Vettigt inlägg ang dagis

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av videunge »

Läste nyss att ngn ville införa rätt till 35 (! :shock: )h förskola för föräldralediga mm. så kom det här inlägget. Tack för det säger jag bara.

http://www.aftonbladet.se/wendela/kroni ... 5631238.ab
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Tetz »

Mycket vettigt. Men som vanligt saknar jag nyanser i denna debatt. Åldern på barnet borde väl spela en stor roll för resonemanget :?:

En fyra-femåring som är van att vara på förskolan varje dag, och sedan endast får gå 15 h/vecka är något helt annat än för en tvååring. Jag hade gärna sett att kommunernas regler om antalet syskontimmar hade att göra med ålder på syskonet.

Fast 35 h är mycket oavsett ålder... Det kommer vi inte ens ha när det är dags att för både mig och maken att jobba.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av videunge »

Absolut! Visst spelar ålder roll men 35 h?!

men jag tycker mig ändå anan en VISS :roll: :lol: nyansering ii avslutningen " lämna inte din tvååring och gå till ÖF med sovande bebis..." men det kanske 'r jag som är positiv :wink:

sen tror ju jag att det är vid diskb'nken som genier skapas! :mrgreen:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av chokladkaninen »

Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sigyn »

Nu flyttar jag denna tråd längst upp igen för det är viktiga saker som berörs! Min äldsta är nu lite över två år och jag känner att jag aldrig skulle lämna honom till någon för honom okänd vuxen. Jag är ju hemma med lillasyster så han har väl ingenting att göra någon annanstans än där vi är?
Herregud :) jag önskar dom aldrig behövde gå på dagis....
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Clara Cecilia »

Fina artiklar och jag håller med om 2 åringar och 35 timmar..
Men annars är jag med Tetz i denna fråga. Det händer enormt mycket mellan 2 till 4 år. Och min vetgiriga 5 åring Vägrar nu hämtas före 16.00 för han hinner inte leka/lära klart. Och jag hittar honom i en lycklig lerig hög med kompisar som byggt ett hus som han just ska täta med lera - för han vet att han är den som får skita ner sig utan att mamman får krupp :D

Att ta bort ett bra lärande sammanhang med fina kompisar för en 4-5 åring och erbjuda hemliv ställer höga krav på föräldrarna. (Men att ta bort en kass förskola med dålig struktur och istället erbjuda ambitiös undervisning och mycket kamratkontakter är naturligtvis bra :D )

(För er som inte känner mig från tidigare på forumet så är jag en absolut predikant för den sociala delaktigheten och arbetet med syskonsammanhållningen minst sagt :lol: )

Men med detta sagt så är det värt att vara nyanserad. Många förskolor är bra och erbjuder kreativ verksamhet. Att få vara delaktig i sitt/sina syskons liv och i familjen är livsviktigt tror jag. Det är ingen motsats om vi som föräldrar prioriterar tid istället för konsumtion. Några timmar på förskolan och lära sig det systemet och många timmar i en aktiv delaktighet ser jag som det optimala.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sarisparis »

Ja, viktigt ämne! :D

Jag tycker att bloggaren Mor Grön resonerar väldigt klokt om förskoleplatser i detta inlägg som hon kallar Hur man kokar en groda.

Vet ni hur man gör för att koka en groda?

Man får inte koka upp vattnet först och försöka lägga i den. Då protesterar den och skuttar ut direkt.

Om man däremot stoppar grodan i en kastrull med kallvatten och sakta höjer temperaturen. Då kommer grodan gradvis vänja sig och till slut är den kokt, utan att någonsin ha förstått vad som hände den.

Det här är precis vad som håller på att hända med svensk förskola, och när det gäller de allra minsta barnen har vi enligt min mening nått kokpunkten för länge sedan.


