Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej! :D
Ja tänk....Detta blir faktiskt 6:e året i rad vi kör en träningstråd!
Alla nya som gamla varmt välkomna!
Vi är ju ett gött gäng här som kör på och stöttar/pushar/uppmuntrar varandra! Och "skäller" lite ibland när folk verkar onödigt slöa... :wink:

Upplägg (för jag tror vi kör på som innan eller?):
Rapport på söndagar om hur många pass man gjort samt vad under vecka för vecka.
Årets första rapport blir alltså nästa söndag den 8:e!

Om ni vill kan ni starta med att fundera över följande:

Vad har du för mål?
Vad har du tänkt att träna?
Hur många pass/vecka är ditt mål?
Varför tränar du/har tänkt att träna?

Mitt mål 2011 var 3 pass i veckan, och jag lyckades komma upp i 4,16 pass, vilket jag är väldigt nöjd med! :D

Mål i övrigt är samma som innan...:
Jag "måste" träna för att orka med det tempo jag har i arbetet! Jag blir piggare av att träna och orkar helt enkelt med mer! Forma kroppen, hålla vikten.
...och så vill jag ha snygga armar, det lyckades jag inte med varken 2009, 2010 eller 2011-tråden... :? (men jag får väl hitta på någon annan träning kanske...)

Mitt mål 2012 höjer jag från 3 till 4 pass/vecka (blir det mer är det en bonus!)
Kommer variera mellan följande:

löppass
motionscykel
stavgång i slalombacken
pilatexmix
poweryoga
Korta intensiva intervallpass

Var med och stötta, skäll (om någon verkar onödigt lat ), och peppa varandra!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
LilloppansMamma
Inlägg: 742
Blev medlem: fre 04 feb 2011, 12:31
Ort: Västra götaland

Re: Träning 2012!

Inlägg av LilloppansMamma »

Här hoppar jag in! :lol:

Jag har innan Loppan kom till världen, tränat mycket. Nu j*klar ska de sista kilona bort. :!: :mrgreen:

Mitt mål med träningen är att få igång kroppen ordentligt igen. Jag är stel som en gammal dam och har ont i rygg och känner mig gammal och skruttig, och jag är 27. Jag skall få en stark kropp! Vill gärna springa 5 kilometer på 25 minuter igen. Det är ett mål jag SKA uppnå 2012.

Målet är tre pass/veckan, mer kommer inte hinnas med då min sambo tränar mycket.

Jag kommer att köra spinning/gympa/gym/löpträning på gym. Aj aj vad ont jag får i benhinnorna på asfalt. :(

Kul att ha träningskompisar här. Åh vad vi kommer att blir starka, friska och snygga! :mrgreen:

Kramar
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Re: Träning 2012!

Inlägg av LindaVega »

anna skrev:Ja tänk....Detta blir faktiskt 6:e året i rad vi kör en träningstråd!
Ja då fick jag svaret på det :D
Vad har du för mål?
Vad har du tänkt att träna?
Hur många pass/vecka är ditt mål?
Varför tränar du/har tänkt att träna?
Mitt mål är att få en snyggare kropp, men också att må bättre fysiskt och mentalt-vilket träningen ger.

Jag har tänkt att träna korta intensiva pass varvat med lågintensiv konditionsträning (pw och jogging) Även styrka ska få plats.

4 pass i veckan

Jag hade ju tänkt att köra skidor under julen, tyvärr var det för dåligt med snö i fjällen :shock: och nu är det inget roligt väder alls (snö och blåst) så jag får vänta lite. Januari blir en månad med pw 1-2 gr/v (alternativt skidåkning om det går) och sedan bodyrockpass resten.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Gott nytt år :D

Mina mål- första gången har jag inte några helt specifka mål. Mest att upprätthålla det jag redan uppnått. Är rätt nöjd just nu. Men om musklerna mera växer så är det bonus :)

Vad jag har tänkt träna- både styrka och kondition. Men mest styrka. Blir styrkeövningar med hantlar, kettlebells, kroppsvikt, dipstation. Bodyrockpass, mamnaexpress, kettlebellcirklar och andra cirkelpass som både bränner fett och bygger muskler.

Hur många pass i veckan- 3-6 pass i veckan. Men försöker att få till minst 4

Varför jag tränar- för att jag mår så bra av det. Har sällan ont någonstans, är oftast pigg och kry och sällan sjuk.

