Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Träning 2013

Inlägg av anna »

Hej! :D
Nu blir det 7:e året i rad som jag drar igång en träningstråd!
Vi tränar, och så rapporterar vi vad vi tränat i veckan varje söndag.
Den första rapporten lämnas alltså den 6:e januari.

Mitt mål 2012 var 4 pass/vecka, men det blev 259 pass, vilket ger ett snitt på 4,98 pass/vecka! Det är jag mycket stolt och glad över! :D
Mitt mål 2013 kommer vara 4 pass/vecka, allt utöver det är en bonus.

Många brukar hoppa på denna tråd i början av året för att sedan falla bort den ena efter den andra, med bara några tappra få kvar i slutet...
Kanske kan det bli skillnad...? MÅNGA kvar även i slutet?

*Varför vill du träna?
*Vad vill du uppnå?
*Vad vill du träna?

Mina egna svar:
*Jag vill träna för att jag är SÅ mycket piggare när jag tränar mycket!
*Jag vill i år uppnå några kilos nergång och en fastare kropp. Trots intensiv träning och vettig kost har jag gått upp i vikt i år...Vet att en del av det beror på att man istället skaffar sig muskler, men kläder sitter tight... :twisted:
*Jag kommer fortsätta lägga upp träningen i 6-veckors intervaller. Köra med upplagt schema i 6 veckor för att sedan byta till nytt schema.

Här peppar vi, tipsar, och skäller lite om någon slöar till för mycket... :wink: Jag hade inte velat vara utan denna tråd!

Varmt välkomna - gamla som nya!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2013

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Jag tänkte hänga på i denna tråd i år. Behöver verkligen komma igång, och gärna någon som drar lite i mig också och gärna skäller när jag slöar till :) Har kollat lite i tråden för 2012 och ni är ju grymt ambitiösa!

*Jag vill träna för att bättra på mitt allmäntillstånd. Få bättre sömn, bli piggare och orka mer i vardagen är de främsta anledningarna.
*Jag vill tajta till kroppen lite, framför allt magen så jag slipper vidare klappar och "titta, här har vi en till" :evil:
*Jag satsar först och främst på att komma igång med träningen, få in det som en rutin i vardagen. Är föräldraledig i ca 1,5 månad till, och kommer köra hemmaträning tills jag börjar jobba igen. Då hoppas jag kunna gå till F&S vid lunchen, eller på morgonen. Så jag börjar med plankor, armhävningar o dyl, PW's och min stepmaskin som jag har hemma. Bestämmer inget antal pass i veckan eller så nu i början.

Jag ser alldeles för mycket på TV, så mitt motto för 2013 är att vill jag se på TV en vardagkväll så måste jag träna!

/A
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av Bluna »

Jag hänger på! :D

Har tränat lite till och ifrån i år. På sommaren mest löpning, på vintern lite styrka och kondition inne. Mitt mål är att göra 4 pass i veckan.

* Jag vill träna för att må bra, sova bra, få starkare kropp.
* Jag vill få bort min mage. Resten av kroppen kan ju få bli snygg den med, men min mage är mitt stora mål i år. :twisted:
* Jag vill träna hemma. Löpning, promenader, styrka, kondition. Planerar att köpa ett löpband inom kort.

Jag tycker det här med 6 veckors schema låter roligt! Kollade även upp vad zwow var för något och det verkar som något jag kommer att tycka om! :D
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av SusanD »

God fortsättning alla gamla och nya träningsvänner!

Jag hänger kvar med en dåres envishet :) och gör så gott jag kan vad det gäller träning.

Startade faktiskt 2013 med en joggingtur på dryga 5 km, visserligen i ganska modest tempo men det kändes så bra efter alla gräsliga förkylningar och konstiga sjukdomar så 2012 drabbade mig i ett.

*Varför vill du träna?
För att må bättre, för att få en starkare kropp, för att bli en roligare typ, för att orka leka mer med barnen, för att ha kul tillsammans med andra, för att lära mig mer, för att få snygga muskler, för att kunna springa ett tävlingslopp, för att.... skulle nog kunna hålla på en stund till men det får räcka där. :)

*Vad vill du uppnå?
Årets mål är att träna 4 pass i veckan, varierad träning löpning, styrka, boxning m.m. Att må bra i hela kroppen, få lite schystare former och känna mig snygg. Bli stark, orka mycket, bli snabb och kvick.
Springa ett tävlingslopp på en mil.

*Vad vill du träna?
Jag ska jogga både hemma i skogarna och med springgänget på Friskis och Svettis. Jag ska boxas, köra med hantlarna hemma, zwow-pass, styrketräning ute, skivstångspass m.m. Varierad träning, tung och lätt, rolig och tuff.

