Sköta allt hemma utan stress - går det?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Hege »

Hej Sussi (och andra också, givetvis!)

För små kläder, kläder som behöver repareras eller som av en eller annan anledning inte borde vara en del av "dagliga rulljansen" är hur irriterande som helst att stöta på hele tiden. För man ska ju sortera bort dem "sen", man hinner bara inte för tillfället.

Och "sen" blir av någon anledning aldrig av... Eller hur??

Här kommer ett superbra tips!

Kan man, så överväg att ha översta hyllan/nedersta lådan till detta. Eller sätt in en korg på ett av nämnde ställen.

Kläder som nämnt ovan, som ska ut av daglig rulljans, läggs direkt i denna korg/hylla/låda.

Sedan, när "sen" kommer, kan man sortera bort dessa kläder antingen till spara eller slänga eller sälja eller reparera.

Smart, va? :D :D :D

(Tips från förvaringsdrottningen.se)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av videunge »

Härligt Hege

precis så gör vi hemma och det fungerar! här är det översta hyllan som gäller där vi slänger upp det som skall väck. :mrgreen: även stora tjejen lägger spontant för små kläder i lillebrors garderob som är brevid hennes. =D>
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Ylvispylvis »

Alltså, den här tråden är så fantastiskt braaaa!!! =D> :D

Jag har läst så mycket jag hunnit i kulisserna men jag vill bara träda fram och säga TACK till alla som delar med sig av tips och trix! =D> :thumbsup: Jag har ju ännu bara EN liten son och han ålar inte ens än så jag antar att det är rena rama semestern, MEN [-X jag är en sådan slarver själv :oops: att jag ändå inte klarar av allt!! Något grundläggande städsinne kan jag inte ha fått i min uppfostran direkt... :cry: Tack och lov så är min heltidsarbetande man "Förvaringskungen" :wink: och min raka motsats när det gäller att städa upp, hålla snyggt och "var sak på sin plats". Men jag får ju dåligt samvete över att han tar så stort ansvar hemma när jag "ändå är hemma". Så den här tråden hjälper mig massor och inspirerar till mer ordning och reda!!! :D

Tips att bidra med har jag nog inga just nu...men jag suger som sagt i mig era kloka råd som en svamp!

TACK och FORTSÄTT skriva!!

Ylva
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Nu har jag låtit stora barnen få egen tvättkorg. Då kan dom själva sortera och gör så och sätter på maskin. Det är liksom lättare att ta tag i för dom med då När de onte behöver slåss hed hela tvättberget....som är ganska stort i en familj med 3 barn i kladdåldern :roll: :lol: . och de behöver inte vara rädda at sortera ngt fel då deras lekkläder alla kan tvättas i 60 grader och de mest behöver ha lite koll på färg/vitt. Dagens tips. Vår står dessutom inne i botten på ett skåp så den är ur vägen :mrgreen:

KRAM PÅ ER
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Sussi skrev:Om en sak inte har en plats att "bo på" så är det förmodligen en onödig pryl :wink:
Bra definition, den ska jag lägga på minnet!
Sussi skrev:Att bo i kartonger och renovera förstår jag är en aning knepigt... Men du hinner ju samla på dig massa bra tips och tänka ut hur du vill ha det sen. Man får ta det onda med det goda :)
Absolut. Just nu vet jag väldigt mycket om hur jag inte vill ha det. :lol:
videunge skrev:Härligt Hege

precis så gör vi hemma och det fungerar! här är det översta hyllan som gäller där vi slänger upp det som skall väck. :mrgreen: även stora tjejen lägger spontant för små kläder i lillebrors garderob som är brevid hennes. =D>
Jag har också anammat detta, men det är faktiskt väldigt lite som läggs undan. Det mesta som åker ur den dagliga ruljansen är antingen bortom all räddning (mina killar är proffs på att skaffa hål på sina kläder :roll: ) eller precis lagom stort för en bror. :mrgreen:

Och vad smart med egen tvättkorg för barnen, videunge :thumbsup:

Sen måste jag säga att allting flyter så mycket bättre nu här hemma när jag styrt upp det vardagliga. Särskilt tvätten stressar mig inte ett dyft längre och paradoxalt nog är tvättkorgen oftare tom nu än förr. :D

Jag skriver fortfarande veckomatsedel och handlar med lista till den, men är inte lika hård på att äta precis den mat som står på rätt dag. Och på helgerna njuter jag av att improvisera, eller rättare sagt av att maken improviserar. 8)

En annan grej jag tagit tag i är att registrera mitt kundkort i mataffären för självscanning, det borde jag ju ha gjort för evigheter sen. Särskilt som Lillebror numera är ett proffs på att scanna varor och verkligen är oumbärlig i affären. :thumbsup:

Och så ett litet tips:

:idea: Sugrör i skoaffören
Om man som jag tycker att det är lite svettigt att åka till skoaffären med alla barnen och prova skor, så finns här en lösning för mindre barn. Man mäter foten med hjälp av ett sugrör och klipper av så att det blir precis lika långt som foten. Så kan man kontrollera exakt vilken storlek som behövs i affären - helt utan barn! :P

:heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av SaraMilana »

Sarisparis skrev: :idea: Sugrör i skoaffören
Om man som jag tycker att det är lite svettigt att åka till skoaffären med alla barnen och prova skor, så finns här en lösning för mindre barn. Man mäter foten med hjälp av ett sugrör och klipper av så att det blir precis lika långt som foten. Så kan man kontrollera exakt vilken storlek som behövs i affären - helt utan barn! :P
Superfiffigt!!!! =D>
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av knyttet »

Hej,

Jag blir ofta stressad av att mina ungar (främst da stora tjejen) hittar pa galenskaper, framförallt när vi är ute och reser och bor i nagon annans hem. Jag hatar att bli stressad och arg men det hjälps inte. Jag vill ha en viss ordning (även om mina föräldrar säger att jag uppfostrat mig tös till att bli Pippi Langstrump) och hon vill ha spänning och eget ansvar. Men när vi var hemma i Sverige nu under sportlovet tittade vi en hel del pa Emil i Lönneberga och det blev lite av en terapeutisk upplevelse för mig. En ettaring som gör lite hej och ha är ju inga problem men en fyra aring som vet sa väl var gränsen gar kan jag inte halla mig fran att bli gaaaalen pa, särskilt i andra människors hem. Men när jag sag Emil mala sin syster full med bläck i ansiktet och latsades att hon hade tyfis sa insag jag att jag satt och tyckte att han var kreativ och mysig och vilken trist pappa som ska stänga in ungen hela tiden. Men...om min tös hade malat sin lillebror med bläck i HELA ansiktet (det fanns säkert inget lätt sätt att tvätta bort det pa pa den tiden) sa hade jag antagligen ocksa blivit gaaaalen.

Sa mitt (lite konstiga tips :D ) när barnen hittar pa helt opassande saker och ens vän av ordning blir högröd av ilska, är att tänka lite pa hur rolig och trevlig man tycker Emil är och försöka balansera sa mycket det gar utan att mormor eller vem det nu är man hälsar pa, aldrig vill ha tillbaks en pa besök.


Kram kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Ja, det kan vara en tankeställare att försöka se sig själv utifrån ibland. :roll:

Ganska ofta blir jag vittne till konflikter föräldrar-barn och konstaterar hur kontraproduktivt det är att bli arg på ett barn som inte "samarbetar". Samtidigt vet jag ju själv hur lätt det är att ryckas med när ingen vill och ingen kan och allt man säger verkar gå in genom ena örat och ut genom det andra. Med resultatet att jag höjer rösten, blir arg på riktigt och så finner jag mig själv i samma roll som den förälder i lekparken som jag samma dag tyckt agerat fel och respektlöst mot sitt barn. :oops: #-o

Men, det är inte så varje dag och den känslan när man lyckas ta det där andetaget och tänka lite innan man öppnar munnen och lyckas hantera situationen med lugn och respekt och framför allt vidöppna öron för vad barnet faktiskt säger, den är svårslagen.

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Ett madsedelstips :idea:

En lågoddsare, men då den verkligen gjort underverk här hemma så skriver jag ut den svart på vitt här ändå.

:arrow: Tidigt i veckan, sätt typ bolognese på matsedeln och gör en extra stor sats.
:arrow: Senare i veckan, sätt paj på matsedeln och använd resten av såsen som bas för pajen.Nej, vi har fortfarande ingen ugn men jag har fått låna en paj- och pizzagräddare, typ som ett gigantiskt våffeljärn.

:idea: Jag gör bolognese mest på linser och bönor nu för tiden och kryddar rejält med örter. Barnen älskar det (helst till ekologisk quinoaspaghetti) och pajen brukar gå ner den med utan knot.

När jag ändå är inne på ämnet matsedel så kan jag ju kommentera lite på vad jag lärt mig om matsedelsbyggande under dessa månader.

:idea: Som ovan, bra att laga nåt stort i början på veckan så det finns rester att införliva i resten av veckans måltider (särskilt till lunch för mig och Lillebror).

:idea: Bestämma mat efter hur dagsschemat ser ut för barnen. På tisdagar har vår Storebror en mastodontdag med skola, fritids och sen judo (hans önskningar) och han kommer hem klockan sju, supertrött och totalt utsvulten. Jag har av mycket strategiska skäl valt att servera sånt jag vet uppskattas av barnen just på tisdagar eftersom Storebrors stubin då är extra kort. På onsdagar när alla barnen är hemma och vi har gott om tid kan jag experimentera lite mer.

:idea: Lite samma som ovan, men ändå. Här i Frankrike är det ju grymt långa dagar för barnen (skolan slutar 16.30) vilket innebär att fredag kvällar, då alla är ordentligt trötta, inte lämpar sig att göra något särskilt eller vara uppe litet längre. Nope, enkel mat och så hopp i säng, gärna lite tidigare än vanligt är bästa knepet för att barnen ska vara pigga på helgen. Fredagar är då istället perfekta för att köra separat barnmiddag och sen en lång och god vuxenmiddag i lugn och ro. 8)

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"