TRÄNING 2014

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Hej! :D

Nya höstkängor har jag, men dem har jag bara använt typ till och från bilen - inga längre sträckor. Jag jobbar ju hemifrån och här inomhus går jag ju inte i skor alls.
Stod ju i och för sig mycket på klinkers i förra veckan med papperstillverkning... Kan det vara det? :-k
Inga sprickor/fotvårtor.
Men lite bättre är det idag.

Gulliga A - INTE vika ner sig nu :!: Du har ju varit min i princip enda trogna följeslagare hela detta år!
Så lite som det är kvar på detta år ser du banne mig till att inte hamna i soffan :!: :evil:
Gör som jag - lite mildare pass när inte kroppen är helt i form!
Nu "skäller" jag lite på dig, men det verkar behövas :evil: :wink: KOM IGEN NU! Go girl!!

Jag har haft sömnproblem så länge jag kan minnas...
Många hälsopreparat har provats men inget har hjälpt.
Det enda som hjälper är på fre-lör när jag dricker rödvin. Då sover jag gott... Men det kan man ju inte göra varje dag! :shock:
I våras tog jag äntligen tag i mitt problem och gick till doktorn.
Jag fick en medicin som heter Propavan och som har gjort STOR skillnad! :D Så har jag också skaffat en mungelé jag tar när jag ska sova. Har nämligen insett att det som får mig att vakna till när jag ligger i gränslandet mellan sova/vara vaken är att jag blir krut-torr i munnen - jag vaknar till och får börja om igen... :roll: Gelén har hjälpt en del mot detta problem.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Harkel, harkel, här hoppar jag in utan någon träning alls att rapportera. :oops:

Jag mår bättre nu, bara lite hosta kvar. Men ingen träning alls har det blivit sen jag rapporterade sist (tre eller fyra veckor sen? :roll: ). Däremot är det fullt ös med renoveringen så jag tror inte jag tappat i kaloriförbränning :wink:

Jag hoppas kunna återuppta löpningen nästa vecka, ska bli spännande att se hur det kommer att kännas efter ett så långt uppehåll.

Anna, det skulle inte förvåna mig om din häl reagerar på att du stått och gått länge på hårt klinkergolv mer eller mindre barfota. Jag var länge som du, gick i strumplästen eller barfota inne, men de senaste åren har jag fått ont i fötterna av det. Nu använder jag en lite nättare modell av crocs-tofflor. Står de inte innanför dörren när jag kommer hem får jag lätt panik så beroende har jag blivit. :lol:

GulligaA, vad jobbigt med sömnproblem. Kanske att en långpromenad vore ett alternativ såna gånger? Frisk luft borde ju ge bättre sömn än Bubble witch 2 om inte annat. :mrgreen:

anna skrev:Det enda som hjälper är på fre-lör när jag dricker rödvin. Då sover jag gott... Men det kan man ju inte göra varje dag! :shock:
Låtsas att du är i Frankrike så kan du dricka ett glas rött både till lunch och middag - varje dag! :P Jag kom aldrig riktigt över chocken att jobbmatsalar här serverar vin och öl och att folk dricker sin lilla "pichet" och sen går tillbaka till jobbet och faktiskt jobbar. Nu har jag ju bott här i sexton år ( :shock: ) och har nog blivit mer fransk än svensk just i rödvinskonsumtionsfrågan. Jag tänker inte ens längre på om jag dricker vin eller vatten till maten. Så vet du med dig att du inte ska ut och köra bil så skulle jag i ditt ställe inte tveka att ta ett glas rött om kvällen. Gott är det ju också! (och bra för hjärtat ryktas det).

På återseende om typ två veckor säger jag, krya på er och lycka till med träningen tills dess =D>
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

:D
Bra att du är bättre Sarisparis! Du får väl köra intervaller 50/50 gå/springa i början kanske? Så är du nog snart på banan igen :wink:

På klinkersgolvet står jag inte barfota, det blir en del vatten på golvet när man tillverkar papper. Jag har ett par gamla tofflor som är sambons. Det brukar funka bra.
Men i normala fall står jag c:a 1,5- 2 dagar en papperstillverkningsvecka.
Förra veckan krånglade det rejält med pappersmassan och allt tog fasligt mycket längre tid än det brukar... Har faktiskt under mina 18 år som pappersmakare aldrig varit med om något liknande!! :evil: Så det blev i princip 4 heldagar...
Jag har väldigt höga fotvalv. I alla skor jag använder har jag en speciell sula jag flyttar mellan skorna. Det stöttar upp och jag får inte ont. Men i Pers tofflor har jag aldrig i dem... Det ska jag börja ha förstår jag nu...
I vilket fall är det mycket bättre nu på kvällen i foten!

