Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av annawahlgren »

:) Ge oss dina tankar! - Skrivet av Undrande 2013-07-10 14:17

:arrow: *(Det står att det är en gästbok och inte en debattsida. Fast just nu handlar det till stor del om dina ekonomiska behov. Jag hade hoppats på svar på min enkla fråga. Jag ställer den igen.)

Hur tänkte du angående "Månadens krönika juli 2013" undrar jag. Sett som ett litterärt verk är det ju inget ovanligt med Lolita-tema. Men publicerat som en krönika på en sajt fokuserad på barn och föräldrar så är den magstark. När en vuxen människa har sex med en 13-åring är det pedofili och ett lagbrott i Sverige. Du säger att du vill ha respekt, du tar stora risker när du gör så här. Hur tänkte du?*

Käre Undrande - det är ingen enkel fråga. Du ifrågasätter min rätt att publicera noveller ur min av media fullständigt förtigna samling "Var inte rädd för att dö, min älskade, var rädd för att inte leva". I krönikesamlingen finns flera till. Men du menar att min hemsida är "en sajt fokuserad på barn och föräldrar" och därmed är min novell "magstark".

Nu är jag författare. Jag har skrivit 30 böcker varav två handlar om barn (och två till är frågor och svar om barn, men ingen litteratur - vilket jag hävdar att också Barnaboken och Sova hela natten-boken är). Jag tycker nog att jag kan publicera vad jag vill på min hemsida. Och novellerna, bland dem "Kvinnan som sjöng som en fågel", är för bra för att bara begravas i tystnad. Novellsamlingen ifråga är för övrigt översatt nu till engelska och ligger på editing i Australien.

"--- du tar stora risker när du gör så här. Hur tänkte du?"

Kan du berätta hur DU tänkte? Vad tar jag för risker, menar du :?:

Alla dessa deckarförfattare som skriver om ond bråd död, våldtäkter och mord på barn, de hemskaste - och verkligen enligt lag förbjudna illgärningar - ska de inte få göra det, om de nu samtidigt bloggar om sina underbara barn, exempelvis? Om de samtidigt är mammor? (För pappor gäller ju helt andra gränslinjer mellan yrkesliv och föräldraliv, som vi vet. Fortfarande.)

Jag är författare. Jag är inte BARA en underkänd, fimpad unge och likaledes, numera, en underkänd, fimpad mamma. Jag har försörjt alla mina barn, mig själv och FYRA av sex äkta män på mitt skrivande. Jag har skrivit många bra böcker som borde fått vara med lite, lite längre (kanske rentav lika länge som många av mina manliga kollegers). "Sanning eller konsekvens" var den smärtsammaste av dem alla att skriva, men den är faktiskt läsvärd som litteratur den med. Jag skickade den till 75 kulturredaktioner. Jag fick EN recension värd namnet (i DN på utgivningsdagen) och sedan tre-fyra spyor i framför allt Aftonbladet. Denna spya ledde bland annat till att en annan dotter - med samma far som FF - sa upp kontakten med mig. På smutskastning i AB. Inte för att hon läst min bok, vilket ingen unge orkat göra. Säg mig det barn som vill att mamma överhuvudtaget ska göra väsen av sig!

Denna min hemsida är mycket annat och mer än "en sajt fokuserad på barn och föräldrar". Det ser du om du tittar efter.

I dag uppgår antalet besökare till 3 637 586 stycken. Är alla föräldrar till barn som behöver hjälp? Det tror jag inte. Men vem bryr sig. Försök bara inte censurera mig (du också). Vi lever fortfarande i ett fritt land.

Goda hälsningar,
Anna

PS Tretton år var han inte, Gunnar i min novell, utan fjorton; det var en stor dag, just fjortonårsdagen. Hennes son hade dött när han var tretton. Men visst, det är fortfarande "pedofili" som du säger. Hu. Då är det väl "Kvinnan som sjöng som en fågel" du ska dra inför rätta. Hon är tyvärr död.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
undranden
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jul 2013, 14:47

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av undranden »

Tack för svar.

Jo, så här tänkte jag. Det som fick mig att reagera var kombinationen av att en sajt som jag uppfattar som nischad mot föräldrar-och-barn publicerar en novell tänkt som (citat) "semesterläsning". En novell som jag uppfattar som en positiv skildring av en vuxens "sexuellt utnyttjande/ofredande av barn" (citat lagtext ur Brottsbalken kap 6 §).

