Sköta allt hemma utan stress - går det?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Jag efterlyser tips och tricks på hur man får allt som rör hemmet att flyta utan att stressa sönder.

Som jag berättat om i min gnälltråd inne på Barnafostran så har jag det senaste året, då vi först hade vår lägenhet visningsstädad non stop i ett halvår samtidigt som vi bodde i den och sen huserade i en liten etta alla fem i väntan på att sovrummen i vårt nya hus skulle stå klara, helt tappat bort den fina sociala delaktighet som byggts upp under lång tid. Den här hösten har inte varit så kul rent materiellt och i kombination med annan stress kulminerade det hela strax innan jul då jag en särskilt trött dag slant med en kniv och fick tillbringa kvällen på akuten och fundera på hur jag egentligen mådde, på riktigt.

Sen dess har jag försökt hitta sätt att sänka tempot, att inte må dåligt över att saker och ting inte görs på en gång (jag är en sån där som inte klarar att ha tvätt liggandes i väntan på att vikas, sånt ska skötas direkt, enligt min inneboende Duktiga Flicka :? ).

:idea: Mitt bästa knep hittills är att gå och lägga mig i tid på kvällarna, oavsett vad som inte blivit gjort under dagen. Det har gett resultat, inte minst att jag faktiskt orkar ta tag i mer på dagarna.

:idea: Ett annat knep som kändes vinnande de första dagarna var att diska en gång om dagen (vi har fortfarande köket i lilla ettan, som är helt separat från resten av huset, så allt som rör måltider innebär en del springande in och ut ur huset). Men det går inte :^o , disken får inte plats eller så finns det inte rent av det som behövs till nästa måltid, och så måste jag erkänna att jag har svårt att släppa tankarna på det berg av disk som bara står även om jag är långt därifrån och slipper se skiten :roll: :oops: .

Renet praktiskt har jag det senaste året gjort ALLT i farten. Diskat medans barnen äter efterrätt, vikit tvätt samtidigt som jag fixar frukost (det går om man håller till i en liten etta 8) ) osv osv. Fördelen är ju att saker och ting blir gjorda, men en klar nackdel är ju att man alltid är på hugget och på språng, med mental stress som följd. Så nu försöker jag ta en sak i taget och framför allt ta med barnen mer i det som ska göras. Lugnt och fint. O:)

Så nu funderar jag på att verkligen bryta ner allt som ska göras i en riktig planering, typ vi tvättar varannan dag eller vad det nu kan bli och sen hålla sig till det och inte kasta i en maskin bara för att tvättkorgen innehåller tillräckligt mycket tvätt.

Men innan jag sätter mig med det tänkte jag kasta ut en krok här och höra med er hur ni gör, vilka är era bästa tips på hur man för det att flyta hemma?

Jag kickar igång tipslistan med ett skinande Hege-tips (Hege peppade mig massor under visningsperioden, och hennes badrumstips tror jag är en klar vinnare):

Det självstädande badrummet är inspirerad av hotellbadrum. Med åratal i hotellbranschen, har jag plockad upp ett och annat.
Städning av hotellbadrum är i grunden ganska lätt. Det beror på två saker: det står inte grejer framme, och det var rent i går.

Det enda stället där det får stå grejer er på badkarskanten. Där står bland annat två sprayflaskor med färdigblandat städmedel. Blå för spegel och interiör, grön för handfat, badkar och toa.

Varje morgon sprayar jag spegel och handfat + toa med medel.
Jag torkar speglar och handfat med handuken som hänger bredvid. Jag behöver inte gnugga, kom i håg att det var rent i går.
På väg till toaletten torkar jag dörrens handtag och ljusknappen.
Toan torkar jag helt, från spolknapp till golv. Det går snabbt, jag behöver bara torka lett, den var också ren i går.
På väg tillbaka till handfatet slänger jag handuken i tvättkorgen, tvättar mina händer och tar fram en ny handduk som ligger i en av lådorna.
Det har tagit mindre än två minuter.


En applåd för Hege =D>

Men nu har jag ju tänkt ha med barnen i just denna sorts städning eftersom det är en grej som de gillar och som jag gärna delegerar.

:arrow: Så, ös på med tankar och funderingar och tips på hur man får hemmet att fungera, med barn, utan att stressa och ha dåligt samvete.