Ja, jag får väl låtsas att jag är i Frankrike :lol:
Sådär tycker jag det är i Danmark också! Man ser snickare gå in i restauranger vid lunch och ta några smörrebröd, en starköl eller två och en snaps gammeldansk. Och så tillbaks till jobbet igen :) Nej, ett glas rött eller två skadar nog inte alls - man är väl bara lite onödigt "svensk" i det hänseendet :lol:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

mmm.....viiiiin :wink:
Håller med om att det hjälper :) Men det tar emot i varje cell det där med att dricka på dagtid. Jag jobbar ju med bl.a. säkerhetsgranskningar inom järnväg, så här är det av rätt klara skäl nolltolerans. Men tågen går ju i Danmark och Frankrike också :-k

hehe, det är bra att du skäller på mig, anna! Det behöver jag. Nu har jag avinstallerat Bubble Witch från mobilen, lite pinsamt så måste jag erkänna att det kröp i fingrarna igår av abstinens :shock: Jag ska bli bättre på att träna "smått", det behöver ju inte vara rejäla pass varje gång. Bättre lite än inget.

Bra att foten är bättre, anna. Och att du, Sarisparis, ser ljuset ut från förkylningen. Att tala med en läkare om sömnproblem när man har småbarn är ingen hit, har försökt. Det spelar ingen roll att jag säger att det inte är de som håller mig vaken, läkaren bara lade huvudet på sned och log så där förstående. Fick bara höra att det blir lättare när de blir äldre, hrmpf!

Jag sitter ju för det mesta stilla framför datorn på jobbet, även om jag bara jobbar 60%. Har ju ett höj och sänkbart bord men står aldrig. Ska nog utmana mig själv med att stå en timme om dagen i alla fall, till att börja med. Bra träning det också.

Nä, nu måste jag sluta pladdra på och återgå till jobbet :lol:

Vi hörs, tjejer!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Vin dagtid och mitt i jobbet så att säga skulle inte jag heller få för mig att ta.

Bubble witch vet jag inte vad det är, men jag förstår att det var beroendeframkallande om du har abstinens :lol:
Min syrra körde candy crush eller vad det heter och blev nästan tokig när det krånglade :shock:

Men FY vilken ledsam läkare!! :evil:
Min hade också en del konstiga idéer. Jag skulle inte dricka thé eller träna efter kl. 17.00 t.ex. Jag upprepade ett flertal gånger att jag lägger mig 01.00-01.30! Då borde det väl vara så många timmar kvar till läggdax att man kan träna 18.00 och ta en kopp thé vid 21?? Suck.

Att stå vid datorn är nog bra!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Hejsan hallå!

Nä, läkare är inte så duktiga på att tänka "utanför lådan" alla gånger... Men oj, vilka sena tider du har, om jag jämför med mig själv. Är jag uppe efter 22, så tycker jag det är mitt i natten :)

En sådär vecka:

Tis:Styrka, hela kroppen, supersets. 3 set.
Tors: Styrka, hela kroppen, cirkelträning. 3 cirklar.

Sen hade jag planerat att träna igår, men det var tjejmiddag här i lördags, och jag var så jävla bakis, så jag klarade helt enkelt inte av det :oops:

Hörs!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag har konstaterat att jag behöver 6 timmars sömn, det är ju lite olika det där. Du går säkert upp tidigare än jag som går upp 7.30 också.

Ajajaj, de där tjejmiddagarna kan ställa till det... :wink: Men kul är det ju!! :lol:

Foten är bra! Nu har jag pappers-tillverkningsvecka igen, denna gång med mina riktiga sulor!
Förkylningen är på övergång också.
Lite matt är jag idag, men det är nog för jag inte kunde äta frukost i morse för DET ÄR EN MUS I KÖKET!! :shock: :?

6 pass blev det, så jag är jättenöjd!
mån: Y, överkropp stappers 24 min
tis: motionscykel 1 tim
tors: Y, ben 36 min
fre: Y, tabatas överkropp 16 min + core 36 min =52 min
lör: Motionscykel 1 tim
sön: rask promenad 45 min

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

:D Jaha?
Är det några rapporter denna veckan då?

Jag rapporterar 5 pass:

Tisdag: Y, överkropp 36 min
Ons: Y, core 36 min
Tors: Y, ben 36 min
Lör: Motionscykel 50 min
Sön: Motionscykel 1 tim, 10 min.

