Sköta allt hemma utan stress - går det?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av SaraMilana »

Fantastiskt bra tråd! =D>

Pst, ni glömmer väl inte att det går att lägga in bilder... ;) Vore kul att se alla smarta förvaringslösningar!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

Nu har det gått en vecka eller två sen jag startade den här tråden och läget är klart förbättrat. En liten utvärdering: :D

:idea: Att göra kväll innan sena kvällen är kanon. Alltså att se till att allt är klart inför morgondagen (kläder, skolväskor, telefon, ...) redan under eftermiddag/tidig kväll istället för att i ett zombieartat tillstånd försöka komma ihåg allting när man redan är för trött för att orka i säng.

:idea: Veckomatsedel och handlingslista Okej, en riktig lågoddsare och antagligen vad "alla andra" redan gör, men jag har faktiskt aldrig kommit in i detta. Nu skriver jag matsedel på söndag och handlar på tisdag och hittills har det funkat perfekt. Tanken är att jag om några veckor ska gå igenom vad vi ätit och göra en lite längre matsedel.

:idea: Att planera tvätten istället för att kasta i en maskin bara för att det finns tillräckligt mycket tvätt (det gör det för det mesta hos oss :roll: ) är mycket bra för stressnerven. Nu tvättas det alltså på måndagar, onsdagar och fredagar och den rena tvätten tas om hand på tisdagar och torsdagar. Lugnt och fint. 8)

:idea: Att gå och lägga sig i tid, alltså innan jag är stuptrött har verkligen gett effekt. Inte så att jag slaviskt släcker lampan ett visst klockslag, men jag försöker gå och lägga mig tidigt så att jag varvar ner och faktiskt förstår vad jag läser (min lässtund är helig oavsett hur trött jag är) och får mina sovtimmar. Mycket lättare sen jag "gör kväll" innan det är kväll. :wink:

:-$ Kanske kommer jag framöver också att kunna hävda att träning är en nödvändig del för att orka med allt utan stress, men det är för tidigt än. Men sen i höstas tränar jag en gång i veckan med ett gäng damer och sedan anna drog igång sin klassiska träningstråd här på forumet försöker jag också klämma in lite annan träning här hemma. Någon som vill hänga på? :D
SaraMilana skrev:Pst, ni glömmer väl inte att det går att lägga in bilder... ;) Vore kul att se alla smarta förvaringslösningar!
Ja, lägg gärna in bilder ni som har! Vår gamla hall finns antagligen förevigad, men våra bilder ligger på en annan dator och de är sorterade efter datum. :roll: Men springer jag på dem ska jag lägga upp vid tillfälle.

:heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av knyttet »

Ah halleluja för denna trad! Detta är allt som har fatt mig att nästa hamna pa sinnessjukhus i höst känns det som, en riktigt otrevlig och irriterad mamma har jag varit.

Jag känner igen mig i sâ mycket och skrattade högt när du skrev om hur dina barn leker att de ska âka iväg med en bat och ALLA deras saker ska med. Mina barn gör precis lika dant och det tar âr att plocka tillbaka sakerna sen. Min regel är att jag ger en varnande upplysning om att man ska plocka tillbaka ALLT som man tar med sig pa "resan" när leken är slut och efter att detta tillämpats ett par gânger tar de inte längre med sig mer än de plockar tillbaka.

Jag känner även igen mig sâ mycket i dina reflektioner runt hur rent det maste vara och till vilket pris osv. Men problemet för oss är att vi bor i en riktigt rutten lght à la parisienne och städar man inte hela tiden sa blir det direkt äckligt. När jag var hemma i julas konstaterade jag att den svenska standarden ger utrymme för mycket mer lösa tyglar pa städfronten, det är ända grund fräcsht pa de flesta ställen. Men det är det inte här kan jag lova.

Vi bor 4 pers pa 50m2 med tva katter. Man maste faktiskt städa hela tiden. Men för att komma till mitt knep sa är det i linje med vad som redan sagts, städa heeeela tiden. Jag upplever verkligen att det är mer hanterbart och mindre utmattande att hela tiden halla städningen "igâng" sa att det aldrig hinner bli en riktigt omfattande uppgift. Jag ser det lite som det aldrig behövs "städas" hemma eftersom det görs i farten innan allt hinner bli smutsigt. Torka toalett och badrum pa 2min varje kväll har blivit standard nu, tack Hege!

