Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annawahlgren »

:D FRÅN HEMSIDAN http://www.profylaxgruppen.com:

:arrow: *Närhet, vägledning och glädje – föräldrakurser med Anna Wahlgren

I höst inleder Anna Wahlgren ett unikt samarbete med ProfylaxGruppen med ambitionen att komplettera förlossningsförberedande kurser med kurser i föräldraskap.*

* * *

*Anna Wahlgren är författare, samhällsdebattör och mor till nio barn. Anna har i över 45 år arbetat och levt med barn och aktivt engagerat sig i barnafrågor. Hon har i många år guidat desperata småbarnsföräldrar, med lyckat resultat. 1983 utkom Barnaboken för första gången och blev genast en ”föräldrabibel”. Annas ledord när det gäller små barn och hur man tar hand om dem är närhet, säkerhet, vägledning och glädje.

:arrow: "Jag ska villigt erkänna att jag hade vissa fördomar kring Anna Wahlgren… När en god vän tipsade om henne när jag var gravid med mitt första barn, kände jag mig osäker på om hennes Barnaboken skulle ge mig något. Men sedan tänkte jag: 'Nio barn. Hm…' Precis som inför förlossningen letade jag strategier för att vara förälder. Jag hade en dröm om att få njuta av att ha en liten bebis. Inte att vi, hålögda, skulle vada omkring i tre-månaders träsket som många av mina vänner gjorde.

Jag läste hennes bok – från pärm till pärm, många gånger. Det är en underbar bok. Så klok, rolig och kärleksfull. Anna Wahlgren är en underbar människa. Jag har använt, ibland med viss egen modifiering, hennes råd och dåd och jag kan bara säga så här: Det fungerar! Vill du ha en unge som är mer glad än ledsen, som äter det du serverar, som får en grundtrygghet och självkänsla och som sover hela natten – gör som Anna säger! Det är en ren investering i er, i ert barn och i er relation att lyssna till Anna Wahlgren.

ANNA WILSBY, grundare av ProfylaxGruppen*

* * *

:!: *FÖRÄLDRAFÖRBEREDANDE KURS –3 TIM

Många föräldrar vittnar om att den första tiden kan upplevas kaosartat. Under detta kurstillfälle får du praktiska råd vad som kan vara viktigt att förbereda sig på. Vad behöver köpas – och inte? Hur förbereder man hemmet? Och sig själv? Vad kan man tänka på när man kommer hem från BB: Hur klär man barnet, badar det, matar det, underhåller och söver det? Vad gör man om amningen inte funkar? Hur kan man införa rutiner tidigt så att det inte blir kaos. Hur kan man förbereda sig på känslostormar och på att kärlekskänslorna kan dröja? Vi rekommenderar att man går kursen i slutet av graviditeten.

Datum: Torsdag 15/9 eller onsdag 19/10 kl:18-21.00

:!: DEN FÖRSTA TIDEN - 3 TIM - TILLSAMMANS MED SITT BARN

Redo för rutiner! Standardmodellen – för en trygg, lugn och skön vardag. Lär dig göra ett schema anpassat efter just ert barn och era egna behov. Hur ska man tänka kring mat? Amning och/eller ersättning? Hur mycket, och hur ofta? Så introducerar ni smakportioner. Hur kan man etablera trygga nattrutiner för att ge mer sömn till hela familjen? Hur kan du förmedla den trygghet som barnet behöver? Hur kan du hantera dina egna känslor? Hur räcker man till? Vi rekommenderar att man går kursen tillsammans med sitt barn när det är några veckor, upp till ca 5 månader.

Datum: Onsdag 14/9, 19/10 eller 23/11 - kl: 9.30-12.30

:!: DE FÖRSTA, LJUVA ÅREN – 3 TIM

Hur kan vi bidra till att få tryggare, självständigare och gladare barn? Om det sociala behovet och vikten av att få barnet att känna sig som en del av familjens verksamhet. Hur hanterar man problem på vägen? Matkrångel, sömnstrul, förtrots och allehanda existentiella kriser. Vi rekommenderar att man går kursen när man har barn mellan 6 månader och 4 år.

Datum: Söndag 11/9 eller 16/10 kl: 14.30-17.30

* * *

Adress: ProfylaxGruppens lokal på Mariatorget 1 C
Kostnad per tillfälle: 990 kr/person, 1 290 kr per par. Priset inkluderar fika

:!: ANMÄLAN
Du anmäler dig till ovan kurser genom att maila till e-postadress:kurser@profylaxgruppen.com
Ange i din anmälan: Önskad kurs, kursdatum, namn, hemadress, telefonnummer dagtid, när du är beräknad att föda alternativt när ditt barn är fött (år och månad). Vid frågor går det även bra att ringa, 08-758 02 10.*


O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
AMAMA
Inlägg: 376
Blev medlem: mån 30 apr 2007, 10:09

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av AMAMA »

:heart: :heart: Åhhh, så glad jeg blir. Det ryser i kroppen!
Det kurset skulle jeg gjerne gått på - !!

