TRÄNING 2014

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Hej Gulliga A!

Ang. övningen. Jag tror du spänner dig för att du är rädd att stolen ska fara iväg kanske??
Ställ stolen på en Yogamatta så står den stabilt! :D
I övrigt, ja vad kan man tänka sig utan att se dig... :-k
Den övningen finns ju med då och då på You are your own gym. Jag har händerna knäppta bakom nacken och ser till att hålla ryggen så rak jag kan, och går så djupt ner jag kan.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Härliga rapporter =D> :D =D>

Jag har svårt att få iväg min på söndagar har jag märkt. :roll:
Förra veckan blev inte riktigt enligt planering, here goes:

Måndag
6,01 km, 43min54, snitt per km: 7;18 min
Jag fick spontant sällskap av en kompis och anpassade mig till hennes tempo (skrev visst om det lite i förra rapporten ser jag nu).

Onsdag blev det inget för skolorna var stängda och jag hade fullt upp här hemma.

Torsdag tog jag igen med att satsa på en långrunda:
9,87 km, 1.02.35 , snitt per km: 6.20 min
Jag blev lite putt över att jag räknat fel, trodde det skulle bli en mil. Det kändes superbra vad gäller flåset, men jag fick mer och mer ont i ljumsken och hade sen ont hela dagen vid vissa rörelser.

Ljumsken har jag känt av de senaste två veckorna och funderar på om jag kanske borde vila lite mer mellan passen. Nu när min "vanliga" runda på 6 km börjar kännas kort så funderar jag på att istället springa två gånger i veckan men då lite längre. Vi får se vad det blir, men springa skas det. :lol:

Ha en bra vecka hela högen!
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Tack för tipsen, anna! Igår testade jag att knäppa händerna bakom nacken som du gjorde, och det gick MYCKET bättre :D

Jag fick nog mycket bättre hållning, än när jag tidigare stått med armarna rakt ut och försökt hitta någon balans. Sen blev det så att jag flyttade fram benet en aning också när jag ställde mig i den positionen. Äntligen fick jag till det :)

Sarisparis: Om du går ned till två pass, så kanske du ska lägga till ett styrketräningspass istället. Många smärtor man kan få vid löpning kan bli bättre om man blir starkare.
Jag blir lite sugen på att börja springa jag också, har länge velat kunna ta ett långpass, men aldrig kommit dit. Knappa 8 km är det längsta jag fått till (och tiden ska vi inte prata om). Kanske ska ta en runda i helgen och se var jag står...
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Hej på er!

Hyfsad vecka:

Tis: Styrka, supersets hela kroppen, steg 3 från boken jag kör. 3 set varje övning
Tors: Styrka, cirkelträning hela kroppen, steg 2. 4 cirklar :D
Sön: Styrka, cirkelträning hela kroppen, steg 3. 3 cirklar

Alltså, boken säger 4 set och 4 cirklar av övningarna i steg 3, men jag ORKAR inte. Tredje cirkeln är jag så slut att jag knappt orkar ta mig igenom. Hela golvet är fullt av min svett och jag flåsar som en gris. Inte ska jag väl sänka vikter och tempo för att orka 4 set, det måste väl vara bättre att köra hårt så mycket man orkar? Vad tror ni?

Ingen löpning blev det, ändrade mig när jag såg regnet genom fönstret. Nästa helg kanske :wink:

Ha't!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Hej! :D

Gulliga A. Nu vet jag ju inte vad dessa pass innebär egentligen.
Men jag vet att du är en flitig tränare och min trognaste "vapendragare" detta år. :D
Så, känner du att du verkligen inte orkar - lyssna på din kropp och gör hellre effektivt och färre set!
Jag har vissa övningar i You are your own gym" som verkligen inte GÅR! Armhävning med 1 arm t.ex. Går inte! Klarar det inte! :shock:

6 pass denna vecka, nöjd! :D

Mån: Y överkropp 36 min
Tis Y ben 36 min
Ons: Core 24 min
Tors överkropp 24 min (SJUKT jobbigt pass!!)
Fre: Motionscykel 55 min
Sön: Motionscykel 1 tim

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Då tänker du som jag :D Jag kör på med det som funkar för mig! Tack för input.

Var ju tvungen att försöka mig på armhävningar på en arm :wink:
Lyckades inte ens göra en halv, och då stod jag ändå på knä! :oops: Håller mig till vanliga armhävningar ett tag till...
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Nä, PRECIS! Klarar inte ens en halv jag heller! På knä!! :shock: :lol:
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av Sarisparis »

Jag snörvlar för fullt sedan snart tvâ veckor, det här är den segaste förkylning jag varit med om. :?

Det blev en mândagsrunda förrförra veckan, ca 45 min och 7,5 km. Trög i kroppen och dagen därpâ slog bacillerna till.

Jag väntar ut detta, hoppas att snart hitta tillbaka till nâgon sorts form.