Ja och ett mål till har jag- att klara 50 armhävningar på tå, på raken. Nu klarar jag 40.

Och roligt att du anna hänger på en sockerfri januari. Lätt blir det inte. Speciellt då man är bortbjuden, på kalas och så. Men man tar av det saltiga, om det finns. En vän som jag träffar regelbundet på fika ska jag förvarna att inte bjuda mig på något sött denna månad. Det ska gå :)
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
loppan o nilla
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 08 nov 2006, 10:04
Ort: Göteborg

Re: Träning 2012!

Inlägg av loppan o nilla »

Hej ni alla. Jag har följt denna tråd nu ett bra tag och är så imonerad av er. Jag har oxå gått in på de olika sajter ni skrivit om. Men jag bara fastnar och läser hela tiden :oops: . Kommer aldrig till start för jag hittar inte dessa olika pass som ni tränar på nätet. Skulle ni kunna klistra in sidan på det som ni tycker är bra så skulle jag bli överlycklig. :lol:
Försöker själv träna på gym 2 dagar i veckan men knappt att jag hinner med. Skulle vilja köra hemma oxå. Loppan
Lycklig mamma till underbara Cornelia snart 6 år, född jan- 06. ♥
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Kom på ett mål till för detta år: att bli starkare i ryggmuskler och triceps. Jag skaffade ju mig en dipstation. Ett redskap som man tränar övrekroppen med. Man kan då träna dips med den. Då lyfter man hela kroppsvikten med triceps. Jag klarar av en halv nu. Så jobbigt! Jag kan bra göra 15-20 dips så att man har händerna mot en stol och fötterna på golvet. Men då har man hjälp av benen. Så det ska jag jobba på, att jag klara några dips på dipstation i slutet av året :)

Välkommen loppan o nilla :) Jag tränar många pass från www.bodyrock.tv. Där finns massor av workouts att välja mellan. Har inget speciellt favoritpass utan brukar välja olika. Många är helt utan redskap, går jättebra att träna hemma.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Sofiapia
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 03 nov 2009, 21:31
Ort: Göteborg

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sofiapia »

Hej tjejer,
jaha då var jag här igen. Jag var lite tveksam till om jag skulle hänga på i år igen, men det vore dumt att sluta rapportera. Speciellt som vi håller på att inreda ett litet hemmagym. Egentligen passar inte träning hemma mig. Jag vill komma iväg, köra riktigt ordentligt, kunna variera övningarna mycket, dessutom ha många vikter att välja på så att jag alltid kan ta ut mig och gärna träna i goda vänners sällskap. Nu blir det ju inte lättare att komma iväg hemifrån, så ett komplement till styrketräningen på gymmet blir nog bra. Nu gäller det bara att hitta en träningsbänk och ett hantelset på Blocket till en rimlig penning.

Min målsättning är att träna regelbundet och hålla mig i form (hur ofta och mycket sätter jag ingen ambitionsnivå på i år). Gravididetskilona är redan borta, men när jag slutar med amningen så gäller det att hålla vikten också.

anna, jag tar det lugnt i början. Jag gick här och hade lite ont i ryggen och höfterna och tänkte att jag som tränat styrketräning regelbundet i många år och som tränade under graviditeten (förutom i slutet då den envisa förkylningen inte gav med sig) borde kunna köra ett ryggpass nu redan. Det kändes riktigt bra. Vi får se hur mycket träning det blir för tillfället, men något pass för min kropps skull ska jag nog få till.

Vad roligt att du hittat ny inspiration LindaVega!

Ser fram emot rapporter från nya och gamlingar i träningstråden!
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Fauve
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 17:23
Ort: Linköping

Re: Träning 2012!

Inlägg av Fauve »

Hej alla!
Har sneglat på träningstråden ett tag och nu vill jag vara med! :D

Mitt mål är att bli starkare, piggare och friskare. Jag har en gammal rygg/nackskada och behöver träna för att orka med vardagssysslor. Jag har inte tränat på 1,5 år, var sängliggande en del under graviditeten och var tvungen att ta det riktigt lugnt. Men nu så!
Jag kommer träna rehab/styrka för rygg. Till att börja med 3ggr/vecka men så småningom vill jag träna lite varje dag. Och så vill jag träna Kung Fu en gång i veckan. Hemma först men sen på klubben. Jag var instruktör i Kung Fu tidigare och vill bli det igen men behöver komma i form först. Ett pass med bambustav ska också hinnas med. :)

Kommer ta det rätt lugnt i början men jag ska förhoppningsvis bli starkare snabbt och då kunna sätta upp nya mål!
Lilla T :heart: född feb -11
Lille O :heart: född 1 jul -14
Acnaib
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1237
Blev medlem: sön 07 jun 2009, 12:40

Re: Träning 2012!

