Träning 2012!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej!
Nämen det här måste du utveckla MYCKET mer Tilda! Hur menar dom? Är det inte bra för din kropp? Är du sliten någonstans? Vad händer i/med kroppen när man är övertränad?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Träning 2012!

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Vad ni är duktiga och kämpar. :) Jag skulle vilja ha lite hjälp att komma igång. Lite tidigt än, beräknad förlossning på lördag :D :D :D . Men efter detta barn vill jag bli stark och pigg igen. Känner mig lite urlakad typ. Har letat på Olgas blogg om ngt slags schema för när man kan göra vad men den är så rörig så jag hittar ingenting där tycker jag. Vet att man ska börja med plankor först, finns det ngt mer man kan göra i början. Och när kan man tidigast börja med plankor. När kan man börja träna vidare och när kan man jogga om man vill hålla sig skadefri alltså? Jag började jogga när senaste bäbis var lite mer än ett, det var så skönt att komma igång men det höll bara en månad sedan orkade inte knäna så det blev till att vila.

Kram på er!
:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Hej träningsvänner,

det låter ju inte bra Tilda att du är övertränad, hoppas du får ordning på mängden träning så den blir optimal och bara gör gott för dig.

Hur gick det på tjejmilen Jenny? Är du nöjd med din insats? Själv har jag inte kommit upp i milen än men sakta men säkert närmar jag mig den. Jag har som mål att springa Tjejmilen i New York nästa sommar eller kanske sommaren därpå. Måste ju hinna spara ihop tillräckligt med pengar vilket lär ta längre tid än att komma upp i milen. Är det någon som vill hänga på?

Anna du kämpar på som en vilde, en positiv vilde alltså. :) Har du fått någon ordning på magen?

Nimrah - vänta med träningen tills 6-8 v efter förlossningen, plankor kan du börja göra tidigare men varför stressa. Olga har ett program hon säljer på sin sida, något kom i gång för nyförlösta har jag för mig. Annars kan du ju kolla om det finns något Mamma Boot Camp på din ort.

När jag och Anders sprang i mitten på augusti så fick jag ont i mitt vänstra knä. Bara lite och det var inget trauma utan bara lite värk, molande. Sen tränade jag på av bara fasen och nu har jag ONT i mitt knä. Dumma, dumma mig. Nu måste jag vila och så ska jag försöka få någon doktor att skriva ut antiinflammatorisk och smärtstillande medicin så knät blir friskt igen. Suck. Nu kommer jag inte kunna springa Lergöksloppet som går om ett par veckor. Surt sa räven.

Förra veckans sena rapport kommer här:
Mån: Kettlebell 1 tim FoS + Skivstång intervall 75 min FoS
Ons: Cirkel X Styrketräning och kondition FoS
Fre: Skivstång intervall 75 min FoS

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Träning 2012!

Inlägg av Nimrah »

SusanD skrev:Nimrah - vänta med träningen tills 6-8 v efter förlossningen, plankor kan du börja göra tidigare men varför stressa. Olga har ett program hon säljer på sin sida, något kom i gång för nyförlösta har jag för mig. Annars kan du ju kolla om det finns något Mamma Boot Camp på din ort.
Tack Susan!
Nu hittade jag den här sidan. http://www.mammafitness.se/ och den infon jag behövde. Tack!
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

:thumbsup: :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

hej! :D

Sen med rapporten igen! men här kommer den......

Mån: pw 6 km med vagnen+ styrka 15 min
tis: cykel 13 km med barn och kärra samt 2 h kroppsarbete :wink: (staplat brädor)
ons: 5 km PW med vagn+ styrka 15 min
tor: vila
fre: shopping i sthlm :wink:
lör: tjejmilen! 1 mil löpning i regn och lera, tid 63 min.
sön: lätt promenad i 1 h.

Mycket nöjd med min insats. Från början var målet att springa hela sträckan och ta mig i mål under 60 min, detta mål nådde jag i juli. Pga av förändrade omständigheter (gravid i vecka 18 8) ) lade jag till 5 minuter till mitt gamla mål och ville komma i mål under 65 minuter och det lyckades jag med! :mrgreen: Kände mig fräsch hela tiden och klarade mig från stelhet och träningsvärk.

