Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kaioja
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 13:42

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av kaioja »

Hej Anna! Jag har väntat sa länge att aka till dig, men nu är min 1 arige pojke sjuk. Han har astma och det ingen bra med honom just nu. Vi ska till läkare i morgon och sen far jag bestämma om det är möjligt för mig att aka dit. Men jag är säkert att nästa ar kommer jag, barnen blir äldre och det är lite lättare att aka hemifran.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av annawahlgren »

hannisen skrev:Nu har vi fått sjukdom i familjen & jag kan inte komma & träffa er ---
:D Jättetråkigt, hannisen :heart: Men vi har kontakt och ska få till det :wink: :lol:
kaioja skrev:Jag har väntat sa länge att aka till dig, men nu är min 1 arige pojke sjuk. Han har astma och det ingen bra med honom just nu. Vi ska till läkare i morgon och sen far jag bestämma om det är möjligt för mig att aka dit.
:D Så tråkigt med lilla pojken :cry: Men det kan ändå inte bli aktuellt med någon SHN-kurs nu - den är inställd. Det har gått troll i alltihop i år :mrgreen: Så du behöver inte bekymra dig för DET.


:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vilsenmamma
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 14:10

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av vilsenmamma »

En alldeles galen förfrågan...

Jag har en underbar dotter, 9 månader häromdagen, som ställer stora frågor till mig när det är dags att sova.
Nätterna har funkat fint redan från start, nattmålet försvann för en månad sedan i samband med "kur-start" mest för att hjälpa myran till ro för skön sömn även dagtid. 11-11,5 timmars sammanhängande sömn varje natt, ett och annat uppvaknande per vecka ramsas och liten somnar om på stört.

Problemet är att myran tokfrågar vid alla läggningar och jag får nu kämpa för att behålla attityden och säkerheten. Ibland undrar jag om jag någonsin haft rätt approach på detta eftersom myran inte nöjer sig och varje läggning tar 15-40 minuter för att sedan ge 20 minuters sömn inte mer.

Liten myra har inte förtroende för mamma. Mamma börjar vackla om hon gör rätt. Pappa förväntar sig ledning och instruktion från mamma, mamma vet inte om hon lär ut något hon egentligen inte kan...

Min galna förfrågan är ifall jag och myran kan få gå minikurs hos er? Samlad klokskap för att komma på rätt väg.
Jag betalar såsom en kurare skulle ha gjort ifall kursen blivit av. Jag tar med mig barnet som jag ska hjälpa till ro.
Kursen avser läggning för sovstunder dagtid samt nattningen och kommer ej att störa er nattetid då myran sover gott hela natten.
Vi kommer med egen bil så inget extra åkande för er.
Vi bjuder på middag till alla bestående av sambons rådjursstekar, gudagod svampsås och hasselbackare.
Vi önskar komma tidig em fredag och säga hejdå söndag 19.00 för "sovåkning" hem.

Jag inser att jag är inte så lite framfusig här och tränger mig på som bara den, självklart förstår jag ifall ni avböjer. Det ska bara genomföras ifall ni känner att det är 100% okej för er - något annat är inte aktuellt.

Om "Ja - det är okej" så fråga mig det ni vill veta mer om oss i förväg.

Om "Nej tyvärr" - all respekt!!!!!

MVH
Pia och Myran
Vilsen mamma till en underbar tjej -00
kaioja
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 06 apr 2011, 13:42

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av kaioja »

Har jag förstatt nu riktigt här, att det blir ingen kurs i ar? Inställed betyder cancled? Är det möjligt att skriva privat till dig, Anna? Jag skulle vilja kura mig, det är sa manga här i Estland som har sömn problem med sina barn och jag har tänkt att eftersom jag har kurat mina tva helt olika barn kunde jag hjälpa andra ackso, men jag kan inte göra det utan dig. Min e-mail address är oja.kai@gmail.com
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av miar70 »

Snart så :D

Har pm:at några om maten, om ev. grillning på lördag och om jag i så fall ska handla med mig upp och vi delar på kalaset men jag tror det blir enklast om vi avhandlar det här i tråden, annars är jag rädd att jag kommer att strula till det :shock:

Så om ni vill att jag ska handla grillmiddag plus ev. något annat, skriv här så samlar vi allt på ett ställe. Kollade vädret nyss och tyvärr verkar regnet komma lagom till helgen (vi som haft så fint väder senaste veckorna :( ) det kanske avskräcker grillidén? Isåfall kör vi på knytistemat, eller hur?

