"Sanning eller konsekvens" av Anna

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Trebarn
Inlägg: 162
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 23:04
Ort: Haninge

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av Trebarn »

Hej!

Bra artikel i Expressen idag av Tommy Schönstedt. Den känns hänsynsfull (för att vara Expressen...) och det är fina uttalanden från dig Anna, som journalisten låter bli att "färga". Fruktansvärd förstasida, men vad kan man vänta sig... Hoppas att de sensationslystna får sig en tankeställare av texten i tidningen.

:-)
Allt gott!
Trebarn
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

Tack, Trebarn :heart: Jag hoppas det också. Här är texten du refererar till:

:arrow: *Den frostiga relationen mellan författaren Anna Wahlgren, 70, och hennes dotter Felicia Feldt, 45, har ännu inte tinat upp.
I går anmälde Anna Wahlgren tv-programmet "Annas eviga" till granskningsnämnden för radio och tv.
Orsak: Felicia beskyllde bland annat sin mor för missbruk.

Felicia Feldt, fyrabarnsmamma och författare till boken "Felicia försvann", gjorde i boken upp med sin relation till mamma Anna Wahlgren, bland annat känd för "Barnaboken".
Anna Wahlgren gav svar på tal i sin svarsbok "Sanning eller konsekvens".
Anna Wahlgren säger att hon absolut inte är arg eller bitter på sin dotter Felicia Feldt för hennes uttalanden i tv-programmet "Annas eviga" som sändes i SVT2 i onsdags.
– Det är inte Felicia som jag anmäler utan den som är ansvarig på SVT. Jag vill att granskningsnämnden tittar på saken och avgör om det verkligen får gå till på det här sättet, säger Anna Wahlgren.
I tv-programmet, som gjorts av Anna Lindman Barsk, berättade Felicia Feldt om sin uppväxt och sin relation till sin mamma Anna Wahlgren. Hon sade bland annat:
– Det var inte förrän jag var 23 år som jag började ta itu med problemen. Då fick jag syn på missbruket som jag har vuxit upp med, med en mamma som dricker, med alla vuxna som dricker.
Hon berättade också om hur hon till slut valde att bryta relationen med sin mor.
Anna Wahlgren säger till Expressen:
– Jag tycker att det var publicistiskt oetiskt att nämna mitt namn i samband med förklenande utlåtanden om mig, om missbruk och att jag ägnat mig åt utfrysning av barnen.
– Alla förklenande omdömen handlade alltså om en nu levande person – om mig – utan att jag har givits tillfälle att gå i svaromål. Ingen kontaktade mig trots att programmet bandades och att det fanns gott om tid att låta mig besvara alla beskyllningar.
¤ Har du och Felicia träffats och försonats?
– Nej, det har vi inte. Felicia har blockerat alla kontaktvägar som jag tidigare hade till henne. Jag har skrivit min bok där jag bemöter hennes påståenden på ett kärleksfullt sätt, säger Anna Wahlgren.
Expressen har talat med tv-programmets tillförordnade ansvarige utgivare Joakim Sandberg, chef för allmän-tv i Umeå, där programmet producerades.
– Vi avvaktar med en kommentar tills granskningsnämnden friat eller går vidare med ärendet, säger Sandberg.
Expressen har också sökt Felicia Feldt för en kommentar, liksom hennes förläggare Svante Weyler. Han säger:
– Jag är inte hennes talesman så jag kommenterar ingenting.*

8-[
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av Jannika »

Bra där! Det kan nog vara gott att påminna om att det finns fler röster i kören. Eloge för att du orkar. Vi är många som imponeras av din kraft.

Kram Jannika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

Ack, min kraft är på upphällningen. Verkligen. Men det har den ju varit länge.

Jag tänker på dig. Allt är en fråga om perspektiv.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

Det är tyst om min bok i media... Tänk vad alla dessa tyckare i media kunde prata för ett år sedan, och vad lite de har att säga nu :!:

Som en läsare skrev:

:arrow: *Jag hoppas, men vågar inte tro, att din bok kommer få så stor uppmärksamhet som den borde. Sanningen är aldrig lika intressant som lögnen. Rättelser hamnar aldrig på första sidan. Men jag hoppas. Innerligt.

Du har slagit hål på Felicias historia. Mer kan du inte göra. Folk kommer ha sina åsikter ändå. Många kommer strunta i din bok. Många kommer läsa din bok och fnysa åt uppenbara bevis för din oskuld. Därför att de VILL ha sin åsikt om dig. Oavsett om de ens vet själva varför de har den.

