Diskussionstråd om barnaboken

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Är en mamma
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 15 jan 2012, 16:37

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Är en mamma »

Det kan nog vara på sin plats att nämna att många, liksom jag, hittat hit och läser i detta forum tack vare de senaste uppståndelserna i medier. Orsakerna kan vara många, nyfikenhet, gamighet, sympati (gentemot både mor och dotter), hat kanske....orsakerna är nog många. Oavsett är ni foumnister troligtvis rejält granskade just nu...

Att läsa inlägg som försvarar Anna med näbbar och klor framstår nog för fler än mig som...tja, vad ska jag säga, knäppt kanske? Sektigt är ord som nämnts tidigare ser jag! Däremot är det lite skönt när det finns foumnister som vågar se på saken ur olika synvinklar. Bejaka Felicias upplevelse (och en av de upplevelserna är ju att hon faktiskt har upplevt sig utelämnad i Annas böcker) samt se på Anna som en människa med fel och brister samt goda sidor, precis som människan är, där man väljer att skilja på teori och praktik.

Vad som fick mig att till och med registrera mig i detta forum nu var när jag såg detta:
Theresepalmereek skrev:Jag står alltid på Annas sida eftersom det är tack vare hennes råd som vår son sover h :evil: ela nättrrna och äter som en häst! Det är emellertid svårt att inte läsa allt negativt som skrivs om henne av diverse fanatiska Anna-hatare. En sak som gjorde mig lite ifrågasättande idag var emellertid när jag läste det här: http://www.alltforforaldrar.se/la :? dydahmer/2012/january/forbannade-skitbog-kan-du-svara-i-lugn-ton.html?_tmp=27e7101a66647458a6cfec4ce74b390f6ac8b950. Är det verkligen Anna som skrivit det inlägget? Jag ifrågasatte det och bad att få en källa. Jag fick bara till svar av bloggskrivaren att Anna skrivit det på en föräldrasida som hon varit tillfällig rådgivare på. Hmmm...
Minns tydligt när Anna för ungefär 10 år sedan blev rådgivare för Allt för föräldrar. Anna hann inte skriva så många råd på denna förädldrasida, men just detta råd utlöste en häftig debatt på forumet ang Annas vara eller inte vara som rådgivare på föräldraforumet. Anna hade säkert sina motståndare sedan innan, men det var fler än "motståndarna" som reagerade då...jag t ex. Huruvida Anna slutade pga debatten som följde, om föräldrasiten sa upp kontraktet eller om det var annat som gjorde att hon slutade vet nog Anna bäst själv.
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Hege »


Minns tydligt när Anna för ungefär 10 år sedan blev rådgivare för Allt för föräldrar. Anna hann inte skriva så många råd på denna förädldrasida, men just detta råd utlöste en häftig debatt på forumet ang Annas vara eller inte vara som rådgivare på föräldraforumet. Anna hade säkert sina motståndare sedan innan, men det var fler än "motståndarna" som reagerade då...jag t ex. Huruvida Anna slutade pga debatten som följde, om föräldrasiten sa upp kontraktet eller om det var annat som gjorde att hon slutade vet nog Anna bäst själv.
Jag minns detta mycket väl. AW blev även polisanmäld för detta rådet.

Och den "uppståndelse" som följde blev omnämnt i norska tidningar så jag (som bodde i Norge då) kunde läsa om det.

Och jag kommer i håg hur förvånad jag blev. Var det någon som trodde på allvar at AW menade de skulle tvåla in barnens mun? Eller skrika till varandra över matbordet? Jag läste rådet som en metafor, och fattade precis vad det var AW menade. Det fins många sätt att illustrera för barn hur deras beteende uppfattas av andra, och detta är ett av de råden jag har tatt till mig och använt på mina egna ban. Fast inte bokstavligen som AW rådar.

Det var denna polisanmälan som gjorde att jag och AW fick kontakt. Jag mailade mitt stöd i den "vattenglasstormen" som hade uppstått, och det blev början på en veldig fin vänskap.