Inget annat. Jag talar inte om censur av skönlitteratur. Jag talar inte om din rätt att publicera vad du vill på din sajt.

Jag blev bara just undrande. Hur tänkte du?

Nå. Jag tar väl och granskar de två delarna i kombinationen som gjorde mig undrande. Först om din sajt uppfattas som en föräldra-barn-sajt i första hand eller ej och sedan på varför jag reagerade på novellen som jag gjorde.

1, Först angående din sajt som i huvudsak föräldra-barn-sajt så gjorde jag som du sa, jag tittade efter:

Förstasidan - Flik "Anna Wahlgren": Bara sådant som rör barn
Flik "Böcker": 10 om barn och 2 om annat.
Flik "Föräldraforum": Fokus barn. Även kackelforum men rubriceringen på forumet är tydlig.
Flik "Sova hela natten": Handlar enbart om barn.
Flik "Mer läsning": Handlar enbart om barn.
Flik "Krönikor": Mestadels krönikor om barn. Ibland utsnitt ur dina skönlitterära böcker.

Om det nu inte vore din egen sajt och du besökta den - hur skulle du uppfatta den? Vem skulle du säga att den riktar sig till? Hur skulle du beskriva den för andra?

Av de 3 637 586 besökarna (unika eller sidträffar) är förhoppningsvis inte alla föräldrar till barn som behöver just hjälp (en del besökare är f ö inte människor utan botar) men jag skulle tro att majoriteten är föräldrar ja. För det finns ju inget på sajten som lockar in andra besökare enligt genomgången ovan. Du presenterar inget om din skönlitteratur mer än i din CV. Hur menar du?

2, Sedan när det gäller min reaktion på novellen i sig - publicerat på en sajt som jag uppfattar som nischad mot föräldrar-och-barn:

Ja, det finns många skildringar med Lolita-tema. Ja, det finns många gladporriga/erotiska noveller med vuxna i rollerna. Däremot gladporr med en klart underårig (se lagtext nedan, gränsen är 15 år respektive 18 år och berättar-jaget säger att "Jag var 13 år") är något som får mig och många andra (jag var tvungen att fråga om det var jag som reagerade konstigt) att vända sig i magen.

Ja, det jag känner till flera historier ur verkligheten där t ex en mogen 14-åring och en 24-åring blir kära i varandra och lever lyckliga resten av sina dagar. Men. På varje sådan solskenshistoria går det alltför många berättelser som helt enkelt handlar om just en vuxens utnyttjande av en underårig. Även där berättade av folk jag känner i första person, berättelser från nutid och dåtid. Och tyvärr som i denna berättelse är det ofta så att den vuxne är alkoholpåverkad, då kan gränser passeras som annars kunde hindrat övergreppet.

När det gäller de vidrigheter som skildras i deckare då? Ja, då skildras de ju just precis så. Som vidrigheter. Boken går ut på att söka rätt på förövaren och ställa den till doms.

Här skildras det som gladporr. En i berättelsen 13-årig pojke och en alkoholpåverkad vuxen som tar det aktiva initiativet - hon uppmanar honom att klä av sig naken o s v.

På en sajt som jag och jag vågar påstå majoriteten uppfattar som en föräldra-barn-sajt. Eftersom innehållet är det till 99%.

Och som avslutande svar på din kommentar om den verkliga bakgrunden: "PS Tretton år var han inte, Gunnar i min novell, utan fjorton; det var en stor dag, just fjortonårsdagen. Hennes son hade dött när han var tretton. Men visst, det är fortfarande "pedofili" som du säger. Hu. Då är det väl "Kvinnan som sjöng som en fågel" du ska dra inför rätta. Hon är tyvärr död."

Så säger jag att jag givetvis hade tagit barnet i försvar och att den vuxne skulle polisanmälas, för att förhindra utnyttjandet av ytterligare barn eller av samma barn igen. Det är min plikt som medborgare i Sverige som har lagar som skyddar barn dessutom. Om det hade varit inom preskriptionstid som Gunnar eller någon i hans närhet berättat det. En 14-åring är minderårig.

Det är även en 16-åring om den personen står under den vuxna personens vårdnad eftersom gränsen då är 18 år, inte 16 år..

Och där är kopplingen till "Vad tar jag för risker, menar du".

När jag läste din novell så knöt det sig i magen på mig av en annan anledning, jag mindes det som står i din bok "Sanning och konsekvens" om "Sonny".