Men mitt mest revolutionerande knep är insikten att även om jag gör allt bäst 8) sâ gar det faktiskt inte att hinna med allt (heltidsplugg, hem o barn, kassör pa dagis, och eventuell egentid) utan att bli bitter, sa jag har faktiskt fa ta ett ordentligt tag i fördelningen mellan far och mor och kallt inse att vi mâste bli bättre pa att dela upp. Även sma saker som jag tänker att jag kan göra fort själv är faktiskt nödvändiga att lämna ifran sig.

Ex. Far börjar jobba kl17 och barnen hämtas 16.15, innan tänkte jag att det inte var nagon poäng med att han tog hand om det, men faktum är att det innebär att jag kan ga fran bibblan nästan en hel timme senare, jag slipper stressen att kasta mig mellan skolan och dagiset och kränga av och pa barnen alla kläder och pappan fâr umgas en svâng med sina barn varje dag medan jag lungt kan glida upp till parken och hämta redan klädda och hämtade glada barn.

Sa mycket struktur som möjligt är verkligen det mest hanterbara när man haller pa att klappa ihop av trötthet och stress, jag fixar ocksa allt kvällen innan, jag förbereder tom frukosten, ställer fram porslin som behövs, häller havregryn i kastrullen osv. osv.

Ang träning sâ ligger det langt borta för mig, men mitt nyars löfte har varit att göra ett pass yoga varje kväll när barnen gatt och lagt sig. Och även om det ibland bara är fragan om en paus pa 10-15min sa gör det underverk att andas ordentligt och känna igenom sin kropp och inse att man faktiskt inte är en mekanisk städ och mamma maskin. Jag kan ta i tu med kvällarnas bestyr mycket lättare och med mer gladje och energi efter detta. Ibland gar jag omring som en hösäck pa dagarna och glömmer överhuvudtaget att andas i all stress känns det som.

Datorn är ett evigt problem, eftersom jag pluggar, behöver jag ofta sätta mig framför datorn pa kvällen, men det blir väldigt sällan nagot gjort och väldigt ofta försvinner hela kvällen till helt meningslöst surfande. Jag har inte ens facebook och allt sant, men internet är verkligen en fruktansvärt stor källa till stress. För mig är det bästa att inte använda datorn pa kvällen, ALLS. Skitsamma om jag har deadlines, oftast gör jag ända ingen nytta pa kvällen.

Min droppe som fatt bägaren att rinna över denna höst var att jag blev kassör pa dagiset. Fyyyyy, akta er säger jag bara. Min läxa: bli ALDRIG kassör i ett föräldrar koperativ. Jag sitter ofta upp till 2h med detta dektektiv jobb. Jag har känt det som att jag inte har ett val, men det har man ju förstâss.

Sa jag tänker att jag maste bli bättre pa att säga NEJ till uppgifter, säga nej till kvällsplugg (även om det egentligen behövs) säga nej till att sköta allt själv hemma (fast jag gör allt bäst och snabbast) säga nej till att bli kassör pa dagis (fast ingen annan heller vill, jag har faktiskt tva ar i rad tagit pa mig uppgifter pa dagis som ingen annan vill ha och tänkt "det klarar jag, jag är ju sa snabb och effektiv!" svar; nej jag blev bara sönder stressad och sur) säga nej till att alltid ha super bra delaktighets projekt till barnen (och istället välja färre tillfällen och da göra dem helhjärtade), säga nej till att alltid ha super nyttig, ekologisk, god, spännande mat (det är faktiskt sant att man kan inte vara bäst pa allt, tack Tors mamma. När jag hör vad de flesta barn äter varje dag kanske det inte gör sa mycket om variationen är lite dalig här ocksa ibland)

Vad det gäller leksaker sa tänker jag att det är väldigt lite som egentligen behövs. Ju mindre saker dessto mer leker de med dem upplever jag. Det är ju bra insikter för konsumtions begränsade studenter som jag :D Jag tänker ocksa pa vad jag hade när jag var liten, och det har förändras i en otrolig hastigehet. Nu köps det drivor med saker hela tiden, när jag var liten fick jag en ny bok pa födelsedagen, vi har reflexen att köpa en ny bok varje gang vi gar till affären, typ. Kanske lite överdrivet, men jag tror iaf inte att barn mar bra av dessa drivor av prylar. Oftast leker de bäst utan leksaker tycker jag.

