Någon som kan CSN?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Rosine
Inlägg: 408
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 16:16

Någon som kan CSN?

Inlägg av Rosine »

Finns det någon som kan CSN:s regler angående fribeloppet per kalenderhalvår? Som jag förstått så får man bara ha en viss inkomst under ett kalenderhalvår för att få studiestöd. Och då räknas allt som man fått inbetalt under detta halvår oavsett när man har intjänat pengarna. Samtidigt skriver CSN att de sedan tittar på den taxerade inkomsten hela kalenderåret och att de fördelar det jämnt över hela året.
Mitt problem är: Jag har ansökt om studiebidrag för denna hösttermin. Men under andra halvåret 2012 har jag fått vissa inbetalningar som egentligen härrör månaderna innan. Jag måste skylla det på mig, det var min slarvighet i det ena fallet och okunnighet i det andra. Det resulterar nu i att mina inkomster under andra kalenderhalvåret ska överstiga fribeloppet så pass mycket att jag inte får studiestöd. Men är det så att man till slut får fördela alla inkomster jämnt över hela året? Om detta vore möjligt skulle det reducera min inkomst under andra halvåret reellt och jag skulle kunna ha rätt till studiestöd då.
Men samtidigt MÅSTE jag ju ange inkomsten som jag har (eller ska ha) under andra kalenderhalvåret redan i samband med ansökan eller så snart det finns förändringar. Detta betyder att jag MÅSTE informera CSN redan nu om dessa ganska omfattande utbetalningar. Och det betyder att jag ska få avslag på en gång och att det aldrig ska finnas en chans för jämnfördelning över hela året. Hänger ni med?
Jag vill inte göra något olagligt, men om reglerna tillåter det vill jag gärna få studiestöd och inte bli bestraffad för min slarvighet / okunnighet som ledde till att jag ansökte om vissa pengar under andra halvaret i stället för första halvåret.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"