltid haft extremt bra tänder, inga hål någonsin utan liksom varit tandhygienistens lilla älskling :lol: så jag klarar mig nog utan fluor. Dessutom har vi gått över till LCHF (lagom strikt men inget socker i onödan direkt) och det är förmodligen ett ännu bättre skydd mot karies?!

Ett huvudargument att avstå är också att nuförtiden pratar man ju om "lågdoseffekt" och "kemikaliecocktail" och att i det sammanhanget säga att "ja, fluor är megagiftigt men det är ju så små mängder" håller inte riktigt tycker jag. Små mängder men två gånger om dagen i hela livet samt i kombination med alla andra gifter i vattnet (fluor där också för den delen!), maten, luften osv som är smått omöjliga att undvika hur gärna man än vill och försöker, blir ju till slut ganska stora mängder :shock: .

Fluorfri tandkräm beställd alltså, till hela familjen! :D :thumbsup:

Kram på er!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jag ger mig in i debatten :D Efter att ha läst allt i traden sa har jag ocksa testat flourfri tandkräm, men...det kanske bara var ett kasst märke men jag maste säga att jag upplevde stor skillnad, det blir liksom en beläggning mellan tänderna som jag iofs borstar bort efter att ha borstat hundra ggr mer noggrant än med gamla tandkrämen, men under dagen känns tänderna icke sa fräscha som de gjorde med flour tandkrämen. Jag är en notorisk smaätare och tyvärr sa tappar jag vikt efter mina tva förlossningar sa jag har ibland svart att motivera mig till att sluta med onyttigheter eftersom jag är kroniskt trött sa lever jag pa socker. Usch, jag ska verkligen kasta ut sockret ur huset nu. Men det är en annan historia, men bara för att poängtera att jag äter kanske inte tillräckligt nyttigt för att kunna klara mig utan flour, eller?

Ofräschheten i tänderna gör att jag tvekar lite inför barnens tandhygien utan flour, det är ju lixom inte alltid man lyckas skrubba varenda tand sa noga som jag upplever att jag är tvungen att göra pa mig själv med den flourfria. Dock äter barnen inte massa snask utan nyttigt och ganska LCHF :roll:

Vad säger ni...?

Kram :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hm :? . Svårt att svara på eftersom jag bytte kost innan jag bytte tandkräm... :D så jag har aldrig beläggningar längre! :mrgreen:

/Y
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av inger »

Här är ett intressant blogginlägg från underbaraclara för den som vill fördjupa sig ytterligare om flurotandkräm
http://blogg.amelia.se/underbaraclara/2 ... kramen-da/
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Har du läst det finstilta på dina barns flourtandkräm?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Har bytt flourfri och kör nu Weledas mot beläggningar och det fungerar bra (trots att jag inte alltid äter sockerfritt)!

:heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"