Rester blir nya rätter

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Rester blir nya rätter

Inlägg av miniz »

I dag tog jag fram tvà bolognaise-rester fràn frysen med olika pasta i. Jag hade tänkt värma upp det tràkigt och rakt av, men eftersom jag varken har ugn eller micro är det alltid lite svàrt med pastauppvärmning. Sà dà kom jag pà att göra en lasagne-gratäng i grytan. Dundergott! En liten bechamelsàs med ost, ett ägg blandat i mjölk, häll över resterna, rör om, strö pà ost och làt stà och puttra ett tag.

Jag älskar rester.
Sallader i alla former med ris, pasta, potatis eller bönor i botten.

Nàgon med andra ny-gamla recept?

Jag är ännu mätt...
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av inger »

När det blir potatismos över gör jag potatisbullar har i ett extra ägg i moset bara och steker i ekologiskt kokosfett.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Bellan »

Har vi lax över så gör jag laxpastasås. Lax, creme fraish, lite senap, lite citron och så dill, salt och peppar. Mums!
Även gott att göra direkt. Då kokar jag lite lax som jag skuriv i bitar, häller av nästan allt vattnet och häller i den färdigblandade såsen.
:wink:
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Hege »

När jag har köttfärssås över åker det i en form, tilsammans med frysta brokkolibuketter och riven ost på toppen.
Voila! Grateng!
:wink:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av miniz »

Miam, allt làter ju läckert!

inger, i dag ska vi äta potatismos! Hoppas pà bullar i morgon. :wink:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Sussi »

Jag älskar att ha rester kvar och göra annan mat av :)

:arrow: Tacopaj (pajdeg,resterna av tacoköttfärsen, ev tomatskivor, riven ost och äggstanning).
:arrow: Pastagratäng (spagetti och köttfärssås, skärs ner i mindre bitar, i form, på med ostsås och in i ugnen. Idag klippte jag i några överblivna skinkskivor också, supergott!)
:arrow: Couscous-pytt. (Couscous, falukorv i bitar eller lite kyckling eller kött eller vad man vill, boccoli eller andra grönsaker. Turkyoughurt smaksatt med sweetchili som tillbehör)
:arrow: Pizza!!! :) Gör jag när jag har lite "krafs" i kylen. Ett par varmkorvar i "slantar", några skivor skinka, en halv paprika, en kycklingfilé... Man kan ju faktiskt ha på precis vad man vill på en pizza. Degen gör man ju enkelt själv, krossade/passerade tomter, riven ost och sen fyllningen. Vill man lyxa till det skivar man lite mozarella överst ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Stilla »

:D Potatisbullar blir extragoda med mixad broccoli i :-) det gör jag ofta av potatis- och broccoli-rester.
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av miniz »

Jag gjorde mina potatisbullar, men det blev inte helt bullkonsistens pà det hela. Mer ägg, lite mjöl? Men det blev gott iallafall. Àt det med mina hemgjorda inlagda rödbetor :mrgreen: . Jag blev sà sugen pà det här om dagen och det finns inte att köpa i detta land, sà tänkte jag att det borde ju inte vara sà svàrt att själv laga. Och det var det inte och det blev supergott!

Ser fram emot att fà min ugn! Sà ska jag göra gratängresträtter. :D
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Bellan »

Våra potatisbullar har vi bara potatismos och ägg i. Blanda till en tjock smet och steker i smör. Våra blir som tjocka plättar eller som amerikanska pannkakor ;) Mums med lingonsylt till
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av videunge »

"creps" ursäkta stavning ? :oops: :lol: vad man än har för sås över ( nästan) så rulla in det i pannkakor, ost på och in i ugnen :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Sarisparis »

Vilken bra trâd, här ska testas. :D
videunge skrev:"creps" ursäkta stavning ? :oops: :lol:
Franskfröken rättar gärna 8) : "crêpes", s'il vous plaît! :D

Jag tipsar om pajer: det mesta kan röras ner i en pajfyllning (quinoa, andra gryn, salladsrester...). Jag älskar matiga pajer. :lol:

:heart:
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nån som har tips på vad jag ska göra med fjolårets bär som är kvar i frysen? (svartavinbär, plommon, rödavinbär, rabarber och krusbär) Jag kör sockerfritt (och Lillan 2 år också) så jag har lite svårt att komma på vad jag ska göra. Jag fastnar på att man annars gör saft, sylt eller paj :?
Bli super glad för alla tips :D

(Det kanske inte är rester det handlar om iofs :oops: )
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Rester blir nya rätter

Inlägg av miniz »

Bellan, skicka till mig. :lol: Nej, men jag tänker plommon och rabarber kompott eller soppa. mmm.
Bär att blanda med nàgot sött och ha pà gröten eller i muslin. Bär fràn frysen är perfekt till gröt för dà behöver man inte vänta pà att det ska bli kallt.
Rödavinbär bara mosar du med nàgot sött och har pà mackan. Nybakat bröd med smör och nyrörda bär, Hejhallo hemlängtan.

Istället för socker kan du köra med agavesirap, sött utan mycket socker. (Tack nya mamman och ràsmart familj!)

Det vattnas i munnen pà mig. Här har de ingen bär-kultur, tyvärr. Jag förstod inte hur mycket jag tyckte om bär innan jag gick miste om det. Jaja, här finns ju god ost iallafall! :lol:
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"