Ni kan alltid ringa mig om det är nåt som är glömt, tänkte bege mig på förmiddan. Mitt mobilnummer är: 076-55 55 369.

Längtar!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av Sussi »

Grilla hade ju varit väldigt trevligt, OM det är hyfsat väder. Jag kan inte ta med så mycket hemifrån, på tåget, men handlar gärna en del i Bräcke när vi kommer fram i morgon.

Mia, vi kan väl ringa dig fredag kväll när vi pratat ihop oss och kollat väderkartan ;) Jag har både Wille och Maja med mig, men visst ryms vi i bilen på vägen hem?

Kram så länge, ska bli så roligt att träffas :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av miar70 »

Sussi skrev:Mia, vi kan väl ringa dig fredag kväll när vi pratat ihop oss och kollat väderkartan ;) Jag har både Wille och Maja med mig, men visst ryms vi i bilen på vägen hem?
Ja, så säger vi - ni ringer mig fredagkväll!

Klart ni får plats - det var ingen mer som skulle med det tåget, eller hur?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av Manfred10 »

Tjoho vad kul det ska bli!

jag hänger gärna på en grillning.... man kan väl sitta inne och äta om det är regn? 8)

Fisk eller qourn/soja-grillning för mig om du ska handla Mia. :D

kram!

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära rara vilsenmamma :wink: :lol:

Vilken vacker förfrågan! Tack snälla du :heart:

Ändå känner jag mig föranledd att säga nej. För jag tror inte alls att du behöver oss. Barnet sover hela nätterna, och du har lite problem med läggningarna vid dagslurarna. Men det fixar du lätt! Och det enda vi egentligen skulle kunna lära ut är det du redan vet: att schemat ska ge sina tider som stämmer med barnets behov, att barnet ska läggas GLATT, att tillrättaläggandet ska vara distinkt och sakligt, och att du / ni ska GÅ sedan, utan att hänga kvar och vänta på barnets godkännande (medan barnet väntar på ERT godkännande, dvs ert betryggande besked om säkerhet för liv och lem). Att ni bara precis ska ge barnet FÖRTROENDE.

Det känns överkurs att ni skulle komma hit för den - faktiskt - enkla saken! Och det är just det: ENKLA läggningar är vad vi (=barnet) vill ha.

Rådjursmiddagen låter fantastisk :lol: Tack, du kära. Förhoppningsvis blir det tillfälle en annan gång med glupska vargar kring bordet :twisted:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av annawahlgren »

:D Vilken liten specialare, den unge herr Hilding :P :lol: Han föddes för bara en månad sedan (och några dagar) men är - jag lovar - två och en halv månad. Egentligen :shock: Kan han ha komprimerat tillväxten i magen på något vis med lite som väntade, eller borde väntat, utanför :?: Har aldrig varit med om något liknande. Visserligen vägde han 4,6 kg vid födseln och visserligen hare han avancerat till 6,3 kg nu, men när och var och hur i fridens dar tog han sig den där extra sex veckorna? :lol:

Inga som helst problem med att hålla sig vaken 2 tim mellan lurarna. Inga problem med att kräla över halva köksbordet ( :!: ) med spjärn mot en hand eller två med de små bara fossingarna. Inte bara huvudet håller vi upp utan halva överkroppen och reser oss till och med på underarmarna ibland :shock: Och han skulle vara en månad, bara :?: No way!

Under natten fick jag äran. Tog jag mig äran. Herrsällskap i sovrummet 8) (Det var inte igår.) 7,5 tim utan påfyllning ansåg jag vara lagom. Nattmål kl 4 och sedan sova vidare - inne hos mamma dit vi skyndade i ösregnet - till kl 7.

