Månadens krönika

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annapanna82
Inlägg: 72
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 14:23
Ort: Lund

Inlägg av annapanna82 »

Tack för ditt inläg mamma till 2. Det är just detta som gnager mig så... Att jag kommer känna mig skyldig som mamma hur jag än gör nästan. :?:
Anna
Mamma till Isak född 100621
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Jag skulle vaccinerad. Men inte för barnet var minst två år. Och jag skulle inte vaccinerad annat än vad jag tyckte var absolut nödvändigt. Inte svininfluensa, inte Gardacil. Men TBE om jag bodde i fästingland. Polio och stelkramp; ja. MMR? Nej. Personliga val, som jag faktisk kan göra. Det är frivilligt att vaccinera.
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Ursäkta en okunnig, men vad är MMR?
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Measles, mumps and rubella.
MPR heter det kanske här i Sverige. :oops: Mässling, påssjuka och röda hund.
Krisse
Inlägg: 507
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 11:51
Ort: Södermanland

Inlägg av Krisse »

väldigt intressant och tyvärr väldigt skrämmande.

Hege- varför är det bättre att vänta tills barnen är över 2 år? Kan kroppen bättre hantera vaccinationen?

/Krisse
Emmy 080212
Rasmus 091223
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Aha! Det är MPR vi har kvar. Kan man be att få det efter 2 då? Och skyddet blir lika bra?
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Om myndigheterna så gärna vill att man ska vaccinera barnen, så säger de nog inte nej om man kommer med dem när de är två år för att vaccineras. Och när de är två år så har immunforsvaret utvecklats MYCKET.

Jag kan inte mycket om detta - dvs. dokumentera och förklara, men jag har läst mycket, och detta är den uppfatningen jag har bildat mig.

Vänta - men sen vaccinera. Något. Inte hela programmet. Jag tror inte det är livsnödvändigt. Visst kan man ha otur och få en sjukdom med komplikationer, men man kan på överkörd i trafiken och få komplikationer av det också. Och det finns ingen vaccin mot trafikskador. I livet får man väga chansar och riskar. Och vacciner är ett sådant område.

Men med en ny bebis i dag och vaccination? Nej, inte för efter tvåårsdagen.

(Med undantag för stelkramp, kanske... De bakterierna finns överallt, i jord och sällskapsdjurs tarmar, så kanske jag inte hade haft is nog i magen till att vänta med just den vaccinen... Det är en jättesvår fråga detta, och en viktig krönika Anna har skrivit.)
Hege
Inlägg: 1590
Blev medlem: mån 31 jan 2005, 15:39

Inlägg av Hege »

Luvisen - MPR har vi väntat med för dotter nummer två, sedan det faktisk inte är helt klart hur autism och den vaccinen hänger i hop. Dotter nrummer 1 har autism. Om det är så att autismen ligger latent, och MPR "väcker" den, så är det ingen risk vi väljer att ta. Dotter nummer två får ta rubellavaccin när hon bli lite äldre.

(Det är mässlingdelen i MPR vaccinen som man mistänker kan utlösa autism. Hos några barn med autism som aldrig har haft mässlingen har man upptäct mässlingenbakterier i tarmen, och dessa barn tror man nu har en läck tarm som låter bitar av inte nerbruten protein komma från tarmen och ut i blodbanan, ta sig till hjärnan och där ha en verkning som ger autismsymptom. Wakefield heter forskaren, nu utestängd från alla forskarområden som kan ge någon prestige, och hans upptäckt är förnekad om och omigen. Man motbevisar hans upptäckt genom demografisk forskning, men inte vid att forska på autistiska barns magar och tarmar (som det ju var vad han forskade på.)
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Aha... :-k Tack Hege :heart: :heart:
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Mamma till 2
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 09 feb 2010, 14:14

Inlägg av Mamma till 2 »

Hege, naturligtvis böjer jag mig för ditt kunnande och din erfarenhet!
Ville med mitt inlägg bara visa att det kan slâ fel ât andra hâllet ocksâ. Ibland allvarligt, även om det inte blev sâ för oss.
Hâller helt med dig om att man ska vänta med vacciner sâ länge man kan, och att vissa kanske inte är nödvändiga. Chansa om du vill.
Min stora flicka vaccinerar jag nu samtidigt som min son som nu snart är 2,5 âr. De obligatoriska vaccinen var jag "tvungen" och ville göra gällande min son, men mässling mm börjar jag med nu. Att jag beslutat att vaccinera beror naturligtvis pâ den erfarenheten JAG har. Beslutet hade kanska varit annorlunda annars....

