Mitt nya liv

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Mitt nya liv

Inlägg av Bluna »

Jag vänder mig hit, för att få skriva av mig lite. Mest för att ni har så kloka svar och funderingar. Jag måste nämligen börja tänka helt annorlunda i livet nu. När jag fick mitt andra barn drabbades jag av vad jag tror var en förlossningsdepression. Jag blev helt stressad och orolig för den lilla, slutade sova, fick otrolig spänningsvärk, ångest och blev liksom "utbränd". Efter ett halvår gick jag slutligen och tog emot hjälp, medicin och samtal. Psykologen sa att det verkade som att jag hade koll på mina tankar om mig själv och det håller jag med om. Jag har lyckats vända ut och in på mig själv och försökt förbättra mitt självförtroende vilket jag tyckte var bättre nu när jag hade barn och allt fokus inte var på mig själv längre. Medicinen hjälpte verkligen och efter två månader hade jag fortfarande ont i kroppen men humöret var på topp! Värken försvann senare och jag var jätteglad. Hade precis flyttat till hus, fått nytt jobb och allt flöt på. Hade ätit piller i ett år, dags att sluta. Det gick bra, våren, sommaren...fick lite ångest en vecka men trodde det kunde bli så när man slutat. Nu hade jag ju börjat om, flyttat ifrån det gamla livet. :D

Så kom hösten, det blev lite extra stressigt på jobbet, mycket hemma...och så kom oron, sömnlösheten och värken tillbaka. :( Ni som haft riktig panikångest vet vad jag pratar om, det är en fruktansvärt jobbig känsla. Och jag kände mig så rädd att behöva gå igenom det en gång till. Jag gick till läkaren snabbare den här gången. Jag har en mycket bra läkare som verkligen tar sig tid och lyssnar. Hon trodde att jag slutat med medicinen för tidigt, och att det kan vara ärftligt (mamma, moster äter piller), och att jag har lättare att trilla dit när jag varit där en gång. :?

Nu är jag på väg uppåt, det är snart dags att försöka börja jobba lite smått igen. Förra gången kunde jag acceptera att jag blev sjuk. Den här gången känner jag mig så misslyckad. Jag måste äta piller, jag klarar mig inte, jag är en svag... Sen pratas det ju inte om det så mycket. Jo, det sägs att "det är så vanligt", "Det är så många som äter lycko-piller". Sen ser människor ut som att man är så speciell och att det är så hemskt för en att man hamnat här. Jag vill inte hålla tyst om det, vill inte skämmas, därför har jag sagt att alla får veta på jobbet.

Jag tror jag hamnar här för att jag har så höga krav på mig. Allt måste bli perfekt, jag måste hinna med allt. Göra det bästa på jobbet, hemma, med barnen, med träning, med städning. Nu måste jag ju tänka om, inte stressa. Hur gör man, hur gör ni? Vad tror ni? Är det någon som varit här, är här? 8-[
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Sigyn »

Du är nog snarare en i mängden än ensam om att känna att man måste vara perfekt, och så tror man alltid att alla andra klarar allt så mycket bättre än en själv, fast det nog inte är så.. Jag är likadan, vissa dagar här hemma med två små barn är pest och andra bättre. Jag vet inte hur det är att vara så dålig som du beskriver att du är, men jag har hamnat i förlossningsdepression efter båda mina barn. Lättares variant kanske, vad vet jag. Men nu för ett tag sedan googlade jag lite på depression och hittade att det kan ero på msgnesiumbrist. Så jag köpte ett tillskott, detta

