Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhosta.

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhosta.

Inlägg av extradarkchocolate »

Jag har fått massvis av info om MPR-vaccinet när jag läser här på forumet, tacksåmycket! :heart:

Difteri, stelkramp, kikhosta, Hib och polio samt vaccin mot pneumokocker har jag inte sett någon info om. Kanske har jag missat det i all skrift om MPR-vaccinet.
Jag ska på vaccinsamtal med läkare snart, eftersom jag är osäker på hur jag ska göra.
Enligt BVC-sköterskan så ger vaccinerna ihop ett bättre skydd, dom hjälper varandra på något sätt, därför är det inte så bra att dela upp dom.

Well, jag skulle behöva lite info om dessa vaccinationer. Stelkramp känns självklart, eftersom det finns överallt i jord osv. Men hur är det egentligen med de andra? Någon som vet?

Här i vår kommun har det också kommit ett vaccin mot de 13 vanligaste influensavirusen. Det har vi bestämt sagt nej till.

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej extradarkchocolate!

Har du sökt och läst på nätet? Alltså information om själva sjukdomarna och vaccineringens utformning? Det finns en hel del info både på vårdguiden och Smittskyddsinstitutets hemsida. Vill du fördjupa dig i kritiken kan du läsa mer i Sagalindas blogg.

Vad du än väljer finns bra råd i Peter Wilhelmssons bok Friskare Barn om hur man gör när man tar vaccin, när man sjukter upp eller inte tar vaccin alls.

Du kanske kan be att få skjuta på träffen med BVC tills du har kunnat läsa mer och vet hur du vill göra?

Värme och lycka till med ditt beslut. :heart: /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Inlägg av extradarkchocolate »

Tack!
Jag kanske var lite otydlig. Jag har läst om sjukdomarna, men vill ha info om biverkningar (eller ja, mer än det som läkemedelsverket ger ut) från vaccinerna. Jag litar mer på den kritiska massan, här, än på vitrockarna.. 8)
Sagalindas blogg har jag läst och fått fin info. Kanske har jag varit mest uppmärksam på MPR-info, men jag tycker ändå att jag har för lite kunskap om kombinationsvaccinet.
Har funderat på att beställa Friskare barn, så nu är det väl dags att gör det.

Hoppas någon mer har något att tillägga!

:heart:
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Aha! :P Well, det måste ju finnas om du kollar runt på nätet....Den där tidningen...WDDTY kanske har ngt?

Lycka till med din kunskapsjakt! Om du hittar ngt intressant kan du väl lista det forumet. Mer info är ju aldrig fel. 8)

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Inlägg av extradarkchocolate »

Luvisen skrev:Aha! :P Well, det måste ju finnas om du kollar runt på nätet....Den där tidningen...WDDTY kanske har ngt?

Lycka till med din kunskapsjakt! Om du hittar ngt intressant kan du väl lista det forumet. Mer info är ju aldrig fel. 8)

/Luvisen
WDDTY har jag aldrig hört talas om. Det är värt att kolla upp ju! Ska meddela om jag hittar något. Ska kolla närmare på Sagalindas blogg också.
TorpSara

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av TorpSara »

extradarkchocolate skrev: Well, jag skulle behöva lite info om dessa vaccinationer. Stelkramp känns självklart, eftersom det finns överallt i jord osv. Men hur är det egentligen med de andra? Någon som vet?
Kikhosta finns också frekvent i samhället. Det är en relativt vanlig sjukdom hos den vuxna befolkningen.
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av Språttan »

Hej!
Denna tråd är lite gammal men jag funderar också på detta med vaccinering. Har därför sökt boken (Friskare barn) under en period men får svaret att den är slut, även hos grossisten och förlaget.
Har någon ett förslag hur man får tag på den?

Kram, Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av extradarkchocolate »

Språttan skrev:Hej!
Denna tråd är lite gammal men jag funderar också på detta med vaccinering. Har därför sökt boken (Friskare barn) under en period men får svaret att den är slut, även hos grossisten och förlaget.
Har någon ett förslag hur man får tag på den?