Tusen tack Sarisparis för denna trad, jag har fatt sa mycket bra tips och framför allt en uppmaning att än en gang tänka till innan man later vardagen driva en till en irriterad bitter tant.

Kramar till er alla :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av knyttet »

Jag glömde ett annat tips som jag tycker är mycket hett och effektivt, jag stooor handlar i en ekologisk affär en gang i manaden och far det hemkört. Det är faktiskt ingenting vi anväder som har kortare hallbarhet, de fa grönsaker som har kortare hallbarhet äter vi helt enkelt först. Har jag mycket sa gör jag stora grytor och fryser, eller fryser in som dom färska som dom är.

Behöver det kompleteras under manaden sa är det inget som tar mer än 2 min att köpa. Eller sa far pappan t det.

Mycket bra tycker jag!

Kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av knyttet »

...och (jag kan inte sluta) Sarisparis, matsedlar är ju faktiskt jätte bra. Jag gör inga men jag tror jag har en undermedveten ordning pa rätter som rullar runt och sa gör jag ofta i ordning det som behövs göras i kylen sa att säga eftersom jag handlar sa mycket i förväg. Men jag slar ocksa ett slag för soppor. De är svara att misslyckas med (till skillnad fran manga rätter som kräver en viss grad av uppmärksamhet för att inte bli en flopp) vi kör;
olja+lök+vitlök
renee voltairs grönskasbuljong
och vilken grönsak som helst:

spenat +lite kokosmjölk+ kokt ägg
purjo+potatis
jordärtskocka+potatis
blomkal
rotselleri+palsternacka+potatis
tomat+lite kokosmjölk+sma boveteminipasta
pumpa
morot+koriander
gröna ärtor

koka+mixa

en annan favvo hos oss är röbetssallad som i princip bara behöver förkokning av röbetorna som ansträngning och är annars perfekt att göra ihop med barnen som hackar alla grönsker medan quinoan och broccolin kokar pa 10min:

kokta röbetor i tärningar
baby spenat
avokado
gurka
selleri
quinoa
getost
solrosfrön
kokt broccoli
mina barn älskar den!

De gillar ocksa bovete pankakor med zucchini där det inte heller e mycket att göra:
riv ner en zucchini i smet av havremjölk, bovetemjöl och ägg. Stek pannkakor och fyll med tex en röra av rivna morötter, grekyoghurt, vitlök.

Och risotto!
lök+renee voltaire buljong+vitt vin+grönsak (pumpa/svamp/zucchini)+parmesan+raris

Far i huset kör mycket pa langkok i en stoor gryta som räcker länge och kan frysas. Det tar lite tid att skala och hacka allt men fördelen är att det räcker länge:
blanquette de veau (purjo, morot, champignon, kalv, vitt vin, klick grädde blandat med citron och ägggula)
pot au feu (morötter, potatis, kolrötter, lök, nötkött, kryddor)
tagine de poulet (kyckling, lök, cofierade citroner)
currygryta (lök, blomkal, vitkal, paprika, zuchini, morot, tomat, kokosmjölk, curry pasta, ingefära, fisksas, kött/kyckling)
petit salé (linsgryta med korv och fläsk (?))

Ja det blir ju lite mer kött när far lagar, men jag gör det inte alls sa det väger väl upp)

Det här är rätter som aterkommer varje manad hos oss och som kräver minsta möjliga insats och planering

kram
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Hege »

Jag antar uppmaningen med bild, och bidrar med något som VERKLIGEN förenklade inköp och matlagning hemma hos oss.

Översiktligt, och en fröjd för fingertopparna. :D

Bild
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av miniz »

Tack alla för bra tips och rutiner!

