En hälsning och hand i ryggen

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Miar70 :heart:

Clara Cecilia :heart:

katilonia :heart:

Jag har brutit samman fullständigt ikväll. Men det var av glädje och rörelse. Det kom ett mail från ett barnbarn, Adrian, 16 år. Han lever och bor i Italien. Hans mamma, min dotter (inte Felicia) har hela tiden talat svenska med honom. Det är Adrian som illustrerat nyutgåvan av min barnbok Burken:

:arrow: "hej Mommo!
--- jag vet att saker inte ar sa trevliga dar i Sverige... jag ser varje dag artikler och grejer... det ar inte latt men det ar svart... men jag vet att du har styrkan att sta ut och skita i alla som vill dej illa utan en javla anledning! vad som an hander sa finns det alltid nagon som alskar dej Mommo! det vet du... forsok att vara glad och tanka pa vad som ar fint och glatt pa denna varld... jag alskar dej"


:heart: :cry: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Alma »

Kloka tankar här, och klokt barnbarn du har Anna!

Jag skriver också under katilonias beskrivning av vem det är intressant att lyssna på, vem man vill ha råd ifrån. De som lyckats att vara helt opåverkade av att vara barnaföräldrar av sin tid, de som haft full kontroll över alla situationer och över alla människor kring familjen, de som aldrig levt rövare mellan hushållsbestyren, de som aldrig förlorat kontrollen eller gjort misstag, alltid funnits när barnen behövt, osv. De kan väl skriva sina egna böcker och försöka få folk att bli stärkta av dem!

Andra läsvärda recensioner som jag inte tror nämnts här:
http://www.svd.se/kultur/litteratur/rec ... 765695.svd
http://www.dalademokraten.se/Opinion--K ... Wahlgren-/

Från att ha känt avsmak för hela situationen, har jag börjat bli arg. Nu när jag läst reaktioner i olika media och i forum på nätet (undviker dock Föräldrakanalen, de orkar jag inte med, men har däremot faktiskt orkat läsa Flashback https://www.flashback.org/t1100224 där en annan dotter deltog i diskussion om AWs barn, långt innan boken kom ut) slår det mig två saker:
- det finns stöd för AWs livsverk överallt, och det finns på många ställen folk som står upp också nu när man förväntas vara indignerad och på det stackars drabbade vuxna barnets sida.
- boken Felicia försvann ser ut att vara en uppgörelse med AWs verk snarare än något annat, och ett försök att punktera det genom att diskreditera AWs eget föräldraskap. Författaren nämner att det minst förlåtliga och mest oacceptabla, är det hon upplevt som gapet mellan Barnaboken och hennes barndom. Hon tar inte avstånd från t ex innehållet i BB, (https://www.flashback.org/t1100224p24), men hon menar att hennes barndomsupplevelse med författaren av barnaboksfilosofin är relevant för alla oss andra. Därmed inbjuder hon till svar på frågan: Hur relevant är hennes upplevelse och tolkning av barndomens mamma för vår tolkning av mammans livsverk?

http://www.sidbloggen.se/2012/01/13/fel ... d-i-fokus/
http://sverigesradio.se/api/radio/radio ... tafile=asx

Det är då jag blir arg. Det är en sak att debattera t ex barnabokens innehåll, innehåll i föreläsningar och annat som Anna stått och står för. Men försök att punktera hela livsverket genom att peka ut författaren som usel mamma tycker jag är fegt.

Jo, man har all rätt i världen att skriva om sina egna upplevelser. Man har rätt att vara feg också. Och man kan bli och har rätt att bli sargad av allt möjligt och bli respekterad för detta. Man har rätt till sin barndom.

Men andra kan också bli arga på försök att punktera ett viktigt livsverk. Författaren Feldt kritiserar en annan författare, på personliga grunder. Att sätta sin egen barndom i relation till förälderns livsverk, och sedan ska diskussionen endast handla om rätten till barndomen?

Det leder till frågan: Vad har författaren till den här nya boken att komma med, som är bättre än det hon anser sin mamma har gjort? Mer intressanta föräldraskapsråd? Rätten att inte försonas - hur stor tanke är det även för dem som känner sig befriade av den tanken, jämfört med det som den kritiserade mamman gjort för människor?