Jag ska också berätta att jag är ytterst nära att kasta in handuken på 6:1-metoden nu! :twisted:
Jag körde alltså 5:2 från jan-juni. Bytte sedan till 6:1. Så nu har jag gett det snart ett år.
Nu har jag mätt och vägt mig och ser följande.
Jag har gått ner 2 kilo. Jag har minskat 1 cm på låren och 1 cm på magen. Det är allt! :shock: :twisted:
För så mycket KÄMP!! 1/3 av dessa dagar har jag mått bra och varit pigg. 2/3 av dessa dagar har jag varit som i koma. Både i kropp och i huvud. Förmiddagarna har gått bra, men e.m/kväll har varit skitjobbiga! Är det värt detta?? :cry: För den lilla utdelningen??

kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Hej hopp i all hast,

Nu har jag börjat springa lite igen, men är långt ifrån den form jag var i innan jag blev sjuk. Det blev två pass förra veckan, korta och långsamma, men sköna. Det var roligt, iallafall, vilket känns lovande.

Nu blir jag borta en vecka igen, men jag kommer tillbaka.

Ha det gott!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av lgh140 »

Hej hopp!

Jag tränar på och smygföljer er här 8-[ Fick våra två senaste tillskott i augusti 2013 och började träna på riktigt igen i februari i år. Då var jag i riktigt dålig form.. Eftersom jag inte hade lyckats få ordning på träningen själv köpte jag till sist pt-timmar till mig själv i födelsedagspresent - den bästa investering jag har gjort i mig själv. Nu äntligen känner jag mig stark, kan springa utan att kissa på mig och yoga utan att flåsa mig yr. Så underbart! Vikten står dock still för jag är värdelös på att inte äta.. dieter är ingenting för mig så jag har väldigt svårt att fatta hur du har orkat så länge Anna, grymt jobb! Förstår att det känns botten när ingenting händer. Jag själv skulle inte klara att hålla en diet så på nåt sätt måste jag försöka ändra min inställning till mat. Äter bra mat så det är portionsstorlekarna (och efterrätterna) som måste justeras. Men men, jag mår iaf toppen även om gravidkilona hindrar mig att använda mina gamla kläder ;)

Nu fortsätter jag smygläsa och hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig Anna :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Gulliga A - min parhäst VAR ÄR DU??? :shock:

Förra veckan blev det 5 pass:

Mån: Y, överkropp 24 min
Tis: ben 24 min
Ons: Core 24 min
Fre: ben 36 min
Sön: Motionscykel 1 tim, 10 min.

lgh140 - kom in och häng på vett´ja! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

:oops: Här har ni tjejen som helt ramlat av tåget :oops:

Småförkyld, trött och tycker ingenting är roligt :(

Ingen träning alls på över 2 veckor heller har det blivit. Ska försöka rycka upp mig, lovar! Men just nu saknar jag helt motivation.....
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Nej, Gulliga A.
Detta tillåter inte jag. Så är det bara!
Du har stått vid min sida hela detta år. Trogen, trofast.
Ibland har det BARA varit du och jag, vecka efter vecka.
Du ger inte upp nu :!: Inte så nära slutet på året.
Du ska banne mig hålla ut :!:
Du ska inte "försöka" rycka upp dig. Du SKA rycka upp dig!
Annars kommer jag till Gotland och läser lusen av dig - så det så!! :wink:

Jag vet att du kan. :heart:

kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Men åh, jag som tänkte att jag skulle strunta i all eventuell peppning och bara höstdeppa, men det GÅR ju bara inte efter det där inlägget :heart: Dessutom törs jag inte heller :wink:

Jag är ju faktiskt riktigt förkyld nu, men någonting ska jag väl kunna göra ändå.

Angående kosten: Jag slutade med 6:1 för ett par månader sedan och började med 16:8 istället, dvs ha ett ätfönster på 8 timmar om dagen. Jag kör det dock bara på vardagarna, skippar frukosten. Tycker det är mycket lättare att följa. Mitt mål är att hålla min vikt och det funkar bra för mig. Kanske något att testa?

Tack för att du skäller på mig!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

:lol: Då kan jag ju säga "Mission completed"! :lol:

Nej, nej. Jag skällde inte. Jag bara tillrättavisade vänligt men bestämt. Jaja, lite "hot" var det ju också. :wink:

Men jag kan ju inte köra ensam in i mål! :shock:

Något klarar du i veckan. Ett par raska promenader i alla fall!

16:8 har jag provat, men jag blev alldeles matt och yr och tyckte inte det var något för mig.

Jag ska börja mer aktivt att tänka GI/LCHF igen. Det ligger alltid nära mitt sätt att äta, men det finns mer att jobba på.

Jag skulle vilja gå ner något kilo, det är inte så att det är akut. Men det skulle kännas bra.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"