Vad bra ni jobbar på allihop! trist att vara övertränad Tilda om man känner sig fräsch i övrigt, men det är en fin balansgång mellan nedbrytning och uppbyggning av musklerna! 8)

Kram på er!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

hrm hrm :mrgreen:

Jag gör ett litet inhopp här igen för att rapportera om gârdagens lopp. :P

Igâr sprang och cirka 27 999 andra tjejer ett lopp som heter "La Parisienne" och som äger rum i de tjusiga kvarteren runt Eiffeltornet. Sex kilometer med musiker i mer eller mindre vartenda gathörn, en vätskedepâ pâ halva sträcken och mycket bra stämning loppet igenom. Rekommenderas varmt, särskilt som arrangörerna (som i âr firade sitt femtonde lopp) har ett samarbete med motsvarande bröstcancerfonden och mycket gott kommer ur det här stora jippot.

Jag tog mig runt, men det var inte mycket mer än sâ. Jag har ju inte sprungit sen i april (eller om det var mars eller maj :-k :lol: ) och det fick jag ju betala för. :mrgreen:

Men nu är jag i alla fall lite mindre osugen pâ att ta upp nâgon sorts träning igen, alltid nâgot. :wink:

Jag har följt er trâd lite sporadiskt och pâ hâll, sâ jag passar pâ att heja lite extra pâ Susan och dina projekt och ge lite extra läkningsenergi till Tilda sâ att du snart kan träna som du vill igen. Och applâder till er alla som hâller igâng =D>

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Träning 2012!

Inlägg av Sarisparis »

Manfred10 skrev:(gravid i vecka 18 8) )
:shock: Gravid :?: GRATTIS :heart: :heart: :heart:
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej! :D
Förra veckans träning blev 4 pass, för sedan (och nu) har jag blivit REJÄLT förkyld... :cry: Var på helkroppsmassage i torsdags och antagligen triggade det igång något som låg lite på lur.
Nåväl, nu får ja fortsätta vila några dagar.

Mån; Stavgång i slalombacken 1 tim
Tis: zwow 1 12 min + 300 situps
Tors: 20 min pw + 20 min jogg + 25 min cykling
Fre: zwow 6 12 min + 3x1 min planka.

Hur går det för dig Tilda? Jag skulle vilja att du berättar mer om överträningen!

Nimrah, välkommen hit så småningom och börja inte för tidigt.

SusanD: Hörde dig på radion - kul!!
Det var ILLA med knä´t... Ja, varför lyssnar man inte på sin kropp... :?
Magen ja, jo efter den där soppveckan har den faktiskt blivit plattare! Nu är den mer degig än stor och uppsvällt stinn, och jag föredrar faktiskt det! Lättare att gömma den.

Manfred10: Vad du är duktig!! =D>

Sarisparis: Kul att se dig här igen! Det låter fantastiskt med loppet! Jag har aldrig varit i Paris, men ska dit innan jag dör har jag bestämt! :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Sen rapport, förlåt... :?

förra veckan 4 pass:

må-konditiostestet
ons- pw 1 timme
fre- jogging 11,5 km
sö- pw 1 timme+ armhävningar, dips och plankor

Överträningen, ja alltså jag har tränat med för hård intensitet för lång tid. Bodyrock och zwows är HIIT pass (high intensity interval traing) och att träna flera sådana pass i veckan kan vara för påfrestande för kroppen. Tränaren som gjorde testet menade att man inte ska gör sådana pass två dagar i rad. Om man gjort en zwow ska man nästa dag göra något lugnare. Träna inom olika pulszoner. Jag mår helt bra och har inte haft symptom på något. Googla på överträning så kan du läsa mera.
Men nu ska jag ta det lugnare några månader, mest träna i den lägsta pulszonen. Sen kan jag öka på HIIT pass igen om jag vill. men kommer inte att göra 5 i veckan mera som jag gjort nångång. Nu gäller det att hitta en bra balans.det blir nog bra.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

Hej vänner,

mitt onda knä har fått vila och så har jag ätit lite antiinflammatoriskt och smärtstillande ett par dagar. Sen kom förkylningen som gör att jag fortfarande vilar. Trist men bra för knät.