Tack!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av videunge »

Hej på dig

Jag skall återkoma med bra tips senare. Vill bara TACKA! du satte liksom ord på en tanke som grott i huvudet. RENSA UNDAN saker så blir det lättare! Så nu skall jag rensa och lägga undan. Jag gjorde ett röj på den fronten bland leksakerna. Insåg att de leker lugnare om det inte är massa saker framme utan man tar fram en sak i taget.

Kram på dig. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

videunge skrev: Vill bara TACKA! du satte liksom ord på en tanke som grott i huvudet. RENSA UNDAN saker så blir det lättare!
Eller hur? :lol: Hoppas Hege läser här så att hon får se att hennes tips nu sprids vidare. Snart blänker det överallt. 8)

:heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Alma »

KÄRA DU eller Oh My Dog! som vi säger här hemma.
Tagga ned och fokusera på det som du finner viktigast i stunden. Ibland är det att tvätten blir gjord. Då får barnen pyssla med annat. Ibland är det att göra saker ihop som är viktigt. Då får halva tvätthögen ligga kvar, för barnen har sin egen agenda i lära sig tvättens ordning. Och ibland är samarbetet med dem viktigast.
Här hemma ärr det portförbud för andra än nära vänner en hel del dagar. Då råder vår egen ordning och den är inte officiell... Den ka. innebära bland annat att det kan ta två dagar att i pyjamasordning sluta en toalett som stinker. Med barn tar man ett nappatag då och då under en dag med mutor och egen pedagogik eftersom det är lite äckligt. Folk ringer och knackar, och om vi tackar ja stå är det på bortaplan och då fördröjs tiden då vi kan bjuda hem folk...
Sätt din egen ordning och om du mår bra av att ordna hemmet rak, just do it och så ser ungarna hur du gör. Om du vill ha deras medverkan, rätta projektet efter dem och håll omgivningen utanför dem tid som krävs.
Kram.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

En liten verklighets grej... INGEN kvinna klarar av att jobba OCH sköta ett hem perfekt. För detta krävs en superwoman.

Om du jobbar kan du kanske hyra in en städerska typ varannan vecka? Det har räddat vårt hem mer än en gång. Men också frigjort så jag har lite extra tid att exempelvis baka med sonen eller göra något annat jag vill. Sen måste ALLA hjälpas åt, det är liksom lite så det måste vara. Alla BEHÖVS!

Men om jag har förstått det hela rätt så spenderar ni också mycket tid på att renovera? Då måste liksom lite annat få sitta i baksätet som man säger. Du kan inte vara perfekt och perfekt! Du måste hitta tid att andas på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det här är ett dilemma som jag också står inför men som tidigare talare sa så går det inte att vara superkvinna någon längre stund...inte utan att gå i väggen sen i alla fall :wink: .

Jag har också ett duktighetssyndrom som heter duga matchat med lathet vilket inte alls går ihop men så är det :D . Jag har börjat jobba 100% i höst vilket gör att mitt hem ser ut som en smärre krigszon vilket gör mig stressad och så är karusellen igång...

Det jag försöker göra är att skaffa så mycket förvaring så möjligt för att slippa se saker framme. Ett tips när ni planerar köket är mycket skåp! Jag ska bygga om mina överskåp nu för att sätta dubbla rader från bänkskivan upp till taket = dubbelt så mycket förvaring. Att ha överfulla skåp och köksbänkar är stressande för mig så det här är min lösning. Jag tror också på att var sak har sin plats och vet både barn och vuxna det så är det lättare för ALLA att plocka undan.

Det här med damning och dammsugning har jag inte hittat lösningen på än, städhjälp står högt på önskelistan kan jag säga! Tvättar gör jag varje helg om det inte är några akuta fläckar. Det är ju miljövänligare också med fulla maskiner. Sen "glömmer" jag ju bara att vika tvätten tills nästa helg så det får jag väl utse en fast dag till i veckan.

Diskning, där har jag min trogna vän diskmaskinen som hjälper mig och allt annat som inte får plats hänvisar jag till mannen :lol: .

Badrumstipset låter toppen,måste provas!

