"Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

"Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

Ur Gästboken / Bloggen:

* Miniblogg - Skrivet av annawahlgren 2013-08-15 22:38
:arrow: Aftonbladet ringde i kväll och berättade att STOCKHOLMS STADSTEATER ska göra ett skådespel av "Felicia försvann", en enmansteater, som det hette. Vad tyckte jag om det? Vad var min kommentar?

Regi: Gunilla Röhr, i Rollen: Sofi Helleday. Offentligt genrep: 13 december. Premiär 14 december.

Nej, det tar aldrig slut.

Trötta hälsningar från en mamma till sju döttrar.*


*Stadsteatern - Skrivet av Eva Nylén 2013-08-16 05:45
:arrow: Om det, tycker jag inte...*


*Samvetslöst - Skrivet av Leif Andersson 2013-08-16 08:36
:arrow: Jag blir spyfärdig. Men Felicia spelar väl huvudrollen?*


*Seneste spinoff-produkt... - Skrivet av Anne Lerstad 2013-08-16 12:32
:arrow: Kjære Anna, som du vet er jeg en stor beundrer av din kretivitet og ditt livsverk. Og det må jeg si, at du også har meget kretive parasitter. Her tenker man presse sitronen til siste dråpe... Men bare en virkelig sjelden personlighet og et ruvende livsverk kan gjøre at noen gidder bry seg med den type spinoff-produkter som vi i det siste har vært vitner til. Uten ditt navn hadde de ikke hatt noe publikum, og ikke tjent en krone. Vær viss på at vi er mange som kjenner harme på dine vegne, og som ønsker deg det gode livet du fortjener! Du er vår mest slitesterke heltinne!*


*tråkigt - Skrivet av Zoe 2013-08-16 15:22
:arrow: Men jag vet inte om det är bra eller dåligt att du skriver om det här. Det ger Felicia ännu mer utrymme. Du har som du skriver sju döttrar till och en son också om jag inte missvinner mig. Ge dem mer utrymme i stället. Och dina barnbarn. Denna dotter är ändå inte allt du har. Du har mycket att vara tacksam för. Jag tror att det här med Felicia bara blir värre för att hon ger intryck av att vara en sådan människa som är inne i en sådan fas nu. När det gäller det kommer nog allt att bli värre dessvärre. Men du har mycket annat. Glöm aldrig det.*


(Inför journalisten höll jag stilen. Sa bara två saker: "Det förvånar mig att Felicia inte gör huvudrollen själv, med sin stora dramatiska begåvning. Hon gick ju teaterlinjen på gymnasiet och jag såg henne i flera föreställningar. Så det förvånar mig", och: "Jag hoppas jag kan vara där på genrepet. Annars får det bli på premiären." - AB 16 augusti 2013.)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

:D Klarin skrev:

* :arrow: Att sätta upp en pjäs baserad på en halvfiktiv hatbok som slaktar en nu levande person, dessutom en mamma, är en skrämmande temptagning på kurlturetablissemangets hälsotillstånd i Sverige i dag.*
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av mari »

Jag tror också som signaturen Zoe att det här kan bli ännu värre. Jag har sett Felicia i medierna och hon verkar vara en dramadrottning. Hon gör nog vad hon kan för att mjölka ut det mesta av situationen. :( Och hon har inget samvete verkar det som. Säkert läser hon här på forumet och njuter av att din situation. Ge henne inte det.

Du har så många andra medmänniskor runt omkring dig och så mycket annat i ditt liv som kan lyftas fram.

