AV NÄCKEN BLEV HON TAGEN

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Låst
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

AV NÄCKEN BLEV HON TAGEN

Inlägg av annawahlgren »

”Av näcken blev hon tagen / och ner i älven dragen”, sjöng Cornelis Wreeswijk i sin vackra visa ”Felicia försvann”.

För två år sedan, lagom till jul, publicerade en Svante Weyler på eget förlag en skandaliserande bok med samma titel om mig och därmed min familj. Den var skriven i hatfyllda fragment av den tredje i ordningen av mina sju döttrar, Felicia född Feldt, mamma till fyra av mina sexton barnbarn.

Weyler, som är ett PR-geni med kompiskontakter långt upp i finkulturen, lyckades få denna nidskrift om mig, ”barnuppfostringsexperten” - något jag aldrig någonsin kallat mig själv – presenterad som en världsnyhet i SVT. Mediadrevet som följde var lättstartat. Det pågick lystet i flera månader. Hatmobben på nätet jublade. Inte en människa i Sveriges land, och heller inte många i Norge och Danmark - Finland brydde sig inte nämnvärt - undgick att matas med så kallade avslöjanden, däribland tämligen ohyggliga brottsanklagelser, om niobarnsmamman och familjeförsörjaren Anna Wahlgren. Som författare till bland annat Barnaboken, som avrättades av bara skadeglada farten också den, fick jag se min livsgärning skändad till alla delar.

I nöden prövas vännen. Jag miste tyvärr flera gamla vänner, som hade svårt att förlåta att jag inte bara teg och dog. Chocken var mördande. Men inte alla! Till de gamla trofasta, som misstrodde det senkomna hatet i ”Felicia försvann” och som ryggade för Weylers ohöljda sensationsmakeri, kom också nya vänner, kända som okända. Tillsammans har de hjälpt mig rädda och bevara inte bara mitt förstånd - hoppas jag! - utan också familjens vackra, traditionsmättade Gastsjön i Jämtland, dit jag kom hem 1985. Tack!

Svante Weyler vill nu inte nöja sig med den fabulösa försäljningssuccé, som inbringat honom i runda tal åtta miljoner kronor. Mycket vill ha mer. Nu satsar han och kompisarna på ”Felicia försvann” som pjäs. Urpremiären blir den 14 december på Stockholms Stadsteater. Den enda rollen – monologen – görs av Sofi Helleday. För regin står Gunilla Röör. Hon säger i teaterns pressmeddelande: ”Det /ikoniserade moderskapet/ är bara skadligt. Det ska upp på scen och krossas, om och om igen.”

Uppsättningen, som visas på Bryggan, är billig och kan därför lätt säljas vidare. Turné väntar efter vårsäsongen. Hela landet, ja hela Norden ska få sitt lukrativa skandalintresse nyväckt och tillfredsställt! Satsningen beräknas inbringa Weyler med kompisar ett par miljoner till.

Därefter, enligt vår PR-gurus femårsplan, väntar filmatisering. Och det blir förvisso ingen monolog. (Ska månne min teaterutbildade dotter spela Anna Wahlgren? Varför står hon inte själv på Stadsteaterns scen? En förbittrad, retorisk fråga: Har hon kanske inte tid på grund av sitt turnerande i landets kyrkor? Där hon och Mian Lodalen står i Guds heliga rum, med prästernas goda minne, och predikar om rätten att slippa försonas?!)

”Jag har redan fått filmerbjudanden”, berättade Felicia Feldt på bokmässan 2012, då pocketboken och ljudboken lanserades. ”Jag har tackat nej av hänsyn till mina syskon.”

Men allt förändras. Av hänsyn blir det sällan säljande teater.

Nyknoppad dramatiker, som skrivit pjäsmanus till ”Felicia försvann”, är journalisten Karin Thunberg. Den lumpna skandallystnaden borgar för att hon nu hugger i sten de snaskiga lögnerna om mig och mina barns uppväxt med mig.

Det är plågsamt att bli så flagrant beljugen, när sanningen kunde ha räckt!

Låt mig härmed få svära mig oskyldig till några av brottsanklagelserna:

NEJ, jag har inte mordhotat något barn.
NEJ, jag har inte undernärt något barn.
NEJ, jag har inte släpat något barn i håret över marken.
NEJ, jag har inte bjudit in män, genom fönstret eller alls, att ”ta för sig” av något barn.
NEJ, jag har inte fryst ut, hånat, förnedrat, mobbat, svikit, ljugit för, misshandlat, fylleförsummat, glömt bort eller övergivit något barn. Så sant mig Gud hjälpe!

Var det verkligen någon som trodde det? På fullt allvar? Mitt i offentligheten? Som haft mig och min stora barnaskara under bevakning alltsedan dagisdebatten 1977?

Trodde och tror Felicia själv på det?

”Jag vet inte, det bara kommer”, förklarar hon inledningsvis i sin bok. ”Ord som jag hittar på.”

Jag hoppas Svante Weyler ger sin förförda författarinna en rejäl bonus utöver de gängse tio procenten. Kreativ hypnosterapi är dyrt!

Och jag hoppas – fåfängt, jag vet - att Stadsteatern lägger in en konsumentupplysande fotnot i sitt programblad för ”Felicia försvann”:

ÄREKRÄNKNING ÄR INTE KULTUR.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Kackelforum"