Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Tilda! Du är saknad! :heart: Fast jag smygkollar då och då i din blogg och ser att du kör på lika intensivt som vanligt! :D Förstår att du har fullt upp.

Ja, detta blev en riktigt dålig träningsvecka... :cry: Störtförkyld är jag och det har bara gått att få till ett enda pass, det var i måndags.
Ett "You are your own gym" överkropp.
Nu hoppas jag att jag ska kvickna till fort. Känner mig som en vissen blomma hela jag :cry:

Har fått sambon att hoppa på dessa pass också och han tycker de är jättebra! Fast han vill inte träna tillsammans utan kör själv. Tråkigt tycker jag, att vi tränar på varsin Ipad i olika rum samtidigt, förstår inte det riktigt. :?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2013

Inlägg av Manfred10 »

Rapport

Mån: styrka
Tis: ridtur på fm och 5 km löpning på kvällen.
Ons: styrka
Tor: vila
Fre: planka×5
Lör: 1000m simning, 20 min crossfit på det och sen ett gött stretchpass i 30 min
Sön: simning 800 m, yoga 45 min

Jag tog ett dygn på spa! Med mig själv, sååå härligt. Avslutade idag med massage i 75 minuter. :mrgreen: :mrgreen: nu har jag energi så jag klarar mig ett tag till.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2013

Inlägg av GulligaA »

De senaste två veckorna fick jag till 4 st PW, två styrkepass för magen och helgen bestod av snöskottning och tomtesmyg i skogen. Så liiite träning i alla fall. Men nu är jag förkyld igen :cry:

anna: Det är något manligt det där. Jag och min man tränade tillsammans ibland förut, men när jag kom igång och blev rätt bra tränad så totalvägrade han helt plötsligt. Tror rädslan att frun lyckas bättre med passet skrämmer de små liven :wink:

Jag vill också gå på spa!

Ta det lugnt med julstöket :santa:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

:D Jamen SÅ kan det ju faktiskt vara! Jag har ju kört You are your own gym nu i c:a 32 veckor. Är ju långt fram i övningarna och kan dem bra. Vi gjorde ett benpass ihop där han fick vika sig några gånger...Fast jag fortsatte. Så det kan ju vara det det är frågan om - förnedring :lol:
Men han orkar ju mycket mer än mig vad det gäller armar :-k

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Träning 2013

Inlägg av Dumlekolan »

Hallå hallå :santa: :heart:

v 47 ingen träning alls, ibland blir det så...
v 48 blev det mer
Tis: crossfit plus promenad med vagn
Tors: crossfit
Fre: crossfit
Lör: powerwalk

Nu är vattenträningen över o glad är jag för det, det var inte min melodi...nu är det bara crossfit som gäller, yammie!!
Utmaning över jul blir det, att försöka få till crossfit på hemmaplan, då vi är bortresta!

Ska till Selma spa i Sunne med maken, över jul. Ska bli gudagott att koppla av en hel dag.

Känner en förkylning som är på intågande, i afton får det nog bli en juice med ingefära, apelsin o annat gott i råsaftcentrifugen!

Sköt om er o var nöjda med allt fint ni gör, för er själva o för andra! :wink:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Träning 2013

Inlägg av Dumlekolan »

Nu börjar megaförkylningen släppa o jag hoppas på att kunna träna i morgon, för hu vilken grinig en jag blir utan träning.


Denna vecka blev det ett crossfit-pass...


Allt gott!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Förkyld, men har tränat lite ändå, för jag har inte haft ont i halsen, och ingen feber. Är det inte så - att man ska skippa det när man har ont i halsen, men annars går det bra? Jag har gjort lugna pass.

5 pass:
Mån: YAYOG 36 min överkropp
Ons: YAYOG 20 min core
Tors YAYOG 36 min överkropp
Fre: YAYOG 36 min ben
Lör: YAYOG 36 min överkropp

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2013

Inlägg av Manfred10 »

anna skrev: Är det inte så - att man ska skippa det när man har ont i halsen, men annars går det bra?
Jag har sett en sight nånstan där det står när man ska och inte ska träna, typ apoteket, men detta var allt jag hittade nu.
apoteket skrev:Man ska inte anstränga sig hårt fysiskt under en pågående infektion. Däremot kan man gärna ta en promenad i friska luften när man varit feberfri en eller två dagar. Men försiktigt i början, ingen pulsstegring helst! Om man tränar för hårt kan hjärtmuskeln skadas.

Vid en förkylning eller influensa kan viruspartiklar också finnas i kroppens muskulatur, även i hjärtmuskeln. De kan skada celler i muskeln, orsaka en störd blodförsörjning och cirkulation. Vid hård fysisk ansträngning belastar man muskeln ytterligare, och en mycket svår skada kan bli följden. Symtom på hjärtmuskelskada är tryckkänsla i bröstet, värk som strålar ut i armen och andningsbesvär.
Vi hade strömavbrott i 3 dygn efter stormen Ivar så förra veckan fick jag bara till 3 pass, sen hamnade fokus på annat, smälta snö till toaletten, hämta dricksvatten i dunkar, elda i lilla kaminen och bära ved. :wink: 8) Det gick bra för oss och det var riktigt mysigt, men visst vill jag hellre ha våra bekvämligheter! Hygienen kändes sådär... men medveten om sin förbrukning blir man!

Efter detta har liksom luften gått ur mig lite och jag har gått in i någon slags jul-mode.... :( :roll: :santa: Har svårt att ta mig i kragen igen.