Renovering är en speciell situation, men tänk på att nu kan du ju riktigt tänka efter för att göra huset lättstädat och maxa förvaringsutrymmena. Och du, hyr en bänkdiskmaskin så länge... :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av videunge »

Hej

Ja förvaring är a och o. Just nu är make och äldste sonen nere i källaren och sågar hyllor till vårt städskåp. Vi har ett stort skåp mitt i köket som är helt ihåligt :shock: så opraktiskt. det skall det bli ändrign på. I hallen hade vi liknande problem och då satte vi in hyllor och hittade backar som var precis så stora att det fick plats två på bredden på rusta. Där har vi leksaker och det funkar kanon. Att jag inte förrän jag läset det här tänk att man kan göra samma sak i köket...suck. :roll: men nu så :mrgreen:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av mamaA »

:thumbsup:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Hege »

Mitt goda råd här är lika genialt som det är svårt att genomföra:

Begränsa antalet saker som kan stöka ner.

Jag lider av separationsångest när det gäller mina saker, så det är överfyllt hos mig. Jag går ofta i gång med att röja, men det slutar alltid med att jag bara har flyttat runt på grejorna... :oops:

Men i alla fall:

Begränsa antalet leksaker i barnens rum. Inga barn behöver mer än 50 nallar, det är inte ens roligt att leka då, om man har så många. Reducera till hälften, eller 2/3 om du vill vara våghalsig, kanske även 1/4... Släng inte, men förpacka och förvisa upp till vinden för typ 6 månader. Efter 6 månader byter barnrummets och vindens nallar plats, och voila! Nya nallar!! Kan med succés göras även med andra leksaker.

Lego! Se för er en rund bordsduk som är så stor att den går hela vägen ner till golvet. Se nu för er att den ligger på golvet, helt vecklat ut. Se för er öglor långs hela dukens ytterkant, där någon har trätt ett snöre genom alla öglor. Se nu för er att barnen sitter på denna duk och leker med sina alla legobitar, som ligger i mitten. ALLA legobitar måste ligga på duken, annars får man inte leka med lego. Efter att leken är slut, tar mamma/pappa tag i snöret, och "snurpar i hop" hela härligheten, med alla legobitar inne i duken som nu har blivit en säck. Sedan förvaras säcken på lämpligt ställe till nästa legolekstund. Kan med succés göras med andra leksaker som består av en miljon små bitar...

Egen hylla i föräldrarnas bokhylla för barnböcker, och tydliga instrukser till barnen att deras böcker bor där. Böcker är inte leksaker, och måste därför returneras till sitt hem efter läsandet.

Bestäm at det aldrig får ligga disk/slask i diskhon. Disk måste stå på bänken, eller i diskmaskinen, eller diskas direkt. Det är ett sätt att "lura sig själv", om man klarar hålla ut så länge att det blir en rutin. Efter ett tag vill man ha bänken ledig också, och då går diskandet lättare. (Detta vet jag av erfarenhet!)

Gör aldrig mat utan varmt diskvatten i diskhon. Diska medan du gör mat. (Wash as you go). Efter måltiden är det endast tallrikar och bestick kvar att diska. (Nästan...)

Skaffa microfibermoppar. Torrmoppa lite varje dag. Snabbare (och tystare) än dammsugaren. Våttorkning är gammaldags, och behövs endast på fläckar. (Helt sant!!) Mopparna trivs om de blir tvättat på 60 grader i maskin. (Ej torktumla eller sköljmedel).

Microfibertrasor i köket! Feel the difference!! Släng alla Villeda, och ta aldrig mer sådana in i ditt hus. Oeffektiva, och dyra i längden. Microfiber tvättas som ovan.

Inför sakta ( så sakta att du lurar dig själv...) rutiner på det som ändå måste göras.
Kväll: Gör klar kaffebryggaren på kvällen innan. Ta bort smink i god tid innan sänggåendet. Lägg fram morgondagens kläder. Tänk ut vad du ska göra till middag nästa dag. Städa hyfsat undan på köksbänken. Pack barnens väskor/leta fram overallen/badkläder eller vad det nu är de ska ha med sig. Ladda mobilen, lägg fram nycklar/växel eller annat du behöver med dig i morgon... Alla de saker som skulle passa bra in i DIN kvällsrutin. Och gör alla dessa saker varje kväll. (Obs! Kväll behöver inte betyda efter 22. Kväll kan börja kl. 17. Du måste bara bli klar med detta innan du släcker nattlampan.)