Kram, Anette
Vad roligt att du tog upp tråden igen, jag funderar fortfarande. Jag har boken Friskare barn, beställde den på Adlibris men visst kan det vara så att den är slut.
Är det något speciellt du letar efter i boken så kan jag slå upp?
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av Antonias mamma »

Kompendiet "Vaccinationer - fördelar och nackdelar" av läkaren Jackie Swartz behandlar allt detta, även stelkrampen, som INTE kan utvecklas i ett sår som får syre.
Kompendiet kan beställas från Vidarkliniken eller FALK - Föreningen för Antroposofisk Läkekonst.
Jag har också en hel del material i ämnet som jag kan maila om någon vill ha. Boken Friskare Barn tror jag tyvärr är slut på förlaget.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av Språttan »

Tack Antonias mamma för tips om kompendiet! Jag beställer det så länge så kanske boken kommer ut i nytryck så småningom.

Extradarkchocolate; Tack snälla för erbjudandet! Jag vill eg. bara lära mig så mycket som möjligt om hur jag får friskare barn. Både i ev. kombination med vaccinering och annars. Min lilla tjej (6 mån.) har bara fått sin första vaccinering men sedan har jag sagt stopp. Vet dock inte vilka vaccineringar som kan vara vettigt att ta längre fram. BVC "hotar" ju med att vi inte kommer hinna få fullgott skydd om vi inte börjar nu. Och att eftersom vi gillar att resa utsätter henne för risker som ovaccinerad.

Min erfarenhet av BVC vad gäller sonen (nu 6 år) är att när jag väl har bett om hjälp har de inte kunnat ge någon. Vill därför skaffa mig kunskap själv för att kunna fatta egna beslut.

Kram, Anette
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av extradarkchocolate »

Antonias mamma skrev:Kompendiet "Vaccinationer - fördelar och nackdelar" av läkaren Jackie Swartz behandlar allt detta, även stelkrampen, som INTE kan utvecklas i ett sår som får syre.
Kompendiet kan beställas från Vidarkliniken eller FALK - Föreningen för Antroposofisk Läkekonst.
Jag har också en hel del material i ämnet som jag kan maila om någon vill ha. Boken Friskare Barn tror jag tyvärr är slut på förlaget.
Åh, tack så jättemycket för det tipset, ska beställa bums!
extradarkchocolate
Inlägg: 113
Blev medlem: lör 30 okt 2010, 19:38

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av extradarkchocolate »

Under kategorin Frågor om alternativa vägar som inte är IAHP finns mycket bra att läsa.
Inger tipsar där om böckerna Kärnfrisk familj och Råsmart familj. Det kanske kan vara något istället?
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av Språttan »

extradarkchocolate skrev: Inger tipsar där om böckerna Kärnfrisk familj och Råsmart familj. Det kanske kan vara något istället?
De böckerna har jag! De är bra men det står inte så mycket om just vaccinationer -mer om hur man allmänt kan stärka sitt immunförsvar, vilket är nog så viktigt.
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av Luvisen »

Det står inte jättemkt om vaccinationer i Friskare Barn så om du vill kan jag kopiera och skicka till dig om du vill.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Språttan
Inlägg: 65
Blev medlem: mån 25 okt 2010, 15:29

Re: Info om kombinationsvaccinet; difteri, stelkramp, kikhos

Inlägg av Språttan »

[quote="Luvisen"]Det står inte jättemkt om vaccinationer i Friskare Barn så om du vill kan jag kopiera och skicka till dig om du vill.

Det vore jättesnällt! Hur gör jag rent praktiskt? Har läst om att man kan skicka PM och "inboxa" men känner mig inte så tekniskt bevandrad att jag förstår vad det innebär... :oops:
Alexander maj 05
Emelie sept. 10
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"