kollodialt silver

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kollodialt silver

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det beror lite på HUR små barn. barn under typ 1-2 år räcker oftast att man sprayar i mun, hals och näsa med Kolloidalt silver. Är det en virus kan man blanda typ 5 ml med ett par droppar citron och låta dem smutta på över dagen. De känner oftast själva hur mycket. När de blir större så gör jag typ 1/2 dl med citron och låter sonen smutta på hela dagen.

MSM ger jag faktiskt inte min son, men om han hade eksem hade jag gett en liten dos.

Magnesium med calcium har jag gett vid växtvärk, vid träningsvärk smörjer jag med magnesium olja, då tar kroppen upp precis det den behöver. Inget bikarbonat, det tror jag inte man skall ge barn om jag skall vara ärlig. Jag har mätt min sons PH-värde och han ligger bra. Där är det bättre att balansera med bra kost. Kanske skulle jag prova bikarbonat mycket kort mot hosta, men där tycker jag lök i kokatvatten om natten är bättre.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: kollodialt silver

Inlägg av Irmasmamma »

Vi ger Irma en "silvershot" nån gång då och då, efter tandborstningen på kvällen så att det kan passa på att rena munnen inför natten också... :P Typ 2 cl kanske 3 ggr i veckan. Dock har jag en vän som inte tycker att man ska ta KS "i förebyggande syfte" utan bara vid behov, att det skulle vara dåligt att mota bort alla sjukdomar i förväg så att aldrig immunförsvaret får tränas...
Så jag ska nog fördjupa mig lite mer i detta. Vad säger ni andra kunniga om det?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: kollodialt silver

Inlägg av SaraMilana »

Tack för svar! :heart:

Irmasmamma, jag har funderat likadant ang immunförsvaret. Men samtidigt är jag så TRÖTT på att vi är sjuka hela tiden. Hela familjen trillar dit gång på gång på gång...
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kollodialt silver

Inlägg av TorsMamma »

Ok, detta är min tanke kring "träna immunförsvar" vilket jag för övrigt hatar!

Min erfarenhet är att KS inte kan DÖDA virus och därmed så får man virusinfektioner och det är detta som immunförsvaret känner igen. Så tar man KS med citron vid virus så kommer immunförsvaret ändå få träning tillräckligt men förebygga så den inte går över och blir bakteriell och förkorta tiden, det är min erfarenhet.

Bakteriella infektioner ser jag inte så stor nytta med alls på samma sätt och mot det tycker jag absolut att man skall ta KS innan det blir halsfluss osv... (vem kan säga att man kan "träna" immunförsvaret med att ha halsfluss???? Motbevisa mig gärna i så fall!)

Sen måste man däremot göra immunförsvaret starkt genom olka saker som kosttillskott är min starka övertygelse.

Dessa kosttillskott är standard här hemma

Omega-3 2-3 kapslar (mot inflammationer och för god sömn som höjer immunförsvaret)
D-vitamin minst 1000 Ie för barn under 9 år (ökar också immunförsvaret, hitta en bra sort)
probiotika mycket! 70% av immunförsvaret bildas i tjocktarmen, så det måste vara en sort med MÅNGA stammar!! Sempers magdroppar för pyttesmå är helt ok men bara 2 stammar mig veterligen. Det skall finnas en annan sort men minns itne vad den heter. www.Greatlife.se är en site med mycket bra tillskott! Innitiate tror jag märket heter. Det är högsta klass på det jag kan hitta idag.
Samma där, jag kör med deras mulitvitamin men dubbla dosen då deras tabletter är en aning låga.
Ang. Omega-3 och D-vitamin kan jag varmt rekommendera denna sorten!
Denna ger jag sonen dubbla dosen av.
http://www.madeleineschoice.se/fermente ... everolja/6

När de sen är sjuka mycket kan de få zinkbrist, det lättaste och enklaste sättet och kolla är att köra Zinkstatus från Helheltshälsa. Då mäter du med 5 ml, smakar det skunk och barnet inte vill dricka behöver de inget. Smakar det inget eller sött ger jag ca 5 ml varje dag tills de tycker det smakar skunk.