För övrigt kommer jag i vår gå Friskis och Svettis ledarutbildningar och bli Ute-ledare. Tror allt blir klart så jag kan dra igång pass i augusti. I vår ska jag starta upp Mamma-Boot-Camp träning i Ängelholm, fortsätta med mina hundkurser och kura barn då och då.

2013 kommer bli ett fullt och lustfyllt år, det har jag bestämt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Träning 2013

Inlägg av Tutan »

Nej men heeej... Här vill jag hänga på. :D Inte för att jag är värsta träningsfreaket men för att hålla uppe motivationen.

*Varför vill du träna?
För att jag mår bättre och blir piggare, gå ner några grav-kilon som är kvar, få mer muskler.

*Vad vill du uppnå?
Nu efter tredje kejsarsnittet blev det ett veck, en kant med tillhörande överhäng vid troskanten som det inte blivit vid snitt nr 1 och 2. Jag vill ta reda på om det går att få bort överhänget = mycket bålträning.

Jag siktar på att köra 2-3 pass/v och att få till nån form att vardagsmotion varje dag, även om det bara är en 15 minuters promenad.

*Vad vill du träna?
Jag gillar att dansa och har gjort i många år. Bugg och salsa. Eftersom jag bor i en liten stad är det bara bugg som erbjuds men det räcker gott just nu eftersom det är sååå kul. Jag längtar till 20 jan då kursen börjar igen. 1,5 timmes rolig, social och SVETTIG konditionsträning! :lol:

Vi har ett XBox Kinect i "Thornes hälsostudio", som vi döpt det på facebook :wink: ,som jag kommer fortsätta träna på. Jag brukar välja boxning eller ett dansspel. Där har vi hantlar och en medicinboll också.

Sen är jag även en gammal inbiten Friskis och svettis-anhängare, så om dom har nåt bra pass som passar tid och dag så köper jag nog ett terminskort. Annars har jag en Friskis-DVD som jag kör med också :D .

Ida :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Välkomna alla - gamla som nya! :D
Kul att få lite bakgrund från er och lite mål!

Min första vecka på året:
Ons: zwow 24 + 3 plankor = 20 min
Tors: Pw 5 min, jogg 35 min
Fre: Zwow 20 - 20 min
Lör: Joggade 35 min
Sön: Zwow 1 = 12 min + 3 plankor

På torsdag åker vi till Egypten en vecka!! :D Så jag rapporterar efter att vi kommit hem. Jag kommer ha med mig joggingskor och min lilla zwowpärm i bagaget.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
GulligaA
Inlägg: 564
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Träning 2013

Inlägg av GulligaA »

Hej!

Här kommer min första rapportering:

Tis: PW 45 min, plankor (4 olika övningar, Olga Rönnberg-inspirerad)
Ons: PW 45 min, Plankor, armhävningar
Fre: PW 45 min
Sön: Plankor, armhävningar, diverse hantelövningar

Lite svag start, tycker jag. Behöver lite hårdare konditionsträning än bara PW's. Sa ju att jag inte skulle sätta några pass/vecka nu i början, men jag behöver nog det. Så 3 PW's, 2 pass på stepmaskinen och MINST 5 set plankövningar på det i veckan. Styrkan får flyta lite än så länge. Måste skaffa mig tyngre hantlar....mina 1-kilos räcker inte långt. Även om de är rosa och fina :D

Åh, vad härligt med semester och värme. Ha så himla trevligt!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av Bluna »

Tis: vila
Ons: powerwalk
Tor: stretch
Fre: vila
Lör: powerwalk
Sön: zwow 1

Jag har bestämt mig för fyra pass och en dag där jag bara stretchar hela kroppen. Känner mig så stel även om jag stretchar noga efter varje pass. :roll:

Jag har varit förkyld så har därför inte vågat köra på så mycket, men jag är ändå nöjd med veckan. =D> Mitt zwow-pass idag kändes ordentligt! Klarade inte heller alla övningar fullt ut, men man blir väl bättre ju mer man övar. Kommer tillexempel inte ner så långt vid knäböj på ett ben. Bara att hålla balansen är ju svårt!

Känner mig laddad inför nästa pass! :D

Ha det så bra i Egypten Anna!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Träning 2013

Inlägg av Tutan »

Vad duktiga ni är! =D>

Här kommer min första rapport! :D

Ons: promenad i måttligt tempo 25 min
Tors: F&S-DVD, Stark och Stabil (core) 45 min
Lör: Kinect, Dans 30 min och Armar 10 min

Det där med zwow måste jag kolla upp!

Ha det så skönt i Egypten Anna! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av SusanD »

Och här kommer min rapport från de djupa skogarna i Skåne:

Tis: joggning 5.56 km, 3 plankor à 1 min och 20 s vila mellan
Ons: influensa
Tors: influensa
Fre: influensa
Lör: börjar återkomma till livet
Sön: 3 plankor

Så kan en träningsvecka också se ut och att ha influensa är ingen barnlek med fyra barn i huset.

