Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Inlägg av Sussi »

farmor skrev:Min erfarenhet av ett antal barn genom gymnasieskolan är att man som förälder blir inbjuden till föräldramöten och utrecklingssamtal även för de myndiga barnen ....
Min erfarenhet är att i gymnasiet blir man varken kallad till föräldramöte eller utvecklingssamtal...
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Inlägg av Alma »

En annan bild (många sätt kan fungera tror jag). Jag hade en lärarinna som aldrig kom i tid, som hade svårt att själv hålla reda på materialet hon skulle ha med mm, men som
:arrow: behandlade oss alla som om just vi var de som skulle ta över det viktiga i livet - hennes ämne (litteratur, svenska)
:arrow: ställde frågor om det vi läst och var intresserad av våra tolkningar, visade ofta egna "aha-upplevelser"
:arrow: var helt orädd i att ge oss knepiga uppgifter, som att tolka dikter på nordiska språk - gav oss känsla av att vara i toppklass
:arrow: byggde mycket undervisning på att vi skulle redovisa för varandra och hjälpte oss att göra det hela vägen med det som var och en behövde
:arrow: använde stort register, vi fick t ex föreläsa som om vi vore en författare vi läst, vi fick läsa teatermanus som om vi repeterade, och sedan analysera...
:arrow: gav mängder av respons på det man skrev och gjorde, också i regelrätta prov där hon ställde frågor och föreslog anledningar till att man svarat fel
:arrow: höll personlig kontakt med de som inte lyckades, gav dem särskilda uppgifter, höll samtidigt koll på de som blev förkrossade över att "bara" ha åstadkommit nästa högsta betyg. Gav alla hopp och känsla av att man hade henne i ryggen vem man än var.
:arrow: aldrig tvekade om varför litteratur, grammatik och annat var viktigt, alltid hade finurliga sätt att motivera i både stort och smått
:arrow: hade en genomarbetad metodik, ofta långt ifrån läroböckerna, t ex läste vi intressanta texter och analyserade grammatiskt och skrev om dem med andra tempus, genus mm för att vi skulle förstå grammatikens betydelse
:arrow: inte var rädd att vara obegriplig och lärd. "Skriv ned detta, gå hem och fundera, hör med de andra i familjen och kom tillbaka nästa gång och berätta"
:arrow: tog avstamp i sådant som skedde utanför skolans värld ibland och lät egna undervisningen färgas av det, t ex analyserade vi tidningsartiklar mm. Samtidigt struntade hon fullständigt i vår ungdomsvärld, hon gjorde aldrig "enkla inspel" som att ta upp en för ungdomar specifik fråga och särskild ungdomslitteratur saknades helt i hennes undervisning
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Om skolan - hur hantera dagens gymnasieelever?

Inlägg av annawahlgren »

Vår lärare skriver:

:arrow: *Tack!

Jag tycker att läget blivit bättre den senaste veckan, jag har börjat komma in i det mer. Jag tycker dock att det är tragiskt att en generation verkar tycka att de tvingas in i något som de inte har nytta av. Kanske behöver man göra skolan mer verklighetsbaserad? Jag ska även jobba på att inte göra deras problem till mina. Jag kan inte gå hem till alla elever, väcka dem och ge dem frukost... Där måste dialogen med hemmen bli tydliga.

Jag tror att jag håller på att bli "mätt" på råd nu :D Jag ska ta till mig av det som skrivits och även ta ett snack med min rektor igen.*

Tack alla engagerade, säger också förmedlaren.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Låst

Återgå till "Kackelforum"