Februari 2012 krönika ute nu!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Nu är februaris krönika ute!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ruari-2012
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av annawahlgren »

:D Krönikan är lite förtydligad nu.

Många trodde det var jag som skrivit alltihop. Och det var det ju verkligen inte.

Jag tycker den är klarare nu. På flera sätt, i flera små ändringar.

Krönikan Opublicerat är under översättning till engelska och tyska.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av annawahlgren »

Det slog mig i nattens mörker hur min gamle belackare Lars H Gustafsson, barnläkaren, gick som barn i huset - togs emot med öppna armar - i just den lägenhet på Birger Jarlsgatan som Birgitta Sandstedt skriver om. Där gav han mig bl a ett rykande färskt exemplar av sin bok Barnapappa. (Undras vad som kan ha inspirerat honom till den titeln :?: )

Borde inte han, med sin skarpa blick för min (på distans påstådda) "barnmisshandel", ha sett något litet av det helvete på jorden som enligt FF hade sin boning där :?: Borde inte han tveklöst ha ingripit för att anmäla och stävja den ohyggliga vanvård - rent kriminell (enligt Lef GW Perssons "recension" av boken) - som enligt FF försiggick där :?:

Bara undrar. Sov han?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av Luvisen »

:shock: Har du haft honom hos dig också? :shock:
Jisses vad du har varit generös med ditt hem...! Surt var tacken för det då... :(
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av annawahlgren »

"What goes around comes around", sa miar70 och DET är en tröst för ett tigerhjärta :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av miar70 »

annawahlgren skrev:"What goes around comes around", sa miar70 och DET är en tröst för ett tigerhjärta :wink: :lol:

:heart:
:heart:
annawahlgren skrev:Bara undrar. Sov han?
:lol: :sleep: #-o
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :lol: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av plutteli »

annawahlgren skrev:Det slog mig i nattens mörker hur min gamle belackare Lars H Gustafsson, barnläkaren, gick som barn i huset - togs emot med öppna armar - i just den lägenhet på Birger Jarlsgatan som Birgitta Sandstedt skriver om. Där gav han mig bl a ett rykande färskt exemplar av sin bok Barnapappa. (Undras vad som kan ha inspirerat honom till den titeln :?: )

Borde inte han, med sin skarpa blick för min (på distans påstådda) "barnmisshandel", ha sett något litet av det helvete på jorden som enligt FF hade sin boning där :?: Borde inte han tveklöst ha ingripit för att anmäla och stävja den ohyggliga vanvård - rent kriminell (enligt Lef GW Perssons "recension" av boken) - som enligt FF försiggick där :?:

Bara undrar. Sov han?
Oavsett om Felicias bok är sann eller allt igenom lögn så är det och förblir en fördom utan speciellt stor sanningshalt att trasiga hemförhållanden per automatik märks utåt oavsett antalet människor som går i huset eller barnens beteende.

(En liten parentes f.ö: Lars H Gustavssons första bok heter "Ungen är sjuk - vad ska jag göra" och utkom 1980, därefter kom inte mindre än tre olika föräldraskapsböcker av Lars 1983 varav den ena (mer omfattande) "Leva med barn" gavs ut gratis på BVC från Januari 83 och delas fortfarande ut på många BVC idag, den reviderade upplagan är dock skriven tillsammans med Marie Köhler. Boken Barnapappa som du hänvisar till kom ut 91 och var Lars 6:e bok i ordningen)
Mamma till S 080818 och V 110126
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av Alma »

Lars H Gustafssons böcker borde du ta till dig Anna. Kanske till och med bättre för säker insomning än SHN för barn och vuxna som kan läsa. :-)

En så trist profil, så förutsägbar så konventionell, så mycket kokad spagetti där man behöver al dente från någon som är konkret och som vågar stå för sin egen människo- och barnasyn.

Ursäkta alla ni som haft nytta av hans böcker. Jag är säker på att jag också skulle haft det om jag hade större förmåga att under småbarnsåren läsa det som jag inte uppfattar kommer ur ett engagemang. Tyvärr är det något som saknats mig under tiden som nybliven förälder. Vissa upplever sig oförmögna till intellektuell ansträngning under amningstiden. Men jag har inte ammat så det kan inte bero på det för min del.

Kanske är det samma för honom. Han somnar av engagemang. Blir istället stimulerad av resonemang. Det måtte ha varit därför han missade den grova misshandeln som pågick av demonen Anna-mamman vid besöken.

Men att han snappade upp titelidén, det var vaket!

Gäsp.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av Jannika »

:lol: Alma, tack för kvällens skrattet till go'nattet. :lol:
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av inger »

En parentes bara:
När det gäller Lars H Gustafsson tycker jag att det är viktigt att skilja på sak och person.
Jag har haft behållning av hans böcker och tycker särskilt om Lotsa barn. Lars H Gustasfssons tankar om barn har för mig legat i linje med Barnboken liksom en teknik(som inte Lars H Gustafsson står bakom) som heter aktivt föräldraskap. Aktivt föräldraskap är en teknik om hur man lyssnar aktivt i stället för att komma med färdiga svar till barn(kan också med fördel användas i människovårdande yrken). Lars H Gustafsson har också aktivt tagit ställning mot de populära nannyprogrammen och skamvråsfilosfin som härjat i vårt land. Där har han all min respekt.

Jag tycker dock att det inte finns några ursäkter för de attacker som ovannämnda författare gjort angående shn det här forumet med mera.
Men det är en annan sak och har inte med hans böcker att göra.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av annawahlgren »

Ack ack, intet ont om Lars H :shock: :mrgreen: :lol:

Vad jag åsyftade var det senaste, eller förra, stora mediadrevet, om någon minns - när han dragit ihop ett s k sömnsymposium i Malmö där mina "metoder" fördömdes som "livsfarliga", varpå Barnläkar- och Barnsjuksköterskeförbunden skriftligt meddelade sin dom - med den anklagades bänk hela tiden tom - till samtliga media och samtliga BVC i landet, som ålades att VARNA alla föräldrar för AW. Då vågade jag inte (heller) visa mig på stan en längre tid. Och media förföljde mig med blåslampa.

Upprepade gånger hade jag då uppmanat såväl Lars H som andra antagonister att komma till mig och SE PÅ BARNET. Jag bevärdigades aldrig något svar.

(Allt det där finns i krönikorna.)

Så jag reflekterade mest över det - hm, intressanta faktum att Lars H tycks se så mycket bättre på håll än nära.

Det är han nu inte ensam om, om man säger :roll: Frid vare med honom.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av Alma »

:) Inser - igen - att jag borde försöka. Jag minns inte ens vad det är jag läst av honom, det har liksom somnat bort.

Också jag fick någon varning från BVC om AW-sömn-metoden och jag visste att Lars H låg bakom. Det gäller att kunna skilja på det ena och andra, jag har säkert under en lång tid sett alldeles för rött när jag stött på hans artiklar och böcker.

Men om jag somnar igen vid läsning så får det vara. Tids nog kanske jag blir emottaglig.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Februari 2012 krönika ute nu!

Inlägg av inger »

Jag läste ju honom för länge sen.
Och det är inte sömn och småbarn som var hans starka sida tyckte jag.

Han har varit(kanske är) engagerade för barn i tredje världen och han intressanta reflektioner kring kristendom och kring hur det är att vara tonåring.
När det gäller barn i krig hade han ett brinnande engagemang(och kanske har jag har inte hängt med nu).
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"