Som samhället ser ut idag så har alla inte samma valmöjligheter. Jag är djupt tacksam att jag faktiskt haft möjlighet att välja och kunnat vara hemma med mina barn i början, och inte bara den tid som är "standard". Men det är det inte alla som har och jag tycker att det är verkligt synd att de barn som faktiskt inte har andra alternativ än dagis ska tvingas in i en miljö där de inte får den uppmärksamhet de behöver eftersom de "konkurrerar" med bl.a. barn vars föräldrar är hemma med småsyskon. Mor Grön säger bland annat så här:

Vi borde kämpa för att alla ettåringar som behöver ska ha rätt till barnomsorg av god kvalitet.

Personligen tycker jag att det mest sorgliga är den allmänna övertron på att barn behöver mer än hemmet och familjen och den privata sociala samvaron under de första åren. Håller med videunge, det är vid diskbänken genier skapas! Och får de upptäcka världen lite i taget och i lugn och ro kan nog förskolan bli ett perfekt nästa steg när barnet är moget. Jag blir illa berörd när jag ser hur föräldrar mer eller mindre kör över sin magkänsla och skolar in ett vilt protesterande barn för att "barn behöver stimuleras och det kan ju inte vi göra hemma" :cry: .
Clara Cecilia skrev:Men med detta sagt så är det värt att vara nyanserad. Många förskolor är bra och erbjuder kreativ verksamhet. Att få vara delaktig i sitt/sina syskons liv och i familjen är livsviktigt tror jag. Det är ingen motsats om vi som föräldrar prioriterar tid istället för konsumtion. Några timmar på förskolan och lära sig det systemet och många timmar i en aktiv delaktighet ser jag som det optimala.
:thumbsup: Tror att du skulle gilla Mor Gröns inlägg i sin helhet, hon säger bl.a. så här:

I övrigt ser jag det som mer prioirterat att kämpa för ett samhälle där tid är viktigare än pengar och där barn prioriteras framför konsumtion.

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sarisparis »

chokladkaninen skrev:Här är ett till:
http://bebibloggen.blogspot.se/2012/10/ ... ng-av.html
:lol: Samma bloggerska som i det inlägg jag länkade till ovan, men i detta inlägg med fokus pâ förskola och lärande. Väldigt välformulerad och klok kvinna :thumbsup:

:heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av mari »

Clara Cecilia skrev:

Att ta bort ett bra lärande sammanhang med fina kompisar för en 4-5 åring och erbjuda hemliv ställer höga krav på föräldrarna. Clara
Jag blir mycket fundersam när jag läser tråden. Vi är alla barn av vår tid. När det här forumet startade 2004 tror jag ansåg de flesta som skrev här att barn till föräldralediga ska vara hemma.
De som skrev var överens om att föräldrar och syskon kan erbjuda barn det de behöver.
Anna Wahlgren själv hävdar att fyra-fem åringar behöver lekskola och att lagom vistelsetid är tre timmar om dagen, det vill säga femton timmar i veckan.

Är det barnens behov som ändrats?
Är det annorlunda att vara barn i dag än för tio år sedan?
Vi människor ändras ju lite andligt och genetiskt hela tiden.

Trodde aldrig att jag idet här forumet skulle läsa en diskussion om att låta barn till syskon få timmar utefter ålder.

Det är så här det går till när bilden av verkligheten förändras.

Om ytterligare tio år kan det finnas en diskussion här om att fyra åringar behöver fulla arbetsveckor på förskolan det vill säga 40 timmar.

I all vänlighet en reflektion bara.
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sigyn »

En liten avstickare i samma ämne. Mötte min granne som har en tvååring (samma ålder som min äldsta) och ska ha en till om en månad. Jag är ju hemma med båda mina barn (lillasyster är 6 mån) medan hennes går på dagis (eftersom hon jobbat emellan). Vi pratar lite och hon undrar hur det går för mig. Jo det går bra, svarar jag, skönt nu när lillasyster blivit lite äldre osv. Hon frågar: men är det inte tråkigt för storebror att vara hemma? Och jag blev så ställd så jag sa bara: eeh, nej det är det inte....