Du har gjort vad du kan. Och mer behöver du inte göra. Sanningen är framlagd av en människa som inte har något att förlora på sanningen. Av en människa som inte tjänar någonting på att förvränga sanningar eller fabricera ihop historier (eller stjäla andras upplevelser och sätta sig själv i dem). Folk kan bara välja att läsa och välja att ta till sig sanningen. Och gör de inte det så så säger det mer om dem än om dig.

Det viktiga är att du har fått berätta sanningen. Att du inte står utan försvar mot förtal.*


:heart: :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av Sarisparis »

Det är tyst om min bok i media... Tänk vad alla dessa tyckare i media kunde prata för ett år sedan, och vad lite de har att säga nu :!:

Som en läsare skrev:

:arrow: *Jag hoppas, men vågar inte tro, att din bok kommer få så stor uppmärksamhet som den borde. Sanningen är aldrig lika intressant som lögnen. Rättelser hamnar aldrig på första sidan. Men jag hoppas. Innerligt.

Du har slagit hål på Felicias historia. Mer kan du inte göra. Folk kommer ha sina åsikter ändå. Många kommer strunta i din bok. Många kommer läsa din bok och fnysa åt uppenbara bevis för din oskuld. Därför att de VILL ha sin åsikt om dig. Oavsett om de ens vet själva varför de har den.

Du har gjort vad du kan. Och mer behöver du inte göra. Sanningen är framlagd av en människa som inte har något att förlora på sanningen. Av en människa som inte tjänar någonting på att förvränga sanningar eller fabricera ihop historier (eller stjäla andras upplevelser och sätta sig själv i dem). Folk kan bara välja att läsa och välja att ta till sig sanningen. Och gör de inte det så så säger det mer om dem än om dig.

Det viktiga är att du har fått berätta sanningen. Att du inte står utan försvar mot förtal.*

:heart: :-({|=
Visst är det ofattbart tyst i media, särskilt i jämförelse med allt som skrevs och tycktes för snart ett âr sen. Men jag kan ändâ inte helt hâlla med den läsare jag citerar ovan. Som jag tolkar detta inlägg sâ skulle det finnas "en sanning" i den här historien. Och en lögn. Jag tror att det är mycket mer komplicerat än sâ. Det enda som stâr fram som "sant" för mig i den här sorgliga historien är att djupa och viktiga relationer blivit söndertrasade, att en familj slagits sönder.
Att "Felicia försvann" (FF) innehâller en del "lögner" framstâr för mig som uppenbart, men jag tycker att det är onödigt och dumt om den diskussion som jag hoppas kommer att följa FF och SeK nöjer sig med att intressera sig för hur mânga flyttar det rörde sig om, för att bara ta ett av de exempel media tyckt om att gotta sig i.

En sanning jag tror pâ i FF är att Felicia lidit. Kanske lider hon fortfarande. Jag tror inte att hon skrev sin bok för att förgöra sin mamma. Jag tror att det finns andra drivkrafter och jag tror att även om hon idag stâr längst fram pâ scenen sâ var hon lângt ifrân ensam med detta projekt.
För mig är Felicia ocksâ ett offer i den här historien.

Ett annat offer är Anna. Inte bara har hon berövats sin dotter, hon har även tvingats se hur denna historia tärt pâ andra relationer i familjen. Detta är nog sorgligt och jag tror att det är omöjligt att sätta sig in i hur det ska kännas för en förälder. Utöver denna outsägliga förlust har hon dessutom förlorat sitt yrkesanseende.
Som författare döms hon ut, "det smutsigaste jag läst" skrev Âsa Linderborg i Aftonbladet. Lika ivriga som pressen var att suga varje droppa ur FF när den kom ut, lika tyst har det varit om SeK. Den handfull recensioner som kommit är ofta i stil med Linderborgs och verkar ha skrivits av personer som skadeglatt fortsatt att svartmâla Anna.
Som "barnuppfostransexpert" döms hon ut totalt. Inte bara pga FF, vilket jag personligen tycker är inte bara orättvist men ocksâ ologiskt (Barnaboken och Sova Hela Natten är väl precis lika innan som efter FF?), men framför allt pga medias totalt oacceptabla behandling av ämnet som sâdant. De artiklar som skrivits, de program (radio och tv) som gjorts är inte journalistik. Det är ett slags skadeglatt allmänt gottande i allas rörande överensamhet om att Anna Wahlgren nu minsann fâr vad hon förtjänar.
Som Eva Rusz i Radio 1 som chockerande skadeglatt ondgör sig över Anna. Med som enda källa (vad det verkar), Aftonbladets artikel som i sig är dâligt underbyggd (och dessutom osann - här i ordets rätta bemärkelse). Sâ här skrev jag i en kommentar till Eva Rusz:

"Jag ser detta lite sent, men ville ändå lämna en kommentar eftersom jag tycker att Eva Rusz dömer Anna Wahlgren mycket hårt, men på mycket svaga grunder. Man kan ju inte annat än att hålla med Rusz om det hon kommer fram till, att Wahlgren är en egocentrisk förälder som alltid sätter sig själv först, rentav skadlig, osv osv, efter de argument som radas upp.
Jag tycker att det är konstigt att Rusz tar upp detta ämne och på ett så bestämt och dömande sätt utan att ens ha tagit sig tid att läsa Sanning eller Konsekvens. Den källa hon bygger sitt brandtal mot Wahlgren på är en artikel i Aftonbladet. Aftonbladet i all ära, men det är ju en tidning som har tendens att förenkla och vinkla sina texter för att få dem så säljande som möjligt. Wahlgren är dessutom ett säkert kort där det är lätt att med enkla medel spinna vidare på en "sanning" som redan alla kan utantill.

Några punkter som jag vill kommentera, efter att ha hört Rusz inslag samt läst Felicia försvann, Sanning eller konsekvens och även Barnaboken och Internationella Sova Hela Natten.

Övergrepp i hemmet
Jag vill på intet vis förringa dessa övergrepp, det är fruktansvärt att detta skett, i hemmet dessutom. Men jag tycker att Wahlgren döms för hårt.

Dottern i fråga berättade först nästan två år senare om vad som hade hänt. Övergreppen skedde 1984, för nästan trettio år sedan. Idag beräknas en skrämmande stor proportion av sexualbrott som oanmälda (80% 2011, enligt Brås undersökning som publicerades i nov 2012 ). En förstärkande faktor till att brott som sexualbrott inte anmäls anses vara om förövaren och offret känner varandra. I Brås undersökning ser man att proportionen av anmälda sexualbrott ökat sedan 2005. Jag gissar nu, men jag tror att proportionen av oanmälda brott var ännu större i början av åttiotalet. Jag spekulerar vidare att en anmälan antagligen blir ännu mer sällsynt om själva brottet uppdagas först en lång tid efteråt, som i detta fall då dottern i fråga inte sade något alls förrän nästan två år senare.

Jag gissar att Wahlgren helt enkelt inte trodde att en anmälan skulle göra någon skillnad. Jag hoppas att hon har fel, att det hade gjort skillnad, men jag tror att hon agerade i samklang med den tidsanda som rådde. Att #vågaprataomdet och #vågaanmäl fått så stort genomslag (2012!) tyder jag som att detta är ett problem som fortfarande är brinnande aktuellt. Jag menar som sagt inte att på något vis förringa de övergrepp som skedde. Inte heller tycker jag att Wahlgren gjorde rätt i att inte anmäla, men jag vet inte hur jag skulle ha agerat i hennes sits i början av 1980-talet. Oavsett, så tycker jag att det är orättvist att döma henne som Rusz gör. Särskilt efter att bara ha läst Aftonbladets artikel.

Wahlgren gick på Cafe Opera efter att ha tillämpat sin egen SHN-kur och lämnade barnen hemma.
Vid denna tid var de äldsta barnen tonåringar och fullt kapabla att ta hand om sina småsyskon om något skulle hända. De äldsta visste alltid hur de skulle nå sin mamma om det skulle behövas (vilket det för övrigt aldrig gjorde, antagligen eftersom Wahlgren inte gick ut om något av barnen inte var i form). Inget av Wahlgrens barn har heller kurats, kuren uppkom som hjälp till andra (som bad henne om hjälp, kan läsas mer i Sanning eller Konsekvens s 334).

Rusz säger också att Wahlgren rör sig med "triumfatorisk statistik", att hon förringar Felicias upplevelse: "haha, det var inte 19 flyttar, det var 16". Det triumfatoriska tycker jag passar bättre in på Aftonbladet, och på Rusz själv ("haha" skriver inte ens Aftonbladet, det är Rusz personliga - triumfatoriska - tolkning).

