Välja hus och framtid

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Jiz
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 20 maj 2008, 10:23
Ort: Södertälje

Välja hus och framtid

Inlägg av Jiz »

Hej!
Behöver lite hjälp att tänka och resonera. En lite udda sak att fundera på kanske, men sån är jag :D

Vi är på väg att flytta och jag kan inte komma fram till vilket slags hus/område som passar oss bäst. Jag är lite insnöad på att jag vill bo i ett radhusområde, med gemensam lekplats och gräsplätt. Tänker att det är bättre för barnen att ha nära till lekpark och att det är lättare att hitta kompisar så. Fristående villor har sällan lekpark eller gemensamma ytor (i alla fall inte där vi letar) och då blir det mer planerade lekar, eftersom de inte hittar kompisar bara genom att gå ut. Så tänker jag, men jag vet inte...

Vår äldsta är ju sex år och är inte längre så vidare värst intresserad av lekparker. Men när vi flyttar så kommer han ju inte att känna någon och det underlättar väl om vi då bor i ett "område"? Eller är den perioden i barnens liv så kort att det egentligen inte spelar någon roll?
Maken min är mer intresserad av fristående...

Ni tycker antagligen att jag tänker för mycket #-o , men kan ni snälla dela med er av era tankar?
Jiz, son född -05 och dotter född -07.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Nimrah »

Kom ihåg den här gamla länken som kanske kan ge dig ngt?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... %C3%B6rort
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Tetz »

Jag gillar din tanke om att bo i ett område där sociala möten sker naturligt, utan att man måste boka in en träff :D Jag är uppvuxen i ett sånt radhusområde, och det fanns alltid någon att leka med när man gick ut. På somrarna var vi ganska många som cyklade runt, hängde i lekparken etc. *nostalgi*

Nu har jag ändå valt att bo ett fristående hus i ett område där det inte finns några lekparker etc. i den allra närmsta omgivningen. MEN eftersom vi flyttat till ett helt nybyggt område har nästan alla små barn (0-5 år). I somras såg vi redan prov på att ungarna hittar varandra :heart: Ungarna sprang mellan tomterna och det var fri byteshandel med leksaker och trehjulingar O:)

Så, mitt tips är att noga kolla av åldern på grannarna i närområdet :D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Nat »

hejsan,

Jag tänker som så att om inte utstakad miljö redan finns för lek (lekplatser) så får barnen desto större möjlighet att själva utforma leken. Jag ser absolut inget negativt med att det inte finns en lekplats så länge det finns en stor tomt att leka på, kanske skog eller park i närheten? Det tar inte lång stund för några 5-åringarna att börja leka tillsammans även utan gungor. Kojor byggs, man leker jaga, herre på täppan, samla stenar, krig (hur bara eller dåligt det är vet jag inte) mm. Kasta stenar i sjön, bygga flottar, bada, hoppa på stenar, klättra i träd, leka häst och polis och mycket mycket mer :D

Det behöver heller inte finnas 50 barn i samma ålder utan 10 barn i blandade åldrar kan få ut otroligt mycket av lek tillsammans. Oftast försöker vi vuxna att få barnen att leka tillsammans utifrån ålderskategorier. Alla sportaktiviteter är uppbyggda utifrån ålder, likaså förskola, skola och mycket mer. Om man bor i en liten by får barnen helt enkelt umgås "över gränserna" när det kommer både till ålder och kön.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
farmor
Inlägg: 53
Blev medlem: lör 03 nov 2007, 00:42
Ort: Stockholms län

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av farmor »

Nat skrev:hejsan,

Jag tänker som så att om inte utstakad miljö redan finns för lek (lekplatser) så får barnen desto större möjlighet att själva utforma leken. Jag ser absolut inget negativt med att det inte finns en lekplats så länge det finns en stor tomt att leka på, kanske skog eller park i närheten? Det tar inte lång stund för några 5-åringarna att börja leka tillsammans även utan gungor. Kojor byggs, man leker jaga, herre på täppan, samla stenar, krig (hur bara eller dåligt det är vet jag inte) mm. Kasta stenar i sjön, bygga flottar, bada, hoppa på stenar, klättra i träd, leka häst och polis och mycket mycket mer :D