Morgon: Gå upp 15 minuter innan resten av familjen för att få tid att vakna/duscha/kamma håret/lägga smink (eller vad du nu gör på morgonen när det kommer till personlig hygien) och trycka på knappen på kaffebryggaren. SEN är du rustad i fall kaos skulle uppstå. La du fram kläder i går kväll? Laddade din mobil? Bra! Då går det ju bra att göra frukost på den städade köksbänken (som du städade i går kväll). Efter frukost är barnens väskor packade (gjorde du ju i går kväll), och det är bara att grabba tag i nycklar och pengar och alla kommer i väg utan besvär.

Usch, vad det låter belärande och besserwissigt, men det var på det här sättet JAG lärde, och det funkade för mig. Funkar kanske för andra med...

Kram på er! Jag ska tänka ut lite mer...
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

:D videunge, Alma, TorsMamma, mamaA, Hege :D TACK :heart:
Alma skrev:Om du vill ha deras medverkan, rätta projektet efter dem och håll omgivningen utanför dem tid som krävs.
Tack, det behövde jag se svart på vitt för att det skulle sjunka in ordentligt. Jag tror att jag måste ta det ett steg längre och tänka att det jag gör är för DERAS skull och inte för exempelvis tvättens skull. Så att jag inte blir irriterad för att det går sakta eller inte sker på mitt vis. Jag läste någonstans att barndomen är till för att tränas till att bli vuxen, men att man ju inte behöver tokträna varenda dag. Så jag ska försöka sluta ha dåligt samvete för de gånger jag kör mitt eget och framför allt se till att vara kolugn de gånger vi gör saker tillsammans.
TorsMamma skrev:Men om jag har förstått det hela rätt så spenderar ni också mycket tid på att renovera? Då måste liksom lite annat få sitta i baksätet som man säger. Du kan inte vara perfekt och perfekt! Du måste hitta tid att andas på.
:roll: :lol: Ja, vi lägger typ all vår tid på att renovera. :wink: Vi är nog lite knäppa som givit oss in i det här, men det var faktiskt enda chansen att faktiskt kunna köpa ett hus här i trakterna. Nu har vi äntligen övervåningen, sovrum, i princip klar, men hela nedervåningen är en byggarbetsplats och vi har hängt upp plastskynken i trappen för att inte ALLT byggdamm ska leta sig upp.

Nej, jag jobbar inte, och tanken är att jag säger upp mig från min tjänst när min föräldraledighet tar slut och startar eget för att kunna jobba hemifrån. Inför detta pluggar jag på halvfart, vilket är i princip all min "egentid", så vad gäller tid för hemmet kan man nog säga att det är som att jag hade i alla fall ett halvtidsjobb utanför hemmet. Så ja, jag håller helt med dig om att man inte kan vara på topp överallt, men det måste gå att organisera lite bättre än vad jag gör idag för att det ska funka. Och att starta den här tråden var ju verkligen ett steg i rätt riktning.
mamaA skrev:Det jag försöker göra är att skaffa så mycket förvaring så möjligt för att slippa se saker framme. Ett tips när ni planerar köket är mycket skåp! Jag ska bygga om mina överskåp nu för att sätta dubbla rader från bänkskivan upp till taket = dubbelt så mycket förvaring. Att ha överfulla skåp och köksbänkar är stressande för mig så det här är min lösning. Jag tror också på att var sak har sin plats och vet både barn och vuxna det så är det lättare för ALLA att plocka undan.
Där satte du ord på min dröm - var sak har sin plats. Just nu har jag halva bohaget i kartonger och andra halvan är mer eller mindre provisoriskt förvarade. Gissa hur euforisk jag var den dagen jag fick upp en riktig garderob i mitt sovrum - och hur mycket den välorganiserade och praktiska zonen gör för mitt välbefinnande.
Ja, köksskåpen ska maximeras. Jag lyssnade på Hege (igen :roll: :heart:) inför vår flytt och hon rådde mig att djupintervjua vänner och bekanta om vad som var bäst och sämst med deras kök. Ett av svaren jag fick var att helt undvika överskåp eftersom de tar så mycket plats och "tynger ner" köket. Men damen i fråga hade ett kök på typ 30 m2 där allt fick plats i 80 cm breda lådor. Visst var det ett fint kök, men jag tror mer på din lösning att ha skåp hela vägen upp till taket. Och bra förvaring överlag.
videunge skrev:Att jag inte förrän jag läset det här tänk att man kan göra samma sak i köket...suck. :roll: men nu så :mrgreen:
:mrgreen: :lol:
Hege skrev:Kram på er! Jag ska tänka ut lite mer...
Kram på dig! Tror att vi är många som är idel öra. :thumbsup:

TACK alla :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Fast en grej jag funderar på och som jag inte fick ner på pränt sist är det här med hur mycket stress man upplever och hur mycket man får gjort och vad som egentligen är viktigt. Ens välbefinnande måste ju vara viktigare än hur städat det är hemma, något jag varit dålig på att respektera.