Anna och GulligaA, armhävningar pâ en arm? Som i GI Jane? Det kan man kanske klara sig utan! :lol: Ha sâ kul med era pass!
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Sarisparis: Krya på dig!

Bra vecka med 5 pass för mig:
Mån: Y överkropp supersets 24 min (ja, för er nykomlingar i tråden betyder alltså Y - You are your own gym-appen)
Ons: Y ben supersets 24 min
Tors: Motionscykel 1 tim
Fre: Motionscykel 55 min
Sön: Dubbelpass Y supersets Överkropp 24 min + core 24 min.

Dessa "supersets"-pass är ju bara 24 minuter, men de är BRA mycket jobbigare än de längsta Y-passen som är 36 min. Mycket intensivare.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Krya på sig Sarisparis!

Ja, visst är det bra träning med supersets. Mer flås och mindre tid :)

Själv började jag veckan med att ramla på cykel i tisdags :( Eller ramla och ramla, det var en fotgängare som plötsligt bytte riktning och gick rakt in i mig och min cykel så vi for ner i backen. Stort skrubbsår på höger knä och många blåmärken. Tur att man har hjälm! Hela kroppen har känns mörbultad, så inte så mycket träning.

Sön: Styrka, överkropp, supersets

Mitt knä behöver vila mer, så det blir nog fokus överkropp nästa vecka också.
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Nämen Gulliga A! Fy så hemskt! :shock:
Hoppas fotgängaren stannade och tog hand om dig i alla fall...
Hoppas knäet och hela du läker snabbt!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Hej hopp

Jo, han stannade och tog hand om mig. Hehe, det var en man som jag jobbade tillsammans med för några år sedan, så vi kände igen varandra och det blev rätt pinsamt. Tänkte bli arg, men kom av mig...fast lika bra var väl det. Ingen hade tjänat något på en utskällning :)

Nu är det bra, litet skrubbsår kvar på knäet bara.

Veckans:

Tis: Styrka, cirkelträning fokus överkropp.
Tors: Styrka, cirkelträning mest överkropp, några enkla benövningar.
Sön: Styrka, cirkelträning hela kroppen.

Oj, vad mycket jobbigare det blir av att ta med benen igen. Det tar mer på flåset med de stora benmusklerna!

Ha't!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Hej! :D

Det var ju bra att han stannade i alla fall. Förstår att du kom av dig i utskällningen :shock: :lol:
Det var ju bra du har tränat i veckan - utan ben! Du håller igång så bra, så att ta med benen igen blir ingen match :wink:

Förra veckan blev det 5 pass pga att jag stod på mässa i helgen -då blev det ingen träning gjord.
Så mån-fre enligt följande:

*Motionscykel 55 min
*Y, supersets 24 min överkropp
*Y, supersets ben 24 min
*Y supersets core 24 min
*Motionscykel 50 min

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
anna
Inlägg: 4520
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av anna »

Hej! :D

6 pass denna vecka. Lite enahanda och mycket motionscykel, men det blev så pga att jag vaknade upp i torsdags med en redig förkylning. Så det var det enda jag orkade med resten av veckan - att cykla. Jag är fortfarande rejält snorig.

Mån: Motionscykel 45 min
Tis: Y stappers helkropp 20 min + tabatas core 16 min
Ons: Y, intervaller överkropp 36 min
Tors: Motionscykel 50 min
Fre: Motionscykel 55 min
Lör: Motionscykel 55 min

I morse vaknade jag upp med jätteont i hälen. :shock:
Jag har alltså inte gjort något som helst som kan ha utlöst denna smärta och vet inte vad det är??!! :shock: :(
Det är på utsidan och lite under trampdynan. Det är ont hela tiden, men särskilt ont när jag går på den.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 561
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: TRÄNING 2014

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Hm, ont i hälen...inga nya skor, ingen spricka/fotvårta eller något på gång? Hoppas det går över snabbt. Och krya på dig med förkylningen :heart:

Har haft en riktig skitvecka, mest med sömnen. Felet blir att jag tycker så synd om mig själv, och istället att, som du gör Anna, göra någonting lättare när jag inte orkar med ett riktigt pass, så kryper jag upp i ett hörn i soffan istället :( Jag borde ju ta en PW, eller något. Att spela Bubble witch 2 gör det ju inte lättare att somna precis :evil: Jag har mycket att lära där, framför allt när jag vet att mina sömnproblem har minskat drastiskt sedan jag kom igång med träningen.

Så igår tänkte jag, att jag struntar i träningen helt. Men så kom jag på att jag kan ju inte komma hit till tråden med darrande underläpp och inte ha tränat alls :shock: Så veckans:

Söndag: Styrka, hela kroppen, cirkelpass. 3 cirklar.

Har sovit bättre senaste nätterna, så denna vecka SKA det bli 3 pass!

:)
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"