Jämför hur mycket du tex skrivit om din äldsta dotter som förtjänar att skrivas om. Säkert har du andra barn och barnbarn som förtjänar att skrivas om.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av TorsMamma »

Nej fy, detta var väl det värstaste!! :twisted: [-X

Massa styrka till dig Anna!! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

mari skrev:Jämför hur mycket du tex skrivit om din äldsta dotter som förtjänar att skrivas om. Säkert har du andra barn och barnbarn som förtjänar att skrivas om.
Jag förstår inte. Här brer ett slagfält ut sig som är fullt av skadade och sårade, men om jag bara skrev om "andra barn och barnbarn som förtjänar att skrivas om" - 24 anhöriga bara i rakt nedstigande led! - skulle det det inte göra så mycket om några av dem förblödde under tiden :?: De som, liksom jag, lyckats överleva så här långt, hur mycket mer ska de ta :?: De har livet framför sig. Det har inte jag. Galapremiär! Nya varv skandalflåsande publicitet! Nya påstridiga intervjuförfrågningar! Pjästurné över landet och i övriga Norden! Och som grädde på det fantastiska PR-moset: en svensktillverkad spelfilm att spridas internationellt!

Mamma är redan avrättad. "Boken är det mest seriösa försöket någonsin i den svenska litteraturen att ta livet av någon med hjälp av en skriven text", skrev Leif GW Persson om "Felicia försvann". Media brände resterna av min person, mitt livsverk och mina försörjningsmöjligheter på bål.

Nu nöjde man sig inte med det. Mycket vill ha mer. Avrättningen ska bli KULTUR också. Sanktionerat av Stockholms Stadsteater - Folkets teater, landets näst Dramaten viktigaste :shock: Skynda, gott folk! Nya bra platser på galgbacken...
TorsMamma skrev:Nej fy, detta var väl det värstaste!!
Ja :!:

Så många har talat sista halvåret om att "nu har det ju blåst över", "nu är det ingen som bryr sig längre", "nu när allting lugnat ner sig"... Så fel de hade. Så fel jag hade. Så fel syskonen, barnbarnen, syskonbarnen, de egna barnen, deras vänner, livskamrater, arbetskolleger, släktingar, bekanta, bekantas vänner - så fel ALLA hade.

Världspremiären på Stadsteatern går av stapeln nästan på dagen två år efter den exempellöst framgångsrika boklanseringen av FF som nådde varenda avkrok av landet (och halva världen dessutom). Det vi såg då och därefter - FF i alla media, FF på försäljningsturné över landet, FF på mediaturné i Danmark, Norge, Finland, FF på bokmässan med pocketutgivning, FF på altarplats i kyrkorna predikandes sin rätt att slippa försonas med den mamma som gett henne livet, omvårdnaden, försörjningen, familjetillhörigheten, den orubbliga kärleken, de många syskonen som dyrkade henne, Anna Felicia, Den lyckliga, hon som jag ofta kallade "för god för denna världen" - det var bara början.

Svante Weyler är nu inne på sin åttonde miljon i förtjänst på att sälja sin förläggarsjäl. Hans - och Feldtöverstens (läs "Sanning eller konsekvens") - kändissugna protégée har sålt sig med honom. Fortsättning ad infinitum.

Sannerligen, detta handlar inte om vad JAG ska "ge utrymme" och inte.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av mari »

annawahlgren skrev:[
Sannerligen, detta handlar inte om vad JAG ska "ge utrymme" och inte.
Naivt av mig. Förlåt. :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Jag menar i all korthet att du har många begåvade barn. Du har en akademiledamot. Du har en fantastisk yngre dotter som skrivit den fina kokboken Bjud hem. Hela Pyttes matblogg sjuder av syskonkärlek.

Men det borde massmedia ägna större uppmärksamhet åt.

Det krävs väl för mycket att ägna uppmärksamhet åt en bok som Den blå tvålen. En sådan bok kräver något av läsaren menar jag.

Det är bedrövligt att något så obegåvat kan bli film och teater.
Kanske har folket aldrig varit så obegåvat som i dessa dagar.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

:D mari :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

Det är Karin Thunberg som har skrivit pjäsmanus till Stadsteaterns uppsättning av "Felicia försvann".

Karin Thunberg är journalist och kolumnist på Svenska Dagbladet.

Karin Thunberg har skrivit en bok om sin sopsamlande mamma. Efter sin mammas död.


