Sterilisera eller inte?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Nimrah
Inlägg: 636
Blev medlem: mån 26 maj 2008, 20:49
Ort: Uppsala/Malmö

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Nimrah »

:D :D :D :D :D :D :D :D

Men tänk så det kan bli. Grattis!

:heart: :heart: :heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av chokladkaninen »

Men Miniz! :shock: :lol: :lol:

Vilken tur att man kan ändra sig! :wink: :thumbsup:

Grattis! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Luvisen »

Grattis! :lol: Och lycka till med ALLT! [-o< :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av TorsMamma »

MEN vilka strålande nyheter! Grattis! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av miniz »

Tack alla! :heart:

Ja, sà kan det gà! :wink:

Men det här är nog sista, eller?

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Tetz »

Åh grattis miniz! Vilka fina nyheter jag möts av efter en stunds forumfrånvaro. :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Manfred10 »

Hur går det här? :-)

Någon som steriliserat sig eller inte.... jag bär ju på nummer fyra nu och är ganska övertygad om att det blir sista.... 8) :wink: :roll: Men vill inte heller käka hormoner resten av livet.... Hur funkar spiralen nu Sarisparis?

Kram på er

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sarisparis »

Manfred10 skrev:Hur funkar spiralen nu Sarisparis?
Jag var supernöjd med min kopparspiral. Den enda negativa biverkningen var att mensen kom igång som en störtflod och att jag blödde väldigt mycket under det första dygnet. Men när man vet att det är så och mensen är regelbunden så är det ju hanterbart. Jag glömde helt bort att den fanns där och missade att gå på den kontroll som var planerad efter tio månader. Eftersom vi flyttade i den vevan så gick jag till en ny gynekolog i mitt nya område när jag väl insåg min blunder. Hon var extremt rakt på sak och frågade vad jag skulle göra om jag blev gravid. Mina försök att säga att det ju inte var planerat och att spiralen var där just därför dög inte alls. [-X :shock:

Enligt henne är kopparspiral alldeles utmärkt om en graviditet antingen kunde fullföljas eller om abort fanns med som alternativ. Efter att ha undersökt mig bredde hon på med att konstatera att jag inte bara var i en fertil ålder, att jag bevisligen hade lätt för att bli gravid (tre spontana graviditeter på drygt tre år) men också att jag var "i toppskick". Hon slog fast att hon inte rekommenderade spiral till mig (jag är för fri rätt till abort men skulle antagligen aldrig kunna göra en själv). Denna gynekolog var själv fyrabarnsmamma och enligt henne är det få manliga gynekologer som anser att en oönskad graviditet med spiral är ett egentligt problem, eftersom man alltid kan genomföra en abort. "Beslutet att inte vilja ha barn är ju redan taget eftersom en spiral satts in." ](*,) :-? Men så enkelt är det ju inte för alla, särskilt inte som kvnna som redan fullföljt en graviditet och vet precis vad det är man i så fall avbryter.

Jag gick helt omskakad därifrån utan att ha bestämt mig för något. Jag var rätt förbannad också. Jag googlade hit och dit och pratade med maken och visste varken ut eller in. Men hur man än vänder och vrider på det så är en spiral inte hundra procent säkert och efter att ha hört gynekologens alla berättelser om oplanerade treor och fyror så var det ändå kört för mig. Jag kände mig inte säker och när attityden inte är på plats så blir det ju inte mycket åka av. :lol:

Så jag följde hennes råd och gick tillbaka till p-piller. Fortsätter jag att lyssna på henne så kan jag byta tillbaka till spiral vid fyrtioårsåldern när fertiliteten går ner. Jag mår bra (har fått tillbaka lite byst :-P ), men blödde mer eller mindre de första tre månaderna.

Jag är dock inte helt nöjd som det är, hormoner är ju som sagt inget jag eftersträvar att få i mig. Har diskuterat vidare med insatta personer och funderar på om inte hormonspiral vore det minst dåliga alternativet för mig. :roll:

Så the case is not closed men nu känner mig säker igen och har inte konstaterat några biverkningar, förutom blödningarna som gick över. Kanske att jag tar tag i det hela till hösten eller nåt.

Hoppas du mår bra med nummer fyra i magen, kan tänka mig att vardagen inte alltid är bekväm!

Kram.
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Manfred10 »

Tack för uttömmande och tankeväckande svar Sarisparis!

:-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej hopp!

Jag känner mig nödgad att tipsa om Naturlig Familjeplanering, om ni inte hört talas om det? Det är precis vad det låter som! :thumbsup: Något alla framförallt unga kvinnor borde få lära sig i stället för att börja med hormoner i de känsliga tonåren... :cry: Kolla upp det! Billingsmetoden heter den också.
Funkar också jättebra för att BLI gravid, kanske borde ha en egen tråd med denna fantastiska info, inser jag nu?!

Här är hemsida med mer info! http://www.familjeplanering.se

Kram!

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av SaraMilana »

Och jag har nästan bestämt mig för att börja använda appen NaturalCycles, som baserar sig på att man mäter basaltemperaturen varje morgon!

http://www.naturalcycles.com/?locale=sv#!ncprevention
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Ylvispylvis »

Vill nästan garantera att nfp är säkrare dock...? Kolla det också! :D
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Ylvispylvis »

:shock: fast det där lät ju jättebra förstås! :D :thumbsup:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Manfred10 »

Det lät spännande Ylvispylvis! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Sterilisera eller inte?

Inlägg av Sigyn »

Jag kör appen periodtracker , har funkat bra hittills :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"