Diskussionstråd om barnaboken

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

You got to be kidding me! Hur kan det INTE spela någon roll vad Annas barn varit med om när hon påstår sig vara expert på barn?
Att ta råd av en kvinna som enligt sitt eget barn utsatt barnet för övergrepp efter övergrepp är ju som att ta sexualråd av en våldtäktsman. Fast vad vet jag, det kanske ni skulle?
Mamma till S 080818 och V 110126
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Hege »

plutteli skrev:You got to be kidding me! Hur kan det INTE spela någon roll vad Annas barn varit med om när hon påstår sig vara expert på barn?
Att ta råd av en kvinna som enligt sitt eget barn utsatt barnet för övergrepp efter övergrepp är ju som att ta sexualråd av en våldtäktsman. Fast vad vet jag, det kanske ni skulle?
Plutteli, vis dig stor och låt den här tråden vara den stödtråden det är ment att den ska vara.
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

Ok, detta blev ju jävligt hattigt må jag säga då mitt inlägg nu ser ut som värsta "goddag yxskaft" inlägget.

Jaja....
Mamma till S 080818 och V 110126
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av TorsMamma »

Så för att förtydliga Pluttelis inlägg så är det detta hon kommenterar på.
SaraMilana skrev:Jag tycker inte att det spelar någon roll även om allt i Felicias bok skulle vara sant. Alla människor gör och får göra misstag. Anna, du är fantastisk som sprider dina klokskaper så att andra föräldrar inte behöver begå så många egna misstag. Generöst, hjärtligt och vackert!

:heart: :heart: :heart:

Jag vill bara påminna alla att jag kommer att cencuerera personliga påhopp och elakt förtal, precis som man faktiskt gör på FL. Så håll tonen är ni rara.

Ps. Admin har delat tråden på min begäran. Ds.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av SaraMilana »

plutteli skrev:You got to be kidding me! Hur kan det INTE spela någon roll vad Annas barn varit med om när hon påstår sig vara expert på barn?
Att ta råd av en kvinna som enligt sitt eget barn utsatt barnet för övergrepp efter övergrepp är ju som att ta sexualråd av en våldtäktsman. Fast vad vet jag, det kanske ni skulle?
I min värld (jag jobbar med utveckling) blir det oftast många, många misstag innan man kommer fram till en färdig produkt. Det är det jag jobbar med dagligen, att göra misstag, prova och ändra för att slutligen hitta den optimala lösningen. Precis så tänker jag att Barnaboken har kommit till. Anna har uppfostrat sina egna barn och upptäckt vad som fungerat och inte, provat och ändrat. Jag är jätteglad att jag slipper uppfinna hjulet igen.

:heart:
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

SaraMilana skrev:
plutteli skrev:You got to be kidding me! Hur kan det INTE spela någon roll vad Annas barn varit med om när hon påstår sig vara expert på barn?
Att ta råd av en kvinna som enligt sitt eget barn utsatt barnet för övergrepp efter övergrepp är ju som att ta sexualråd av en våldtäktsman. Fast vad vet jag, det kanske ni skulle?
I min värld (jag jobbar med utveckling) blir det oftast många, många misstag innan man kommer fram till en färdig produkt. Det är det jag jobbar med dagligen, att göra misstag, prova och ändra för att slutligen hitta den optimala lösningen. Precis så tänker jag att Barnaboken har kommit till. Anna har uppfostrat sina egna barn och upptäckt vad som fungerat och inte, provat och ändrat. Jag är jätteglad att jag slipper uppfinna hjulet igen.

:heart:
Jag är utbildad inom produktutveckling, jag är utbildad inom pedagogik och inom vård (ja, tre olika utbildningar) så jag är medveten om det här med misstag och att lära av dem. Dock verkar det skilja i vad vi anser vara ett misstag.

För mig är det ett misstag om man efter lång tids tjaffs med sitt barn som slåss tappar humöret och ger en örfil men ångrar sig i samma stund slaget fallit. Det är INTE ett misstag att stänga in sin 14 åring och över en timme senare komma och deklarera att hon ska få en örfil. Det är noga övervägt.

Det är ett misstag att råka bränna vid maten men servera delar av den ändå för att det inte finns nåt alternativ, det är inte ett misstag att göra en vana av att servera kokta kalla fiskhuvuden till sina barn dagen innan deras födelsedag.

Är det sådan förebild du har så borde du nog uppfinna hjulet på nytt trots allt. Med tanke på de råd som florerar på detta forum har Anna uppenbarligen inte lärt av sina "misstag".
Mamma till S 080818 och V 110126
mamawayne
Inlägg: 178
Blev medlem: mån 27 sep 2010, 18:35
Ort: Stockholm

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av mamawayne »

En recention av boken som ger en ny (och kanske mer nyanserad bild) av den: http://www.expressen.se/kultur/1.267618 ... a-forsvann

peace, love and understanding :heart: for once...
Mamma till Wayne född 10-08-28
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av inger »

Missvisande rubrik.
Det är inte barnaboken osm diskuteras utan hur Felcia Feldts delvis självbiografiska bok ska påverka läsningen av Barnaboken.