Det är alltid svârt att välja! Det ingâr i föräldraskap. Det viktigaste är kanske, anser jag, att man inte fastnar i ett enspârit tänk, utan är öppen för andras kunnande och erfarenheter. Att lyssna, läsa, söka..... och jag tar till mig dina erfarenheter. Blir âterigen lite vacklande i mitt beslut, men minnet av min hur sjuk dotter blev och risken för hur sjuk min son kan bli som vuxen om han fâr mässlingen liksom jag gör nog att beslutet hos mig stâr kvar. Önskar jag kunde med säkerhet veta att jag fattar rätt beslut!
Hur är sambandet mässlingsvaccin/autism och barn över 2 âr?

Mamma till 2
Prinsessan juli 99, okurad
Prinsen maj 08, nykurad
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Sagalinda: Jag måste bara förstå hur du menar. Menar du alltså att vacc mot tex mässlingen är helt onödig av den anledningen att den endast höjer risken för sjukdomen? Och om man tar den så löper barnet risken att drabbas av en atypsik mässling som är etter värre än den som Mamma till 2s dotter fick?

Det betyder i mina öron att man inte ska vacc sina barn och får barnet ngn sjukdom, ja då har barnet helt enkelt otur? Eller?? 8-[

/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag litar på informationen från smittskyddsinstitutet:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/van ... roda-hund/
inger
Inlägg: 2187
Blev medlem: tis 01 nov 2005, 18:20
Ort: Göteborg
Kontakt:

Boktips

Inlägg av inger »

Friskare barn Peter Wilhelmsson
Boken innehåller ypperliga tips för både den som väljer att följa vaccinationsprogrammet fullt ut, avakta och ta vissa vaccinationer eller inte ta vaccinationer alls.
Han utgår från att hur man än gör är man fullt ansvarig som förälder men att man i alla de här fallen kan göra sitt yttersta för att stärka barnets egna immunförsvar.
Den boken bör finnas i alla förädrahyllor. Men hoppa över hans uppfostringstips, där är Barnaboken överlägsen.


Den självläkande människan av Susanna Edhin, en bok om människor i alla åldrar om hur kost, tankar, miljögifter mm påverkar oss.

Invänta
Susanne Davidssons bok om hur man behandlar alternativt vid autism och andra funktionsnedsättningar.
Två underbara tonåringar


http://barnboksnatet.blogspot.com/
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Inlägg av helamig »

Har en vän vars son dog i magen i PSD 5 veckor innan födseln och börjar genast fundera... Shocked
Hade hon tagit svininfluensavaccinet eller vad var det som fick dig att börja fundera?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Antonias mamma
Inlägg: 846
Blev medlem: lör 11 mar 2006, 11:29
Ort: Österbotten, Finland

Inlägg av Antonias mamma »

Hej :D

Det är läänge sedan jag skrev något här på forumet nu, men när jag upptäckte denna tråd kunde jag inte låta bli.

Jag har. liksom Sagalinda, avbrutit alla vaccinationer av mina barn och det känns otroligt skönt. Mitt beslut föregicks av många, långa kvällar framför datorn, då jag läste, läste och läste. Det som blev avgörande var den sanslösa kampanjen och mediadrevet kring svininfluensavaccinet - som var helt otestat och som vi kommer att se effekterna av först omt tiotals år. Jag har tagit del av många rapporter som också gjort mig övertygad om att hela influensan var skapad i ett laboratorium - vaccinet uppfanns ju FÖRE epidemin (pandemin, enligt WHO) bröt ut. Det är bara att följa pengarna. Det hela var inget annat än ett terrorkapitalistiskt affärskoncept.

Min son Amadeus fick de två första sprutorna. Kort efter den andra fick han sin första öroninflammation - 5 månader gammal. De sex följande månaderna hade han ytterligare fem öroninflammationer och alla behandlades med antibiotika. Vi fick remiss för tubinsättning - en operation jag skjöt upp två gånger eftersom jag bestämde mig för att vi skulle ta oss ur den onda spiralen själva.
Jag avrböt vaccinationerna, började ge vitamintillskott, probiotika m.m. och sedan dess har han inte haft öroninflammation eller något annat en enda gång. Immunförsvaret fick en chans att återhämta sig när det inte längre slogs ner av nya vaccinationer.

Jag uppmanar alla som tvivlar att läsa Sagalindas blogg och de länkar hon gett här ovan. Vill man läsa mer är www.vaccinationsfaran.se en bra utgångspunkt.

Kram Anna
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"