Tips på lekar till 4-åringens kalas

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Tips på lekar till 4-åringens kalas

Inlägg av Lobilina »

Lilla Stora tösen :heart: ska ha sitt första riktiga barnkalas och mamma och pappa försöker komma på roliga lekar :D men det går inget vidare. Har sökt på nätet en del och hittat massor med lekar men jag skulle gärna vilja veta vilka som funkar bra. Maken har en idé om att det är onödigt med vinna-förlora-lekar i den här åldern, och jag kan köpa det men de flesta lekar är ju så... eller? Kanske funderar man för mycket också, det kanske inte behöver vara så avancerat :oops: .

Har någon bra tips?
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hunden och benet

Kull-lekar där man hjälper varandra att bli fria

Dramalekar som "Gissa vilket djur jag är"

Viskleken

Pomperipossa
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Hej!

Har ni tänkt på fiskdamm eller skattletartävling. Fiskdamm ska jag ha när mitt barn fyller år för det tyckte jag var så roligt när jag var liten. Sätt upp en filt eller täcke högt någonstans. Vid en dörr så det bildar en trekant?? Kom jag på nu... Fixa ett spö med snöre i och en klädnypa. Varje barn får kasta över metspöt och får en godispåse fastsatt i klädnypan. Kan ju också innehålla annat gott ätbart.

pussjage, fruktsallad (varje barn utan en som står i mitten får en stol och en frukt viskad i örat. Ställ stolarna i en cirkel. En står i mitten och ropar ex banan. Alla bananer ska byta plats och den som står i mitten ska försöka sätta sig på en stol så någon annan får stå i mitten. Fruktsallad kan man också ropa och då måste alla frukter resa sig och byta plats. Man får inte sätta sig på samma stol som där man satt)

Kul med kalas :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Inlägg av TorsMamma »

Hej, berättar hur det är hos oss... :D

Min son fyllde nyss 4 och kalaset varar inte längre än 2 tim, mer orkar varken barn eller vuxna.

Barnen kom, födelsedagsbarnet öppnar paket. Alla vill titta, känna och leka lite med dessa saker en stund. Under tiden står chipsskålar och ostbågar framme så man grundar med något mer än socker. :wink:

Sen lekte vi leken smälla alla ballonger, sitta, krama, osv.. smälla ALLA som dekorerade huset var grejen! Säkert 40 ballonger eller mer!

Sen sitta vid bordet äta kakor, tårta sjunga.

Leka en kortis och sen fiskdam. Sen äter barnen godis tills de är höga och då går man hem. Jätteskönt och man slipper många konflikter.

Det är väldigt vanligt att de flesta hos oss inte har kalas längre än 2 tim, inte ens 5 och 6 åringarna har längre tid. Och 2 timmar går ganska fort. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TinasDag
Inlägg: 723
Blev medlem: fre 18 jul 2008, 10:40
Ort: Västra Frölunda
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Skattjakt med karta är ett hett tips :D Dom får hjälpas åt, det tar en stund och det är kul att hitta skatten! Kan vara allt från små guldpengar (choklad), några gnuggisar eller klistermärken, popcornpåsar eller vad man vill :wink:
Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Stilla
Inlägg: 802
Blev medlem: tor 31 jul 2008, 16:00

Inlägg av Stilla »

:D Erfarenhet från våra barnkalas:
Man behöver inte ha så mycket lekar, de leker bra själva (beror förstås på hur många barn man bjuder, är de många kan man behöva organisera lite kanske så ingen blir utanför).

Skattjakt med ledtrådar! Större barn=skrivna ledtrådar, små icke läskunniga barn=ritade ledtrådar. Så här: Man ger dem en lapp där man ritat en matta. De tittar under mattan och hittar en lapp där man ritat en tvättmaskin. De tittar i tvättmaskinen... osv. Den sista lappen visar stället där man gömt "skatten". Kräver stränga regler om att man måste SMYGA (inte springa), VÄNTA på varann så ingen blir efter osv, men är väldigt uppskattat.

Ha så kul på kalaset!
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
bibban2009
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 28 jun 2009, 20:36

Inlägg av bibban2009 »

Popcorn-leken.

Rita t.ex. ett träd eller en katt på ett stort papper (eller sätt ihop två papper). Sprid ut popcorn på pappret (lite här och där - inte för tätt). En person går ut från rummet och de andra barnen ska sedan bestämma sig för ett popcorn. Barnet som gått ut kommer tillbaka och börjar äta av popcornen. När han/hon väljer det "rätta" popcornet, så ropar alla barnen "POPCORN" eller något annat ord som är kul och så får den som äter sluta äta och nästa person gå ut och ett nytt popcorn väljas.

Detta har jag lekt med femåringar och det är mycket uppskattat, både spännande, roligt och gott. Det borde funka även på fyraåringar. Tänk bara på att ha ordentligt med popcorn!
Sofies mor
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 16:59
Ort: småland

Inlägg av Sofies mor »

Den leken lekte jag som barn på kyrkans barntimmar. Men då var det en gubbe på pappret och russin som lades ut som ögon, näsa mun, kanske navel, ett halsband, prickar på byxorna eller så... Och så tror jag att alla ropade tipp när man tog rätt russin.
Tyvärr inte min favoritlek, men det berodde bara på att jag inte gillade russin.. :lol:
Sofie, född september -08
Lillasyster född februari -11
Lobilina
Inlägg: 444
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 11:38
Ort: Skåne

Inlägg av Lobilina »

Å tack tack för allt engagemang och alla superbra tips :D

Bluna, kan du förklara dina lekar lite närmare, jag verkar vara helt borta när det gäller sånt här, eller så har jag glömt sen jag själv var liten :oops:

Jag tar gärna emot fler tips om ni har!

Jag lovar att återkomma med rapport sen :D
Elin, 24 oktober 2006. Standardmodellad från ca 7 veckor.
Klara, 8 juni 2010. Standardmodellad från start.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

I lördags var vi på "kalas" på en barnbokhandel. Då läste Per Gustavsson ur sin bok När prinsessor har kalas. Mycket bra inspiration i den! Bland annat fick ungarna ha kolaremstävling (man knyter en godisnapp på mitten och så får de äta från varsitt håll. Snabbast vinner...) Och så hade de knutit upp ballonger i en bokhylla. Dem fick man panga med ett magiskt svärd. (ett plastsvärd med en fasttejpad nål i spetsen) I varje ballon låg en dumlekola.
Ungarna älskade hela leken, hela kalaset.
Jag vill ha Per Gustavsson hemma hos oss nästa gång det vankas kalas =)
I söndags var vi på 5-årskalas. Då gjorde alla varsin fin maskeradmask. Superkul att kleta med klisterglitter och paljetter för barnen. OCh de vuxna...

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"