Mitt hetaste tips är röjrunda pà kvällen.
Hela högen, allihop, städar och plockar medan man lyssnar pà en eller tvà làtar pà hög volym (om man gillar den sortens utsvävning... :D )

Hallen är ocksà ett problem här, i Frankrike har man ofta ingen hall... Vi har en slags minihall med trapp.
Vi har köpt tvà skoskàp som tar liten plats och rymmer en hel del skor. Vi har smà krokar upp i trappen (sà barnen inte bär fast när de gàr upp och ner) som barnen hänger sina jackor pà. De har tvà minikrokar var och längre upp i trappen var det finns mer plats hänger fler jackor. Sà de har bara vardagsjackorna framme hela tiden, regn- och extra jackor hänger längre upp.
Eftersom det är en minihall har jag klurat ut ett system för vantar och sànt. Här behöver man inte sà mycket, men dom ligger och slänger för det. Pà de smà i trappen krokarna hänger en tygpàse i ett band sà det kommer nedanför jackorna, det är lätt att städa och tar ingen plats. En pàse för flickorna en för pojkarna.

Vi har lite trist social delaktighet för tiden, duka av och pà. Men det funkar. Lite annat gör de, men inget som är bestämt. Jag ska skärpa mig.
Jag màste fà rutin pà kvällsröjandet. För det är toppenbra, när vi gör det. :roll:

En köksgrej som var superviktigt för mig och är en klar höjdare.
Överskàp helt till taket.
Rent och fint. Och praktiskt. En Ikea pall bor i mitt kök.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

åh vad mycket bra och intressant! :thumbsup:

Jag får be att få återkomma till veckan dock. :D

Bon weekend :heart:
knyttet
Inlägg: 252
Blev medlem: tis 14 sep 2010, 19:12
Ort: Paris

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av knyttet »

Mitt hetaste tips pa socialdelaktighet när all min kreativitet är i botten, humöret som en citron och barnen accelererar sina förfragningar om saker är: hjälpa varandra syskon emellan!!

Storasyster gnäller att hon vill ha dittan och dattan fran ett annat rum, söta rara lillebror som väntar pa spännade uppdrag far hämta nallar, vattenglas, dockor, böcker, kjolar, tofflor, ja allt va det nu kan vara damen vill ha.

Lillebror vill att man läser en bok, att man hjälper honom att ta ner en leksak som ligger för högt upp, vill ha hjälp att sätta ihop/öppna en leksak som krânglar eller är svâr, Stora fingerfärdiga, lânga och läskunniga (nja, men hon kan alla böcker utantill och berättar fantastiskt bra!) storasyster hjälper till.

Ha! Mamma kan dricka te och andas nâgra djupa andetag och vara tillbax pa banan snart igen medan barnen odlar sammarbetet!

go helg! :heart:
Storasyster född 10.04.2010 Lillebror född 21.12.2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