För mig är detta ännu ett (dubbelt) exempel (Eva Rusz och Aftonbladet) på denna sorgliga och orättvisa vana att tolka allting Wahlgren med skandallystenhet och illvilja. Det finns mycket att kritisera Wahlgren för (vilket hon gör ganska så grundligt själv, både i Mommo och i Sanning eller konsekvens), men att behandla henne som hon görs i media är orättvist, osant och riktigt dålig journalistik. Jag får känslan att många verkar vilja tro att Wahlgren helt enkelt vill illa. Att hon skapat SHN-kuren, ensamlek, planerade sovstunder osv osv endast för att få undan barnen så att hon skulle kunna leva sitt eget egoistiska liv. Det är detta som gör mig så upprörd eftersom jag läser hennes böcker totalt annorlunda. Jag har dessutom, med mina egna barn och i samtal med många andra familjer, kunnat konstatera hur vardagen blir trevligare och lättare (är det negativt att det inte behöver vara jobbigt att ha barn?) när man har rutiner som fungerar, utarbetade efter allas behov."

Att hela den här historien är lika grym och sorglig som den är orättvis och onödig är det enda jag kan hâlla för "sant". Och just vad som är "sant" och inte är inte det jag tycker är viktigast att diskutera. Ingenstans i de recensioner och diskussioner jag läst i ämnet har frâgor som jag bedömer som lângt mer viktiga tagits upp:

:arrow: Felicias pappas roll i det hela
:arrow: förläggaren Svante Weylers ansvar i det hela

Jag delar âsikt med den "vän och vapendragare" som Anna citerar tidigare i den här trâden:

Uppriktigt sagt hade jag trott att fler än recensenter skulle läsa den. Samhällsdebattörer - vad har de för uppgift om inte att debattera viktiga saker i samhället? Här kommer svar i bokform på en av årets mest omtalade böcker, och så rycker man på axlarna??

Men hur kan det förvåna mig? Värden vill ju bedras, det jag jag alltid fått höra. Och alltid undrat över, för så kan det väl inte vara? Vem vill bedras, liksom?


Och Anna, jag önskar uppriktigt att du inte skulle behöva tänka pâ dina vänner som vapendragare. Att ditt livsverk som bygger pâ helt andra värderingar än strid och kraft ska behöva lägga dina sinande krafter pâ att försvara dig. Och att när du gör det, med SeK, blir recenserad och dömd av människor som utan en sekunds reflektion surfar vidare pâ den mediala vâg som redan nästintill dränkt ditt yrkesliv och som i likhet med Felicia inte verkar ta in de konsekvenser deras akter fâr.

:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av TorsMamma »

Tack Sarisparis för all tid och allt arbete du lagt ner på att förklara detta på ett så kärleksfullt sätt som du gjort. Du sätter ord på många av mina tankar också. :heart:

:heart: Kramar Anna! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

Tack, Sarisparis :heart: Tack, TorsMamma :heart:

Ur Gästboken i dag:

:arrow: *Hej Anna! Jag skrev till dig på facebook men blev uppmanad att skriva här istället och det gör jag gärna. Jag vill berätta för dig att Barnaboken betytt väldigt mycket för mig. Jag började läsa den när jag bar mitt andra barn född 88, jag önskade då att jag läst den inför mitt första barn född 87. Det som hjäpte mig mest var förlossningsråden. Jag började träna enligt dina råd i fyra månader innan förlossning och det funkade. Det var en smärtfri o fantastisk upplevelse! Jag har genom åren flitigt sökt stöd i din bok när barnen var små, nr 3 född 91. Jag har tipsat alla i min närhet om din bok. Jag vill att du ska veta detta efter allt hemskt du utsatts för. Jag håller verkligen med Leif GW. Så här är en människa som beundrar dig, tror på dig o är dig evigt tacksam för att du delat med dig av dina erfarenheter. Mvh Viveka Sundberg*

:heart: :-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur Gästboken:

:arrow: *Läst båda - Skrivet av Katarina 2013-01-06 17:15
Hej Anna!

