Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Inlägg av annawahlgren »

På begäran - ett inlägg som måste få vara garanterat anonymt:

:arrow: *Jag arbetar som lärare och har de senaste åren arbetat med vuxna elever. Innan jul blev jag erbjuden ett vikariat på ett gymnasium där jag arbetat tidigare. Jag tackade ja och ska nu undervisa i (---) i olika grupper från årskurs 1 till årskurs 3. Det var några år sedan jag undervisade på gymnasiet och jag är efter första veckan i arbete helt chockad! Eleverna kommer inte i tid, de skolkar, snackar sönder lektionerna, slänger skräp omkring sig och har en attityd att de inte bryr sig om något alls. De är trötta och orkar inte ens plocka med sig en penna till lektionerna.

Nu hoppas jag att det sitter kreativa människor därute som kan ge mig råd och tips på hur jag ska hantera detta! Hur får man till exempel tyst på en klass med 17-åringar?! Ska jag gorma och skälla, gå ut ur klassrummet, strunta i att de pratar eller vad?! Hur hanterar jag ungdomar som beter sig som barn men som vill bli behandlade som vuxna?

Jag känner att jag tappar glädjen med att undervisa när det jag erbjuder inte tas emot. Eleverna klagar på att de är trötta och att de inte sover på nätterna. Hur får jag dem att förstå att det är deras problem, inte mitt?! Det känns som att de uppfostrats till att bli offer utan eget ansvar.*
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
olgis
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 16:16
Ort: Uppsala

Re: Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Inlägg av olgis »