Nu finns det många böcker om barnuppfostran och än har inte Jesper Hjuuls barn eller Lars H gustavssons eller Lousie Hallins ungar kommit ut med böcker om sina föräldrar.

Här är ett blogginlägg från en annan författare angående Felicia Feldts delvis självbiografiska bok.
http://www.radda-sverige.nu/de-svenska- ... n-ny-rost/
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Nimrah »

Du tycker ju plutteli, inte bara att det är hemskt att hon inte levde som hon lärde. Utan att det hon lär inte är bra. Jag tycker att det hon lär är genialiskt. Jag skulle inte lyssna till råd i från Anna om råden sa, vanvårda dina barn och liknande. Och det för mig är det viktiga.

Hade hon varit min mamma hade det naturligtvis varit viktigt hur hon behandlade mig. Om jag varit hennes dotter hade det naturligtvis varit helt väsentligt. Men det är inte min sak att döma ngn som jag inte känner. Jag vet inte ens vad som är den neutrala sanningen i detta. Inte du heller. OM det finns ett uns sanning i detta så får Annas råd i mina ögon ingen smuts av den. Anna som person känner jag inte. Men jag vet vad hon gett mig. Och det är så långt i från vanvård man kan komma. Hon har genom BB hjälpt mig att bli icke-auktoritär, att lyssna och kommunicera med barn, hon har gett mina barn en tryggare uppväxt på många sätt och kärleksfull ledning som jag annars inte förstått hur jag skulle ge. Alltså en helt motsatt bild av den som en av hennes döttrar ger. Jag känner snarare att jag inte har med dotterns bild av hennes uppväxt att göra. Den är för privat. Dottern har så klart rätt i hennes uppfattning av hennes egen uppväxt, så klart.

Anna kanske inte levt som hon lär? Det vet jag inget om. Men hon lär så f-bannat bra! :heart: Tack Anna för allt du gett mig och min familj. :heart:

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

inger skrev:Missvisande rubrik.
Det är inte barnaboken osm diskuteras utan hur Felcia Feldts delvis självbiografiska bok ska påverka läsningen av Barnaboken.

Nu finns det många böcker om barnuppfostran och än har inte Jesper Hjuuls barn eller Lars H gustavssons eller Lousie Hallins ungar kommit ut med böcker om sina föräldrar.

Här är ett blogginlägg från en annan författare angående Felicia Feldts delvis självbiografiska bok.
http://www.radda-sverige.nu/de-svenska- ... n-ny-rost/
Jag kan lugnt säga att hade det kommit en bok om tex Lars H där han skildras på liknande vis som Anna så hade jag aldrig tagit ett råd från honom igen.
Mamma till S 080818 och V 110126
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

Nimrah skrev:Du tycker ju plutteli, inte bara att det är hemskt att hon inte levde som hon lärde. Utan att det hon lär inte är bra. Jag tycker att det hon lär är genialiskt. Jag skulle inte lyssna till råd i från Anna om råden sa, vanvårda dina barn och liknande. Och det för mig är det viktiga.

Hade hon varit min mamma hade det naturligtvis varit viktigt hur hon behandlade mig. Om jag varit hennes dotter hade det naturligtvis varit helt väsentligt. Men det är inte min sak att döma ngn som jag inte känner. Jag vet inte ens vad som är den neutrala sanningen i detta. Inte du heller. OM det finns ett uns sanning i detta så får Annas råd i mina ögon ingen smuts av den. Anna som person känner jag inte. Men jag vet vad hon gett mig. Och det är så långt i från vanvård man kan komma. Hon har genom BB hjälpt mig att bli icke-auktoritär, att lyssna och kommunicera med barn, hon har gett mina barn en tryggare uppväxt på många sätt och kärleksfull ledning som jag annars inte förstått hur jag skulle ge. Alltså en helt motsatt bild av den som en av hennes döttrar ger. Jag känner snarare att jag inte har med dotterns bild av hennes uppväxt att göra. Den är för privat. Dottern har så klart rätt i hennes uppfattning av hennes egen uppväxt, så klart.