Jag är som sagt en sån som gör mycket i farten, jag går aldrig ut från ett rum utan att kolla att jag inte ska med mig något därifrån dit jag är på väg, osv, vilket gör att jag får mycket gjort. Men just denna egenskap - att inte spilla tid - gör ju att jag sällan kopplar av på riktigt heller. Och min olycka med kniven där innan jul tror jag till mycket stor del kan förklaras av att jag verkligen var trött på djupet. Inte bra [-X

Jag tror att jag måste hitta en nivå jag på städning osv som jag kan stå ut med, som inte är tiptop och glänsande, men som fungerar, och hitta rutiner som tar mig dit, men inte längre. Jag är nog lite skadad efter visningsperioden då allt skulle vara perfekt hela tiden in i minsta vrå. :roll: :?

Jag vill ha tid till att verkligen vara med barnen, och energi att hålla humöret när de är trötta. Tänker igen på det du sa, Alma, om att rätta projektet efter dem om jag vill ha dem med. Tack igen.

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av mamaA »

Så sant om stress, man tror att man sparar tid men istället så vinner man stress :oops: . Man får nog vara sträng åt sig själv och unna sig endast en viss bestämd tid varje dag när man får plocka undan resten av tiden får man ha skygglapparna på.

Ibland behöver man vila ut också. Min ugn, häll och tvättmaskin lade av julafton och jag var utan en hel vecka. Visst var det jobbigt men samtidigt väldigt skönt för jag blev tvingad att ta det lugnare, att bara laga enkla middagar på låneugnen och glömma tvätten -Underbart :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

mamaA skrev:Så sant om stress, man tror att man sparar tid men istället så vinner man stress :oops: .
Ja, det där är verkligen en svår balansgång tycker jag. För mig hänger det mycket på dagsformen. Är jag pigg och glad så funkar mitt sätt att göra allt i farten kanon och jag vinner energi på att få saker och ting gjorda just i farten. Andra dagar piskar jag mig själv eftersom saker och ting ju "måste göras", men med rejält stresspåslag och en allmän känsla av att ändå inte hinna med. Och på sistone har det varit för mycket piska. :?

Nu har jag funderat ett varv till över alla svar jag fick och har kommit fram till följande.

:arrow: Förberedelse minskar stressen

Självklart, det vet ju jag med, men likväl händer det alldeles för ofta att jag kommer hem med ett gäng hungriga barn och inte har en aning om vad vi ska äta till middag.
Så, Heges tips om att tänka ut morgondagens middagsmat kvällen innan får bli mitt nyårslöfte.
Hege skrev:(Obs! Kväll behöver inte betyda efter 22. Kväll kan börja kl. 17. Du måste bara bli klar med detta innan du släcker nattlampan.)
Det här var väldigt bra att få skrivet på näsan. Jag är mycket bra på att börja med såna här grejer precis när jag tänkt tanken att det är dags att gå och sova. Provade ikväll med att göra allt sånt precis när jag lagt barnen, så att den kväll som sen är kvar är helt och hållet min. (Så hamnade jag här :lol: )

Tack också Hege för dina tips om barnens grejer! Tipset om böcker gillar jag skarpt. Men i nuläget är det bara barnen som har sina böcker framme eftersom alla våra ligger prydligt nerpackade i kassar (tack igen för det flyttipset, du allvetande) i väntan på den riktiga inflytten.

