dessa barnkalas...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

dessa barnkalas...

Inlägg av Stilla »

:D Missförstå mig rätt! Det är ju kul med barnkalas. Men det har gått inflation i dem tycker jag...

I lilla s förskolegrupp var hon den första som hade kalas, vad vi vet, för några av dagiskompisarna, förra året när hon fyllde fem. Då fick hon bjuda 5 stycken. Nu ska det fyllas sex år, och nu har flera av kompisarna haft kalas och bjudit hela gruppen. 14 stycken varav 9 killar.

Jag pratade med en annan mamma i gruppen om detta. "Vi får väl se hur många s ska få bjuda i år" sa jag. Varpå den mamman gick igång totalt på hur orättvist det var mot dem som inte blev bjudna. Hon jobbar i skolan och sa sig ha sett många gånger hur ledsna en del barn blev av att inte bli bjudna när det var kalasdags. Och när det nu var en så liten grupp med bara 14 barn. Det gällde ju bara att ha många lekar och hålligång. Jag kände mig jättedum!!! Lätt för henne att säga som jobbar i skolan och är van att styra en stor grupp barn...

Nu har vi funderat hit och dit. Och vi har kommit fram till att hon får bjuda de fyra andra flickorna och lika många pojkar. Hon räknade lätt upp vilka fyra killar hon leker med oftast. Hon leker med 3 av tjejerna mest, och den 4:e är ganska nyinflyttad, så henne känns det helt nödvändigt att bjuda för att hon ska få en chans att komma in i gänget.

Tänker vi knasigt? Om jag ska ha kalas vill jag ju bjuda dem jag själv vill. Barnen har ju inte valt vilka som ska vara födda samma år och hamna i samma grupp på dagis. 14 kanske inte är så många... men förra året var det en liten chock :lol: vilket väldigt mycket mer "livat" :? kalas det blev med 3 pojkar inblandade, jämfört med när stora S haft kalas för tjejerna i sin klass (9 stycken) Ok, i dessa genustider: det kanske inte berodde på att de var pojkar. Skillnad var det, hur som helst. Jag blir helt svettig när jag tänker på att ha alla 14 vildbasare på en gång...

Öööö vad ville jag egentligen? Mest ha stöd, tror jag, för att även barn måste få bjuda vilka de vill på sina födelsedagskalas.

Vad tycker ni?
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja du jag tror inte jag har något bra att stötta dig med. :shock: Det är så att jag håller med om att fylla 5 år och ha 5 kompisar är helt rätt. Speciellt med tanke på att det lätt blir stökigt.

MEN; betyder det att någon blir "exkluderad" så tycker jag det blir fel i alla fall. På vårt dagis har vi så att bjuder man de flesta ur en grupp så "bör" man bjuda alla. Min son kom hem och sa, om du inte är snäll får du inte komma på mitt kalas. :cry: Hur hanterar man då det? Jo, genom att säga JAG gör ditt kalas och därmed bestämmer jag VEM som får komma. Barn som fyller 4,5 och 6 år är inte mogna nog att förstå konsekvenserna med att inte bjuda någon eller exkludera någon anser jag.
Vi har varit med om kalas där någon har blivit exkluderad och där barnen typ sagt "då får du inte komma på mitt kalas". Och detta är i alla fall jag allergisk emot. Och just därför anser jag inte att barnen får "välja" vilka som kommer, om du hänger med i mitt resonemang? Men, i sonens grupp är de bara 4 och påhela dagiset 16 så för oss blir ju inte detta riktigt samma dilemma.

Kan hon typ inte få bjuda alla flickorna eller något annat "tydligt" som inte går att tolka fel för någon part? Man vill ju liksom inte behöva tävla om att vara "bästis" så man får komma på kalaset, tänker jag. :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av Sussi »

Jag tänkte som Torsmamma, att hon kan bjuda de andra flickorna. Då behöver ingen känna sig utanför eller "inte bjuden" vilket kanske kan hända om några pojkar får komma och några inte... Det blir ju trots allt så att barnen pratar om kalaset, före och efter, så det går ju liksom inte att hålla hemligt ;)
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av helamig »

Hej!

Kan ni inte vara ute så slipper ni vara inne och trängas, kanske fråga någon förälder om dom kan vara med. Bara ha lite korv med bröd, godis, glass. Har ni inte nån rolig park ni kan vara i där dom kan leka, härja fritt om man säger.
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av Stilla »

:D nähä här fick man inget stöd :lol:
Tack hörni för input, ska ta och fundera på detta ett varv till...

Tips på bra lekar? Inget där nån vinner och nån förlorar, mer nåt med samarbete och sånt... jag är urdålig på lekar... När stora S haft kalas, då har de lekt själva. Men det går bara inte med lilla s-gänget, inte ens utomhus, för då kommer några att gå hem, några att gå till nån annan kompis i närheten, några att försvinna i skogen och några att längta efter mamma :lol: så vi måste ha full koll hela tiden... :roll:

:heart:
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av nilam »

Det här är något jag också går igång på, tyvärr stilla får du inget medhåll från mig heller :( :wink:
I höstas blev min 6 åring inte bjuden på ett kalas i den nya klassen, 6 av 10 flickor var bjudna till ett lekland, här i förorten duger det inte att ha ett kalas hemma, utan den ena ska bräcka den andra :twisted: med lekland, bowling, laserdome mm.Det gjorde sååå ont i mig och hur förklarar man det för en 6 åring :?:
Tycker man kan bjuda endast flickor eller barn födda samma år, bra lekar om man skulle bli 14 :wink: är "under hökens vingar" "vem är rädd för svarte man" då får de springa av sig och förhoppningsvis blir det lugnare mellan varven. Kalaset behöver inte vara så långt 1-1,5 timme räcker gott

Tyvärr är det en trend (som jag hoppas är övergående) i min snart 9 årings klass, som uppmaning eller skrivet som uppmaning på inbjudan står det "prata inte om det på skolan" .

Dessa barnkalas.........
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av inger »

Viskleken är bra. Ett skepp kommer lastat. Leka affär. Högläsning.Fiskedamm
Filmvisning och kalas högst en timme och trettio minuter. Gör ett schema precis hur kalaset ska vara. Samling först med alla barn där schemat gås igenom. Alla kan ha någon liten uppgift.
När vår son var liten fick alla barn en gång med sig varsin bok från fiskedammen istället för godis. Det var uppskattat.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
Spyro
Inlägg: 402
Blev medlem: lör 14 jan 2006, 14:53
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Re: dessa barnkalas...

Inlägg av Spyro »

Fjorton barn är ju ganska mycket, och jag skulle inte kunna tänka mig att försöka pressa in alla i min lilla tvårummare. Men det går väl att ha kalas i någon park, skog eller på en strand? När jag var liten och kalas skulle ordnas drog mamma med oss till havet, där fick vi kladda tårta och härja så mycket vi ville. :D

Så har jag också haft kalas för mina två bästisar, i smyg. Det var nog antagligen bästa kalaset nånsin. :D
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"