Klem
:D
__________________
mamma til
Storebror 06
Lillesøster 10
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av TorsMamma »

=D> =D> =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av Sussi »

=D> :heart: :thumbsup:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av Luvisen »

Låter ju superbra! Kul! :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
annica72
Inlägg: 265
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 19:45
Ort: Eskilstuna

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annica72 »

Den ska jag anmäla mig till! "De första ljuva åren" blir perfekt. Hoppas att jag får med mig maken. Han var lite orolig att jag bara ville gå för att få träffa Anna... :shock:

Och han har så rätt!! :mrgreen: :heart: :mrgreen:

Åh vad jag ser fram emot kursen i höst!! :D
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annawahlgren »

annica72 skrev: Hoppas att jag får med mig maken. Han var lite orolig att jag bara ville gå för att få träffa Anna... :shock: Och han har så rätt!! :mrgreen: :heart: :mrgreen:
:D Underbart! Tack för en värmebölja i magen :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av LiMa »

Vi kommer! Hoppas vi kan få autografer! :wink: Ska bli så roligt och bra med lite inspiration.

En liten undran; är det ett färdigt upplägg eller får vi kursdeltagare möjlighet att ta upp egna funderingar i olika frågor? Vi har anmält oss till "De första ljuva åren" i oktober.

Vänligen / Linda (som tar med mig sambon och ett par till som också gillar Anna)
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, så roligt :wink: :lol:
LiMa skrev: Hoppas vi kan få autografer! :wink:
Autografer har vi gott om :P :lol: :P
LiMa skrev: En liten undran; är det ett färdigt upplägg eller får vi kursdeltagare möjlighet att ta upp egna funderingar i olika frågor?
Det ska absolut vara frågor och svar med också, inte alls bara "färdigt-upplägg-prat" från min sida,

:heart: =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av LiMa »

Det låter toppen Anna! =D> Personligen har jag lite funderingar kring hur man kan hantera förtrots mm. när det kommer. Vill varken vara en "ajabaja-mamma" eller en mamma som pratar hål i huvudet på mitt barn med finfina vuxenargument för att man inte bör göra på ett visst sätt. Sätta tydliga gränser utan att kränka är vad jag vill uppnå. Nåväl... vi tar det i oktober.

Kram :D
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annawahlgren »

LiMa skrev:Vill varken vara en "ajabaja-mamma" eller en mamma som pratar hål i huvudet på mitt barn med finfina vuxenargument för att man inte bör göra på ett visst sätt.
:D Så rätt. Tack för det :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av annawahlgren »

:D Kursen den 16 oktober står kvar. Så det bidde en tumme... :roll:

* * * * *

Så här skriver Anna Wilsby på sin blogg den 24.8 (Profylaxgruppen.se):

:arrow: *Tillbaka till vardagen. Möts av en mailskörd av kritiska kvinnor som ifrågasätter varför vi ens kunde tänka oss att låta Anna Wahlgren hålla föreläsningar hos oss. (Vi har bestämt oss för att, från tid till annan, bjuda in gästföreläsare för kortare eller längre samarbeten med syftet att berika livet för våra deltagare. Mindfulness med Sara Blomberg, yoga med Linn Edenroth Oké och Jennie Liljefors osv.)

För mig har Anna Wahlgren en speciell plats i mitt hjärta. Till att börja med var hon faktiskt den som ledde in mig på profylaxen. Hennes kapitel om förlossningsförberedelse, ”VM i förlossning”, gav mig de första nycklarna till det som kommit att bli AnnaProfylax! Gissa om jag är tacksam för det!

Jag vet att hon är ifrågasatt och att det finns saker som jag själv inte håller med om eller delar, men kärnan i hennes budskap är för mig kärlek, kärlek till den stora såväl som till den lilla människan. Jag drog mig för att läsa hennes bok för att jag upplevde att hon var så arg och även kategorisk, men när jag väl gjorde det slogs jag av värmen, av den djupa förståelse och ömheten för alla våra mänskliga brister. Och att hon ville visa en väg till ett glädjefyllt småbarnsliv. Hon skriver i sin ”Nya barnaboken”: Barn är utveckling. Barn tvingar till utveckling. Det är verkligen sant. Om vi aldrig tidigare har upplevt riktigt stark glädje, sorg, ilska eller till och med vanmakt, får vi en möjlighet att göra det när vi blir föräldrar! Jag blev själv chockad över hur arg jag kunde bli eller glad, lycklig och rörd över mina fina ungar.