knyttet - TACK för dina inlägg! Sån igenkänningsfaktor och så mycket inspiration!
knyttet skrev:Jag känner även igen mig sâ mycket i dina reflektioner runt hur rent det maste vara och till vilket pris osv. Men problemet för oss är att vi bor i en riktigt rutten lght à la parisienne och städar man inte hela tiden sa blir det direkt äckligt. När jag var hemma i julas konstaterade jag att den svenska standarden ger utrymme för mycket mer lösa tyglar pa städfronten, det är ända grund fräcsht pa de flesta ställen. Men det är det inte här kan jag lova.
Been there, done that och håller heeeelt med. Jag är i dystra stunder här i renoveringskaoset EXTREMT nostalgisk över vår lägenhet som med tiden blev "svenskfräsch" (vilket nog inte är ett helt pk-uttryck :lol: ). Här är allt original från 1959 och det känns nu när man städar. :?
knyttet skrev:Ex. Far börjar jobba kl17 och barnen hämtas 16.15, innan tänkte jag att det inte var nagon poäng med att han tog hand om det, men faktum är att det innebär att jag kan ga fran bibblan nästan en hel timme senare, jag slipper stressen att kasta mig mellan skolan och dagiset och kränga av och pa barnen alla kläder och pappan fâr umgas en svâng med sina barn varje dag medan jag lungt kan glida upp till parken och hämta redan klädda och hämtade glada barn.
Ja, vad smart! Verkligen win-win hela vägen. Mer sånt! :D
knyttet skrev:Min droppe som fatt bägaren att rinna över denna höst var att jag blev kassör pa dagiset. Fyyyyy, akta er säger jag bara. Min läxa: bli ALDRIG kassör i ett föräldrar koperativ. Jag sitter ofta upp till 2h med detta dektektiv jobb. Jag har känt det som att jag inte har ett val, men det har man ju förstâss.
Det är så synd att det så ofta blir så här med uppgifter som måste skötas för ett kollektiv. Men har du suttit med detta i två år så kan du med gott samvete tacka för dig och skicka över stafettpinnen till nästa förälder, tycker jag.
knyttet skrev:Jag glömde ett annat tips som jag tycker är mycket hett och effektivt, jag stooor handlar i en ekologisk affär en gang i manaden och far det hemkört. Det är faktiskt ingenting vi anväder som har kortare hallbarhet, de fa grönsaker som har kortare hallbarhet äter vi helt enkelt först. Har jag mycket sa gör jag stora grytor och fryser, eller fryser in som dom färska som dom är.
Det låter ju underbart! Här håller jag som bäst på att utforska mataffärerna i krokarna och tror att jag hittat rätt. Veckohandlingen sker tisdag morgon på två butiker: min vanliga för deras prisvärda ekohushållsprodukter och sen en sväng till ekoaffären för frukt och grönsaker och lite annat. Jag provade att handla mer basvaror på ekoaffären men blev ruinerad så det kommer jag tyvärr inte att kunna fortsätta med. Men jag har i alla fall fått upp ögonen för vad som finns och har blivit bättre på att jämföra innan jag köper grejer.
knyttet skrev:...och (jag kan inte sluta) Sarisparis, matsedlar är ju faktiskt jätte bra. Jag gör inga men jag tror jag har en undermedveten ordning pa rätter som rullar runt och sa gör jag ofta i ordning det som behövs göras i kylen sa att säga eftersom jag handlar sa mycket i förväg. Men jag slar ocksa ett slag för soppor. De är svara att misslyckas med (till skillnad fran manga rätter som kräver en viss grad av uppmärksamhet för att inte bli en flopp)
Nej, sluta inte! :lol: Ja, soppor är kanon, det brukar bli en per vecka här hemma men tror att jag ska bygga ut det till två nu när jag fått så många uppslag på vad man kan ha i. :thumbsup: Särskilt som vi har en ekologisk bondgård här i byn som säljer egenodlat och egenbakt surdegsbröd som passar väldigt bra till soppa. Ska kolla upp renee voltaire-buljongen!
miniz skrev:Mitt hetaste tips är röjrunda pà kvällen.
Hela högen, allihop, städar och plockar medan man lyssnar pà en eller tvà làtar pà hög volym (om man gillar den sortens utsvävning... :D )
Ja, det har vi också kört och VARFÖR gör man inte det varje kväll?? :lol: Innan läggning tittar vi ofta på ett kort avsnitt av något och för att få göra det ska leksakerna vara undanplockade. Så vi röjer varje kväll, men inte alltid till glad musik. :roll: :oops: :lol:
knyttet skrev:Mitt hetaste tips pa socialdelaktighet när all min kreativitet är i botten, humöret som en citron och barnen accelererar sina förfragningar om saker är: hjälpa varandra syskon emellan!!
Ja, kanon! Verkligen win-win på hela linjen (igen :lol: )

TACK igen alla som skriver här i tråden, ni har fått upp mig på banan. :thumbsup:

:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av EmmaS »

Men vilken toppentråd!!!!! =D>
Läste den som hastigast när den var helt ny, och fastnade för badrumsstädningen, som jag sedan dess har tillämpat! Och jösses vad skönt det är att alltid ha rent där numera!!!!
Tack tack tack för det tipset!!!

Nu ska jag läsa ikapp!

Kram Emma :D
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sussi »

Nu har ju jag inte så många och så små barn längre (är en gammal forumist ;) ), men rutinerna sitter i än. Jag är (på gott och ont) en aning pedantisk, och gillar inte stökigt eller smulor på golvet ;)

Har inte läst tråden supernoga, så det kan bli upprepning av något som redan skrivits...

* Alltid lägga tillbaka det man använt! Om det så bara är en sax så ska den tillbaka. Var sak på sin plats, så blir det inte stökigt och man hittar det man ska ha nästa gång.