Anna kanske inte levt som hon lär? Det vet jag inget om. Men hon lär så f-bannat bra! :heart: Tack Anna för allt du gett mig och min familj. :heart:

:heart: Nimrah
Personligen anser jag att det ÄR viktigt att leva som man lär om man ska lära andra. Jag har noll förtroende för en barn expert som begått övergrepp på sina barn, precis som jag har noll expert för en polischef som arbetat med jämställdhet men våldtagit småflickor på fritiden eller en pedofil som ger ut sexråd. Hade Anna bara varit känd för sina poesisamlingar hade Felicias bok gjort varken till eller från, vacker poesi kan man skriva oavsett bakgrund, men ska man ge råd om barn och hur barn skall uppfostras är det fan i mig ett KRAV att man har tagit hand om sina egna på ett vettigt sätt!

Om jag frågar såhär: Om du hade vetat att personal på ditt barns förskola (om nu barnet gått på förskola) hade behandlat sina barn så som Anna beskrivs i Felicias bok, hade du låtit personalen ha hand om ditt barn då?
Mamma till S 080818 och V 110126
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Sarisparis »

plutteli skrev:Jag kan lugnt säga att hade det kommit en bok om tex Lars H där han skildras på liknande vis som Anna så hade jag aldrig tagit ett råd från honom igen.
Snopet för Lars H om den respekt och förtroende han âtnjuter endast grundar sig pâ det han officiellt är (diplom osv), istället för det han faktiskt har att säga. Att göra det enkelt för sig och ta râd frân auktoriteter som grund för sitt föräldraskap lâter vanskligt, särskilt om man, som du säger, är redo att helt förkasta hela paketet efter hur vinden blâser.
Barnaboken s 19 skrev: När du läser i min bok vill jag att du ska reagera som du alltid gjort: jag, din mor, träder fram så tydligt jag kan, som den jag är, med det jag står för. Du tar del. Du behåller det du kan använda. Du förkastar det du inte vill ha.
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

Sarisparis skrev:
plutteli skrev:Jag kan lugnt säga att hade det kommit en bok om tex Lars H där han skildras på liknande vis som Anna så hade jag aldrig tagit ett råd från honom igen.
Snopet för Lars H om den respekt och förtroende han âtnjuter endast grundar sig pâ det han officiellt är (diplom osv), istället för det han faktiskt har att säga. Att göra det enkelt för sig och ta râd frân auktoriteter som grund för sitt föräldraskap lâter vanskligt, särskilt om man, som du säger, är redo att helt förkasta hela paketet efter hur vinden blâser.
Barnaboken s 19 skrev: När du läser i min bok vill jag att du ska reagera som du alltid gjort: jag, din mor, träder fram så tydligt jag kan, som den jag är, med det jag står för. Du tar del. Du behåller det du kan använda. Du förkastar det du inte vill ha.
Tja, kanske det. Fast å andra sidan tar han inte sina barn och visar upp för att bevisa att han vet vad han pratar om så som Anna gör. Hade det kommit en bok om Lars H så som denna av Felicia, men han fortfarande sa saker jag ansåg låta vettigt hade jag kollat upp det hos andra jag litat mer på, jag hade dock inte längre tagit bara hans ord på saker och ting. Fast iof, det gör jag inte nu heller med någon expert. Jag tycker det är farligt att lyssna rakt av på en expert, inte ifrågasätta, inte stöta och blöta, omvärdera och fundera. Fast det kanske görs, bara inte i forumet?
Mamma till S 080818 och V 110126
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Acnaib »

Några ord från mig, fast jag egentligen inte vill lägga någon energi på tjafs hit och dit och på personer som ändå inte är öppna att se flera sidor av en situation.

SHN-kuren är en kur som AW arbetat fram för att hjälpa riktiga sömntrasslare till att få sova. De barn som mår så dåligt av sin sömnbrist tar tacksamt emot klara besked. Kuren är inte utarbetad för att föräldrarna ska få sova hela nätter, utan just för att hjälpa små barn som under sitt liv fått sova på tok för lite.
Kuren genomförs lättast om man använder sig av verktygen. Verktygen AW ger oss för att lugna barnet.
I Kuren skiljer vi på att vara ledsen och att vara arg/upprörd. Vi ser barnens skrik som frågor, frågor vi besvarar på olika sätt. Inget barn ska fara fysiskt eller psykiskt illa och om man som förälder inte känner sig bekväm med kuren så borde man inte genomföra den! Även AW menar att kuren endast ska genomföras om föräldern är helt med på hur, varför och känner att detta passar just dem.

Sen finns det föräldrar på forumen som har det lite tuffare att genomföra kuren än andra. Dessa försöker vi hjälpa med de tips vi har och kan ge. Det är dock helt upp till varje förälder att använda verktygen rätt och hitta sitt eget inre lugn - vilket krävs för att kunna lugna en liten sömntrasslare.