:arrow: Ur min bok "Sanning eller konsekvens", Förlag AWAB 2012 (150 kr i bokshoppen), sid 455:

*Sex sidor kulturbilaga i SvD ägnas debutboken Felicia försvann den 8 januari 2012.

Svante, du är fantastisk! Sex sidor kultur i Svenskan! För en osjälvständig hatbok på 186 glestryckta sidor! Kan inte alla debutanter få det, Svenska Dagbladet?

»En gång, det måste ha varit i slutet av 70-talet, intervjuade jag Anna Wahlgren och jag minns ett vardagsrum fullt med madrasser och en balkong full med barnvagnar«, skriver Karin Thunberg i sitt flersidiga reportage.

Nej, det minns du inte, höll jag på att säga, och sa jag. Vi blir alla gamla, och minnet är en chimär.

Hemmet i Hägernäs, som Karin Thunberg besökte 1978, var vackert och välordnat. Ansvarig vd var en synnerligen rekorderlig husmor. Minsta barnet sov middag i friska luften på balkongen under intervjun. Där fanns en barnvagn.

Jag har 78 fotoalbum med bilder på mina barn genom åren och vårt vardagsliv, samt elva extratjocka pärmar med pressklipp, som avlidne Björne ställt i ordning. Den som kan hitta några madrasser på vardagsrumsgolvet någonstans där vi bodde får pris.*
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av Sigyn »

Alltså, nu har jag inte läst sanning och konsekvens, men jag har läst Felicia försvann då jag lånade den av en vän.
Jag är ju sannerligen partisk då du, Anna, gett mig och min familj en massa.
Jag har ju inte träffat någon av er irl och tycker inte jag kan förutfatta meningar om människor utifrån en bok, MEN, jag förstår smutskastningshypen av dig, Anna, kring denna bok.
När jag läser den så märks det ju (förlåt att jag nu dömer din dotter) att Felicia inte är helt "frisk", alltså, hon beskriver ju själv att hon har bordeline (om jag inte missminner mig). Hon beskriver ju en familj, där ingen verkar förstå sig på henne, där alla verkar komma överens men att hon är utanför. Sen är det vissa kapitel i boken då du, Anna, hängs ut att ha gjort en massa konstiga saker, men jag fattar inte, har folk inte hjärnor att tänka med? Det går ju inte ihop. Allt som står i en bok måste ju självfallet inte vara sant OCH återigen, så är det ju som hon beskriver själv i boken, hon själv som är "sjuk".

Det behöver ju i och för sig inte heller vara sant men om man ska döma personer utifrån vad som skrivits i hennes bok sp är det rätt uppenbart för mig att man ska "förstå" att allt inte stämmer. Eller hur man nu ska säga.
Det känns mest som att boken fått uppmärksamhet för att media vill ha kriget. Så tråkigt och lönlöst...

Jag är iallafall glad över att du orkat kämpa mot all skepsism alls dessa år, Anna!
:heart: :heart: :heart:
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av Sigyn »

Jag förstår INTE smutskastningshypen ska det självfallet stå!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av Alma »

Vi kanske ska gå på premiären allihop, stå utanför med bokbord och ett tänkvärt budskap? Och berätta för regissör och teaterchef att vi gärna är med i diskussionen med publiken efteråt?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

:cry: Jag har ett barn här i dag, en syster, hon som älskade lilla "Lillis" kanske allra mest av syskonen. Hon gråter.


Några spontana reaktioner från vänner, kända som okända:


* "Vad ska man säga? Jag är utan ord och har ingen tröst att ge. Jag hoppas bara att de som var intresserade har läst boken för länge sedan, och att detta försök att mjölka ännu mer ur kon inte finner någon marknad. Att värsta 'chocken' nu har lagt sig för svenska folket, så att de inte orkar engagera sig längre. Jag tänker på dig, och på Felicias syskon. Hur tjock hud är det tänkt att ni ska ha? Hur mår du? Jag tror ju det värsta, och är rädd för att öppna tidningen..."