:arrow: Förvaring och allmän organisering av saker

Japp, helt klart att barn inte behöver 50 nallar. Under den första perioden här i huset, när vi bara bodde i lilla ettan, där vi alltså fortfarande har husets enda kök, hade vi av naturliga skäl inte så mycket ägodelar upppackade. Barnen klagade aldrig på att någonting saknades trots att mycket låg i kartonger. Häromveckan spårade vår vanliga kvällsröjning med barnen helt ur och till sist informerade jag dem om att jag skulle rensa bland leksakerna samma kväll eftersom de inte klarade av att plocka undan allt de dragit fram (vi har backar till allt och de vet precis var allt ska vara). Så jag gick igenom alla deras lådor och rensade rejält (med respekt för vad de faktiskt leker med). Det blev precis som du sa, videunge, dagen därpå blev det inga klagomål på vad som fattades, utan helt enkelt lugnare lekar då de faktiskt lekte koncentrerat och lugnt med en sorts grejer, istället för att som ofta leka att de åker iväg i en stor båt där ALLA saker ska med. =P~

Och ja, förvaring är verkligen något jag ska ha i åtanke när vi inreder nedervåningen. Där kommer vi alltså att ha ett kök (med ugn och diskmaskin :D), vardagsrum i två delar (matsal i delen som ligger mot köket), gästrum/kontor, liten hall och toa samt en korridor där jag har tänkt få upp rejält med garderober.

Har ni några tips på lut så är jag idel öra. Särskilt den lilla hallen gör mig lite brydd, vi är ju ändå fem personer och killarna växer stadigt.

Så till det konkreta, själva planeringen :D

Måndag: tvätta, med Lillebror
Tisdag: veckohandla med lista, med Lillebror
Onsdag: alla barnen hemma - tvätta, städa badrummen och lilla ettan tillsammans
Torsdag: min egen dag (plugg)
Fredag: tvätta, med Lillebror
Helg - improvisation, men då är maken med så inga problem. Antagligen är det (mer än) dags att städa badrummen och lilla ettan igen

Detta är ungefär hur det brukar se ut, men allt sker alltså mer eller mindre spontant. Men nu ska jag försöka att till exempel ta på skygglapparna för tvätten på tisdagar.

:idea: Och så ska jag prova att anpassa Heges disktips till att diska den förra måltidens disk när jag förbereder nästa. Det borde ju funka, rent platsmässigt, och minska stressen eftersom jag då med gott samvete kan låta disken stå efter avslutad måltid.

Och nu var det visst dags att gå och sova, klockan är över tio. Och det enda jag behöver göra nu är att borsta tänderna! :wink:

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lite inredningstips så här sent på kvällen när jag egentligen borde gå och lägga mig :roll: :

Som den inredningstokiga galning som jag är :D så tänker jag göra om i hallen också, det är en ständig härva med saker trots att vi har 4 garderober där :oops: . I garderoberna förvarar vi städgrejor i en(har inga högskåp i köket), återvinning i nästa ( tre hyllplan och djupa höga lådor från Ikea därpå) och i den sista som är dubbelt så stor kläder. Det tar upp två meter, sen kommer en rottingkista full med verktyg och trädgårdsgrejor - var tänkt som sittplats men används inte (fel placerad) och sen ytterdörren med värmepump snett över och en grund garderob som dessutom döljer hela den fula elcentralen ( här förvaras kassar, toapapper glödlampor o.s.v.

Så långt funkar det bra men väggen mittemot är mindre bra. Jag har ett stort halvhögt skåp som rymmer alla våra skor och tre tygkorgar ovanpå med mössor, vantar etc. Det är här det inte är bra, dels gillar jag inte skåpet och dels ser det jätterörigt ut med alla grejor i de toppade korgarna. Det är ju också det första man ser så fort man kommer in till oss :oops: . Här funderar jag istället på att sätta två grunda (40cm) kökshögskåp men en egenbyggd bänk med förvaring under, typ 3-4 fyrkantiga lådor som passar in i fack. Då får vi en bra plats att sitta på medan vi tar av oss istället för att James sitter i gruset på entrémattan :!: . Det innebär nog att jag får flytta eller ta bort den enorma spegeln som vi har bredvid skåpet idag men so be it :wink: . Sedan står det även en klädhängare full med jackor och väskor där.

Hmmm, börjar inse att jag shoppar för mycket :oops: .

Jag planerar även att byta ut rottingkistan mot typ en kubhylla ( du vet ikeas hyllor med fack för fyrkantiga lådor) som ska stå med kortsidan ner och vara ganska hög. Funderar på att pimpa den lite med snygga listor och en skiva överst för att passa in i den lantliga stilen. I facken ska det sedan vara rottingkorgar ( inte grov utan "tunn") där jag ska stämpla dit vems korg det är med schablon ( såg i Leilas inredningsbok!). På så vis är alla saker lätta att få tag i men syns inte lika mycket eftersom korgen är nästan lika stor som facket. Och så ska jag tapetsera om fondväggen men det är en annan historia...som inte alls har med funktion att göra.