Jag tror barn blir ödmjuka av att vara hemma. Dom behöver inte slåss för att få sin röst hörd. Jag märker att det är skillnad på min tvååring och andra tvååringar i lekparken. En tjej som ofta är där är han numera rädd för då hon puttat honom tidigare osv. Han förstår sig inte riktigt på henne gissar jag. Tråkigt tycker jag att inte fler är hemma med alla sina barn. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sarisparis »

empinane skrev: Hon frågar: men är det inte tråkigt för storebror att vara hemma? Och jag blev så ställd så jag sa bara: eeh, nej det är det inte....
Tvärtom skulle jag vilja säga! :D
mari skrev:Trodde aldrig att jag idet här forumet skulle läsa en diskussion om att låta barn till syskon få timmar utefter ålder.

Det är så här det går till när bilden av verkligheten förändras.

Om ytterligare tio år kan det finnas en diskussion här om att fyra åringar behöver fulla arbetsveckor på förskolan det vill säga 40 timmar.

I all vänlighet en reflektion bara.
Kanske tolkar jag dig helt fel, men jag får känslan när jag läser ditt inlägg att du motsäger det Clara Cecilia skrev. Men jag ser inte riktigt vari oenigheten ligger. :roll: :lol: Att 4-5-åringar mår bra av att också vistas på andra ställen än hemmet är ju inget scoop här på forumet, just eftersom - som du säger själv i ditt inlägg - Anna själv rekommenderar förskola från just den åldern.

Jag tror att du har rätt i det du säger att "det är så här verkligheten förändras", lite i taget. Det var det jag ville åt när jag länkade till Mor Gröns inlägg om hur man kokar en groda, eftersom hon också för det resonemanget och jag tror att hon har helt rätt.

Jag tycker att vi verkar se ganska lika på saken, men tydligen missar jag något. Utveckla gärna! :D

:heart:
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av mari »

Jag reagerade på ett inlägg här där det står att regeln borde omprövas efter ålder, alltså på åsikten att barn skulle behöva mer än 15 timmar.
Anna Wahlgren skriver ju om verksamhet utanför hemmet 15 timmar i veckan vilket inte behöver vara förskola utan kan vara kyrkans barnverksamhet eller vad som helst som är bra för barnet.

Sen reagerade jag på att det ställs så stora krav på föräldrar som erbjuder hemmiljö åt barn i 4-5 års åldern. Det är väl vad föräldrar gjort i deceniier. Förskolerefomen är inte gammal.

Det är också som jag säger. I början när forumet var nytt var det självklart att alla syskon skulle vara hemma.

Om alla 4-5 åringar som har syskon vore hemma, då skulle det naturligt finnas kamrater på gården och föräldrar som är hemma som fungerar som ledare.

Det är inte att 4-5 åringar behöver verksamhet utanför hemmet som jag vänder mig mot.
Men jag tycker att 15 timmar är lagom och ser inte varför barn till föräldralediga skulle behöva mer.
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sarisparis »