Citat "Så ja, jag tog emot Sonny i sängen, tills jag inte gjorde det längre,han var trots allt inte minderårig - över sjutton när han drog - och han var inget fosterbarn. Han var praktikant. Någon ersättning utgick inte."

Det du skriver stämmer dock inte med samhällets syn på saken. Inte min heller. Sonny var under 18 år vilket är den gräns som gäller när ( Brottsbalken kap 6 §) "Om personen står under den andra partens fostran eller ett liknande förhållande råder, gäller den högre gränsen 18 år." Så även om han formellt inte var fosterbarn så gällde "liknande förhållanden" då han levde i ert hushåll.

Så tänkte jag. Nu undrar jag inte mer.


PS Om lagen:

Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år. Denna åldersgräns infördes för flickor år 1864 och för pojkar år 1937.[3] Om personen står under den andra partens fostran eller ett liknande förhållande råder, gäller den högre gränsen 18 år. Brott mot denna lagstiftning rubriceras som våldtäkt mot barn, eller i mindre allvarliga fall, sexuellt utnyttjande av barn.

Sexuella handlingar som inte är jämförbara med samlag är också förbjudna med personer under 15 år, men rubriceras då som sexuellt ofredande. Det är även förbjudet att betala en person under 18 år för någon form av sexuell handling (alltså inte endast samlag). Samlag med eget barn (inklusive adoptivbarn) eller dess avkomling är alltid straffbart, oavsett barnets ålder.

I Brottsbalken kap 6 § 14 finns en kompletterande regel om att den som är skyldig till bland annat sexuellt utnyttjande av barn "skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt."[4] Detta innebär att om en person precis över 15 år har en sexuell relation med en person precis under samma åldersgräns, kan domstolen välja att inte döma till ansvar om det efter en helhetsbedömning framstår som klart att inget övergrepp skett. Högsta domstolen har valt att tillämpa denna regel beträffande en 17-åring som hade sexuellt umgänge med en 14-åring.[5]

Om båda parter är under 15 år finns ingen straffrättslig påföljd för någondera parten eftersom de inte är straffmyndiga. I särskilda fall kan det dock leda till åtgärder från socialtjänsten i enlighet med Lagen om vård av unga, LVU.

Lagtexten finns i Brottsbalkens sjätte kapitel, fjärde till tionde samt fjortonde paragraferna.[6]
undranden
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jul 2013, 14:47

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av undranden »

Jo, en sak till undrar jag över.

När du skriver "PS Tretton år var han inte, Gunnar i min novell, utan fjorton; det var en stor dag, just fjortonårsdagen. Hennes son hade dött när han var tretton." (vilket även framgår i novellen, att hon förlorat sin son i den åldern som berättarjaget är), vad menar du då?

Att hennes syfte därmed blir ädlare? Eller att det är en ursäkt?

I mina ögon blir det bara mer obehagligt. Det lägger till något incestuöst.

Men du menar något annat, vad då?
undranden
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jul 2013, 14:47

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av undranden »

Är det inga forumister här som tycker något alls om novellen?

Här i tråden finns varken ros eller ris. Är ämnet för ointressant?

Har jag missat något uppenbart?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av annawahlgren »

undranden skrev:Jo, en sak till undrar jag över. När du skriver PS Tretton år var han inte -- utan fjorton"
...så korrigerade jag en felaktig uppgift från dig.

För Kvinnan som sjöng som en fågel var detta att invänta just fjortonårsdagen (medan han klättrade på henne redan när han var tretton, inte hon på honom) av stor psykologisk betydelse. Försökte jag förklara, som författare. Den mödan kunde jag ha besparat mig, ser jag av din kommentar: "I mina ögon blir det bara mer obehagligt. Det lägger till något incestuöst."
undranden skrev:Är det inga forumister här som tycker något alls om novellen?
Om det är korrekt som du säger, att 99% av allt som avhandlas på min hemsida rör barnafrågor, kanske inte forumisterna känner det angeläget att kommentera mina skönlitterära inslag. Det har nog inte hänt förut heller.
undranden skrev:Här i tråden finns varken ros eller ris. Är ämnet för ointressant?
Du får väl nöja dig med det våldsamma intresse Aftonbladet visade. Du påstod i Gästboken att det inte var du som tipsade dem (visst utgår tipspeng?) om något nytt / mera att fördöma Anna Wahlgren för, men om den saken tror jag vad jag vill. Novellen hade funnits inne - som just novell, vilket uttryckligen sades i ingressen - i två veckor redan, innan du kvicknade till och mobiliserade din - ja, det som förr kallades snuskig fantasi :mrgreen:

Så arbetar en sann Vän av Ordning.
undranden skrev:Har jag missat något uppenbart?
Kanske är det i all enkelhet så att "mina" forumister, liksom jag, för länge sedan har tröttnat på dessa infama, självutnämnda, självgoda Vänner av Ordning som har till sport att strålkastarbelysa smolket i sin nästas öga, medan bjälken i deras eget kunde användas till ett bättre bygge. Kan man tycka.

Du är en ovanligt välformulerad Petimeter. Därför välkomnades du hit. Nu vill du ha "ris och ros" och förvånas över tystnaden. Jag har svarat. Mer kan du nog inte vänta dig här. Varför inte följa upp kvällstidningsuppmärksamheten med en saftig debattartikel? Folkrörelse? Demonstrationståg? Vet du hur många som redan polisanmält anna.wahlgren.com (och min person, förstås)? Hur många som gjort seriösa försök att släcka ner min hemsida genom åren, mitt forum och hela verksamheten? Nej, det vet du inte, för jag tror du är en ganska nytillkommen Vän av Ordning här.

Så tystnaden är en smula trött. Jag undrar om du inte kan förstå det, om du faktiskt skulle vilja?

Men varför skulle du vilja det?

En Vän av Ordning har alltid rätt. Quod erat demonstrandum. Vilket skulle bevisas.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av Hege »

Som en liten kuriositet länkar jag till en av Genesis' största (om inte den största) hits genom åren.

Texten finns, så man kan följa med i sången.

Phil Collins själv säger att sången "Mama" handlar om detta:

"...what it is, is just about a young teenager that's got a mother fixation with a prostitute that he's just happened to have met in passing and he has such a strong feeling for her and doesn't understand why she isn't interested in him."

Mama kom 1983. Annas novell kom 1985. Jag kan inte minnas något ramaskri för varken eller.

Jag säger inget om den vuxnas beteende i något av tillfällena, men vill belysa just dessa unga mäns stärka och drivande känslor. Och påminner lite om att en 14-åring på tidigt 80-tal var något helt annat än en 14-åring i dag.

http://www.youtube.com/watch?v=3L9fOGg9wO8
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av annawahlgren »

Ur Gästboken i dag:

:arrow: Angående Undrande - Skrivet av En av kanske många. 2013-07-13 12:10

*Vill bara säga att jag tipsade Aftonbladet, då jag fann denna novell och ditt bemötande kring "Undrandes" frågor om den, väldigt otäcka. Inga pengar inblandade. Jag skulle tro att jag inte var det enda som reagerade och inte var den enda som anmälde heller. Tro vad du vill...*

Man har rätt till tipspengar. Men man måste tydligen fråga efter dem :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av miar70 »

Ja jisses vad många böcker och författare som måste anmälas, säger jag bara. Uj, med alla mord och allt elände. Suck. :roll:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av annawahlgren »

En av kanske många skrev: Jag skulle tro att jag inte var -- den enda som anmälde heller.
Miar70 skrev:Ja jisses vad många böcker och författare som måste anmälas -- Uj, med alla mord och allt elände. Suck. :roll:
Här finns MYCKET att göra.

Bokbål nästa måndag :?: Fast nu har ju folk semester. Augusti :?: September :?:

Kan ta tid att organisera, förstås. Kan stöta på patrull i form av någon lag om litterära friheter, eller något sådant där tjafs. Yttrandefrihet och trams. Demokrati, eller vad det heter. Kan nog ta sin tid. Upprop i pressen får ju vara det första, och det var det ju.

#-o
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev: Kan ta tid att organisera, förstås. Kan stöta på patrull i form av någon lag om litterära friheter, eller något sådant där tjafs. Yttrandefrihet och trams. Demokrati, eller vad det heter. Kan nog ta sin tid. Upprop i pressen får ju vara det första, och det var det ju.

#-o
:mrgreen: :roll: :mrgreen:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
undranden
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jul 2013, 14:47

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av undranden »

Vi kommer nog inte längre än så här eftersom vi står så pass långt ifrån varandra men det är alltid intressant att höra hur andra än en själv resonerar.