Minns en dammiddag jag var på för ett antal år sedan. Vi hade alla småbarn i det som brukar kallas den utmanande ”trotsåldern”. Efter ett par glas vin började alla berätta vad de gjorde när de blev ”galna” på barnet som inte ville äta eller sova eller göra som man själv ville… Som en mamma sa: ”Varför kan de inte bara ta ett NEJ!” Men, neeeej, de kan ju inte det de små liven!

En mamma berättade att hon gick ut i garaget och bara skrek. En annan att hon gick in till ett annat rum och bankade i väggen i tyst vanmakt. Ytterligare en mamma erkände med röda kinder att hon vid ett tillfälle slagit till sitt barn. Det hemskaste, sa hon, var att det fungerade. Barnet tystnade.

Vad kan man göra istället? När vi får panik av tröttheten som rusar i ådrorna? När Bvcs råd att ”Lyssna inåt!”, ”Du är ditt barns bästa förälder!”, känns som en käftsmäll! Vad är BRA känslor, vad är DÅLIGA känslor – hur kan jag få hjälp att se och förstå skillnaden? Vad gör jag när jag blir så arg att jag känner att jag nästan skulle kunna göra illa mitt barn i ren frustration? Anna Wahlgren hjälpte mig att se alternativ och att arbeta profylaktiskt, dvs förebyggande, så att man inte hamnade i den typen av hemska situationer. Det jag inte delade åsikter om gjorde jag helt enkelt inte. Ingen människa är perfekt. Inte jag, inte hon.

Vi har ändå valt att lyfta bort henne som föreläsare. Det var lite för många saker som hon har blivit kritiserad för och vi har vare sig tid eller information nog för att kunna förklara eller bemöta kritiken. Vi vill vara ett bidrag – inte skapa en negativ debatt. Så, kära Anna, vi säger tack men nej tack. Däremot rekommenderar jag alla att läsa hennes bok. Det ni inte gillar, strunta i det, men ta till er guldet, för det finns där också.

Vi, på Profylaxgruppen, vill däremot fortfarande vara ett bidrag till människors livskvalitet även efter förlossningen. Er coach på vägen… För några år sedan skapade jag en egen föräldrakurs, Växa Tillsammans. Vi höll ett tiotal provkurser som alla fick högsta betyg. Den är, förstås, inspirerad av Anna Wahlgren men också av Jesper Juhl, Lars H Gustavsson, mina egna och andras erfarenheter. Det bästa av de bästa. Kanske är det dags att göra en nypremiär? Behovet finns, det vet vi. I alla fall kommer jag att hålla en sådan senare i höst. För er som vill och är intresserade: Varmt välkomna!

Er

Anna*

* * * * *
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av helamig »

Tråkigt Anna :( Önskar att hon hade haft dig kvar. Ge dig möjligheten att nå ut till fler. Jag förstår inte vad det är folk ställer sig emot. Har dom ens läst din bok??

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Anna Wilsby, ProfylaxGruppen och jag!

Inlägg av Sarisparis »

:twisted: :twisted: :twisted: Men när ska folk lära sig att tänka själva???? #-o Att gâ till källan (Barnaboken :heart: ) och SEN göra sig en uppfattning om Anna som de kan stâ för?

Jag blir sâ otroligt upprörd över alla som VET att Anna minsann misshandlar smâ barn och betraktar en själv som nâgon slags sektmedlem när jag berättar att jag är helt frälst (kanske inte rätt ordval :wink: ) pâ hennes filosofi.

Men helt ärligt sâ förstâr jag inte hur folk fâr det att gâ ihop utan Barnaboksfilosofin. Jag kommer ihâg Arvids första mânader, ljuvlig lycka förstâs och mânga timmar i soffan med en liten bebis som lât och snusade pâ bröstet (inga problem med bara ett barn 8) ), men absolut noll framförhâllning och ingen egentid överhuvudtaget. Jag tvättade hâret endast när min man var hemma och skyndade mig som attan utifall att Arvid skulle vilja tutta lite. :oops: Jag kanske var ett extremfall, men skillnaden pâ bebistiden med Mats och nu med Nils är milsvidd. Och jag har idag mera egentid, hemma själv med tre barn, än jag nânsin haft förut. Och det ger mig sâ mycket större förutsättningar för att vara en bra och närvarande förälder när jag är med barnen.
Och hur i hela friden klarar folk sig igenom trotsen utan Barnaboken? :shock:

Stâ pâ dig, Anna. Jag kommer att göra allt jag kan kan för att sprida ditt budskap. Det gâr för övrigt ganska bra, gissa hur mânga som bara gapar när jag berättar att alla ungarna är i säng innan âtta och att till och med lille Nils som inte ens är tre mânader nu sover sina 11.5 timmar utan ett pip?

TACK TACK TACK för allt du gör och gjort.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"