Ha det härligt i Egypten Anna och så får vi träna hårt allihopa nästa vecka.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

:D
Gulliga A: Det var väl en bra start! :D Fundera på att ta med dig stavar när du går pw:s så är det MYCKET effektivare!

Bluna: Jag kommer inte HELLER ner så långt som det visas i den övningen! Helt enkelt för att jag har för korta hälsenor. Kan t.ex inte rent praktiskt sitta på huk och ha hälarna i golvet som de flesta kan. Är bara skapt sådan. Man får göra så gott man kan.

Tutan: J, kolla upp zwow - jag är helt fast i det, tack vare Tilda!!

SusanD: Usch, jag vet ju hur mycket sjukdomar och elände du hade förra året - och så börjar detta år med influensa också! :shock: STACKARS dig! :cry: Köp en burk Probion-tabletter på Hälsokostbutiken och bygg upp ditt immunförsvar! Vet att jag har tjatat om det innan :oops: , men jag har lyckats hålla mig frisk nästan hela denna vinter hittills med Probion och har ju haft lunginflammation och vedervärdiga och låååånga influensor de senaste 2 vintrarna... Vågar väl knappt säga det, för då är det jag som ligger knockad snart... :shock:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av Tilda »

Hej alla nya och gamla :D

Svar på frågorna:

Varför jag tränar - den viktigaste orsaken är hälsan. Jag vill vara hälsosam och frisk nu och i framtiden. Sen tycker jag att träning är så roligt! Jag blir pigg, energisk, stark. Känslan av träning är härlig :)

Vad jag vill uppnå - har inga direkta mål. Lite mer muskler vore kul så det jobbar jag på nu.

Vad jag tränar - har nyligen införskaffar gymkort så hänger rätt mycket där nu. Har tränat många år hemma och älskar det också. Det blir både gym och hemmaträning, mera utrträning då det blir varmare.

Rapport från förra veckan:

Må- vila
Ti- ben/rumpa på gymmet

That's it. Sen blev jag sjuk. Feber och halsont. Halsontet är kvar ännu så får se hur lång denna träningsvila blir... :(

Trevlig resa Anna!
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Träning 2013

Inlägg av Bellan »

Hej!

Jag hänger på jag med :D har ju köpt en träningscykel ;)

Varför jag tränar:
Oj, det är flera orsaker. För att få igång kroppen och för att få mer energi. För att det tycker att det är kul. För att forma kroppen lite mer (för att få mer styrka och muskler).

Vad jag vill uppnå: Jag vill ha mer energi och få mer muskler.

Vad jag tränar: Motionscykel och styrketräning hemma, till att börja med ;) Sen ser jag fram emot lite yoga eller cirkelträning eller hurtgympa. Får se vad mer som är möjligt med mer energi ;)
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2013

Inlägg av anna »

Men fy så tråkigt Tilda...Ingen bra start med sjukdom. Men jag vet ju att du kommer igen FORT, det är liksom din grej! :wink:
Krya på dig!

Välkommen Bellan! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
MamMalin
Inlägg: 240
Blev medlem: tor 17 dec 2009, 22:19
Ort: Söderköping

Re: Träning 2013

Inlägg av MamMalin »

Hej där!
I flera år har jag blängt på denna träningstråd…lite avis för att jag inte tränar och ”får vara med” :wink: I somras började jag på försök att löpa i antidepressivt syfte (har haft förlossningsdepression i kombination med utbrändhet sen lilltjejen föddes) – inte trodde jag att det skulle göra så gott för hela mig! Nu har jag fått en sån känsla som jag inte trodde var möjlig – kroppen bara VILL motionera! Trodde aldrig det skulle hända mig :D

*Jag vill träna för att må fysiskt och psykiskt bättre.
*Jag vill uppnå ett bra immunförsvar och en utfasning av min antidepressiva medicin. Behålla känslan av lätthet i kroppen som jag har nu och inte känt sedan jag var barn :D Få en bättre hållning – det gör mer för min figur än några kilon bort.
*Jag kommer att träna kondition utomhus (löpning, skidor, cykel) två gånger i veckan och styrka (typ Råsmarta-boken) en gång i veckan hemma - som riktmärke! Jag behöver träna mer "luststyrt" än schemastyrt - ser ändå fram mot lite skäll om jag slöar till :wink:

Egentligen hade jag också önskat mig ett yoga-pass eller gympa-pass i skolgympasalen i närmsta byn…får se vad det kan bli.

Nyfiken på vad zwow är…någon bra länk att kolla på?

Veckan som gått:
Må: 30 min löpning med dubbar på skorna och båda barnen i springvagn
On: 30 min löpning som måndagen
Lö: 30 min skidor
Sö: 40 min långfärdskridskor med ett barn på släp i pulka

Kram Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"