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/ ... 20-kapslar

Och började äta tre kapslar till kvällen som det står på förpackningen. Jag har inte "brytit ihop" sen dess, om du fattar vad jag menar :)
Samma märke säljer även D vitamin och omega3 och jag har funderat på att köpa även dessa för de ska oxå vara bra. Men de behövs ekonomi oxå.
Jag är en sån som tror att det mesta psykiska i kroppen beror på något, brister på näring ler ofta till yttre besvär, fysiska eller psykiska. Och vi får ofta näringsbrist i vårt samhälle eftersom den maten vi äter inte alls innehåller så mkt näring som den bör.
Så om jag var du, och om du vill försöka sluta med piller, skulle jag boosta med en maaaaassa näring, det tror jag gör underverk. Elsa tre piller jag tipsade om, aloe Vera (från forever living products) är super bra, även kolloidalt silver är bra som tillskott.
Torsmamma är en hejare på sånt här med tillskott med, hoppas hon har något bra tips till dig med :)

Förutom att få i sig näring så är det ju såklart viktigt att sänka garden, ägna sig åt sig själv och så vidare. Jag brukar få tvinga mig själv att göra nåt för mig själv,vilket låter konstigt men ofta känns det så jobbigt att åka hemifrån, åka från familjen "oj vad mycket jobbigare det blir för min sambo" och så vidare. Men man tankar energi så det är ju värt det :)

Hoppas detta hjälper dig och att allt blir bättre och bättre :)

Kram
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Bluna »

Tack för snabbt svar empinane! :heart:

Jag kommer inte våga sluta med pillren på ett tag nu och läkaren sa att jag nog ska ha dem några år nu när jag har det lite extra stressigt i livet. Men jag kanske kan kombinera dem med extra tillskott av vitaminer. Ska kolla upp det och prata med henne om det!

Jag har förut alltid varit en person som knappt tar en huvudvärkstablett och som inte blir sjuk, inte har många sjukdagar från jobbet, som kan jobba över om det behövs som…bara kört på så att säga. Och så plötsligt hamnar jag här. :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Sigyn »

Ja absolut, det skadar ju aldrig att äta vitaminer. Rådgör med läkaren är ju smart, börja med vitaminerna och sen får väl hon bedöma om du skulle kunna trappa ner på pillerna osv :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mitt nya liv

Inlägg av mamaA »

Hej!

Du är inte ensam. Jag har lyckats bränna ut mig två gånger själv och känner igen mig i mycket av vad du skriver. Första gången tog det lång tid att hitta tillbaka men senast tog det bara två månader.

Jag har listat ut att jag står ut med stressen om jag trivs på jobbet, det är fortfarande stressigt med en del ångest och dålig sömn men jag känner att jag ska fixa det för jag trivs. När jag däremot haft jobb där jag inte trivts som de gånger jag faktiskt tvingats sjukskriva mig har jag inte haft varken ork eller motivation att fixa att jobba och jobba på mig själv samtidigt.

Tyvärr har jag inte hittat svaret än på hur jag inte ska stressa upp mig men jag letar :wink: . Planering och rutiner är viktigt, böcker som the secret serien har hjälpt mig att tänka positivt och då sker det automatiskt mer positiva saker i livet också.

Jag tog tabletter några månader första gången men tyckte det var gräsligt, jag kände mig bara som om humöret gick på en rak jämn linje om du förstår vad jag menar :wink: . Tabletterna kapade dalarna vilket ju är positivt men även topparna vilket inte var okej alls. Jag är dessutom tablettmotståndare så jag vill inte prova igen.

Det svåra är ju att hitta tid att prioritera sig själv men bra kosttillskott är viktigt, Torsmamma har järnkoll på det som eminane skriver, yoga för både träningen och lugnet, varma bad, frisk luft, skratt och glädje. Det viktigaste är nog att försöka vara i nuet, jag är alltid flera steg framåt i tanken själv :oops: .