* Heges badrumsstäd, oslagbart!

* Se till att diskbänken/diskhon är tom och ren varje kväll.

* Fixa morgondagen redan kvällen innan med matlåda, kaffebryggare, kläder etc. Spar massa tid!

* Göra saker i etapper. Dvs städa i 15-minutersperioder med "vila" emellan. Eller som jag gör nu inför flytt, packar 2 lådor/dag (eller 4 om jag har mer tid någon dag). Likaså när vi har flyttat in, då ska jag packa upp t.ex. 5 lådor/dag. Då blir det liksom inte oöverstiglit...

* Rensa!! Jag var en hamster förut, sparade på ALLT! Men så började jag rensa, lite i taget. Skänkte, kastade, sålde... Otroligt skönt för själen :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sarisparis »

EmmaS skrev:Men vilken toppentråd!!!!! =D>
Läste den som hastigast när den var helt ny, och fastnade för badrumsstädningen, som jag sedan dess har tillämpat! Och jösses vad skönt det är att alltid ha rent där numera!!!!
Tack tack tack för det tipset!!!
Härligt! :D Ja, Heges badrumsstädningen är genialisk.

Tack vare henne hittade jag även till en mycket bra blogg:

http://forvaringsdrottningen.com/

Enjoy!

Tack Sussi! Härligt att dina rutiner sitter i, då var (och är) de bra. :thumbsup:
Sussi skrev:* Alltid lägga tillbaka det man använt! Om det så bara är en sax så ska den tillbaka. Var sak på sin plats, så blir det inte stökigt och man hittar det man ska ha nästa gång.
Ja, helt klart ett guldtips. Det har jag med mig sen liten och försöker även ingjuta detta i mina ungar även om framgången där är mycket varierande. :roll:

Detta förutsätter ju att varje sak faktiskt har sin plats och DET tror jag är själva grundförutsättningen för att rutiner/ordning och reda/vad man nu vill kalla det faktiskt fungerar och håller i längden. Som vi bor nu (ouppackade kartonger och möbler, renovering) har vi allt eftersom tagit fram mer grejer ur kartongerna än vi faktiskt har förvaring för och det håller på att göra mig galen mellan varven.

Men det för ju det goda med sig att jag nu verkligen vet hur jag vill ha det sen, när alla rummen går att möblera och vi kan få upp våra hyllor osv. Den dagen. [-o< :lol:
Sussi skrev:* Rensa!! Jag var en hamster förut, sparade på ALLT! Men så började jag rensa, lite i taget. Skänkte, kastade, sålde... Otroligt skönt för själen :)
Ja, verkligen. Lättare sagt än gjort ibland, men oj vad skönt när man verkligen får tummen ur. 8)
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag fick en riktig spark i ändan att just rensa förra veckan. Är ju ganska bra på att spara men maken slår mig med hästlängder och vill spara ALLT. Men i alla fall så jobbar jag med sjukvård hemma hos folk och kommer ibland hem till folk som samlar saker.... Ibland är det så illa så att personen i princip inte tar sig fram till sängen eller får plats själv :shock: Jag vägrar så nu har jag tagit upp rensningskampen igen. Maken hävdar att man inte behöver åka till tippen om man inte har kärra. Jag säger den skit som är väck är VÄCK :mrgreen: Så däri har jag och barnen ett projekt just nu. ( fantastiskt social delaktighet! :D ) att rensa, slänga och ge bort. Det blir lättare att hålla rent och själen blir lättare av att inte ha så mycket, som vi skulle sagt på göteborska, BÔÔs :lol:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Sköta allt hemma utan stress - går det?

Inlägg av Sussi »

Jag är mitt uppe i en flytt nu, och det är såå lätt att lägga saker eller kläder som inte passar (de har förmodligen krympt i tvätten 8) ) i en säck och ge till Stadsmissionen. F.ö. har jag inte hunnit samla på mig så mycket sen förra flytten.

Om en sak inte har en plats att "bo på" så är det förmodligen en onödig pryl :wink:

Att bo i kartonger och renovera förstår jag är en aning knepigt... Men du hinner ju samla på dig massa bra tips och tänka ut hur du vill ha det sen. Man får ta det onda med det goda :)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"