Polisanmälan ledde ingen vart, och las ner.

(Tvålning av barns mun är det förresten knappast AW som har hittat på. Det blev mina föräldrar hotad med redan på 40-talet.)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av miar70 »

Nädu farmor, nu går du under bältet, det måste du väl själv känna?

F sa att fönstret stod öppet så männen kunde "ta för sig". Men hon sa inte av vem - hon sa att hon hittat en man i sin säng en gång.

Onödigt att börjar ljuga kan jag tycka. Lite hyfs kan vi väl ändå ha i tråden!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av TorsMamma »

Jag vill bara säga att jag valde att ta bort farmors inlägg, dels för att det såg ut som en annan hade skrivit detta extremt olämliga, samt att hela inlägget var almänt smaklöst.

Lite bättre attityd om jag får be!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Sofies mor »

Att läsa inlägg som försvarar Anna med näbbar och klor framstår nog för fler än mig som...tja, vad ska jag säga, knäppt kanske? Sektigt är ord som nämnts tidigare ser jag! Däremot är det lite skönt när det finns foumnister som vågar se på saken ur olika synvinklar.
Jag kan förstå att det verkar knäppt. Jag tror att det som är gemensamt för alla som hänger här inne är att vi gör skillnad mellan person och handling. I vår relation till barnen, men också i relation till andra. Vi tycker inte illa om våra barn när de slår sitt lillsyskon, men vi tycker inte om handlingen. Vi visar på en annan väg ut. Vi hatar inte våra tonåringar när de kommer hem stupfulla, men vi accepterar inte handlingen.
Vi försvarar inte Annas handlingar, men vi försvarar Annas person och intergitet. Jag personligen tycker inte att folks privatliv ska hängas ut i media. Inte ofrivilligt. Därför har jag heller inte läst vare sig bok eller tidningar kring det här.

Jag tror att de flesta här på forumet stannar kvar här för att det är en så härlig stämning. Ingen ser ner på den som ber om hjälp. Alla vill hjälpa varandra. Visst kan det ske missförstånd, men det är aldrig medvetet som någon talar illa om varandra så som jag har märkt på många andra forum. Så som man gör i media. Det är nog det vi värjer oss mot. Tror jag.
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Sofies mor »

Oj då, jag upptäckte att jag skrev om alla som hänger här på forumet som ett VI. Vilket så klart låter än mer sektigt. Men det beror nog på den där stämningen som jag nämnde. Jag känner mig inte som en ensam person på ett forum, utan mer som en del i ett kompisgäng. Även om jag själv inte skriver så aktivt så har jag på sätt och vis börjat lära känna dem som gör det.

Så, ursäkta om jag tagit mig friheten att tala för någon som inte håller med. Det var inte min mening. Jag ville bara sätta ord på det mönster jag såg, nämligen att många som "försvarat" Anna alltså försvarar henne som person, inte eventuella negativa handlingar.
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Hege »

Jag håller så hjärtligt med dig, Sofies mor. Jag har en stark "hemma-känsla" när jag är på forumet, och känner mig omgiven av vänner.

Och även Anna Wahlgren är en vän. Och jag är villig att gå riktigt långt i försvaret av henne. För att hon är en vän. Och jag ville gjort det med alla vänner jag har. Det är inte därmed sagt att jag håller med till 100 prosent vad mina vänner nu måste få för sig att säga eller göra, men i min värld så behövs inte det för att vänskapen ska bestå. Eller för att jag ska fortsätta vara lojal mot min vänner.

Jag har ingen vänner som är helt perfekta, och i det ligger en trygghet. Jag kan också vara någons vän även om jag inte är perfekt. Jag kan ha gjort saker som inte är bra, och ändå få vara inne i värmen i vänskapen.