Kram på dig :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mitt nya liv

Inlägg av videunge »

Hej på dig

stor kram till dig! Jag kan inte veta hur det är för just dig men jag har haft rejäla förlossningsdepressioner och äter även jag piller... :wink:

Jag håller med föregående talare. Dvitamin på vintern i rejäl dos. Jag tar 5000IE dagligen under den mörka årstiden. Det gör att jag håller näsan över vattnet lättare. Jag känner jättestor skillnad mot innan jag vågade ta dom. Och det är tack vare Torsmamma :heart: och även omega 3. Vad jag förstått finns det i andra länder praxis att börja med tillskott av just dessa två vid förlossningsdepressioner. Det kan tilläggas att även jag varit oerhört skeptisk mot detta men DET FUNGERAR! :D

Sen sa en kollega en mycket bra sak. ( ber om ursäkt om förklaringen är inom medicin men det är där jag jobbar.) Hon berättade om när hon var ung och fick förlossningsdepression. Och precis som du såg sig som "svag" att man inte klarar sig utan. Då jämförde hennes kloka doktor med insulin. Har man diabetes ( typ1) så har man ju inte insulin. Man är inte "svag" för att man behöver tillföra det utan det är mest lite oreda i kroppen som medicinen kan fixa. Och kollegan fick ju hålla med. Hon skulle aldrig i livet rekommendera en diabetiker att sluta med insulinet för hon vet att hon skulle må sämre. Och då gäller samma sak med en själv. Vi får försöka vara lite snälla mot oss själva. En bra regel är att inte säga något till oss själva som vi inte skulle säga till vår bästa vän :wink:

Sen tycker jag att du skall ha en stor eloge för att du faktiskt sökt hjälp =D> Så det så! För det är många som går och drar på det, tycker inte att det är "illa nog", vågar inte osv. Det finns bra hjälp och medicin är definitivt en sådan hjälp.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Bluna »

mamaA tack för svar! :heart:

Det kan helt klart bero på att jobbet inte ser ut exakt som jag skulle vilja just nu, men det är en bra plats och det finns nog möjligheter att förändra min nuvarande situation i framtiden. Det blev en del personaflyttningar, jag fick mycket ansvar, gick samtidigt ner i tid och hade inte koll på situationen. Det stressade mig mycket. Jag ville ha mer ansvar, samtidigt som att jag vet att jag hatar att inte ha kontroll, det är då jag stressar. Jag ser nog hur lugn ut som helst, men är som en and, paddlar under ytan. Samtidigt har man ett liv hemma som ska flyta fint, make som jobbar mycket, renovering, barn…


Jag har varit tablettmotståndare. Min mamma fick depression, tabletter, slutade och hamnade i samma situation igen. Efter tre återfall fick hon äta hela livet. Jag tyckte det var helt fel. Jag tyckte inte man skulle trycka undan saker och döva med mediciner. Nu är jag själv där och då blir jag osäker. Jag kanske helt enkelt också behöver? Har brist på hormoner som en del kallar det. För mig blev det inte så tydligt med toppar och dalar som du beskriver. Samtidigt tycker jag förstås det är bättre om man kan klara sig utan en massa tabletter.

Jag har sökt på medicinsk yoga och det verkar bra! Men det är så viktigt det du beskriver om att vara i nuet. Jag har tänkt på det mycket. Jag är också en sådan som tänker framåt för mycket och som inte tar mig tid att stanna upp. Jag har också väldigt svårt för att tänka att saker ska gå bra. Jag har mycket "tänk om"-tankar som nog bara gör en massa skada. Det är som att jag vet hur man ska vara och tänka men faller alltid tillbaka i gamla vanor och det kan jag ju inte fortsätta med, uppenbarligen. :roll:

Tack även videunge! :heart:
Du har så rätt. Det är klart att man inte skulle tveka om man hade brist på annat. Jag ska kolla upp tillskottet, tack! Jag sökte hjälp väldigt sent förra gången, då det blev ohållbart. Det var ju tur att jag gjorde det. Därför var jag ute i god tid denna gång.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Mitt nya liv

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det är så lustigt när du skriver att du inte ser stressad ut inför andra. Det gör tydligen inte jag heller för när jag hade utvecklingssamtal med rektorn sa hon att jag aldrig verkar stressad :shock: ...ooookej, jag är tydligen en bra skådespelare. På insidan går jag dock på högvarv, jobba heltid på nytt jobb med ny klass, sätta betyg för första gången, trotsig tvååring, man som jobbar heltid+ jourtid- pust! Det jag är mest rädd för är att jag har så många bollar i luften att jag ska glömma bort något. Den tanken stressar mig och när man är stressad så blir minnet ännu sämre ju :wink: - ond cirkel.