Hoppas du hängde med :wink: och att det kan vara till någon hjälp!

För övrigt så tycker jag att ditt schema är en bra idé, jag har själv kommit fram till att jag ska inte ta med Macen hem från jobbet alla dagar för då är det så lätt att bara smita in och kolla lite då och då och så blir jag uppe i varv för allt jag ska hinna med ( som att kolla facebook typ :oops: ). Pc:n här hemma tar fem minuter att starta minst så då kommer jag att välja de tillfällen som jag tar mig tid att sätta mig vid datorn mer noggrant förhoppningsvis eftersom jag gör det jobbigare för mig...

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Tack mamaA :D :heart:
mamaA skrev:På så vis är alla saker lätta att få tag i men syns inte lika mycket eftersom korgen är nästan lika stor som facket.
Jag förstår precis hur du menar och håller med helt och hållet. I lägenheten vi bodde i förut var hallen inte heller superstor, men den fungerade jättebra just tack vare hyllor med korgar som var i precis rätt storlek. De kunde vara proppfulla utan att det såg stökigt ut.
Vi har också tygkorgar, men gillar inte dem heller något vidare.
mamaA skrev:Här funderar jag istället på att sätta två grunda (40cm) kökshögskåp men en egenbyggd bänk med förvaring under, typ 3-4 fyrkantiga lådor som passar in i fack. Då får vi en bra plats att sitta på medan vi tar av oss istället för att James sitter i gruset på entrémattan :!: .
Det låter ju riktigt praktiskt. Jag måste mäta och kolla noga, men någon sittplats får ni nog inte plats med direkt i hallen. Det hade ju helt klart varit ett plus, men det känns inte heller nödvändigt nu när barnen är så pass stora att de fixar det mesta själva.
mamaA skrev:För övrigt så tycker jag att ditt schema är en bra idé, jag har själv kommit fram till att jag ska inte ta med Macen hem från jobbet alla dagar för då är det så lätt att bara smita in och kolla lite då och då och så blir jag uppe i varv för allt jag ska hinna med ( som att kolla facebook typ :oops: ). Pc:n här hemma tar fem minuter att starta minst så då kommer jag att välja de tillfällen som jag tar mig tid att sätta mig vid datorn mer noggrant förhoppningsvis eftersom jag gör det jobbigare för mig...
Ja, lämna Macen på jobbet!

Just det där med att "smita in" och "bara kolla" upplever jag triggar stress och det tar dessutom en massa tid. Jag har stängt av alla "notifications" (vad säger man på svenska?) från Facebook och annat, så att min telefon bara plingar när den verkligen ringer eller vid sms. Så försöker jag låta den ligga när den inte kallar på uppmärksamhet. :lol: Mejl, facebook osv sköter jag allra oftast från datorn, oftast när Lillebror sover sin emlur, samt på kvällarna.

Jag kan ju förresten dela med mig av hur jag gör vid datorn eftersom jag ändå tillbringar det mesta av min egentid här. Jag har vad jag kallar mitt "saksystem", som vuxit fram alldeles av sig själv. Jag rangordnar det jag ska göra, oftast är det ungefär så här:

Sak1 Plugg / inlämningsuppgift (ofta kort deadline)
Sak2 Plugg / uppsats (lång deadline, men mycket jobb)
Sak3 privata mejl
Sak4 Facebook (privat och lite annat)
Sak5 Paus / detta forum, några bloggar jag följer, tidningar, osv

När jag kopplar upp mig kollar jag först mejlen så att jag inte missar något viktigt.
Sen kör jag igång med Sak1 tills det tar stopp eller att jag faktiskt är klar (händer ibland :D ). Går då på Sak2 tills det tar stopp och sen på Sak3 osv. Och när jag gått varvet runt har oftast det som trilskades med Sak1 lossnat och jag kan jobba vidare med den. Tills den tar stopp, då jag går på Sak2. osv tills det är dags att väcka Lillebror.

Detta sätt fungerar bra för mig,hur gör ni andra? Eller är det bara jag som sitter mycket vid datan hemma? :roll:

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"