LCHF-tråden

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

LCHF-tråden

Inlägg av SaraMilana »

Jag är inte bara Barnaboksfrälst, jag är LCHF-frälst också. :mrgreen: Inte verkar jag ensam om det heller på detta forumet! Tänkte att vi kan tipsa varandra om gottigheter att laga och nya produkter i denna tråd.

För dig som ännu inte ;) är LCHF-frälst, börja läsa här: http://www.kostdoktorn.se/lchf/

Mitt första tips är dessa mozzarellabiffar med gräddig sås, MUMS! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: LCHF-tråden

Inlägg av TorsMamma »

Mumsigt.

jag vill tipsa om LCHF butiken. De har det där lilla extra som jag diggar. Typ bakerix, sötrix, stevia och lite annat. Men mycket hittar man billigare i vanlig butik.

http://www.lchfbutiken.se/p/329/bakerixrecept

Sen tipsar jag också om Carbzones produkter för den som måste ha lite sött... Finns oftast på ICA maxi. Men man får inte äta för mycket. :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: LCHF-tråden

Inlägg av miar70 »

Heeej :D

LCHF:ar sen nåt år tillbaka, har haft många återfall i kolisträsket, ibland månadsvisa :oops: , men mår så himla bra när jag är strikt. Jag måste dock vara superstrikt för att må bra, inte mjölk eller jordnötter till exempel.

Har inget recept sådär på studs som jag vill dela med mig av, men det blir nog :wink: . Har precis förbeställt Anna Halléns nya bok LCHF för familjen ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174242423 ) och hoppas på lite ny inspiration där :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: LCHF-tråden

Inlägg av SaraMilana »

Kul att vi är fler!! :D

Min kompis brukar göra en jättegod förrätt som är löjligt enkel. Hon rör ihop en burk crème fraîche (2 dl) med ett paket naturell färskost (200 g) och en riven gul lök kvällen innan och lägger i en form så det får stelna. Sedan stjälper hon upp hela härligheten på en tallrik och serverar med rostat bröd och fiskrom. Brödet brukar jag hoppa över, det går lika bra med en klick på en gurkskiva, en paprikastav eller varför inte som tillbehör till en köttbit? Brukar uppskattas av både stora och små.
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: LCHF-tråden

Inlägg av miar70 »

Brödrecept ska ni får här sen, det är min sambo som bakar allt bröd. Det GÅR såklart att vara utan bröd, men det är himla gott att ha! Och ostplättarna är jag lite less på :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: LCHF-tråden

Inlägg av TorsMamma »

Och jag har som nödmat alltid ostplättar i kylen, med CF, rom och rödlök.

Ostplättar:
2 ägg
2 msk majo (jag diggar hellmans)
2 dl riven (helst västerbotten) ost.

Rör ihop, klicka ut ca. 2 msk klickar på plåt, grädda typ 8 min på 180 eller till lätt ljus färg.

Äter även dessa gärna till köttfärssås när andra får pasta.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: LCHF-tråden

Inlägg av kiki »

och jag :) hängiven sen många år, typ 6, men har hormonproblem sen jag opererade bort min sköldkörtel för 2 år sen och tvingas äta kemiskt framställt levaxin och det gör att min kropp lägger av, helt och hållet.

Äter rätt rent och enkelt, helst bara rakt upp och ner om ni förstår. En köttfärsbiff t.ex steks direkt ur paketet och kryddas lite i stekpannan.

Sen några veckor prenumererar jag på lchf-kassens recept, jag kan handla min egen matkasse efter deras lista eftersom dom inte levererar hit ännu. Det har satt lite fart på både insperationen och kroppen, kul är det.

Just nu äter jag mjölkprodukter men likt Miar så mår jag bäst utan, snart snart snart ska jag ta bort. Det jag lärt mig genom åren är att vi är ALLA olika, biokemiskt, och kan inte rakt av äta samma saker. Men grunden, ARTEGEN FÖDA, är densamma för oss alla. Sen får vi lära känna våra kroppar så gott vi kan och det är inte det enklaste för vi är verkligen inte vana vid det.

Kokosfett köper jag oftast på hälsokosten, jag köper det billigaste ekologiska som går att hitta, typ 90 kronor kilot tror jag. Jag äter minst 50 gram till frukost, blandat med mina 4 ägg.

Just nu "fettar" jag upp mig lite extra med raps olja i snappsglas 2 ggr per dag, det kan jag inte hålla på med så länge till eftersom det är för mycket omega 6 i rapsen.

Kul med en tråd.
/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Cyan
Inlägg: 417
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 18:04
Ort: Lund

Re: LCHF-tråden

Inlägg av Cyan »

Hej! Jag äter liberal LCHF/paleo. Faktum är att jag för några år sedan hörde talas om LCHF först på detta forum. Mitt syfte är att hålla blodsockret jämnt, för förr var jag så jobbigt styrd av "jag måste ha mat var tredje timme annars mår jag skitdåligt"-syndromet. Jag behöver väl knappast säga att det fungerar? Så befriande!!!