Inlägg av Acnaib »

Hej!
Jag hoppade ju in förra året och "dog bort" illa kvickt i gen. Ha!
Tänkte ge det en ny chans i år :wink: :oops:

Jag har blivit otroligt tött på att se ut som jag gör. Efter två förlossningar har jag ett extra värmande "däck" runt midjan och är i övrigt väldigt i oform. [-X Konditionen är = noll och jag blir anfådd bara av att gå en kortare sträcka.

Jag vägde 58kg innan vårt första barn, gick upp till 90 kg under graviditeten :shock: gick ner till 70 efter första och upp till 98kg under andra graviditeten. #-o Nu med en 3-åring och en 1.5-åring väger jag 77kg. :cry: Jag ser ett tydligt mönster uppåt där [-X :twisted:

Och vi som vill ha iaf 6 barn! Jisses! Nej, det måste bli att bryta nu.

Mina långsiktiga mål är att komma ner till min ursprungliga vikt, eller iaf 60 kg. Men vikten är mindre viktig om jag bara ser bra och tränad ut! Jag vill bli nöjd med hur jag ser ut så att säga.
Men jag är inte så vand vid det här med träning och viktnedgång, så jag vet inte vad jag kan hoppas på under år 2012.

När ekonomin börjar stabilisera sig lite här hemma så ska jag skaffa mig ett träningskort och gå på gymmet minst 1 gång i veckan. (Vi har inget gym i byn så det får bli vad som hinns med).

För övrigt tänker jag motionera - snabba promenader, kanske springa lite, sit-up och liknande hemma. Motionscykel har jag oxå en så det får bli några pass på den med.

Hoppas på att klara 3 pass á 30min i veckan och senare + 1 pass á 60 min gym.

Samtidigt vill jag försöka äta mer regelbundet, itne äta efter kl 18 och börja äta en Aloe-Vera-produkt jag säljer regelbundet. Produkten hindrar kroppen från att bilda stora mängder insulin, vilket binder fett i kroppen. Inte mer reklam nu ;)

Startuppgifter:
Vikt 77kg
Midjemått: 103 cm

Wish me luck!

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

Hej alla hurtbullar :D

Som sâ mânga andra sâ har jag ocksâ varit inne och sneglat pâ förra ârets träningstrâd och imponerats av er alla. =D> Nu när lille Nils blivit stora killen pâ 7 mânader känns det verkligen som hög tid att âteruppta nâgon form av "riktig" träning (skjuta barnvagn, bära i sele, bära matkassar och allt det där räknar jag inte riktigt även om det kan vara nog sâ fysiskt. :wink: ). Träna pâ riktigt har jag nog inte gjort sen innan Mats graviditet när jag tänker efter. :shock: :roll:

Jag har dock inte sâ särskilt ambitiösa mâl. Jag tlllhör den där kategorin av folk som inte behöver träna (än :roll: ) för att hâlla vikten. Jag väger ungefär lika mycket som innan barnen och trivs bra med det. Det som stör mig är att magen har tappat all spänst och närmast gâr att jämföra med en pizzadeg. :? :lol:
Jag satsar helt enkelt pâ att fâ in träningen i min vardag, 2-3 pass i veckan. Hemmaträning blir det nog, ska kika lite pâ Olgas blogg och bodyrock.tv som jag förstâtt ska vara bra inspiration.

:?: Ni som tränar hemma, när pâ dagen lägger ni era pass? Med barnen?

Tack anna för ditt engagement och för att du drar med dig sâ mânga. Det ska bli kul att hänga här inne med er! :D

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Jag vill oxå vara med!

Blir nog hemmaträning för mig oxå..... Storebror vill inte sitta i vagn så det blir inte ens vagnspromenader för mig. :shock:

Är mycket intresserad av var ni hittar er hemmaträning.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Oj, så mycket folk!!
Varmt välkomna gamla och nya!!

Lilloppansmamma: Inte ska du väl känna dig gammal och skruttig vid 27 år!? Nä nu så ska det bli ordning på dig!

Linda Vega : dig är vi ju vana att se här, kul att du hänger på igen!