Det behöver heller inte finnas 50 barn i samma ålder utan 10 barn i blandade åldrar kan få ut otroligt mycket av lek tillsammans. Oftast försöker vi vuxna att få barnen att leka tillsammans utifrån ålderskategorier. Alla sportaktiviteter är uppbyggda utifrån ålder, likaså förskola, skola och mycket mer. Om man bor i en liten by får barnen helt enkelt umgås "över gränserna" när det kommer både till ålder och kön.
Min erfarenhet är att könet på barnen också spelar roll. Killar hittar varandra lättare och leker ofta lekar där många involveras dvs man behöver inte vara i samma ålder "alla får vara med" .... tjejer är petigare och umgås gärna två o två - tre blir genast knepigare .... bland 20 tjejer i ett tätt bostadsområde kanske inte kemin stämmer med någon och då spelar närheten till husen ingen roll man blir som förälder ändå indragen i ett system av skjutsningar till kompisar (hittade på dagis, skola etc) längre bort ...

Välj efter era vuxna kriterier - barnen kommer att anpassa sig ....
mamma, farmor, familjehemsmamma, familjhemsfarmor, familjehemsmormor, föräldrautbildare
Jannika
Inlägg: 4934
Blev medlem: mån 09 okt 2006, 13:34

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Jannika »

farmor skrev:Min erfarenhet är att könet på barnen också spelar roll. Killar hittar varandra lättare och leker ofta lekar där många involveras dvs man behöver inte vara i samma ålder "alla får vara med" .... tjejer är petigare och umgås gärna två o två - tre blir genast knepigare ....
Jag delar inte den erfarenheten. Här på gatan har vi vuxna regeln att "alla får vara med" och våra små leker blandat både i kön och ålder. Det gör vi stora också.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Luvisen »

Spot on! :thumbsup:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av inger »

farmor skrev:
Nat skrev:hejsan,



Min erfarenhet är att könet på barnen också spelar roll. Killar hittar varandra lättare och leker ofta lekar där många involveras dvs man behöver inte vara i samma ålder "alla får vara med" .... tjejer är petigare och umgås gärna två o två - tre blir genast knepigare .... bland 20 tjejer i ett tätt bostadsområde kanske inte kemin stämmer med någon och då spelar närheten till husen ingen roll man blir som förälder ändå indragen i ett system av skjutsningar till kompisar (hittade på dagis, skola etc) längre bort ...

Välj efter era vuxna kriterier - barnen kommer att anpassa sig ....
Ett boktips för alla som vill låta barn vara hela människor i stället för att reduceras till det genus det är fött till

http://www.olika.nu/index.php?option=co ... &Itemid=91

Våra attityder spelar all roll här. Vil vi att våra barn ska begränsas av sina genus så kommer de också att göra det.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Alma »

Min erfarenhet är att i områden där de vuxnas samarbete behövs är det superlätt för barnen att hitta varandra, om det så är på en trottoar... Men som tur är kan barnen finna gemenskap också där de vuxna inte gör det.

I villaområden där man inte har någon gemensam utmaning kan livet verkligen kännas asocialt. Man får hitta på någon... Behöver inte vägen genom området 30-regleras? Vilka vill dela och gå med barnen till skolan? Stormöte hemma hos en själv, diskussion och sedan gemensam kamp. Barnen leker så det skvätter under mötet, om de inte gjorde det redan innan.

I radhusområden, särskilt om de är nya, finns ofta en rad saker som de vuxna vill påverka tillsammans. Samtidigt behöver inte det vara något som förenar barnen och familjerna. Om det överregleras och ingen någonsin får tända en grill eller en cigarett i trädgården, om det bara tisslas om hur många vinpavor som ställs utanför Anderssons förråd och vem som satt på vems altan förra helgen?
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av miar70 »

Alma skrev:vem som satt på vems
:mrgreen: missade ett s i det sista vem:et och det blev lite kul, tycker jag då :lol: som har lite dåligt humor :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av Alma »

:lol: Ja det är naturligtvis den viktigaste frågan. Vem som satt på vem. :wink:
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Välja hus och framtid

Inlägg av miar70 »

Alma skrev::lol: Ja det är naturligtvis den viktigaste frågan. Vem som satt på vem. :wink:
8) :-$
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"