Ser man bägge personerna som författare så kommer Felicia Feldt aldrig påverka så mycket som Anna Wahlgren. Jag tror heller inte hon kommer att lyckas med att punktera förtroendet för Wahlgren i den mån jag faktiskt tror att Feldt önskar.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Alma :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Det kom två brev med posten igår. Det ena var från en gammal lärare:

"Som du vet så hade jag tre av dina barn i Engelbrekts skola, och jag tyckte att de var harmoniska och trevliga. Felicia borde --- låtit ev kritik stanna inom familjen."

Det andra från en okänd gammal mamma:

:arrow: "Jag tyckte MYCKET om Din bok Barnaboken. Den HJÄLPTE mig! Jag tycker det är ledsamt att Din dotter går ut och öppet anklagar så! Du har med din bok hjälpt många, antar jag. Att hon sedan inte tycker det var bra hemma - det är en annan sak. DU har inte anklagat, pekat ut någon med Din bok. Men hon pekar ut och anklagar. Jag tycker det är fel. Och fel göra det offentligt!! Många gör tydligen så nuförtiden när de inte mår bra, ventilerar offentligt. Men ingen mår bra av sådant. Skuldbeläggande hjälper ingen.

Jag vill liksom bara med detta försöka försvara Dig, uppmuntra... Är själv en mamma (med 42-årig anklagande dotter).
Vänligen X (ursäkta att jag skriver anonymt!).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av miar70 »

:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Kära Mia :heart: Skulle precis själv skriva in adressen, som ju kom från Gästboken i dag.

Lena Holfve kände jag, från just den tiden. Hon lever och bor tydligen utomlands nu sedan länge. Och jag skulle göra detsamma, om det inte vore för mina älskade barn och barnbarn, som jag vill träffa HELA TIDEN. Och träffar hela tiden, i varje fall de minstaste :wink: :lol:


:heart: O:) O:) O:) O:) O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MonikaLi
Inlägg: 38
Blev medlem: sön 13 nov 2011, 21:44
Ort: Malmö

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av MonikaLi »

Anna!
Roll with the punches 8)
Lilla humlan 110920
Lovis
Inlägg: 424
Blev medlem: ons 19 okt 2005, 12:16
Ort: Borås

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Lovis »

:heart: En hand här också! Jag har så mycket att tacka dig för. Blir varm i hjärtat när jag tänker tillbaka på Standardmodell å annat.

Kram från Malin med familj
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

MonikaLi :heart:

Lovis :heart:


Nu är mitt namn skändat över hela Europa, halva USA, ända bort i Indien... Förord jag skrivit till utländska böcker lyfts ut, intervjuer som planerats med utländska journalister ställs in.

Bokbål nästa :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Alma »

Nä Anna, jag tror de går direkt till häxbränning.

Man får inte tro på sig själv som mamma. Om man syndar så att man gör det, så skadar man andra så mycket att man ska brännas till dess att man abdikerar.

Man får inte tro att man är bättre mamma än den sämsta. Och skulle man synda och säga att man bara till hälften är en vanlig usel människa, så ska den andra halvan brännas.

Man får inte tro att man kan råda en endaste annan mamma till något. Det finns bara ett som man får göra för andra. Och det är att hjälpa andra döttrar och mammor att inte försonas.

Men jag undrar ändå. Hur låter detta i öronen på en italiensk mor, en indisk och en nordamerikansk mamma?

Har du länkar till artiklar och reportage så att man kan besvara? det KAN ju vara så att de är intresserade av att få höra andra syndiga svenska mammor som fortfarande anser att en människor får råda andra. Och samtidigt vara mamma.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av yanne »

Hämnd och hat vänder jag ryggen, riktad mot den egna modern gör den än mer ointressant för mig. Jag personligen känner ingen som inte sett igenom henne. Att media faller för sensationalismen än en gång är sorgligt, men att det finns många som ser en helt annan sida vet jag med största säkerhet. En niobarnsmamma (eller tre, fem, tio, femtonbarnsmamma) är för mig den enda sanna källan till stöd och kunskap i barnafostran och jag önskar att det fanns fler som vågade visa världen den sanna klokskapen som barn ger en erfaren mor.