Vi har nämligen allför olika syn dels i några faktabaserade punkter och dels i sådant som är mer tolkningsbart.

Jag gör en summering, det blir en del upprepningar. Kanske det går fram denna gång. Kanske inte.

Det som jag anser är mer faktabaserat är följande:

"Min sajt är ingen föräldrasajt!"

Fastän säg 99% av innehållet handlar om barn och är riktat till föräldrar. Jag säger som du själv gjorde till mig, ta en titt!


"Får man/jag inte skriva vad man vill i en bok?!"

Jodå. I just det här fallet som det handlar dock det INTE om någon bok. Det handlar om publiceringen på en sajt som i huvudsak besöks av föräldrar till små barn. I kombination med vilken vinkling novellen har. (Ingen har sagt något alls om själva boken i fråga vad jag kan se. Fokus har varit på sajtpubliceringen ENBART.)

"Det skrivs ju än värre vidrigheter i deckare till exempel!"

Ja. Och där beskrivs de just som vidrigheter. Handlingen går ut på att få fatt i förövaren och ställa den till doms. I din novell så förhärligas kvinnan och hennes handlingar. Hon som är den vuxna personen som enligt Brottslagstiftningen sexuellt utnyttjat en klart minderårig, gränsen går vid 16 år (18 år om den vuxne är vårdare på något sätt).

Det som kan anses som mer tolkningsbart:

"Hon har inte sex med honom förrän på hans 14-årsdag!"

Dels är 14 år fortfarande två år under gränsen för underårig som lagen satt mellan vuxen och barn (undantag om det är två nästan jämnåriga barn alltså).

Dels anser jag att det i alla högsta grad är en sexuell handling när en vuxen person först (1,) aktivt uppmanar någon att klä av sig naken och sedan (2,) låter personen få utlösning på ens kropp. Jag har svårt att tro att rättsväsendet skulle se det på något annat sätt. Men det anser tydligen ni/du då.


Nå, Aftonbladet är en skitblaska men i dagens snabba informationsflöden så funkar den. Tyvärr. Och de delar tydligen ut tipspengar om något leder till publicering. Jag kollade nu eftersom jag trodde att kraven var högre än så. Förutsatt att den som tipsar är intresserad av det och anger kontaktuppgifter.

Om orsaken till tipsandet är något annat än ett behov pengar - kanske något så oväntat som att vilja jobba aktivt för barns rättighet att inte utnyttjas sexuellt av vuxna - så lär inte den som tipsat vilja ta emot pengar alls. Jag hade inte gjort det om jag hade tipsat, jag fick förslaget att göra så men någon annan hann före. Jag gillar inte AB så jag tvekade till det verktyget nämligen.

Jag kan även tänka mig att olika tips dessutom har olika belöningar och detta tips lär inte ha någon högre prislapp eftersom det är lätt att hitta informationen på webben och nyhetsvärdet borde vara relativt lågt eftersom det stormat så ofta kring dig. Men när det handlar om positiva beskrivningar av ett sexuellt övergrepp mot barn publicerat på en sajt som vänder sig till föräldrar av en som rådgiver föräldrar så måste det tas itu med. Ingen får blunda för något sådant.

Jag beklagar därför att ni är så pass trötta uppenbarligen att ni låter positiv exponering av ett sexuellt utnyttjande av barn passera er utan att det berör er. Jag önskar er en riktigt skön sommar så att ni kan vila upp er ordentligt och med nya friska krafter i höst kan ansluta er till den stora skara av människor i världen som kämpar för barns rättighet att inte utnyttjas sexuellt av vuxna.

"Den yttersta tragedin är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad."

Tack och hej.
undranden
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jul 2013, 14:47

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av undranden »

annawahlgren skrev:
undranden skrev:Jo, en sak till undrar jag över. När du skriver PS Tretton år var han inte -- utan fjorton"
...så korrigerade jag en felaktig uppgift från dig.