Men jag tycker i alla fall att jag kan klappa mig på axeln för jag tycker att jag har jobbat riktigt bra hela året efter min förlossning i februari. Jag är starkare och mer fit än någonsin, men detta vill jag givetvis inte tappa!!! Jag har bra koll på kosten, men visst, i jul lär det ju bli en och annan feldosering. :wink: :shock: Känner att jag behöver lite ny input och inspiration nu, Olgaboken har jag "tränat ut" men man kan ju alltid köra basic-styrka och springa för att underhålla kroppen i alla fall, men nu har jag hittat för många ursäkter så det känns som om jag kommer att komma igång igen på det nya året. Jag har inte haft ett enda träningsuppehåll under året så jag tar lite ledigt nu i stället.

Jag filosoferar vidare.... jag ser ju inte träningen som något ont utan något som finns naturligft i min vardag, men ÄNDÅ så bär det mig emot att dra på mig tightsen just nu och gå ner i källaren och köra ett pass, om, om, om om jag hade ett toppgym här ute på gården, om jag hade en PT, om jag hade en löparkompis, om jag hade obegränsat med tid... :wink: men så är det ju inte och kommer inte att bli heller, men man får göra det bästa av situationen.

God jul på er allihop! Vi ses nästa år om inte förr! :mrgreen: #-o :heart: :heart: :heart: :santa:

kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, det drar snart ihop sig för års-summering och jag är även jag stolt och nöjd över mina insatser! :D

Oj, med strömavbrott och allt ni haft... :? Man blir påmind om hur bra man har det då!

Förra veckan blev det 6 pass, tur jag inte läste vad du skrev innan nu Manfred 10 :shock: Fast förkylningen är på övergång och jag har tagit ganska lugna pass...

Mån YAYOG 36 min ben/core
Tis: YAYOG 36 min överkropp
Ons: YAYOG 36 min ben
Fre: YAYOG 36 min överkropp
Lör: YAYOG 36 min core
Sön: 50 min motionscykel.

Nu kommer julmatens frestelser ja... :shock: Fast jag ska försöka träna som vanligt ändå är planen.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Träning 2013

Inlägg av Dumlekolan »

Rapport från förra veckan, jääääättenöjd!

Mån: crossfit
Ons: crossfit
Tors: crossfit
Fre: crossfit
Lör: resdag, från ön till Värmland, PW med vovve på kvällen 60 min



Önskar er alla en fröjdefull jul. Må gott o njut!

Kram Linda :santa: :heart: :heart: :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
GulligaA
Inlägg: 563
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2013

Inlägg av GulligaA »

Hmm, ja, dags för årssummering nu då.

Alltså, det har ju inte slutet bra. Ingen ordentlig träningsvecka sen oktober ser det ut som när jag kollar bakåt i tråden. Har INGEN ork, INGEN motivation....får man skylla på hösten, som egentligen borde vara vintern?

Men året som helhet är jag faktiskt ganska nöjd med. Aldrig tränat så mycket tidigare, jag vet nu vad som fungerar för mig och vilken träning som får mig må bra. Så nu blir det bara att försöka hitta gnistan för mig året som kommer. Jag har dessutom slagit vad med några kollegor på jobbet att jag ska springa vårruset på under 30 min, så det är väl bara att sätta igång så snart som möjligt.

Jag har gått över från 5:2 till 6:1 nu, eftersom jag inte vill gå ner mer i vikt. Mammamagen försvann, ska bara tajtas till lite.

Hoppas ni andra är nöjda med ert träningsår, det tycker i alla fall jag ni ska vara. Det blir väl en ny tråd för 2014? Jag hänger på i så fall.

Gott nytt år på er \:D/ \:D/
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Inlägg: 4522
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Hej tjejer! :D

Ja, minsann... Året har gått, det är faktiskt dags för sista rapporten för i år!
Och års-summering förstås.
Många var vi i början av året, och som vanligt finns en del kvar, och ganska många har fallit bort. En del tränar ändå, utan att rapportera här.
Det behöver man ju inte - men visst är det trevligt! :D

GulligaA, nu börjar det nya året. Om det gamla slutat dåligt ska du bara se tillbaka på hur mycket du gjort INNAN det sackade och vara mycket stolt över det :!: :D

6 pass blev det för mig denna vecka:
mån Motionscykel 1 tim
tis YAYOG supersets överkropp 24 min
tors YAYOG supersets ben 24 min
fre YAYOG supersets armar 24 min
lör YAYOG supersets core 24 min
sön motionscykel 55 min

Jag har summerat årets träning till totalt 273 pass :!:
Det blir 5,25 pass/vecka - sjukt nöjd! :D
Många veckor har det blivit 6 pass/vecka, men det har även varit vissa mäss-veckor/sjukveckor som dragit ner snittet.

Jag har nu kört YAYOG - "You are your own gym" i 3 fulla 10 veckors-omgångar, är nu på den 4:e 10 veckors-omgången.
Jag märkte plötsligt någonstans på mitten av alla dessa pass, att kroppen började få form ordentligt! Innan om åren hade jag tränat flitigt med 4-5 pass/vecka men utan direkta större resultat. Nu däremot gav det belöning - äntligen! :D Styrketräning har jag aldrig hållt på med innan, men jag stortrivs med dessa pass!
Men något har hänt sista veckorna. :? Kolona har ökat och formen har förslappats igen :? Nej - det är inte bara julmaten, det var innan dess.
Funderar på om jag kört YAYOG för länge :?: Behöver jag mer variation :?: Inputs :?:

Jag kör gärna en tråd nästa år igen! Vill någon annan "hålla i den" :?: Det går jättebra för min del i så fall!
Eller ska jag starta upp den i vanlig ordning?
Jag tycker det känns bra att veta att andra därute kämpar på och det blir mer "press" - fast positiv press - att ha dessa söndags-rapporter!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"