Trotjänare gör uppror

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Trotjänare gör uppror

Inlägg av annawahlgren »

:D "Trotjänare gör uppror i diagnosfabriken" är rubriken på en stor artikel på IDAG-sidan i Svenska Dagbladet i dag den 7 november.

Jag citerar början:


:arrow: *FALSK SJUKDOM? DSM-IV, handboken om psykiatriska diagnoser, har orsakat falska epidemier av autism och adhd. Det menar Allen Frances som ledde arbetet med den förra upplagan. Nu är en revidering igång och han är själv den skarpaste kritikern.

Den kallas ibland psykiatrins bibel och den har påverkat oss mer än vi kanske vet. Flera diagnoser har på några årtionden blivit allmänt kända genom denna bok. Några exempel är adhd, Aspergers syndrom, bipolär sjukdom och personlighetsstörning. ---

Det handlar om Diagnostic and statistical manual of mental disorders, DSM, en handbok för att klassa och diagnosticera psykiska störningar och sjukdomar. Den används över hela världen, även i Sverige.

Nu ska den revideras och bråk har utbrutit. Det är förvisso inte första gången som det stormar om innehållet i boken, men den här gången kommer den hårdaste kritiken från de egna leden. Psykiatern Allen Frances, som ledde arbetet med nuvarande upplagan av DSM, är förskräckt över hur hans alster, DSM-IV från 1994, har orsakat "falska epidemier" av psykisk ohälsa.

- DSM-5 kommer sannolikt att ytterligare blåsa upp bubblan av diagnostisk inflation och överbehandling, säger Allen Frances i en mejlintervju med SvD.

:arrow: Han anser numera att hans grupp gjorde misstag i DSM-IV som fick förskräckliga konsekvenser. Oavsiktligt bidrog de till att utlösa tre falska epidemier, nämligen autism, adhd och bipolär sjukdom hos barn.

Nu befarar han att kollegerna som jobbar med nästa upplaga, som är planerad till 2013, ska göra saker etter värre genom att lägga till nya diagnoser och sänka trösklarna för andra. ---

:arrow: Med stöd av Robert L Spitzer, som ledde arbetet med DSM-III, hävdar Frances att arbetet med den nya upplagan görs under stort hemlighetsmakeri. Han anar att läkemedelsbolag ligger bakom det.*


:D Många av er kära som följt utvecklingen här på forumet och läst mina krönikor vet att jag länge ifrågasatt, för att inte säga skarpt kritiserat, såväl DSM som barnpsykiatrins skadeverkningar överlag, bland annat i form av just "diagnostisk inflation och överbehandling". Att jag så starkt ifrågasatt all denna galopperande adhd, liksom andra bokstavssjukdomar och deras validitet, har betingat priset av flera djupt avhållna, kära forumisters avhopp.

:arrow: (SvD igen:) *Allen Frances hävdar att vi upplever en falsk adhd-epidemi. 1994 hade 3-5 procent av de amerianska barnen diagnosen. Nu är andelen 10 procent. Enligt Allen Frances bör kriterierna stramas åt men befarar motsatsen. Riskerna med de nya diagnoskriterierna är många: onödig medicinering, stigmatisering, sänkta förväntningar och snedfördelning av resurser. De amfetaminliknande preparat som används mot adhd läcker också ut på den illegala andrahandsmarknaden.*


:D Jag har också ifrågasatt WHO, världshälsoorganisationen (som bland annat, med hjälp av skräckpropaganda, stipulerade det ytterligt ohälsosamma ryggläget för späda barn), och jag har ifrågasatt läkemedelsbolagen och deras vaccinindustri. För det har jag också fått betala, i det vi mist ovärderliga klippor till forumister på aw.com :cry:

Men fler ifrågasätter. Allt fler. Allt mer. Inte bara här på aw.com gäller rubrikens "Trotjänare gör uppror".

Två dagsaktuella artiklar:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/fortr ... 613586.svd

http://newsvoice.se/2011/11/05/risker-m ... akarkaren/
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"