Förhoppningsvis kan jag dra igång på tisdag med lite boxning.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av anna »

Hej! :D
Usch...måste kännas tråkigt Tilda, du som kämpar så hårt alltid! :cry: Du har ju även nått de resultat du vill i krppen. Att då må bra och ändå få höra att man är övertränad måste vara trist! Googlade lite och förstår att man måste ta det på allvar!

SusanD, hur går det med knäet?

Jag själv får kasta in handduken helt denna vecka och rapportera 0 pass... :cry: Jag har varit REJÄLT förkyld och har fortfarande en hemsk hosta. Har inte vågat/orkat träna ens lätt.
Hoppas komma igång om ett par dagar. Det var dags att byta 6-veckors-schema, men eftersom det blev som det blev denna vecka förlänger jag den träning jag har nu 1 vecka extra.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Tilda
Inlägg: 436
Blev medlem: ons 25 jan 2006, 20:40
Ort: Finland
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av Tilda »

Tack för din omtanke anna :) Det känns helt okej nu. Men lite skrämd blev jag nog. Jag tycker också man ska ta det på allvar. Men nu tycker jag egentligen det är helt roligt att ändra om lite. Jag följer nu Mark Laurens träningsprogram. Han har skrivit en bok som heter "You are your own gym". Finns också som app till smartphone. Där finns ett 10 veckors program. Man ska då göra 4 pass i veckan. Men jag följer det inte helt utan gör kanske 2 pass i veckan av det och sen annat. Nån vecka gör jag kanske mera. Helt roligt. Jag hade i varje fall rejält med träningsvärk efter veckans pass :wink:

6 pass:

må: cykling 1 timme
ti: styrka ök+mage 40 min
ons: styrka nk+mage 45 min
to: pw 1 timme
fre: cirkelpass 12 min
sö: jogging+cirkelpass 50 min

4 lågintensiva pass med låg puls, 1 högintensiv med pulsen nära max och en där emellan.

Krya på dig anna!
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Träning 2012!

Inlägg av SusanD »

0 pass här med pga förkylning och det onda knät.

Nu börjar jag bli bättre och knät är nog på bättringsvägen så igår var jag ute en sväng med hundarna sent på kvällen. 3 km powerwalk blev det och tja, det kändes bra.

Drar igång väldigt, väldigt sakta för helt kry är jag inte än och jag tänker inte dra på mig en till lunginflammation.

Anna - krya på dig och ta det lugnt tills du är frisk. Gör du plankor? Tänker på magen som du vill ha mindre degig och mer fast. Om du gör tre plankor på rad på 1 min vardera och så vilar du 20 s mellan varje. Kör så ett par månader så borde du få uppleva ett positivt resultat.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Träning 2012!

Inlägg av Manfred10 »

Hej på er! :D
Har inte så mycket att rapportera nu för tiden. Jag rör på mig men har för tillfället en liten träningsdipp. Magen och kroppen hänger med men inte huvudet riktigt :shock:

Jag får svårare och svårare att få till nån tid för min träning uomhus. Promenader och cykling med kidsen är inte lika populärt längre då storebror tokvägrar att sitta i vagnen och hittar på allehanda bus för att slippa. (Inte så konstigt heller han är ju stora karln! snart 2,5 år) Putta och reta lillebror är populärast... :? hösten är inte rätt tid för mina intressen, fast jag ÄLSKAR årstiden. Min andra hälft bor i skogen med sin bössa när han inte jobbar.... gnäll, gnäll :x .

Det är korta styrkepass hemma som funkar än så länge och fysisk aktivitet ute när jag får någon som ser till storebror. lillebror hänger gärna med i vagnen än så länge. :wink: . men jag läser vad ni har för er!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"