Sedan några år har jag läst jättemycket i ämnet, men även tagit till mig en del av den amerikanska paleo-rörelslen. Min förståelse för varför LCHF är bra och fungerar kommer till stor del därifrån.
Jag kan därför varmt rekommendera alla som är intresserade av kost och hälsa att spana in Chris Kressers blogg. Han skriver i syfte att utbilda läsaren, så det ligger på en bra nivå. Via sitemap kan man hitta artikelsamlingar om olika ämnen, tex fetma, hjärtsjukdom, depression etc.
Jag rekommenderar att börja med hans "9 steps to perfect health"-serie:
http://chriskresser.com/perfecthealth
samt detta tänkvärda inlägg:
http://chriskresser.com/food-fascism-and-the-8020-rule

Jag tipsar gärna om fler bra inlägg för den som inte orkar leta själv!
hälsningar
Lena
Dotter 2007-01-29, son 2008-12-15 och dotter 2010-03-26
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: LCHF-tråden

Inlägg av Manfred10 »

Med risk för att bli påhoppad....... :shock: så smyger jag in en annan länk....... till stenålderskost. Den som vill kan läsa och den som inte vill slipper! 8)

Vill man röra på sig mer än promenader är ju ändå musklernas (och hjärnans) bränsle: kolhydrater och hamnar allt fokus på fett och protein är det lätt att glömma att äta färgrika, fiberrika och näringstäta grönsaker. :wink:

http://rasmart.se/
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241230

Nu återgår jag till mitt! Tack för visat intresse! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Fjuttan34
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 20 mar 2012, 14:03
Ort: Kungsbacka

Re: LCHF-tråden

Inlägg av Fjuttan34 »

Åh! Jag har varit sugen på att prova LCHFdieten ett bra tag men har liksom aldrig kommit till skott. Ska kolla på lite länkar och ta tag i det här! Toppen! Tack!
<3 Flora, hjärtat mitt
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: LCHF-tråden

Inlägg av SaraMilana »

LCHF-cheesecake

Originalreceptet kommer från boken LCHF för hela familjen av Monique Forslund, men jag kunde inte låta bli att ändra litelite.

Pajbotten:
2 dl mandelmjöl (eller andra finhackade nötter)
2 tsk kanel
2 tsk ekologiskt vaniljpulver
2 dl kokosflingor (jag mixade dessa för en slätare botten)
100 g smält smör

Värm ugnen till 175 grader. Smält smör, blanda alla ingredienser och tryck ut i en pajform (jag ställde den i frysen några minuter, då det kändes som att kanterna skulle glida ner annars). Grädda i ugn i 5 minuter.

Fyllning:
300 g philadelphiaost
2 ägg
2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1 dl kokosflingor
0,5 dl sukrin (kan uteslutas)

Vispa ihop alla ingredienser till fyllningen och häll i pajskalet. Grädda ca 30 minuter i ugnen. Låt kakan kallna, ställ den gärna i kylen. Hit kan kakan förberedas.

Topping:
2 dl crème fraîche
bär

Vispa crème fraîchen och bred över den kalla kakan. Garnera med bär.

Enjoy! :D
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: LCHF-tråden

Inlägg av TorsMamma »

På tal om LCHF, har ni sett detta programmet med Malou. Det är 20 min långt.

Sen vill man inte direkt ge sina barn vetemjöl tycker jag i alla fall.

http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2175441
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: LCHF-tråden

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev: Har precis förbeställt Anna Halléns nya bok LCHF för familjen ( http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174242423 ) och hoppas på lite ny inspiration där :D
:D KÖP den! Nu har jag Annas tre böcker (LCHF husman, LCHF kvinna och LCHF familjen) och vi använder de jättemycket! Enkel, lättlagad mat med få ingredienser!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: LCHF-tråden

Inlägg av Manfred10 »

Vore kul att få äta här någon gång! :D

http://paleodietnews.com/4897/the-paleo ... estaurant/

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Bellan
Inlägg: 537
Blev medlem: mån 20 dec 2010, 19:57

Re: LCHF-tråden

Inlägg av Bellan »

Hej!
Nu är det snart påsk och ojojoj vad det är svårt med det där med GODIS för mig ](*,) Efter att ha varit sockerberoende hela mitt liv (egen diagnos :wink: ) så har jag ätit en diet som är väldigt lik LCHF (inget socker och väldigt väldigt lite kolhydrater). Och nu tänkte jag höra om det är någon här som har något recept på sockerfritt påskgodis? Recept eller förslag på en kokbok med bra recept i skulle vara jätte snällt.

En till fråga, är det någon som vet om man kan baka sockerfria beskvier? Borde väl funka att göra en enkel variant av dom, eller?

Tack för tips :D
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"