Om tabletterna hjälper så ta dem, inget fel i det! Man kan ju undersöka alternativa saker under tiden så att det inte blir en livslång lösning.

Jag rekommenderar verkligen The Secret böckerna som hjälp att vända sitt tänkande till mer positivt, Speciellt den som heter The Secret Kraften tycker jag är jättebra. De hjälper en att stanna upp i sina negativa tankespiraler och är väldigt lättlästa.

Jag har en yoga DVD, Amelias gravidyoga, den funkar bra även om man inte är gravid :wink: . Jag har provat många andra och även gått i gruppyoga men det är den här jag gillar mest. Den innehåller först andningsövningar, yogapass (olika längder) och sist avslappning och är enkel att hänga med i. Jag tycker det är mindre stressande att göra det hemma än att ha en tid att passa men det är ju individuellt.

Nu måste jag dock sätta igång och jobba lite här, huset ska städas och det ska bakas inför Fars dag-fika i eftermiddag. Jag fick erbjudande om att gästerna kunde ta med kaka men det går ju inte när man är en duktig flicka :wink: . Nej, det är så att jag gillar att baka men fixar det inte när jag är stressad men nu tänker jag göra det i alla fall för jag behöver påminnas om saker som jag gillar :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mitt nya liv

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bluna, först EN STOR kram! :heart:

Sen ser jag att ni pratat om mig, tack för alla era snälla och vackra ord! :heart:

Först är det som videunge säger, har man en "brist" så måste man ju återställa den, visst?
Sen är det så att har man haft EN depression så kan man lättare få nya. Utveckla mera depressions sjukdomar och med det i vetskap måste man också jobba mera proaktivt tycker jag.

Hur menar jag nu då? SKall försöka förklara.

Jag gick in i väggen och blev utbränd. Återhämtade mig. Gick in igen, återhämtade mig osv... Blev gravid och mådde toppen, fick sen en förlossningsdepression (som ett brev på posten) och fick bli sjukskriven. Efter detta har jag även utvecklat "säsongs depressioner" som typ höst depression och liknande.

Här gäller att man har koll på sin stresskänslighet, drar ner på alla måsten och så fort man sover minsta dåligt måste man dra öronen åt sig och ordinera sig själv vila. I förebyggande syfte. Orken och stresskänsligheten (eller skall vi säga stresståligheten blir aldrig igen vad den varit) MEN, vi har också lärt oss en massa om oss själva, man är räddare om sig själv, har högre självbevarelsedrift, uppskattar det fina i livet mera osv..

Det som jag har märkt och av alla studier som jag läst är att Omega-3 och D-vitamin förebygger depressioner och sjukdom
mar. HÖGA doser. Jag klarar numera av säsongerna genom att äta tillskott istället för att höja antidepressiva.

Så här är receptet. Om du inte äter D-vitamin idag börja NU!

Då kan du börja ta 10 000 IE /dag i några veckor och se om du känner dig bättre. Men aldrig mindre än 5000 IE. Tas också då i samband med fet mat.
Ät gärna LCHF kost och inte för mycket kolhydrater, då kolhydrater stimulerar seratonin tillverkning men också då tömmer de förråd du faktiskt har så är det en quick fix och man mår ofta bra i början är min erfarenhet. men med mindre kolhydrater så mår man oftast bättre, men främst håll blodsockret på en jämn nivå!
Omega-3 hjärnan består av 70% omega-3 så den måste vi reparera då den blir skadad rent fysiskt av depressioner och stress. Picasol Forte är en bra början och finns på apoteket 3 kapslar /dag minst.