Nu har jag läst både din och Felicias bok. Mycket intressant läsning att jämföra era verk. Den av Amelia Adamo så kallade "mama-bashingen" har nått nya höjder vad gäller egennytta och osmaklighet i min mening. Tyvärr verkar media bara intresserad av Felicias version, vilket är mycket märkligt med tanke på innehållet i din bok. Jag ska inte förstöra läsupplevelsen för dem som inte läst Sanning eller konsekvens - men den är mer än läsvärd!

Det verkar inte som de där åren i terapi hjälpt Felicia alls, hon har bara trasslat in sig i självömkan, ansvarsbefrielse och lögner.

Du har all min beundran. Kämpa på, du stolta kvinna!

Varma tankar från Katarina*

:-({|=

:arrow: *Folk vill hata då mår de bra - Skrivet av filippa 2012-12-30 19:44

Jag vet inte var jag ska börja eller ens varför, men here it goes. Jag fick Felicias bok i julklapp av min mamma, jag visste inte vem hon var eller du men jag läste och hatade. Och ja, det förstår du nog också.

MEN sen sökte jag och googlade mej och plockade fram den gamla Barnaboken, som jag fick av min mamma när jag var 20 och hade nyfödda tvillingarna, men läste den aldrig då jag självklart både vet och kan bäst;)

Och nu kan jag inte hata dig utan förstår och vet att sanningen har många ansikten! Plus att jag undrar varför ingen annan av dina andra barn håller med Felicia?

Jag är född 87 och vet att allt var annorlunda då än nu, man rökte inne, drack öppnare för sina barn, festerna var annorlunda, nu är det tabu att ha fest med barn hemma, tiderna ändras!

Jag blev så gripen av dej som person och allt du faktiskt gjort och presterat, och jag är glad att det finns människor som öppnar debatt och vågar stå för den!

Min dröm är att någon gång lyckas skriva något som någon vill läsa men har inte kommit dit ännu! Ska läsa din bok sanning eller konsekvens också, längtar! Älskar biografier av människor som gått sin väg och vågat!

Så jag önskar dej ett gott nytt år och tror att barnboken kommer leva minst hundra år till!

Många kramar Filippa*

:-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av TorsMamma »

annawahlgren skrev::D Ur Gästboken:

Så jag önskar dej ett gott nytt år och tror att barnboken kommer leva minst hundra år till!

Många kramar Filippa*

:-({|=
Kan bara instämma! =D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

:heart:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

:D Ur Gästboken i dag:

:arrow: *Kära Anna <3 - Skrivet av nettan 2013-01-20 23:02

Jag vill bara försöka ge dej en liten glimt av lycka! Tack för att du funnits i mitt liv. Jag har beundrat dej sedan -83. Mitt första barn fick jag -85, sen blev det fyra till : ))

Jag läser nu din bok "Sanning och..." med tårar i ögonen. När jag läst hälften började jag på Felicias bok...som jag snabbt läste ut. Bok ?? Fy sjutton, vad kasst. Tror faktiskt det är mycket som är påhittat och ren lögn av detta. Förstår inte varför du ska utsättas för detta.

Jag tror att du är så stark, god, kärleksfylld så folk blir "crazy". I alla fall tänkte jag för många år sen... när du fick ärva. Det var väl HENNE riktigt förtjänt! Jag tänkte t.o.m skriva och gratta dej. : )

Nu Hoppas jag av hela mitt hjärta att du finner ro i din själ och att du inte bryr dej om det dumma. Det vet jag nog att du är för klok för. Älskade Anna, ta hand om dej nu !! ( Jag skulle gärna haft dej som Mamma, fast jag är lite för gammal - 64 ) Puss på dej nu och Lev !*

:heart:
:-({|=
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mia Mask
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 jan 2013, 22:27

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av Mia Mask »

Hej Anna och allihopa!

Vad jag maste skriva nu, efter att ha last om denna typiska mamma/dotter historia.
Alla oss kvinnor i min familj har ett hemligt hat mot "mamman" , den stranga "bondmoran". Min gammelmormor berattade for mig om hur hon avskydde sin hemskt elaka mamma Anna-Maria (min namne) som var en tyrann dar pa bondgarden i Dalarna i borjan pa seklet. 5 barn fick hon men hatade saklart allihopa, hon laste in sig pa rummet i flera dagar med sitt brannvin och lat barnen skota bondgarden helt sjalva med pappan och nagra drangar. Sjalv hade hon velat studera vidare och akt till sta'n.
Sa det gjorde resten av oss elaka och bittra morsor efter hennes dagbocker funnits och lasts ...
Min gammelmormor, mormor, mamma och mig sjalv och min syster. Och sjalvklart sa ar texten ironisk, men sann.