Barnaboken är en bok med erfarenheter från AW och hennes sätt att klara av en vardag med nio :!: barn. Ingen förälder är perfekt, men den perfekta boken kan visst finnas! I en boken samlar AW sina erfarenheter, som hon så osjälviskt delar med sig av. Sedan att kunna leva upp till alla tips och råd man får via boken är en annan sak. Det är inte alltid lätt att göra det rätta. Ingen förälder kan påstå sig göra rätt hela tiden.
Barnaboken är en bok med tips till familjer, tips där man kan välja ut de som passar en själv. Som min syster säger "Jag väljer ut gobitarna".

Fastnar man i någon situation kan man komma in på forumet och få tips och tankar från andra föräldrar. Dessa kan man ta till sig - eller inte! Där måste man som förälder kunna tänka själv och göra det som känns bäst för sitt barn och sin situation. Som sagt - ingen förälder är perfekt - men tillsammans försöker vi här hjälpa varandra. Något som iaf jag verkligen uppskattar.

:heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

Acnaib skrev:Några ord från mig, fast jag egentligen inte vill lägga någon energi på tjafs hit och dit och på personer som ändå inte är öppna att se flera sidor av en situation.

SHN-kuren är en kur som AW arbetat fram för att hjälpa riktiga sömntrasslare till att få sova. De barn som mår så dåligt av sin sömnbrist tar tacksamt emot klara besked. Kuren är inte utarbetad för att föräldrarna ska få sova hela nätter, utan just för att hjälpa små barn som under sitt liv fått sova på tok för lite.
Kuren genomförs lättast om man använder sig av verktygen. Verktygen AW ger oss för att lugna barnet.
I Kuren skiljer vi på att vara ledsen och att vara arg/upprörd. Vi ser barnens skrik som frågor, frågor vi besvarar på olika sätt. Inget barn ska fara fysiskt eller psykiskt illa och om man som förälder inte känner sig bekväm med kuren så borde man inte genomföra den! Även AW menar att kuren endast ska genomföras om föräldern är helt med på hur, varför och känner att detta passar just dem.

Sen finns det föräldrar på forumen som har det lite tuffare att genomföra kuren än andra. Dessa försöker vi hjälpa med de tips vi har och kan ge. Det är dock helt upp till varje förälder att använda verktygen rätt och hitta sitt eget inre lugn - vilket krävs för att kunna lugna en liten sömntrasslare.

Barnaboken är en bok med erfarenheter från AW och hennes sätt att klara av en vardag med nio :!: barn. Ingen förälder är perfekt, men den perfekta boken kan visst finnas! I en boken samlar AW sina erfarenheter, som hon så osjälviskt delar med sig av. Sedan att kunna leva upp till alla tips och råd man får via boken är en annan sak. Det är inte alltid lätt att göra det rätta. Ingen förälder kan påstå sig göra rätt hela tiden.
Barnaboken är en bok med tips till familjer, tips där man kan välja ut de som passar en själv. Som min syster säger "Jag väljer ut gobitarna".

Fastnar man i någon situation kan man komma in på forumet och få tips och tankar från andra föräldrar. Dessa kan man ta till sig - eller inte! Där måste man som förälder kunna tänka själv och göra det som känns bäst för sitt barn och sin situation. Som sagt - ingen förälder är perfekt - men tillsammans försöker vi här hjälpa varandra. Något som iaf jag verkligen uppskattar.

:heart:
Låter ju fint i teorin, men alla är nog rätt medvetna om att det inte är så i praktiken. Ser man i froumet tex är det otaliga barn som kuras fast de inte alls har svåra stora sömnstörningar, deras "fel" är att de tar för lång tid på sig att somna, eller att de äter mat en gång på natten vid 5 månaders ålder och dyl. Antalet barn som verkligen har stora sömnproblem är i minoritet.

Sen är det faktiskt skit samma om barnet är arg/upprörd/ledsen, det är inte bra för ett barn att lämnas själv att lugna sig, ensam med sina känslor, för säg vad du vill det är INTE att svara på barnets behov att ramla en ramsa utanför dörren. Gå bara till dig själv, om du var rädd, eller arg för något hade du verkligen blivit lugnad av att din partner tex står i ett annat rum och hojtar "allt är lugn, slappna av nu!" och oavsett vad du ropar svarar samma sak? Jag vet att jag inte hade blivit det iaf... om något hade jag blivit mer arg/ledsen vilket ju barnen som kuras generellt blir också, tills dess de ger upp och inser att de inte kommer få något RIKTIGT svar på sina behov. Sen är ju alla barn olika (tänka sig!) somliga VILL lämnas ifred för att sova, men dessa barn brukar ju inte skrika upp sig tills de spyr eller gråta oavbrutet i en timme eller två...

Seriöst, får det er inte att fundera när var och vart annat barn efter/under kur blir rädd för sin säng? När en av de vanligaste frågorna från kurande föräldrar i forumet är "Ska det verkligen vara såhär?"
Mamma till S 080818 och V 110126
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"