En hälsning och hand i ryggen

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Clara Cecilia »

Ja. Jag med.

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Hege :heart:
Clara Cecilia :heart:

FF ska avhandlas hos Malou på måndag i Efter tio.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Manfred10 »

Mina blivande mammor fortsätter i alla fall att läsa i sina BB som undertecknad förärat dem med!;-)


Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Alma »

Hade träff ikväll med 11 vänner, alla med stark relation till Barnaboken, alla hade läst mycket om FF och debatten efter.
Förändrar inte inställningen till Barnaboken eller Annas insats för oss, våra barn och vad vi anser är viktigt att förmedla om barn och föräldraskap.

Snarare säger oss att vi tydligare måste stå upp för att Barnabokens innehåll och Annas övriga insatser också är vår angelägenhet.

Fortsätt Anna!
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av kokos »

Kära Anna,
Det var länge sedan jag var här i forumet nu. Och länge sedan jag och Edvin var hos dig i Gastsjön. Du har gjort så mycket för mig och mina barn. Vill säga att jag tänker på dig och jag VET att du är stark nog att klara även detta.

Alla mina varmaste kramar
/kokos
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Puffis »

Jag står också här, för vad det kan vara värt, och försvarar dig när det behövs, och erbjuder min hand och min tacksamhet om du vill ha dem.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Manfred10 :heart:

Alma :heart:

kokos :heart:

Puffis :heart:

Ert stöd betyder så oerhört mycket. Betyder ALLT.

Tack :-({|=

Fick ett sådant där stort fint vykort på posten där det står "Tack för att du finns". Och texten - en människa minns mig sedan 1991 och jag minns inte :oops:

*Hej Anna, Jag vill tacka dig så mycket för Barnaboken och den kontanta summa pengar du gav mig och mina barn julen -91. Evig tacksamhet från mig. Tråkigt däremot att din dotter måste lämna ut sin mor på det sättet. Jag kommer i alla fall att högakta och respektera dig. M.v.h. /namn och adress/.*

Jag får hälsningar varje dag nu. Som denna, som era kära :heart: De är som livbojar över ett iskallt, strömt, svart vatten. De gör det möjligt för mig att bevara förståndet.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Puffis
Inlägg: 699
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 23:24
Ort: Gamleby
Kontakt:

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Puffis »

Vill bara säga det igen. Jag känner inget annat än sympati för dig Anna. Du klarar det här också, så som du klarat alla motgångar i livet. Vill inte att denna tråden ska ebba ut, för jag gissar att du fortsatt behöver vårat stöd.

<3
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Puffis :heart: Tack.

Det är så sant.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
yanne
Inlägg: 88
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 19:21
Ort: Malmö

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av yanne »

Tack Anna för ännu ett litet barn som njuter av sin sömn! Så sent som igår fick vi sömnen (och livet) tillbaka.... :D :D :D
:-({|= :-({|= :-({|= :-({|=

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
15 Nov 09 & 25 Aug 11
Kurstart 27/1
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, så underbart :lol: :heart: =D>


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av Fauve »

En hand till, lite sent.. :)

Jag hade nog inte insett hur stort det här har varit i pressen. Har själv inte läst något om det och bland mina vänner så har ämnet aldrig kommit upp. Det är bara här jag har läst om Felicias bok och det är ju inte så konstigt att det tas upp här..
Tycker det är hemskt att du Anna eller någon annan ska behöva uppleva sånt här.

Jag tycker barnaboken är fantastisk, vilken kärlek till barnen som finns där. :heart: Jag vet att jag är en bättre mamma efter att ha läst den.
Jag kommer fortsätta predika, har märkt att blivande mammor är lättast att nå :D , de som redan har barn verkar inte vilja få råd..

Kram från Lisa
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

Tack, Lisa :heart:

Nej, alla har inte märkt av något oväsen att tala om. Men rivstarten var exceptionell: sex sidor () i Svenska Dagbladets kulturdel, plus omslaget. Och så Skavlan på det, kort därefter. Kan inte bli mycket större. Till att börja med, om man säger :shock: Sedan följde ju allt och alla. Nu Norge. Och jag får beklagande respektive indignerade suckar från Indien, Australien, Tyskland, Amerika...

Men visst går det förbi. Det är bara för mig och mina barn - allihop :!: - och deras barn, mina barnbarn, som ingenting någonsin kan bli som det en gång var.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kiki
Inlägg: 2322
Blev medlem: lör 11 nov 2006, 15:26
Ort: Norrtälje

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av kiki »

annawahlgren skrev:
Men visst går det förbi. Det är bara för mig och mina barn - allihop :!: - och deras barn, mina barnbarn, som ingenting någonsin kan bli som det en gång var.

:heart:
Det är så otroligt sorgligt.

Jag tänker på dig Anna :heart: :heart: :heart:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: En hälsning och hand i ryggen

Inlägg av annawahlgren »

kiki :heart: :heart: :heart:

Blev uppmärksammad igår på en "spaningskrönika" som Leif GW Persson skrivit i Expressen:

:arrow: *Mammaspaning:
Nu har jag läst årets hittills mest omskrivna bok. Felicia Feldts beskrivning av sin egen mamma. Inte vilken mamma som helst utan "Världens bästa mamma", författaren Anna Wahlgren, som 1983 gav ut den miljonsäljande bok om barnavård och barnuppfostran som fungerat som bibeln i ämnet för ett par föräldragenerationer här i landet.

Författarspaning:
Författarens beskrivning av sin barndom och den uppfostran hon fick har inte ett kommatecken gemensamt med den offentliga bilden av den perfekta niobarnsmamman Anna Wahlgren. I stället vill jag påstå att boken är det mest seriösa försöket någonsin i den svenska litteraturen att ta livet av någon med hjälp av en skriven text.

:arrow: "Världens bästa mamma" är i själva verket en tung alkoholmissbrukare, en kriminell psykopat med sadistisk läggning, sexuellt hämningslös och de övergrepp som hon skulle ha utsatt de nio barnen för sträcker sig över hela skalan från vanvård och psykisk tortyr till vanlig misshandel.

:arrow: Om det som står i boken är sant och hade åtgärdats enligt svensk strafflagstiftning hade Anna Wahlgren varit prima virke för både kriminalvården och den slutna psykvården.

Textspaning:
Beskrivningen av bokens huvudperson Anna Wahlgren är så outhärdlig att den skymmer både berättelse och text. Skymmer det faktum att texten är väl skriven och berättelsen dramaturgiskt fullödig. Hade den inte kunnat återföras till en känd och levande människa hade det "bara" handlat om en bra bok som berättar en ohygglig historia om övergrepp mot barn.

Sanningspaning:
Är det som står i boken sant? Anna Wahlgren har fått frågan men vägrat svara. I boken redovisar författaren ett brev från henne där hon förklarar dotterns beskrivning med att hon är en "dysfunktionell mytoman", men om detta är sant vet vi heller inte.

Hur som helst går ju både det och mycket av det andra att kontrollera och skulle det nu vara på det viset att författaren hittat på väsentliga delar av sin berättelse så är det riktigt illa.

I så fall är Felicia Feldt och hennes förläggare Svante Weyler lika moraliskt klandervärda som Anna Wahlgren är enligt bokens beskrivning.

Litterär text som mordvapen och vad är det i så fall för fel på en vanlig morakniv?

Leif GW Persson*
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"