Genom åren har jag knutit vänkapsband med flera av forumisterna, jag har bekantat meg med ennu fler, och gementsamt för alla är att det är kloka, självgående individer, som har hittat till forumet för att de delar ett gemesamt interesse; barnens bästa. Här har vi hittat likatänkande, själsfrender, och Anna Wahlgren.

Anna Wahlgren är en av de varmaste, klokaste människorna jag någonsin har mött. Hon är rolig, generös, spännande och färgerik, en fröjd att läsa och vara tillsammans med. Men Anna Wahlgren är en människa av kött och blod, inte "bara" en guru, kändis och en som vet "allt om barn". Hon är i bland sur och vresig, tappar tålamodet, och har en lika skarp tunga som hon har vass penna. Lika väl som hon kan komma med den ena klokskapen efter den andra, så kan hon komma med påståenden och argumenter som jag har svårt att smälta, eller inte håller med om alls.

Men!

När jag är på forumet, som märk väl! är Anna Wahlgrens eget forum, då är jag nästen som hemma hos henne. Och väluppfostrat som jag är, så ställer jag mig inte inne i hennes vardagsgrum och kritiserar vare sig inredning eller innehåll i bokhyllan. Jag kritiserar inte något, för det skulle vare ett övertramp så stort att stämningen skulle bli förstört för resten av besöket. Och är jag så oklok att jag ändå kritiserar, så fattar även jag att värdinnan surnar till och rentav ber mig gå därifrån. Så jag kritiserar inte. Tycker jag det står så illa till hos henne, så låter jag bara bli att gå dit igen.

Men nu tycker jag inte det är illa hos Anna Wahlgren. Jag är där dagligen (jag är tillbaka till forumet nu), och där vistas jag tillsammans med andra som heller inte tycker det är illa hos Anna Wahlgren. Som rentav trivs. Vi (de flesta) forumister trivs så bra, att vi gärna bjuder andra att komma till forumet. Här finns en uppsjö av goda råd, dukat fram som på ett smörgårdsbord.

Och man kan komma och gratis(!) ta för sig, men att klaga på maten är det inte så hyfsat att göra, tycker jag. Faller det inte i smaken, kan man låta bli. Eller gå någon annanstans. Forumisterna tvingar ingen att varken ta för sig eller äta. Men de tycker det är trevligt om normal bordskick efterlevs. "Usj vad äckligt!" vill man ju verkligen inte höra i sammanhangen.

Så tänker jag, och i min enfaldhet tror jag att några andra också tänker så. Hur det kan verka som sektverksamhet har jag litt svårt att förstå, men det kan ju vara att jag sätter människans egna klokskap och vurderingsförmåga litt för högt. Själv tror jag ju att jag kan tänka själv OCH ha två tankar i huvudet på samma gång.

Jag kan t.ex tro på vartända ord i Felicia Feldts bok, OCH samtidigt se genialiteten i Barnaboken. Jag kan tro på vartända ord i Felicia Feldts bok, OCH samtidigt hålla mina armar om Anna Wahlgren, för människan behöver älskas mest när hon förtjäner det minst. Och samtidigt kan jag hålla mina armar om Felicia Feldt. Jag ser ingen vinnare här, hela saken är så sorglig, kan man göra annat än att erbjuda kramar?
Jag kan ställa mig tvekande till några av Anna Wahlgrens krönikor, men ändå vara hjärtligt närvarande på forumet.
Jag behöver inte hålla med Anna Wahlgren i allt hon säger och gör, för att hålla henne i handen.

Och sist men inte minst: Jag behöver inte veta allt. Jag behöver inte ta ställning. Jag kan vara en vän och en forumist ändå. Jag har inte läst Felicia Feldts bok. Min och Anna Wahlgrens vänskap började för tio år sedan, och vad som hände innan har jag inget med. Min kärlek riktar sig mot den Anna Wahlgren jag har känt de sista tio åren. Och det är en vänskap jag skattar dyrt.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av TorsMamma »

Tack fina Hege för att du sätter ord på mina känslor så fint!

:heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Acnaib »

Tack Hege, tack för att du så precist kan sätta ord på hur även jag känner!

:heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av kiki »

Tack fina Hege :heart: :heart: :heart:
/Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Sarisparis »

Sofies mor :heart:, Hege :heart:

Vi är nog mânga som verkligen skriver under pâ det ni sâ fint formulerar. Tack.

:heart:
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Nimrah »

Hege skrev:JJag kan t.ex tro på vartända ord i Felicia Feldts bok, OCH samtidigt se genialiteten i Barnaboken. Jag kan tro på vartända ord i Felicia Feldts bok, OCH samtidigt hålla mina armar om Anna Wahlgren, för människan behöver älskas mest när hon förtjäner det minst. Och samtidigt kan jag hålla mina armar om Felicia Feldt. Jag ser ingen vinnare här, hela saken är så sorglig, kan man göra annat än att erbjuda kramar?
Jag kan ställa mig tvekande till några av Anna Wahlgrens krönikor, men ändå vara hjärtligt närvarande på forumet.
Jag behöver inte hålla med Anna Wahlgren i allt hon säger och gör, för att hålla henne i handen.
Exakt så här känner jag också. Men jag känner varken Felicia eller Anna och tycker dessutom att en sådan här historia känns för privat. Helt objektivt och utan att ta ngns sida tycker jag fortfarande att BB är bra!
Hege skrev:När jag är på forumet, som märk väl! är Anna Wahlgrens eget forum, då är jag nästen som hemma hos henne. Och väluppfostrat som jag är, så ställer jag mig inte inne i hennes vardagsgrum och kritiserar vare sig inredning eller innehåll i bokhyllan. Jag kritiserar inte något, för det skulle vare ett övertramp så stort att stämningen skulle bli förstört för resten av besöket. Och är jag så oklok att jag ändå kritiserar, så fattar även jag att värdinnan surnar till och rentav ber mig gå därifrån. Så jag kritiserar inte. Tycker jag det står så illa till hos henne, så låter jag bara bli att gå dit igen.
Jag håller också med dig hege att man självklart beter sig väluppfostrat "hemma hos Anna" och det tycker jag nog att man ska göra även på andra forum. Men jag kan absolut säga också vad jag tycker och tänker här inne även om det skulle krocka med AWs uppfattningar. Det beror på HUR man lägger fram saker eller hur?
den nyanlända, kommer inte ihåg vad hon hette skrev: Däremot är det lite skönt när det finns foumnister som vågar se på saken ur olika synvinklar.
Hm, detta med vågar... Vad är det man inte skulle våga menar du?
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

Hege: Jag ser att vi har monumentalt olika syn på vänskap. För mig är det ingen äkta vän om man inte kan tycka olika om saker och ting, ifrågasätta varandra, stöta och blöta och utbyta tankar.
Har jag en vän som är "väluppfostrad" och därför aldrig ifrågasätter något i mitt hem eller någon tanke jag har så hade det inte varit mycket till vän, falska vänner har jag inget behov av och för mig är det att vara en falsk vän att tycka saker men inte säga nått om det. Sen som Nimrah säger, det handlar om HUR man säger saker också!
Mamma till S 080818 och V 110126
plutteli
Inlägg: 135
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:09
Ort: Luleå

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av plutteli »

kiki skrev:Åsa Jinder har något på hjärtat :)

http://blogg.passagen.se/asajinder/entr ... a#comments

fint skrivet =D> =D> =D>
Jag tycker det är märkligt att Åsa verkar anse att Felicia inte borde ha skrivit sin bok för att Anna redan skrivit sin...
Mamma till S 080818 och V 110126
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: Diskussionstråd om barnaboken

Inlägg av Hege »

plutteli skrev:Hege: Jag ser att vi har monumentalt olika syn på vänskap.
Det gör ingenting, det bjuder jag på. :wink:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"