Tack, då är jag med. :D
Jag reagerade på ett inlägg här där det står att regeln borde omprövas efter ålder, alltså på åsikten att barn skulle behöva mer än 15 timmar.
Om det är Tetz inlägg du menar så antar jag att hon resonerar utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut - inte hur den skulle kunna vara i den bästa av världar. Alltså att det inte är jämförbart att dra ner/dra in på förskoletid för barn över fyra och för barn på t.ex. två år. Jag tolkar inte hennes inlägg som att barn till varje pris behöver mer än 15 timmar, bara som en kommentar om att samma regel inte bör spänna över ett åldersspann där barnens behov inte är jämförbara.
mari skrev:Sen reagerade jag på att det ställs så stora krav på föräldrar som erbjuder hemmiljö åt barn i 4-5 års åldern. Det är väl vad föräldrar gjort i deceniier. Förskolerefomen är inte gammal
Visst hade det varit bra mycket enklare om "alla" hade barnen hemma, om grannskapet var fullt med kompisar och "alla" hade släkt, vänner och bekanta nästgårds. Vardagen skulle bli oändligt mycket smidigare och de lite större barnens behov av en annan miljö än själva hemmet skulle kunna uppfyllas i farten så att säga. Men så ser det inte riktigt ut för majoriteten av dagens familjer. Kan det vara så att du diskuterar utifrån den utopin medan andra diskuterar utifrån den verklighet som råder för många idag och att det är denna skillnad som gör att vi tycker olika här i tråden, fastän vi i grunden egentligen tycker ganska lika?
mari skrev:Det är inte att 4-5 åringar behöver verksamhet utanför hemmet som jag vänder mig mot.
Men jag tycker att 15 timmar är lagom och ser inte varför barn till föräldralediga skulle behöva mer.
Ja, 15 timmar är nog lagom om det är till att börja med och enbart sett utifrån barnets behov. Men jag tycker inte att det är riktigt samma sak att jämföra indragen förskoleplats för en tvååring som får syskon och en femåring som får syskon.
mari skrev:Det är också som jag säger. I början när forumet var nytt var det självklart att alla syskon skulle vara hemma.
Kanske den förändring du beskriver speglar den samhällsutveckling Mor Grön formulerar så precist. Det är inte det intryck jag får när jag läser runt på forumet, men även om så vore så är det ju upp till varje familj att hitta de lösningar som fungerar bäst just i den situation som råder. Själv har jag en snart 4-åring och en snart 6-åring som går i skolverksamhet ca 30 timmar i veckan då det är vad som gäller här i Frankrike. Det hindrar inte att jag tycker att Annas rekommendationer är bra, bara att de faktiskt inte är möjliga i min situation. Däremot gör det kanske mig extra taggad att rent konkret tillämpa de övriga råden i Barnaboken och på forumet som talar till mig och som funkar rent praktiskt i min vardag. Nu blev det visst lite OT. :P Eller inte. :shock: :lol:

:heart:
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sigyn »

Jag tycker det borde starta annawahlgren-dagis! Haha snacka om att det skulle reta upp många. Jag tänker lixom att barnen där skulle få vara med och sköta hela verksamheten tillsammans med pedagogerna. Städa, laga mat, duka, fixa, inreda, fixa gården, bestämma vilka leksaker som ska köpas in, bestämma vilken mat som ska göras osv. Skulle väl kanske inte funka helt i verkligheten men det skulle ju vara awesome. Och sen kan man slänga in bra mat på de förskolorna istället för allt halvfabrikat som är nu. Bara av den anledningen vill jag inte sätta mina barn där. Jag hoppas maten blivit bättre när dom börjar skolan, det är ju ett tag kvar. Det var nu inte det jag pratade om, men i alla fall.
Tänk om alla vi aw:are skulle köpa upp en bit mark och bygga en liten ort så kunde vi ju alla var hemma med barnen som förr och alla hade att göra. Man kunde odla mat och ha höns och får. Det skulle för mig vara värsta drömmen! ;)
Vilka är med? Hehe skämt åsido, men jag tänker ofta på att jag gärna skulle luft för typ tvåhundra år sen :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Vettigt inlägg ang dagis

Inlägg av Sarisparis »

empinane skrev:Jag tycker det borde starta annawahlgren-dagis! Haha snacka om att det skulle reta upp många.
:mrgreen: :lol:
empinane skrev:Jag tänker lixom att barnen där skulle få vara med och sköta hela verksamheten tillsammans med pedagogerna. Städa, laga mat, duka, fixa, inreda, fixa gården, bestämma vilka leksaker som ska köpas in, bestämma vilken mat som ska göras osv. Skulle väl kanske inte funka helt i verkligheten men det skulle ju vara awesome. Och sen kan man slänga in bra mat på de förskolorna istället för allt halvfabrikat som är nu.
Låter riktigt trevligt! Vissa förskolor jobbar ju åt det hållet också, det gäller att hitta dem bara.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"