En kvinna som vågar ge mod att stå fast inför sina barn, att ta konflikter, värna familjen och familjelivet, parrelationen, tiden och tålamodet med små barn hyllas av alla föräldrar som vågar göra en insats för att få njuta av barnen och familjen. Den allmänt vedertagna synen på barnafostran idag baktalar ständigt barnen, de anses jobbiga och småbarnsåren som tärande, folk flyr småbarnslivet ut i arbetslivet och barnen får växa upp på institution istället. Det är en sann synd och skam att det synsättet på små barn får ta så stor plats i media.

Jag tror och hoppas att människor i USA, Indien osv också kan se igenom den offerroll din dotter intagit och hennes oförmåga att se en annan människas perspektiv. Jag kan inte se vad som är så konstigt med att livet inte alltid blir som man tänkt, varken för dig eller någon annan mamma. Jag vet och känner ändå starkt att de kloka ord du Anna skrivit om barn och barnafostran är vackra, sanna och baserade på äkta, prövad, testad, uppochnervänd livserfarenhet. Precis sådana ord man behöver läsa för att orka vara en stark och öm mamma (eller pappa) på samma gång....

Det är hemskt tråkigt för dig att din dotter valt att gå ut i det offentliga på detta sättet men jag vet att många människor ser igenom hennes utspel.

:heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Alma :heart: :!:

Yanne :heart: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
olgis
Inlägg: 54
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 16:16
Ort: Uppsala

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av olgis »

Yanne skrev:Det är hemskt tråkigt för dig att din dotter valt att gå ut i det offentliga på detta sättet men jag vet att många människor ser igenom hennes utspel.
Just det! Nu har jag inte läst FF:s bok, jag har bara läst sammanfattningar och enstaka stycken. Min uppfattning är att FF gjorde bort sig när hon deltog i Skavlan. Hon var vag och insinuerande i sin framtoning när hon diskuterade boken "Felicia försvann", men mycket tydlig när hon fick frågan om vad för gott hon fått av sin mor. Hon säger också emot sig själv när hon å ena sidan, i boken, hävdar att hon blir örfilad av Anna för att hon debuterar sexuellt innan 16-årsdagen å andra sidan påstår att Anna Wahlgren bjöd ut sina tonårsdöttrar till främmande män som fick "ta för sig".

Precis som Lena Holfve får jag stark känsla av att FF är mytoman. Det luktar begravda hundar om den här storyn lång väg.

Det betyder inte att jag tror att allt är ljug, men jag tror definitivt att FF mer än överdriver. Som jag förstår är boken en replik på, framför allt, Mommo-böckerna och det verkar vara särskilt ömtåligt att FF:s pappa beskrivs på det sätt han beskrivs.

Jag ser att du Anna :heart: har ett enormt stöd! Det glädjer mig.

Precis som du själv skriver har även detta ett slut. Du kommer knappast stå ensam kvar när stormen bedarrat.
Mamma till:

B. f 01
E. f 07
S. f 09

Ärta i magen. BF 20170303
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Alma skrev:Har du länkar till artiklar och reportage så att man kan besvara?
Det är artiklar och reportage som skrivits medan jag fortfarande hade ett namn värt namnet, om man säger. Nu är det förstört. Om sin nya syn på mig efter FF:s bok pratar man visserligen så att ryktena når mig och så att tänkta kommande intervjuer ställs in etcetera, men jag slipper mediabombardemang utifrån i stil med dem härhemma. Än så länge, i alla fall.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Hege »

Aftonbladet listar de 100 mest maktlösa i Sverige:

76
Alla som är med i en bok
Hämndböckerna blir bara fler. Men ännu finns ingen juridisk ordning för vem som ska stå till svars för ogrundade påhopp. Nu finns ett förslag att förläggarna ska ses som ansvariga utgivare.


Det vänder. Bland dem jag pratar med blir det mer och mer sympati för Anna Wahlgren. Det verkar som om folk har fått ta in, smälta och nu komma til sin egen uppfatning. Det tar sin lilla tid, och jag beundrar den styrkan som ska till för att förhålla sig tyst. Alla jag pratar med säger att tystnaden inger respekt. Och värdighet.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"