För Kvinnan som sjöng som en fågel var detta att invänta just fjortonårsdagen (medan han klättrade på henne redan när han var tretton, inte hon på honom) av stor psykologisk betydelse. Försökte jag förklara, som författare. Den mödan kunde jag ha besparat mig, ser jag av din kommentar: "I mina ögon blir det bara mer obehagligt. Det lägger till något incestuöst."
PS från Petimetern: Min kommentar om att en incestuös dimension tillkom var kopplat till det som stod i novellen (och som du nämnde i samma kommentar som det om ålder, därav missförstånden) om att kvinnan förlorat sin egne son när han var i samma ålder som den pojke som hon novellen sexuellt utnyttjar. Om jag som läsare bemödar mig att beskriva mitt intryck. Om jag förstod dig rätt i din replik och i novellen så gav den dimensionen snarare ett vackrare skimmer över deras relation. Inte i mina ögon.
undranden
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jul 2013, 14:47

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av undranden »

Ett litet PS till utöver väsentligheterna som avhandlats redan.
annawahlgren skrev:
undranden skrev:Är det inga forumister här som tycker något alls om novellen?
Om det är korrekt som du säger, att 99% av allt som avhandlas på min hemsida rör barnafrågor, kanske inte forumisterna känner det angeläget att kommentera mina skönlitterära inslag. Det har nog inte hänt förut heller.
Åh, men det var ju trevligt att höra av dig att jag i alla fall uppfattat någonting rätt!

För om nu du hade rätt i att det inte alls är ett föräldraforum så hade ju denna tråd fullkomligen översvämmats av litterära diskussioner om din novell! Eller hur?

Men om vi nu tillsammans faktiskt konstaterat att din sajt nog i första hand appellerar till just föräldrar. Känns inte novellen då en smula malplacerad...?

Eller det kanske var den enda novell du hade som handlade om barn. Jamen, då är det ju fullständigt logiskt! Att jag inte tänkte på det. Ursäkta mig så mycket. En barnnovell på en barnsajt. Så klart.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av miar70 »

undranden skrev:
Eller det kanske var den enda novell du hade som handlade om barn. Jamen, då är det ju fullständigt logiskt! Att jag inte tänkte på det. Ursäkta mig så mycket. En barnnovell på en barnsajt. Så klart.
Det är ingen barnsajt. Bolibompa eller Spelo är exempel på barnsajter. Det här forumet är en sajt OM barn FÖR vuxna. Det är knappast några barn som går in och läser om hur de ska få sig själva att sova. Eller vad det nu kan vara. Vi vuxna kan väl själva välja vad vi vill läsa? Det är för övrigt Annas egen hemsida där hon själv väljer vad hon vill lägga ut. Jag hade också en hemsida, där fanns allt från recept till tankar om barn, sådär som det ska vara på en hemsida. Sen har ju var och en en tanke med sin hemsida, min var att visa hur en familj med många barn kan ha det. Annas tanke är väl (?) att kunna dela med sig av sin kunskap vad gäller barn. I första hand. Om hon sen vill lägga ut noveller eller korvrecept tycker inte jag vi har att göra med. Vi väljer vad vi vill läsa :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Fråga om månadens krönika - en novell (1985 och 2010)

Inlägg av plutteli »

Nä, jag förstår att kritiken upplevs märkligt när en sätter likhetstecken mellan att publicera en ROMANTISERAD bild av sexuella övergrepp på barn och dessutom hinta om att barnet själv har del i skulden, samt böcker där mord, övergrepp och utnyttjanden gestaltas som vidriga brott gjorda av vidriga människor.

Jag anar ett manshat, tom när en kille är ett OFFER är han en förövare. Faller klart inom synen på män som personer som aldrig kan våldtas, inte ens som barn. Iallafall inte om förövaren är en kvinna, för alla vet ju hur kåta killar är eller hur? Så de blir ju bara glada om en vuxen kvinna vill ta deras oskuld. Hur hade det låtit om rollerna varit omvända,om en 14årig tjej och en vuxen man som inleder en sexuell relation,om det hade det romantiserats på samma vis? DÅ tror jag vi hade kunnat snacka våldsamt intresse från pressen. Den lilla notisen i AB kan knappast kallas intresse alls.

Sen blir det bara patetiskt att påstå att denna sajt inte upplevs som en sida för föräldrar. Vill en på allvar ha en hemsida om "lite allt möjligt" har jag ett tips: Skriv om lite allt möjligt! En hemsida som till 90% består av matlagning tar jag som en hemsida om mat, en sida som nästan uteslutande skriver om feminism tänker jag är just en feministsajt, och denna som i princip uteslutande handlar om föräldraskap utgår jag ifrån är en föräldrasida. Kalla mig galen men jag utgår ifrån att det som är fokuset på sidan är det som personen bakom vill ha fokuset på...
Mamma till S 080818 och V 110126
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"