Och han somnade och uppförde sig sedan som om han gått i kurskola, vilket han ju verkligen inte var här för - han skulle bara Standardmodellas, och mamma hade redan gjort ett fantastiskt jobb med den saken nu efter smekmånaden. Första gnölet kom vid 23-tiden och pågick av och till i fem minuter. Jag ingrep inte. Han hade sitt privatliv och störde ingen. Andra gnölet, något mindre halvhjärtat, tog sin början strax efter kl 01 och pågick av och till i exakt 45 minuter! Men ingen gång skrek han upp sig på det där onyanserade, "fastnade" sättet som man ju MÅSTE bryta, eftersom små barn inte kan ta sig ur det själva. Jag vagnade 7-8 gånger (4 rejäla drag plus sju "skak" i handtaget) och det var enbart för att ge honom en liten puff att komma i ro, inte lugna i stor stil. Och så sista svängen: exakt 20 minuter... vid halv tre-tiden (anteckningarna finns hos mamma). Där vagnade jag två gånger, 4+7. Och kunde höra att han började bli hungrig och tänkte att nu somnar han inte om. Men det gjorde han visst det, efter som sagt 20 min. Tala om klassiska tider... Så kvart i fyra vaknades det och det ficks det lov. Tio i var vi hos mamma och hennes välfyllda skafferi. Tjugo minuter och två "rätter" senare somnade han så gott och fick väckas kl 7.

Här är schemat. Som om han vore om inte 2,5 så i alla fall två månader... Men definitivt inte en :wink: :lol:

*Morgon kl 7 - 4 små rätter under en timmes tid; vaken till 8.30 (1,5 tim)
Sova 1,5 tim från 8.30 till 10.00
*10 - 12 äta till 11, vaken till 12 med armhävningar och annan morgongymnastik
*12 - 14 sova
*14 - 16 äta under en timme, VAKEN en till
*16 - 18 sova
*18 - 20.30 äta 4 små rätter under en timme, bad, lek, vaken 1,5 tim till
*20 ca, nattslurk
*20.30 sova natt 7,5 tim
*04.00 nattmål 20 min (högst 30), två små rätter
*4.20-30 sova vidare till sju.

Tre dagar får han på sig att lära sig klockan, den gamle mannen :lol: Och han verkar sannerligen vara på god väg - den lilla STORA älsklingen O:) :heart: :P

Tack, mamma Manfred10 :heart: för att du gav oss glädjen att få göra lille Hidings ljuva bekantskap!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av miar70 »

En sån sötfis han är lille (!) Hilding, och en sån tröttmössa - att öppna ögonen var en rejäl utmaning 8) . Jag är helt säker på att han kommer att bli ett standardmodellsbarn helt enligt skolboken, han bara tackade och tog emot schemat med hull och hår. Med fina mamma Jennys lugna ledning kommer det att gå hur bra som helst!

Förutom lille Hilding med öm möder var det så roligt att träffa Hönsmamma, Sussi, Bibban, Anna och barnen som ni hade med er. Nu blev fyra planerade kurnätter bara en natt för mig, men den blev desto senare och mysigare :wink: . Längtar redan till nästa gång det är dags att ses om det så blir kurande eller "bara" dejtande med andra Barnaboksmammor. De här tillfällena är guld värda, en riktig energiboost :heart:

Ett speciellt tack till Anna som så generöst öppnar sitt hem för oss, gång på gång.

Kramar från en trött med glad Mia, hoppas som sagt att vi ses snart igen!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack till DIG, kära Mia :heart:

Och vilket absolut underbart blogginlägg du gjort :-({|=

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av miar70 »

:D :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bibban
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 17 nov 2005, 02:42
Ort: Karlskrona

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av Bibban »

Härliga Gastsjö-dagar är till ända! Himla trevligt var det!!!! :thumbsup:
Sussi
Inlägg: 1314
Blev medlem: fre 03 dec 2004, 21:50
Ort: Uppsala

Re: Sommarens SHN-kurs i Gastsjön: 4-8 augusti

Inlägg av Sussi »

Kan bara instämma! Det var en underbar helg, även om vädrets makter inte stod på vår sida. God mat och dryck, bebismys, bastu och bad i sjön, t.o.m. för mig haha!

Tack :heart: Anna för att vi fick komma! Bibban, Smilla, Mia och Kristiina, det var så KUL att träffa er igen! Jenny och Hilding, hoppas vi ses en annan gång! Och tack mitt ressällskap Maja :heart: och William :heart:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"