Den gamla bondmoran finns kvar i oss. Leve henne! Som byggt upp vart land nar bonden var upptagen. ?

Lite fjantigt kanske. Att skriva sa har, kanner jag, Dramatiskt.
Men jag kanner sa mycket med bade mor och dotter i Sanning och Konsekvens. Sa himla svenskt. En sadan pricksaker gestaltning av en svensk mor. Stort, rattivst hjarta. Hard och elak, en blick racker for att veta sin plats! Lejon. God men javlas inte med henne. Lojal sa svik inte! En mans drom - hon ater dem men foralskar sig ibland i fel man. Hon ar sa stark att hon letar efter en starkare make - nagon som kan halla stallningarna, nar hon vill andas.
Vinet och langtan till att fa slappna av - den dar stressen som alltid jagar pa - jakten efter ett perfekt liv, att halla ungarna i liv sa att dom inte blir overkorda av bilar, tagna av psykopater, drunknar i sjon. Stressen nar dom stokar till, brakar, gnaller, vill ha... nar dom far en att inte racka till ---- oh my wine!! Ge alla mammor lite vin sa man far bli sig sjalv, slappna av, vara rolig.

Och nu kommer gnalllet som vi bondmoror hatar >>>> "men jag tycker inte om nar du blir konstig och flortar med killar"
Svar: Ga och lagg dig!
"Du bryr dig bara om dig sjalv nar du dricker"
Svar: Jag bryr mig om dig alla andra timmar i veckan, drar in pengar till din mat och dina klader och ditt hem och allt extra, sa hall kaft och var tacksam" Godnatt!
"Du ar inte en perfekt mamma"
Svar: Jo, jag ar en perfekt morsa och jag ar den enda du har sa tough luck"

Det bara gar inte att vinna. Jag ar 39. Jag har varit sa javla arg pa min mamma i flera ar. Tills jag laste Felicia och Sanning ..

Jag forstar henne lite - den har kanslan, morsan kommer inte att ge sig (darfor hon vet hur jadra mycket hon alskar en) men som dotter vagrar man krypa till korset darfor man nu blivit en NY battre version av morsan - som man vill att hon ska respektera och lyssna pa.
Morsan saklart tar ingen skit fran nagon sa man sitter dar som en idiot och vantar pa nagot som aldrig kommer handa...

Morsan kommer ALDRIG att krypa - och tur ar val det.

Som min mormor sager till min mamma nar hon vill prata om barndomen. "San't pratar vi inte om" sen drammer hon handerna i bordet och mamma blir stum.

Gud vad komiskt. Vi maste fixa detta pa ett nytt vis.
Man ska inte behova frysa till is av radsla for sin mamma. och en mamma ska inte behova fa sina barn att frysa till is heller - det har kanske mest med en kansla av okontroll att gora? <Man forsoker se arg ut sa man skrammer sina ungar till lydnad?
Alla i min familj far nu bara pojkar sa dom bara skrattar ju at en och sager att man har pms - men med flickor ar det ju annat.

Sa lattstotta. Jag , min mormor, min mamma, styvmor, systrar .... PMS .... honor --- kontroll.

Mammor ar inga sota sma gulliga saker - vi har Sizo , manga mammor ute i den vida varlden skulle skratta at den perfekta bild vi svenskar numera vill ge mammorna ... Vi ar lika arga, beslutsamma, manskliga och skitforbannade pa alla ouppfostrade man (men) som resten av bollens befolkning.

Detta skrev jag om min mamma for ett ar sedan ... i min dagbok.

Arg. Rattvisa.Besviken.Stolthet.Fungerande.Organiserad.("Behind The Curtains - She's really hurting")Take Shit - Take No shit. Drar hem pengarna, haller fort, spand, ar snall, rolig, smart, man eater, fest, mat, vardinna, starka asikter, debatt, kritisk, little girl, woman, slappnar av med vin, masken pa utan - grater, blir arg, skriker, stressar, glommer - blir glad.

Lite som mig nu kanske...

Din barnabok fanns i vara hem. Vi ar sa svenska allihopa.
Vi kan dra varandra ner pa torget for att brannas pa bal eller stenas ? Nej. Vi var ALLA fodda OSKYLDIGA - sedan levde livet i oss - och om vi bara visste att livet inte ar fult, da slapp vi vilja do / die .