* "Tar det aldrig slut???"


* "Vansinnigt! Stadsteatern luktar succé - klirr i kassan. Det är det som gäller." 


* "Är påläst och spyfärdig. F kommer att bli ett offer. Kan ingen stoppa henne? Pengar förstås. Ska vi gå och bevittna eländet? Som på galgbacken. Det verkar finnas mängder av elaka kvinnor."


* "Otroligt med Stadsteatern! Vilken publik har de tänkt sig??"


* "Att man gör pjäs av Felicias bok! Otroligt, vem skriver den? Har du tänkt på att gå till en advokat, berätta om ditt finansiella läge p g a boken, stoppa pjäsen och begära skadestånd? Det får väl vara någon måtta! Du kan ju inte bo här! Vad håller Felicia på med?"


* "Detta tar ju aldrig slut. Du måste ju komma bort till något annat, och uppleva att livet kan vara skönt också. Jag förstår att det här aldrig tar slut - Felicia kommer att krama ur sista droppen ur sin bok. Något nytt och skapande kommer hon aldrig att klara av att fixa."


* "I think what is being done to you is absolutely appalling! If you have any spare cash, shouldn't you be spending it on lawyers?  Aren't there laws against defamation of character in Sweden?  Can't you take Felicia and your ex-husband to court?  I know it's none of my business, but all this is so unfair. Stay strong.  I'll be thinking of you.  L sends her best.  She is as outraged over this situation as I am." 
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av Anna09 »

Oj oj oj....... orden räcker inte till. Men en sak verkar säker - när pengar finns i närheten försvinner både vett, sans och förmåga till perspektiv! :evil:

:heart: Anna!!! :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

Ett skratt ( :x ) i natt:

* "Nu är det bevisat. Felicia Feldt är en pseudonym för Förvuxen Fjortis."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Felicia försvann" inte. Blir pjäs

Inlägg av annawahlgren »

Klarin Gullström:

:arrow: "Stockholms Stadsteater har beslutat att sätta upp en pjäs baserad på Felicia Feldts halvfiktiva hatbok, Felicia Försvann, i vilken hon slaktar sin nu levande mamma, en mamma som (både i boken och i verkligheten) är mamma till fler personer än författarinnan. 

Finns där ett kärleksbudskap väl gömt någonstans i Felicia Feldts bok så är det i varje fall inte det som rönt hennes framgångar. Det oförsonliga är själva budskapet, det som väckt popularitet, det som säljer. Hämnd och vrede. Rätten att slippa försonas. 
 
Om nu det oförsonliga skall bli pjäs, och allt dras ett par varv till kommer en mängd nu levande personer påverkas djupt av detta.

Skulle det tillnärmelsevis kunna bli en intressant och berättigad pjäs borde även den anklagade moderns svarsbok, Sanning eller konsekvens, ligga som underlag för dramatiseringen. Då skulle ett verkligt drama kunna byggas, med spänning, dynamik och kanske en efterlängtad dialog, om så endast på scenen. 

Dock kvarstår det faktum som gör det hela så skrämmande. Dramats karaktärer i uppförandets - och nuvarande - stund består av levande icke tillfrågade familjemedlemmar. Människor som på olika sätt påverkas av att en beskrivning av deras liv - oavsett om de känner igen sig i den eller inte - blir till allmänkulturell underhållning. 

Vad säger Stadsteaterns planerade uppsättning av Felicia Försvann som pjäs om hälsotillståndet hos kulturetablissemanget i Sverige idag? 

Vilka delar inom oss - publiken - tilltalas och lockas av att verkliga personer blir ofrivilligt skildrade på Stadsteatern? Vad är vi ute efter? Att finna Ondskans ansikte? Hämnas? Vill vi hata, hänga, strimla? Se huvuden rulla?  

Men Felicia Försvann är ju fiktiv? Inga syskon finns namngivna, inte ens mamman är namngiven? Och mamman dör ju på slutet? 
Jo, det var just det."
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"