Sen kommer överkurs, När man stressar mycket förbrukas hela förrådet av zink och magnesium. Så att ta detta till natten befrämjar sömnen mycket bra. Men du skall inte äta magnesium oxid utan typ Magnesium-citrat är grejen, doser som så höga som 1000 mg kan vara bra i början, kolla om du sover bättre på det. Minska eller öka, men 600 mg kan du med lätthet ta.
Sen zink, det förebygger och bygger upp immunförsvaret, men också om man har brist så blir man "labil i psyket" så man kan köpa zinkstatus från helheltshälsa och ta, då vet du hur du ligger till. När det smakar så illa att du inte kan svälja det utan att vilja kräkas, DÅ har du zink så det räcker. Men på bara en superstressig dag kan man förbruka hela förrådet Zink, så testa varje vecka och se. Men ta 60 mg zink till natten några veckor.

Allt detta gör jag för att förebygga och jag har dessutom ett superstressigt jobb som jag måste klara och klarar mig faktiskt ganska bra. Vill du finns jag på PM också om du vill skriva om något som inte går att skriva här.
Kram! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Bluna »

Tack för svar TorsMamma! :heart:

Nu har jag mycket att kolla upp, böcker och alla tillskott. Tack tack tack!

Det är inte så att de här är fettlösliga och att man kan ta "överdos"? :shock: Ska läsa på om det. :wink:

Tack igen :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mitt nya liv

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, jo d-vitamin är fettlösliga men en solig dag på sommaren kan du få i dig så mycket som 30 000 ie på 30min mitt på dagen. Så 10 000några veckor är inga problem, värre med brist symptomen kan jag tycka. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mitt nya liv

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, jo d-vitamin är fettlösliga men en solig dag på sommaren kan du få i dig så mycket som 30 000 ie på 30min mitt på dagen. Så 10 000några veckor är inga problem, värre med brist symptomen kan jag tycka. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Mitt nya liv

Inlägg av Bluna »

Ok, alla kosttillskott inhandlade och behandling på gång. Lite frågor bara… Torsmamma och ni som har koll på dosering. 8-[ Ser inget IE på burkarna och förstår inte riktigt skillnaden på ug, IU, IE. :roll:

D-vitamin rekommenderad dos 1 tablett (2000 IU). Jag tar två. Tillräckligt?

Magnesium rekommenderad dos 2 tabletter (400 mg). Jag tar fyra. Tillräckligt?

Fiskolja, jag tar ca tre per dag.

Zink. Första gången jag provade var i förrgår. Jag har läst att har man brist smakar det vatten, har man inte brist smakar det illa. Rekommenderad dos 1 matsked. Efter tre hade jag kunnat ta mer men vågade inte ifall det skulle bli för mycket. :shock: Glömde ta igår och idag smakade det riktigt illa efter tre skedar. :shock: Inbillning eller kan det bli så på en gång?

Provade jobba en vecka. Psyket orkar men inte kroppen. Får otrolig spänningsvärk och sover som en kratta. :roll: Så det blir fortsatt sjukskrivning till efter nyår. Då har kroppen förhoppningsvis kommit ikapp. Frustrerande! Jobbar med att tycka om min kropp istället för att bli arg på den.
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mitt nya liv

Inlägg av videunge »

Hej hopp :D

IE och IU är samma sak, IE är svenska och betyder Internationella enheter, IU= international units. :D

Står det bara i mg så är 1 mg=40 IE. När man startar med D-vitamin kan man med fördel köra lite högre dos i början. I alla fall 3 tabl eller tom 4. :wink:

Dom andra får Torsmamma eller ngn annan bra person fylla på med. :D

Sen kan jag varmt rekommendera Mia Lundins bok "Kaos i kvinnohjärnan"

Kram och hoppas att du mår bättre snart.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"