Maste ut nu och kopa cigg ... tack for all karlek och verklighet och sanning! love love love !!!
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av Alma »

Lycka till hos Skavlan 1a februari Anna!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: "Sanning eller konsekvens" av Anna

Inlägg av annawahlgren »

Mia Mask skrev:Men jag kanner sa mycket med bade mor och dotter i Sanning och Konsekvens. Sa himla svenskt. En sadan pricksaker gestaltning av en svensk mor. Stort, rattvist hjarta. Hard och elak, en blick racker for att veta sin plats! Lejon. God men javlas inte med henne.
Jag känner inte igen mig. Och jag är inget Lejon. Jag är våg, född i rättvisans tecken. Justitia.
Mia Mask skrev:En mans drom - hon ater dem men foralskar sig ibland i fel man. Hon ar sa stark att hon letar efter en starkare make - nagon som kan halla stallningarna, nar hon vill andas.
Jaså. Äter dem? Jag var gift sju gånger med sex män (under 45 år). Två av dem arbetade. Resten tog jag hand om och försörjde och skulle försöka göra lyckliga. Ha. Ha. Ha.
Mia Mask skrev:Vinet och langtan till att fa slappna av - den dar stressen som alltid jagar pa - jakten efter ett perfekt liv, att halla ungarna i liv sa att dom inte blir overkorda av bilar, tagna av psykopater, drunknar i sjon. Stressen nar dom stokar till, brakar, gnaller, vill ha... nar dom far en att inte racka till ---- oh my wine!!
Bullshit, skulle jag vilja säga. Perfekt liv :?: Överlevnad. Samarbete. Kamp för tillvaron, gemensam. Det gjorde dem till bra människor.
Mia Mask skrev:Det bara gar inte att vinna. Jag ar 39. Jag har varit sa javla arg pa min mamma i flera ar. Tills jag laste Felicia och Sanning ..
Vadå vinna :?: Min mamma övergav mig för gott när jag var nio år. Och alla sina andra tre barn också. Jag har slagit mig fram och överlevt och jag har gjort det av kärlekens kraft, den jag inte fick själv men lärde mig ge, så som man hett kan bestämma sig för att sig ge sina barn just det man ine hade själv, ett bättre liv, ett mer kärleksfullt liv - ganska allmänt bland föräldrar som tagit stryk.

Min äldste bror lämnade hon bort när han var fem år. Han förlorade förståndet till slut, blev verkligen sinnessjuk och dog alltför ung. Han lät inte mín mamma besöka honom på sjukhuset när han var döende. Min näste bror, ett och ett halvt år åldre än jag, blev kriminell och satt i finkan. Sedan kom jag. Efter mig min enda helsyster, fyra år yngre än jag, som placerades på institution och skulle "glömmas bort". Hon har "vårdats" sedan hon var fyra år och gör så än, nu 66 år gammal.

I min stora barnaskara finns inte ett enda svart får; alla är "lyckade" och framgångsrika och omtyckta och har bra jobb och fina familjer. Så något måtte jag ju ha gjort rätt. Ensam.
Mia Mask skrev:Jag forstar henne lite - den har kanslan, morsan kommer inte att ge sig (darfor hon vet hur jadra mycket hon alskar en) men som dotter vagrar man krypa till korset darfor man nu blivit en NY battre version av morsan - som man vill att hon ska respektera och lyssna pa. Morsan saklart tar ingen skit fran nagon sa man sitter dar som en idiot och vantar pa nagot som aldrig kommer handa...
Jag vet inte om - eller hur - du har läst "Sanning eller konsekvens". Missade du att de tre mellanbarnens pappa, "Feldtöversten", ställde Felicia inför ett ultimatum 1996 - ville hon fortsätta träffa honom (som hålit sig borta under hela sina tre barns barndom) måste hon bryta kontakten med mig :?:
Jag är inte dum, men kärleken till mina barn gör mig svag. Jag måste skruva ner den lågan nu till en mera lagom likgiltig nivå, innan jag förgörs fullständigt.

"Tar ingen skit från någon"? Har jag gjort annat :?: :!:

Men inte längre. Det får räcka nu.
Mia Mask skrev:Maste ut nu och kopa cigg ... tack for all karlek och verklighet och sanning! love love love !!!
Tack för dina varma ord här på slutet :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"