Zink är också bakteriedödande och stärker slemhinnor och jag har gett svärfar 30 mg -60 mg i perioder och han är aldrig sjuk. Det stärker helt enkelt.

Att vara mycket sjuk som sagt har jag inte märkt hjälper något! Så nej, jag är INTE positiv till att man skall "träna" något immunförsvar. det tränar tillräckligt och för mycket enl. mig då vi lever på det viset som vi gör idag.

Förskolor, kyrkor, affärer, gym, simhallar, arbetsplatser, skolor... Nej ingen mera träning är min ståndpunkt. Barn kommer att ha virus sjukdomar i alla fall. De behöver dem inte alla på en gång. Och jo, det är mot virussjukdomarna vi tränar vårt försvar så klart, men det räcker och blir över i alla fall.

Men nej, jag ger ingen underhållsdos av KS till min son, han är liksom den friskaste unge jag känner, faktiskt. Om något jag funderar på är om KS även om de säger att det inte gör det så funderar jag på om det ändå inte dödar viss probiotika i tarmen, tycker mig märka lite av den tendensen, men har inga belägg. Så med det sparar jag gärna KS och behandlar med. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: kollodialt silver

Inlägg av Irmasmamma »

Tack TorsMamma för supersvar! :heart:

Jag tycker också att det verkar onödigt det här med att "träna" immunförsvaret....
Men ok, underhållsdos av KS är ändå inget för dig? Men du får ju KS varje dag iom tandkrämen?

Och att det skulle döda en del av probiotikan har jag också tänkt tanken på, eftersom jag tycker mig ha fått MER hudsvamp sen jag började badda med KS. Kan det stämma? Sprayade inte du med KS under din behandling?

Tack även för listan på kosttillskott! Jag har också förstått att Innate is the shit.

Tar ni inte MSM förresten?
Och finns det nån annan probiotika än Sempers magdroppar för små som inte kan svälja tabletter?
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kollodialt silver

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen,

Ja när jag började med KS fick jag jätteutbrott med svamp på både kropp och underliv och överallt. Det tog 3 veckor innan det försvann. Det är så kallat HERX eller utrensningssymptom. Så jo, det tror jag är bra! Fortsätt då dricka KS och spraya med det. Jag smorde med KSsalva.

Jo, jag får ju några droppar KS in genom munhålan när jag borstar och det tycker jag är ok, men jag vill inte ha det i magen längre. Men tog rejäla huttar när sonen var magsjuk i jul. Han slutade kräkas direkt jag gav honom KS, och jag fick bara lite diaree. Mannen blev sämre än både jag och sonen men så vägrar han KS också.

Nej, jag känner inte till några andra droppas probiotika för små barn. Men det jag har gjort är att jag har öppnat kapslar och gett min son. Men så läste jag någon stans att barn under 2 år inte skall ha vissa stammar, men minns inte vilka. Vill minnas mig att Luvisen har bättre koll på det. Hon är probiotika expert! Öppnar man en kapsel är ju chansen större att bakterierna inte kommer ner i tarmen, det är därför som kapslar är ganska bra, så magsyran inte hinner döda dem innan de når tarmen. Men bättre öppna kapslar än inga alls kan jag tycka. Blanda med maten så de får lite skydd.

Japp, jag tar MSM, men ger inget till sonen. Men funderar på att göra det. Hinner bara inte. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: kollodialt silver

Inlägg av mari »

Jag tycker att man kan låta barnen borsta tänderna med bikarbonat, samt skölja munnen med.
Det förebygger tandsten.