Tilda: Ännu en veteran i tråden, svår att "slå"! Idag var jag utsatt för den första frestelsen...Mitt "förra" jobb bjöd på tårta...Barnen var med, och jag sa till dem innan vi gick in "Bara det inte är princesstårta för det är min favorit!" Och vad var det då... :lol: Just det! Men jag stod emot! :thumbsup:

Loppan o nilla: Här har vi alltså en anonym följare! HÄRLIGT att du tog steget att hänga på!

Sofiapia: En relativt nyförlöst kämpe! Bra, bra att du tar det lugnt i början. Bra med hemmagym!

Fauve: Välkommen! En Kung Fu instruktör! Coolt! Bra att du får ordning på ryggen först och främst, det andra har du förmodligen liggande - bara att plocka fram!

Acnaib: Inga såna fasoner i år igen [-X :wink: Nytt år - nya vanor!
Jag kör bl. a 2 intervaller/vecka på vår motionscykel på näst tyngsta nivån.
Upplägg: 5 min uppvärmning. Cykla ALLT man har 20 sek, vila 10 sek. Allt man har 20 sek, vila 10 sek. Så kör jag i 4 minuter = 8 intervaller. Vila någon minut, en likadan omgång till. 5 min nervarvning. Stretch. Ett pass som är svinjobbigt, men det är å andra sidan över på 20 minuter! DET har man alltid att avvara! Ja, ett litet tips bara. T.ex Tilda kör mycket korta intervall pass och är troligen mest vältränad av oss alla!
Lycka till!

Sarisparis: Välkommen! Lyckliga du som inte behöver träna för att hålla vikten...
Jag känner igen degmagen...har en också som jag är rejält förbaskad på! :twisted: SÅ som jag har tränat skulle det inte behöva vara så! Tydligen är plankor bättre/effektivare magträning än situps, så de kan vara ett litet tips till oss båda!
Min hemmaträning sker oftast diret på morgonen då jag lämnat barnen i skolan! Sedan blir man på hugget hela resten av dagen! Men jag har ju en fördel att jobba hemifrån förstås, så jag kan ju lägga det när jag vill. Ibland sätter jag på mig träningskläder direkt på morgonen, men fastnar i mail och beställningar och kommer inte till skott förrän framåt e.m.

Manfred10: Välkommen! Jag har hitta mycket hemmatränings DVD:er på t.ex Ginza!

Då hoppas jag ha välkomnat alla som kommit in i tråden hittills ordentligt! Chokladkaninen dyker upp om ett tag också, och kanske någon mer!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
pluttens mamma
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 15 aug 2011, 16:28

Re: Träning 2012!

Inlägg av pluttens mamma »

Blev lite sugen på att haka på... Är nog bra för mig att ha någon att vara "rapporteringsskyldig" inför! En egen träningsdagbok som bara jag ser har inte samma effekt.

Plutten föddes för sju månader sen och av mina 16 gravkilo försvann 9 ganska direkt. Sen tog det liksom stopp... Plus att jag hade några extrakilo redan innan jag blev gravid. Så mitt mål är att gå ner 10 kilo och att träna 2-3 pass i veckan. Behöver bli starkare i rygg, armar och nacke för att orka med min tunga bebis utan att slita ut kroppen. Åkte på en rejäl nackspärr här dagarna innan nyår, som kiropraktorn sa troligtvis berodde på att jag belastar fel och är otränad. Sen hade det ju också varit trevligt att bli av med den "härliga" degmagen... :) Vet ju dessutom att jag blir mycket piggare och mår överlag bättre om jag tränar. (Ändå är det snart två år sedan jag tränade senast!)

Har köpt gymkort och tänker mig att jag ska varva korta högintensiva konditionspass med "vanliga" styrkepass.

Wish me luck! :D
Hugo 110604. SM från ca 8 veckor.
Noa 140417. SM från början.
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

En till! Härligt! :D
För mig är det jättebra att ha ett "rapporterings-tvång"! :D Då får man stå och skämmas om man fuskat...

Lycka till!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Man skulle kanske skriva vad man hade för mål oxå...

anna skrev:Vad har du för mål? bättre flås och bålstyrka
Vad har du tänkt att träna? promenader kvällstid när mannen kan vara hemma med barnen och 2 pass styrka framför tv:n
Hur många pass/vecka är ditt mål? 3-4

Varför tränar du/har tänkt att träna? komma i bättre form och må bättre
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"