Vanlig fluortandkräm är helt förkastligt både för barn och vuxna.
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: kollodialt silver

Inlägg av videunge »

Hej :D

små barn skall inte ha just de som finns i sempers magdroppar tex eftersom den kan vara hård mot små känsliga magar. VI har kört på baby biotics som vi köppte från england om jag inte har fel. Det är pulver som man kan blanda med mat tex :wink: Den är dessutom flera stammar.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: kollodialt silver

Inlägg av videunge »

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kollodialt silver

Inlägg av TorsMamma »

Tack Videunge, den var det jag tänkte på!!! :lol: =D> :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: kollodialt silver

Inlägg av Irmasmamma »

Tack!! :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kollodialt silver

Inlägg av Sigyn »

Angående att "stärka immunförsvaret" skrev dådet i ks gruppen på fejjan precis att silver är ju ett naturligt ämne som kroppen behöver men som vi inte får i tillräckligt stor dos idag eftersom jordarna vi odlar på inte innehåller silver. Den berikas ju inte med silver utan bara med nåt fåtal mineraler. Så vi har alltså brist på silver därav är det ju inget konstigt att ta en underhållsdos utan bara naturligt.
Själv ar jag gett mina barn rent ks på flaska eller utblandat i mjölk när jag tycker det behövs och detta från lilla tjejen var typ 6 mån. Ibland ger jag som tillskott men oftast nör dom är sjuka eller i förebyggande syfte om man stött på nån som är sjuk. Tänker oxå att om man tex e förkyld (virus) så måste det väl vara skitbra att ta ks eftersom det hindrar att viruset blossar upp och sprids till sekundära sjukdomar som tex lunginflammation. Bara en egen tanke jag har :) så man håller sjukdomen så "ren" som möjligt typ :)
Zink kanske man oxå skulle köpa hem till barnen (och sig själv)

Är det inte zink som förbrukas en massa nör man är stressad?? Kunde ju kanske vara bra att fylla på med då å då som småbarnsförälder och student ;)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: kollodialt silver

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag håller med dig, det är en "Mineral" som vi alla behöver och fick i oss förr betydligt mer och bättre. Min son får inte varje dag utan när han "behöver". För bakterier och sådant häller jag upp i glas och han smuttar på det. NÄr han har virus häller jag i citron/lime coh han får smutta ett glas över hela dagen. Lime/citron/alkohol löser upp lipidskiktet runt viruset så KS kan döda det. (ja någon gång tar jag en skvätt alkohol i om det är kris, det är det ju liksom i hostmedicin också, inga mändger!)

Zink är samma, det är bakteriedödande och stärker slemhinnor. Har man stressat järnet i någon vecka är förmodligen förrådet utarmat och man behöver fylla på. Detta gör man lämpligast på kvällen inför natten. På barn kan man köpa "helhetshälsas zinkstatus" så man inte överdoserar dem. Överdoserar man zink mår man förskräckligt illa och kan kräkas. (inte farligt dock, men mycket obehagligt) Då koppar är en "antagonist" till zink så kan vissa människor behöva betydligt mera zink än andra. har man mycket halsont och halsfluss, lunginflammation m.m. har man troligtvis mycket zinkbrist. Har man koppar rör till vattnet in i sin bostad har man också förmycket koppar i kroppen, därmed behövs mera zink för att förebygga skadorna som koppar orsakar.

Kopparspiral.... don't get me going!!! :twisted:

http://kopparspiral.blogspot.se/

Här är bara EN historia, jag är en annan... (och jag blev förgiftad av vatten!)

Så lite zink är aldrig fel. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: kollodialt silver

Inlägg av SaraMilana »

TorsMamma skrev:Så lite zink är aldrig fel. :wink:
Hur mycket är "lite" för en vuxen? :)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: kollodialt silver

Inlägg av SaraMilana »

Wohoo! \:D/

Sen jag började med KS för ungefär två månader sen har jag inte varit sjuk en endaste gång!!! Många begynnande förkylningar/influensor har det varit och många silvergroggar har det blivit. Men jag är frisk! Peppar peppar... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"